PDA

View Full Version : Een binding maken: De alternatieve manier



Ike57
16 februari 2012, 09:56
Dit filmpje kwam ik tegen op het tdpri forum en het leek me leuk om dat hier ook even te posten. Het gaat over de manier waarop de Ernie Ball Music Man gitaren worden gebouwd.

Ze hebben een zeer aparte manier om bindingen aan te brengen op de gitaren. Ik ben niet zeker of dat voor ons, als zelfbouwers, ook haalbaar is maar je kijkt wel op een heel andere manier aan tegen het maken van een binding. Dit onderdeel begint op ca. 10.45 minuten in het filmpje.


http://www.youtube.com/watch?v=Q_oXBvr8AhU

Ukeloeder
16 februari 2012, 10:18
Cool om naadloos binding te kunnen verwerken. Dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn. Was niet van plan een pan met ABS op het vuur te zetten eerlijk gezegd.

Jeroen_K
16 februari 2012, 10:21
Slim, dit zou dan natuurlijk ook kunnen met epoxy of polyester hars met een kleurstof lijkt me. Ik wil het wel eens uitproberen op een volgend projectje.

RS-Rik
16 februari 2012, 10:26
Zo kun je vrij gemakkelijk alle breedtes en diktes krijgen. En ook in vreemde vormen, zoals in combinatie met een germancarve.

Nadeel, CNC is nodig denk ik, want als je de body een half millimetertje fout uitzaagd zie je het meteen.

Ukeloeder
16 februari 2012, 10:37
Slim, dit zou dan natuurlijk ook kunnen met epoxy of polyester hars met een kleurstof lijkt me. Ik wil het wel eens uitproberen op een volgend projectje.

Natuurlijk, epoxy of andere hars... Da's wel interessant.

Ike57
16 februari 2012, 11:42
Nadeel, CNC is nodig denk ik, want als je de body een half millimetertje fout uitzaagd zie je het meteen.

Je zou misschien op een reeds gefreesde body op de normale manier het bindingkanaal kunnen frezen, hierna een mal (van karton o.i.d.) eromheen plakken en daarna het bindingkanaal vol laten lopen met bijv. epoxy. Als het uitgehard is de mal verwijderen en het overtollige wegfrezen. Je hebt de body dan al als freesmal, dus de binding is dan ook overal gelijk.

Ace 1.15.19
16 februari 2012, 12:03
Gaaf filmpje! Mooi om eens te zien hoe het er daar aan toe gaat.

aaronstonebeat
16 februari 2012, 12:11
Erg interessant! Leuk om te zien dat ze een lichte back bow in de hals zetten voordat de radius van de toets wordt aangebracht; dat doe ik inmiddels ook :)

bass blom
16 februari 2012, 12:14
more accurate than your dentist :seriousf:

Ukeloeder
16 februari 2012, 12:32
Erg interessant! Leuk om te zien dat ze een lichte back bow in de hals zetten voordat de radius van de toets wordt aangebracht; dat doe ik inmiddels ook :)

Ik maar denken dat ik een boerenslimheidje had ontdekt... Wanneer ik hout voor een hals heb gedund laat ik het een paar dagen liggen om te bezien welke kant het hout van nature op wil. Dan teken ik pas langs de mal en zaag en frees uit. Ondertussen hevig kruisjes slaand en hopend dat het niet plots door de nieuwe verstoring van de balans naar de andere kant trekt...



more accurate than your dentist :seriousf:

of in mijn geval wegens een totaal gebrek aan accuratesse.

stijnkenens
16 februari 2012, 14:19
Ik denk inderdaad dat het enkel kan met CNC machines.
ALs je de mal enkele 10den van een mm verkeerd legt, dan zie je direct de fout aan weerszijden.

Ik denk eerder dat ze bij ernie ball een vloedgolf aan gekke Amerikaanse gelovigen over de vloer gaan krijgen.
Als ik zie dat de beeltenis van onze goede oude Jezus is verschenen in een boekmatched maple topje ...

De aankondiging volgens "Ernie ball 12.50" zou ik zo denken ...

:seriousf:



s.

RS-Rik
16 februari 2012, 14:43
Dat laatste grapje snap ik niet helemaal denk ik.... :p

Die methode met een mal om je body om een vulbare spleet te creëeren is ook wel n goeie!! Maar let wel dat vloeibare harsen en plastics ook in het materiaal van die ring gaan zitten. En dat geeft geheid gezeik. Ik denk dat je de binnenkant van die ring het beste eerst kunt sealen. Bijv. met epoxy. Dan kun je er een laagje was o.i.d. op smeren (vaseline werkt goed). Of je plakt het geheel dicht met simpel plakband. Dan hecht je epoxy niet aan de ring.

Met welk kleurmiddel kun je epoxy kleuren? Op waterbasis werkt niet zo goed, heb ik geprobeerd. De kleurstof verzamelde in belletjes en die barstten open zodra je ding schuren.

Je moet wel n beetje weten wat je doet hoor, want stel je wil op die manier een binding langs een carve, en de top moet transparant zijn, er is een kans dat je aan de bovenkant ziet dat het epoxy in de nerf is doorgedrongen.

ErikH
16 februari 2012, 16:31
Bij zelfbouw kitesurfboards wordt er ook vaak een rand om het board heen gegoten. Dit wordt ook gedaan voordat het board uitgefreesd wordt. Werkt prima en kan inderdaad met kleur en wat vulstof voor stevigheid gemengd worden Een volledig transparante binding zou overigens ook kunnen :-)

stijnkenens
16 februari 2012, 16:54
@ RS Rik: 12min 50 sec !!!


s.

Tabula Rasa
16 februari 2012, 20:45
Erg interessant! Leuk om te zien dat ze een lichte back bow in de hals zetten voordat de radius van de toets wordt aangebracht; dat doe ik inmiddels ook :)

Doe ik ook altijd vanwege de boomstammen die ik gebruik. Snaren zijn soms niet sterk genoeg om er een ronding in te trekken. Kan nooit kwaad om te doen denk ik.

RS-Rik
16 februari 2012, 20:57
ik zie geen gsus maar dat zal wel aan mijn liggen.


gekke amerikanen

barno
16 februari 2012, 21:20
jawel, filmpje stopzetten op 12:52
praise the lord, goddamn! :)

Ike57
16 februari 2012, 23:20
jawel, filmpje stopzetten op 12:52
praise the lord, goddamn! :)

verdomd, je hebt gelijk :ok:

aaronstonebeat
16 februari 2012, 23:51
Ik zou 'm niet hoeven. Als je hem al zou herkennen met ruimtes gefreesd en pickups in zijn gezicht geschroefd :D

Goed gespot, Stijn! Een portret van oude schoolprenten (ik herken hem ook) van een man wiens feitelijke historische bestaan onzeker is; en toch lijkt iedereen te weten hoe hij er uitzag en hoe hij zich kleedde (een beetje zoals Ted Neeley in Jesus Christ Superstar).
:dontgeti:

Maar ze doen mooi werk bij Ernie Ball :ok: