PDA

View Full Version : potted/non-potted



larsje
15 februari 2012, 21:55
wat is het verschil in potted en non-potted humbuckers?
plus de voor- en nadelen?

Brewskie
15 februari 2012, 22:13
Dat is het onderdompelen in wax van het element. Voordeel is dat 'microfonische' bijgeluiden worden verminderd.

Mr.Fingers
15 februari 2012, 22:23
nadeel is dat je niet meer als Neil Young te keer kunt gaan!

larsje
15 februari 2012, 22:24
wat gebeurd er bij microfonisch? sneller feedback?

aaronstonebeat
15 februari 2012, 22:27
Het element werkt dan ook als een microfoon doordat de windingen een beetje kunnen bewegen; en dat leidt inderdaad sneller tot feedback.

Het is geen voor- of nadeel, het is een kwestie van voorkeur.

larsje
15 februari 2012, 22:42
oke, dank jullie wel. en zit er nog verschil in klankkleur?

Brewskie
15 februari 2012, 23:41
oke, dank jullie wel. en zit er nog verschil in klankkleur?

KLankkleur lijkt me te verwaarlozen, maar sommigen zeggen dat de klankkleur wordt beinvloed door de hardheid van de wax. Met harde epoxy bewerkte elementen schijnt sterieler te klinken. Nooit zelf ervaren, maar iemand die een lichte potactie had gedaan (niet zwaar dichtgesmeerd), die hoorde geen toonverschil.

groovieguitarguus
16 februari 2012, 00:25
Ik had Non-waxpotted Humbuckers in mijn ES model... Feedbacken als een wilde...
(wist vroeger ook niet dat het daar door kwam, naast het feit dat ES gitaren al sneller feedbacken door de holle kast). Nu heb ik er '59 Seymour duncans in.... het is een veeeeeeeeeeeel veelzijdiger gitaar geworden.
Ik kan er nu mee rocken als een malle... ;-)
Speel je absoluut geen rock, maar alleen Jazz, pop en niet al te wilde blues... dan maakt de keuze niet uit.

zoon van Piet
16 februari 2012, 10:53
Kleine toevoeging..
Uit de reacties (b)lijkt dat waxen vaak een verbetering oplevert, zonder nadelige gevolgen. En daar is wat voor te zeggen, omdat het grootste deel van de hedendaagse gitaarmeute zich graag en vaak te buiten gaat aan bakken vervorming en volume ;)
En ja: dan is waxpotten echt prima!
Wie echter een hevige liefde koestert voor vintage clean, semi akoestisch, jazz, licht overstuurd of levendig dynamisch kan er anders over denken. ongewaxte of slecht gewaxte pickups hebben een eigenzinnig soort dynamiek en warmte, die verloren kan gaan in het waxpotje..

... en daarnaast heb ik een keer brand zien ontstaan door ondeskundig waxpotten.. wees voorzichtig! ;)

Tabula Rasa
16 februari 2012, 20:20
Nooit zelf ervaren, maar iemand die een lichte potactie had gedaan (niet zwaar dichtgesmeerd),

Ik weet even niet of ik dit heel erg geil moet vinden of juist ranzig.


... en daarnaast heb ik een keer brand zien ontstaan door ondeskundig waxpotten.. wees voorzichtig! ;)

Inderdaad. Doe dit liever niet boven een gasvlam ofzo. Als je pannetje omkiept heb je een probleem. Zelf vind ik de oven met digitaal afleesbare instelling de makkelijkste methode om de juiste temperatuur te kunnen garanderen.

larsje
16 februari 2012, 20:23
is het makkelijk zelf te doen dan (staat dat ergens beschreven qua werkwijze en materiaal?)

Tabula Rasa
16 februari 2012, 20:24
StewMac.com geeft wel wat bruikbare info.