PDA

View Full Version : hoe kan ik mijzelf het beste warm spellen?



Milagro
15 februari 2012, 20:57
Heeft iemand goed tips voor nummers om je mee warm te spellen?
Bij het oefen met ik dat ik bij nummers met veel barre akkoorden snel in de kramp schiet.
Als ik bijvoorbeeld Lake of Fire speel kan ik deze niet geheel afspelen.

Heeft iemand voor mij tip of een aantal leuk nummers om mee warm te spellen?

aaronstonebeat
15 februari 2012, 21:01
Wauw, misschien kun je voor het spellen een bladzijde uit een woordenboek overschrijven; en dan goed opletten :D

Waarschijnlijk heb ik teveel in het taalpuristenonderwerp gezeten :makeup:

Tabula Rasa
15 februari 2012, 21:10
GVD professor klapstoel, kom jij even het bier van mijn scherm afhalen?

Rizz
15 februari 2012, 21:11
Heeft iemand goed tips voor nummers om je mee warm te spellen?
Bij het oefen met ik dat ik bij nummers met veel barre akkoorden snel in de kramp schiet.
Als ik bijvoorbeeld Lake of Fire speel kan ik deze niet geheel afspelen.

Heeft iemand voor mij tip of een aantal leuk nummers om mee warm te spellen?

Lake of fire lukt mij ook zelden op mijn eigen gitaar, maar dat komt omdat deze vrij zwaar speelt. Nota bene op die van een leerlinge speel ik 'm bijna moeiteloos uit en daar zitten ook nog dikkere snaren op! Gelukkig klinkt mijn gitaar een heel stuk beter, anders had ik mij ook een goedkope greg bennett aangeschaft..

Dus: niet gelijk lake of fire gaan spelen, je gitaar laten afstellen en rek en strek je vingers van te voren.. Dat is iets waar ik pas onlangs mee begonnen ben, maar het werkt! Vervolgens lekker rustig je spel opbouwen.. Kracht wat betreft barré's, tja, oefenen!:rockon:

Edit: ASB!! :seriousf:

aaronstonebeat
15 februari 2012, 21:32
Ik kon het even niet laten ;)

In het onderwerp 'F-akkoord' in ditzelfde subforum is al veel gezegd over het spelen van barréakkoorden.

Het kan ook helpen je te realiseren dat je bij bijvoorbeeld een Fism niet zes maar slechts vier snaren goed hoeft in te drukken met je wijsvinger; en bijvoorbeeld bij een Cism in de vierde positie niet vijf maar twee.
Bij Gis in de vierde positie niet zes maar drie et cetera.

Akkoorden als B in de tweede positie speel ik vaak met de wijsvinger en de pink (x-2-4-4-4-x); de wijsvinger drukt dan alleen de A-snaar in en de pink (of de ringvinger, dat kan ook; als ik verder niets anders hoef, vind ik de pink wel zo prettig) speelt een barré over drie snaren.

Als het zo uitkomt, speel ik Cism ook wel zo: x-4-6-6-5-x of zo: x-4-6-6-5-0.

terrasbeest
15 februari 2012, 22:09
OffTopic.
Leer akkoorden op verschillende manieren spelen. Leer alle omkeringen van alle akkoorden = leer welke noten er in akkoorden zitten, in plaats van enkel aandacht te hebben voor de ' vormpjes' die die dingen op een gitaarhals hebben.
Ik speel ongeveer nooit meer barré akkoorden, en niet omdat ik het niet zou kunnen.Eenmaal je de 'andere' manieren hebt geleerd, zal je vinden dat die kampvuur/padvinders akkoorden eigenlijk niet zo best meer klinken.