PDA

View Full Version : Gitaar die waarde blijft behouden?



maart3n
15 februari 2012, 17:53
Beste allen,

Ik speel sinds enkele jaren gitaar, heb momenteel een Yamaha LJ16 en een Larrivee D-03E.

Maar ik vroeg me dus af of er acoustische gitaren zijn (obviously zitten we dan in een prijsklasse 3000+) die na verloop van jaren niet in waarde dalen, of zelfs stijgen. Een investering dus...
Dit leek me eigelijk verstandiger dan weer een gitaar van 1500 aan te schaffen die na enkele jaren minder dan de helft van zn aankoopprijs waard is...

Welke modellen, merken kennen jullie zo die quasi zeker hun waarde behouden/verhogen? Santa Cruz modellen heb ik me laten wijsmaken? Zijn er nog andere?

Bedankt voor het advies!!
Maarten

Watchmaker
15 februari 2012, 18:25
Simpel - Martin en Gibson. Taylors zakken iets, maar niet zo veel. Jaren '60 en '70 D18's en D28's kosten meer dan een nieuwe - en 't wordt nog verkocht ook.

Maar ja - of er over tien, twintig jaar net zo over de huidige instrumenten gedacht wordt zoals wij nu denken over die oudjes van toen...?

Mr.Fingers
15 februari 2012, 20:11
tweedehands kopen, heb je geen last van de "afschrijfkost" omdat je iets nieuws gekocht hebt.

GoReTeX
18 februari 2012, 19:13
Simpel, je kunt het nu niet zeggen wat er over 20 jaar meer waard is.
Men wist 20 jaar terug ook niet dat Lowden nu veel gewilder zou zijn bijvoorbeeld.

Als ze dat toen wel wisten waren er nu veel meer op de markt waardoor de waarde weer daalt ;)

Eko
19 februari 2012, 14:08
Kan even goed afhangen van en dollar koers. als die niet een derde minder waard is dan en euro ,maar bv andersom doet het wonderen voor de waarde van gibson en fender.
Goed materiaal blijft over het algemeen redelijk waardevast. Beschikbaarheid kan daar iets aan toevoegen. Hoe zeldzamer hoe mooier.
ik kocht zo ongeveer de eerste Coleclark in Nederland een aantal jaren terug , hij is de eerste 20 jaar nog niet te koop , Daarna....? wie weet?

northernlake
20 februari 2012, 13:52
Simpel - Martin en Gibson. Taylors zakken iets, maar niet zo veel. Jaren '60 en '70 D18's en D28's kosten meer dan een nieuwe - en 't wordt nog verkocht ook.

Dat geeft volgens mij alleen maar aan dat mensen niet per se weten wat ze kopen. De 70s zijn nou niet bepaald de beste jaren, in ieder geval niet voor Gibson. En Martin's zijn niet per se slechter, maar in ieder geval zouden ze niet meer waard moeten zijn. Een D-18 uit 1973 is niet anders of meer waard dan een D-18 uit 1990. En in de nieuwere heb nog nog een verstelbare trussrod ook ;) Maar de markt bepaalt...

Als ik mijn geld zou zetten op gitaren die meer waard worden: koop iets met hout dat waarschijnlijk over een aantal jaar lastig of niet te krijgen is. Een leuke Madagascar rosewood dread van een goed merk raak je zeker kwijt. Maar dan nog denk ik dat je betere investeringen kunt vinden dan nieuwe gitaren. Die zijn toch vooral om op te spelen.

synapse
20 februari 2012, 14:09
Ik heb het even uitgerekend.
In 1979 kocht ik voor ƒ 1.500 en D18.
Als ik reken met 2% inflatie/rente dan is hij nu € 1.500 waard.
Ik weet niet of ik dat wel voor zal krijgen, aangezien er behoorlijk wat gebruiks sporen opzitten.
Als je iets waardevast wilt houden, zet dan gewoon je geld op de bank.....
Wil je niet inleveren op de verkoop, doe dan wat mr. fingers adviseert: koop een goede tweede hands.
Ik heb al meermalen iets voor meer geld verkocht dan dat ik tweede hands voor had betaald.
Echter, ook hier zul je, als er langere tijd tussen ikoop en verkoop zit, de inflatie moeten corrigeren.