PDA

View Full Version : Gitaar die waarde blijft behouden?



maart3n
15 februari 2012, 17:53
Beste allen,

Ik speel sinds enkele jaren gitaar, heb momenteel een Yamaha LJ16 en een Larrivee D-03E.

Maar ik vroeg me dus af of er acoustische gitaren zijn (obviously zitten we dan in een prijsklasse 3000+) die na verloop van jaren niet in waarde dalen, of zelfs stijgen. Een investering dus...
Dit leek me eigelijk verstandiger dan weer een gitaar van 1500 aan te schaffen die na enkele jaren minder dan de helft van zn aankoopprijs waard is...

Welke modellen, merken kennen jullie zo die quasi zeker hun waarde behouden/verhogen? Santa Cruz modellen heb ik me laten wijsmaken? Zijn er nog andere?

Bedankt voor het advies!!
Maarten

Watchmaker
15 februari 2012, 18:25
Simpel - Martin en Gibson. Taylors zakken iets, maar niet zo veel. Jaren '60 en '70 D18's en D28's kosten meer dan een nieuwe - en 't wordt nog verkocht ook.

Maar ja - of er over tien, twintig jaar net zo over de huidige instrumenten gedacht wordt zoals wij nu denken over die oudjes van toen...?

Mr.Fingers
15 februari 2012, 20:11
tweedehands kopen, heb je geen last van de "afschrijfkost" omdat je iets nieuws gekocht hebt.

GoReTeX
18 februari 2012, 19:13
Simpel, je kunt het nu niet zeggen wat er over 20 jaar meer waard is.
Men wist 20 jaar terug ook niet dat Lowden nu veel gewilder zou zijn bijvoorbeeld.

Als ze dat toen wel wisten waren er nu veel meer op de markt waardoor de waarde weer daalt ;)

Eko
19 februari 2012, 14:08
Kan even goed afhangen van en dollar koers. als die niet een derde minder waard is dan en euro ,maar bv andersom doet het wonderen voor de waarde van gibson en fender.
Goed materiaal blijft over het algemeen redelijk waardevast. Beschikbaarheid kan daar iets aan toevoegen. Hoe zeldzamer hoe mooier.
ik kocht zo ongeveer de eerste Coleclark in Nederland een aantal jaren terug , hij is de eerste 20 jaar nog niet te koop , Daarna....? wie weet?

northernlake
20 februari 2012, 13:52