PDA

View Full Version : Zelfbouw baskast Celestion of Eminence



Slappin'Erny
5 juni 2003, 17:39
Ik wil zelf een speakerkast bouwen: 4x10'' met eventueel een tweeter.
Nu vraag ik me af welke speakers ik het beste kan gebruiken: Celestion of Eminence? Of andere?

Een van de belangrijkste verschillen tussen Celestion en Eminence is het volgende: De 10'' basspeakers van Celestion hebben een frequentiebereik van 70Hz t/m 3.5 kHz. Eminence zegt 10'' speakers te kunnen maken met een bereik vanaf 40Hz. Kunnen eminence speakers echt zoveel lager?

Oh... en als iemand toevallig een leuke bouwtekening heeft om bijvoorbeeld een SWR Goliath III na te bouwen, dan hoor ik dat ook graag :P

Easy Rider
5 juni 2003, 17:58
Celestion heeft wel echt zo'n old-school 70's funk sound. Niet heel diep, wel veel punch, zoals je ook ziet aan de specs. Als je zo'n sound digged kan je op zich ook een 4x12" gitaarbak nemen.
Eminence ken ik niet.
Ik heb zelf een 2x10" gebouwd met twee 150W Beyma speakers, klinkt goed en: niet te duur.
Je hoeft niet per se speakers te nemen die 'speciaal' voor dergelijke (instrument versterking) doeleinden gemaakt zijn, want dat zijn ze niet. Het zijn gewoon speakers, net als alle andere, dus kijk goed rond bij alle fabrikanten en tussen alle modellen tot je wat specs en/of een prijs vindt die je bevalt.

Zelfs als je de tekeningen hebt van een Goliath III klinkt ie nog steeds niet als een Goliath III zonder exact dezelfde speakers te gebruiken als SWR, en die zullen wel rete duur zijn in de losse verkoop (als ze al los te krijgen zijn). Een speakerkast is altijd volledig uitgerekend op specifieke speakers, jij moet straks ook je kast berekenen op de speakers die je kiest.
Tenzij je bedoelt dat het ding er alleen maar zo uit moet zien als een Goliath III, dan zou ik zeggen, zoek een goeie foto en wees creatief.

EZ

JoVe
5 juni 2003, 21:18
Nou voor het uitkiezen van speakers moet je wel met een wat dingetjes rekening houden, je kunt niet zomaar elke speaker gebruiken.
Natuurlijk het vermogen van de luidspreker, maar ook heel belangrijk is de maximale uitslag die de speaker kan hebben, voordat het geluid bagger wordt.
Ik wou namelijk ook even een basspeakertkastje bouwen met een 12" scorpion speaker van Peavey die ik ooit eens van iemand heb gekregen. Dat ding bleek dus echt niet geschikt voor bas, want de maximale uitslag die hij kon hebben was veel te laag.
Speakers die voor bas of voor keyboard zijn ontworpen zijn geloof ik altijd wel goed.

Kijk maar eens op die site van hevos, die leggen duidelijk uit hoe het zit met basspeakers.

http://www.hevos.nl/nederlands.html

en dan bij bassics kijken

bassopotmus
5 juni 2003, 21:39
okee, ik speelde een paar maanden gelden ook met gedachte een kast te bouwen. Na veel erover gelezen te hebben ben ik erachter dat het dus vrij moeilijk is, je moet alles berekeken, je ports en je inhoud, me natuurkunde is slecht!.
ik wil je niet ontmoedigen, maar ik hoop dat je beter weet dan ik waar je mee gaat beginnen.

Goed ik heb eminence speaker en ze gaan lekker laag, en klinken goed vol. Maar ja kan niet direct met een andere type vergelijken. Ik weet indd ook dat Celestons meer vintage vibe hebben.

Clunk
5 juni 2003, 22:13
je kan toch ook gewoon een replica bouwen?
dan zorg je gewoon dat je aan eentekening kan komen.. en dan bouw je em precies na, en dan moet je waarschijnlijk een duurdere speaker hebben, maar dan ban je evengoed nog goedkoper uit..

heeft iemand eig tekeningen site's?

probeer google anders eens... ik had laatst een complete tekening van een lab-combo versterker gezien..

Slappin'Erny
5 juni 2003, 22:20
Nou, dan lijkt me dat eminence voor bij de beste keus is.. ik hou wel van een diepe sound. En wat betreft de natuurkunde: dat ga ik echt niet zelf uitrekenen hoor, daar heb je software voor. Daarmee kan je net zolang het volume, grootte en aantal reflex pijpen (of een platte reflex dinges) etc. wijzigen, totdat je een ideale gevoeligheids curvehebt. Die wordt berekend op basis van de parameters van de speakers die je kiest.

Dan rest nog de materiaal keuze van de kast en de electronica, eventuele frequentiefilters, parallel en/of serieel schakelen van de speakers, demping, wielen, handgrepen, hoeken, bescherming voor de speakers en wat ik nog vergeet op dit moment.

Op het moment speel ik met een oude trace elliot 300W en 2x12'' kast en die kast overstuurt enorm als ik de de equaliser op 30 en 40 HZ teveel open zet. Dan heb ik ook nog eens een B snaar. En zonder de lage tonen heb ik te weinig draagkracht.
Ik moet dus iets doen, en 1000 eur vind ik veel geld om uit te geven aan een goliath. Dan maar zelf proberen....Alle tips zijn welkom!!! Als het me is gelukt, laat ik het jullie weten! :D

bassopotmus
5 juni 2003, 22:34
jow, houd ons zeker op de hoogte..ben benieuwd!

Easy Rider
6 juni 2003, 11:17
Yeah, die software is echt relaxt. Heb mijn 2x10" berekend op een vette reggaesound. Tweeter heb ik toch niet, en voor kleine jams (waar ik het ding voor heb gemaakt, zodat ik niet met mijn 'ijskastjes' hoef te zeulen) ontbrak altijd het laag, aangezien ik dan met m'n ouwe 25W oefenamp liep te nichten. Nou, nu dus niet meer! Lekker diepe sound. Bij kleine jams speel je toch lang zo hard niet dat je heel veel hoog nodig hebt om gedefinieerd in de mix te blijven.

Wel vreemd dat die 2x12" zo overstuurd. Dat hoort Trace Elliot toch niet te doen. Al een vet ouwe bak zeker?
Maar goed, die Eminence speakers zijn dan idd de betere keus voor jou.
Maar ik zeg het nog maar een keer, staar je niet blind op 1 fabrikant. Tenzij je dat ook niet hebt gedaan, dan heb ik dat nooit gezegd.

Laat weten hoe het loopt!

EZ

bassopotmus
6 juni 2003, 19:05
Ernie..nog een leuke link, hioer kan je materiaal enzo kopen en ook info lezen


http://www.footlight.nl/speakers.htm

Slappin'Erny
6 juni 2003, 19:47
Aha! die kende ik nog niet. Ik zal kijken wat ze zoal hebben op die site.