PDA

View Full Version : red special bouwen



jordiboonie
15 februari 2012, 17:28
Hallo allemaal
nadat ik een paar gitaren heb omgebouwd wil ik nu een red special bouwen. Why?? Omdat ik enorm fan van queen ben en de red special echt vet vind.
Maar ik heb nog een hals liggen maar met stratocaster kop is het handiger om de kop er af te zagen en er een andere op de zetten of het fretboard eraf halen en zelf een hals te maken
ik heb niet een heel groot budget dus wil ik zoveel mogelijk besparen. Save money

Ike57
15 februari 2012, 17:33
Ga je deze zelf bouwen of gaat je zoon deze bouwen?

jordiboonie
15 februari 2012, 18:12
Ik ga deze zelf bouwen en probeer ook zoveel dingen waar de red special uit bestaat zelf te maken zoals tremelo,pickups en ik ga echt een gitaar bouwen vanaf een boom dus ik heb een boom in de tuin en ga ook zelf in plakken zagen (ben hovenier)

pueblo
15 februari 2012, 18:19
Ik ga deze zelf bouwen en probeer ook zoveel dingen waar de red special uit bestaat zelf te maken zoals tremelo,pickups en ik ga echt een gitaar bouwen vanaf een boom dus ik heb een boom in de tuin en ga ook zelf in plakken zagen (ben hovenier)

wel, begin de boom maar alvast te zagen, dan kan je over een aantal jaar er aan beginnen.

ik zou maar eens wat gaan lezen als ik jou was.
ik zou voor geen van beide halsopties gaan.

Thiez
15 februari 2012, 18:26
Ik zou gewoon alles zelf maken. Hals van strat niet gebruiken.

Boom uit de tuin, zagen en drogen duurt inderdaad een paar jaar dus denk dat dit een lang project wordt.
Buiten dat is een groot deel van red special van eikenhout gemaakt. Dus als je hem echt realistisch wilt maken moet je rood eiken gebruiken met mahonie fineer etc.

jordiboonie
15 februari 2012, 18:36
Nou stap 1 gedaan maar ik hoef geen jaren te wachten omdat een goede vriend van mn zoon de vader daarvan zit in hout en heeft ook een droogruimte waar het drogen maar 3maanden duurt . Maar jammer genoeg heeft hij alleen handel in da gamma spul en ik wil een goede gitaar hebben

pueblo
15 februari 2012, 19:10
welk hout is het?

Ike57
15 februari 2012, 19:19
Nou stap 1 gedaan maar ik hoef geen jaren te wachten omdat een goede vriend van mn zoon de vader daarvan zit in hout en heeft ook een droogruimte waar het drogen maar 3maanden duurt . Maar jammer genoeg heeft hij alleen handel in da gamma spul en ik wil een goede gitaar hebben

Jordi, jouw verhalen hier worden steeds onwaarschijnlijker.
Ik geloof er namelijk geen bal van dat jij een zoon hebt (van 10 jaar). Volgens mij ben je zelf een jaar of 14.
Ik weet niet waarom je dat vertelt. Misschien omdat de post over jouw vriend, die zelf geen account wou aanmaken, niet werd opgepakt. Daarom heb je zelf maar het verhaal over een "zoon" in een nieuwe post geplaatst om zo wel reacties te kunnen krijgen.

Het is helemaal niet erg om een jonge zelfbouwer te zijn die hulp nodig heeft maar probeer niet (langer) de kluit te belazeren.

Als ik je een goede raad mag geven begin dan gewoon even opnieuw.
Ik weet zeker dat iedereen hier het voorgaande wil vergeten en jou best wil helpen. Wetende dat je een jonge zelfbouwer bent zul je ook van iedereen passende adviezen kunnen krijgen.

Dus, denk hier eens over na.

En, niet onbelangrijk, mocht ik er helemaal naast zitten dan zal ik zeker excuses maken voor deze post. Maar ik geloof niet dat ik er naast zit, wel?

jordiboonie
15 februari 2012, 19:26
Ik heb 2 zoons en dit is het account van de oudste. Dus daarom is het steeds iemand anders excuses maar het is eikenhout wel moeilijk te bewerken maar we zullen zien hoe t uitpakt

Ike57
15 februari 2012, 19:29
Ik heb 2 zoons en dit is het account van de oudste. Dus daarom is het steeds iemand anders excuses maar het is eikenhout wel moeilijk te bewerken maar we zullen zien hoe t uitpakt

Dan bied ik mijn excuses aan voor het feit dat ik niet in de gaten had dat de vader het account van de zoon gebruikte.
Maar waarom maak je dan zelf niet een eigen account aan? Dan weten we in ieder geval met wie we op dat moment te maken hebben, de vader of de zoon.

Tabula Rasa
15 februari 2012, 19:33
Maar waarom maak je dan zelf niet een eigen account aan? Dan weten we in ieder geval met wie we op dat moment te maken hebben, de vader of de zoon.

Voordat je dat doet, wel ff de mods inlichten, anders gaat er een ban op vanwege dubbelaccount ;)


Verder dacht ik hetzelfde als Ike57, en dat kwam in mijn geval doordat je een "jeugdige" schrijfstijl hebt, waarbij meerdere zinnen bij elkaar getrokken worden tot 1 lang verhaal.

jordiboonie
15 februari 2012, 20:01
Maar even on-topic. Ik ga morgen mijn onderdelen alvast bestellen uit Amerika. Daar is bijna alles goedkoper ook met shipping erbij. Maar welk hout kan ik het beste voor een lichte hals gebruiken, het liefst met een lichte nerf

Sanderltd
15 februari 2012, 20:01
Lichtjes verdacht natuurlijk dat die verschillende personen ("vader en zoons") ook precies diezelfde jeugdige schrijfstijl erop nahouden. ;)

ieme
15 februari 2012, 20:14
Strat hals op een red special is een no-go, dikte en breedte wijkt heel erg van het origineel af, ik heb hier de tekeningen van Greg fryer liggen, de bouwer die in 97 Brians origineel gerestaureerd heeft en een aantal goeie replica's gemaakt heeft.

jordiboonie
15 februari 2012, 20:23
Ja. De schrijfstijl heeft hij van mijn kant

aaronstonebeat
15 februari 2012, 20:35
Wat mij zo bijstaat,uit mijn hoofd:
- hals en body van mahonie; body flink uitgehold
- toets en centraal blok van eiken (een oude haardplaat of iets dergelijks); toets zwart geverfd
- Burns tri-sonic elementen, in serie geschakeld met per element knopjes voor aan/uit en in/uit fase
- zelfgebouwde tremolo waarin onder andere een klepveer en een stalen breinaald zijn verwerkt
- nulfret

Veel meer hier (http://www.brianmaycentral.net/main.html).

pueblo
15 februari 2012, 21:24
(ben hovenier)
en

bij mijn in de buurt hebben ze een autospuiterij daar heb ik gevraagd voor hoeveel ze een gitaar spuiten. nou, daar werd ik niet vrolijk van 150€ voor een gitaartje. Ik denk dat ik het samen met m'n pa doe want die schildert en die spuit iedere dag dus die heeft veel ervaring hier mee:)

:???::???:

Plant
15 februari 2012, 21:30
:???::???:

Misschien is pa hovenier én schilder. In de winter ben je snel uitge-hovenierd en kan je mooi binnen schilderen en auto's spuiten. Toch :???:

Tabula Rasa
15 februari 2012, 21:32
en


:???::???:

Logisch toch? Tuinpalen in de verf zetten en spuiten een plantenspuit. Ik snap het wel.

Wat betreft een strathals aanpassen: Niet doen. Voor een tientje heb je al vaak een redelijke balk waar je een hals uit kan halen.

gw_guitars
15 februari 2012, 21:45
Ja LEUK!
Een Red Special bouwen.
Graag met een volledig fotoverslag.
(Ben ook een Queen fan)
Je zal deze link vast wel hebben en anders voor de liefhebber.
Een Red Special bouwer uit Nederland met veel info:
Klik (http://www.gitaar-in-tune.nl/)

Groet
Gerard

jordiboonie
15 februari 2012, 22:13
Ja LEUK!
Een Red Special bouwen.
Graag met een volledig fotoverslag.
(Ben ook een Queen fan)
Je zal deze link vast wel hebben en anders voor de liefhebber.
Een Red Special bouwer uit Nederland met veel info:
Klik (http://www.gitaar-in-tune.nl/)

Groet
Gerard
gerard ik ken de link al heel nuttig maar eerst nog ff wachten ,maar ik wil zelf een tremelo maken ,omdat ik nergens" dezelfde tremelo "kan vinden. Heeft iemand een site hoe je een tremelo maakt??????

Zjef
16 februari 2012, 09:06
Een hele site met het bouwproces van een Red Special kopie van A tot Z:
http://theredspecialworkshop.wordpress.com/
Inclusief fotoverslag en beschrijving van de tremolo

jordiboonie
16 februari 2012, 17:09
Oke ik weet nu hoe de tremelo wat je voor de tremelo nodig hebt maar wat voor brugzadels heb je nodig maar hoe werkt de tremelo weet ik nog niet

pueblo
16 februari 2012, 17:39
Oke ik weet nu hoe de tremelo wat je voor de tremelo nodig hebt maar wat voor brugzadels heb je nodig maar hoe werkt de tremelo weet ik nog niet

je vorige posts waren leesbaar, maar dit :stop:

aaronstonebeat
16 februari 2012, 17:41
Yep, een zin bestaat ook uit verschillende onderdelen, net als dat vibratosysteem.

Maar hoe dan ook, in feite is het hetzelfde als een vintage strattrem die de veren aan de andere kant heeft en in rust tegen het hout wordt gedrukt.

jordiboonie
16 februari 2012, 18:07
Sorry ik had niet gelet op de grammatica. Maar ik heb nog een vraag, hoe zijn de snaren aan de tremelo vastgemaakt. En hoe zit de tremelo arm vast aan de veren???
Jordi :-P

aaronstonebeat
16 februari 2012, 18:35
De snaren worden door het blok geregen.

De veren zitten volgens mij niet vast, ze staan alleen voortdurend onder druk; ze worden op hun plaats gehouden door de bouten die er doorheen lopen.

ieme
16 februari 2012, 18:46
Zucht, dit wordt niks. Ga je eerst maar eens goed in deze gitaar verdiepen.
De 6 handgemaakte aluminium blokjes die als brug fungeert, daar zitten gleufjes in met handgemaakte rollers.

De tremolo, veren uit een motor blok, heb wel een tekening hiervan, maar ik zou als ik jou was lekker een hard tail maken. Ik heb er vrij weinig vertrouwen in.

Koop als je verstandig bent een Burns Brian May, deze klopt qua maatvoering, alleen is de neck iets dunner.
Neem de maten over en maak een eigen versie van de tremolo en verkoop de burns na afloop weer.

jordiboonie
16 februari 2012, 19:50
Ik heb een goede tremelo tekening gezien van de rs. Maar op een of andere manier moet het stuk waar de snaren door heen zitten kunnen draaien als je de arm beweegt. Maar hoe????? Weet iemand dat

aaronstonebeat
16 februari 2012, 21:52
Het is een soort schommel: aan de ene kant van het scharnierpunt trekken de snaren aan de andere kant drukken de veren; de 'knife edge' is het scharnierpunt. Als je de arm omlaag drukt, druk je de veren in en worden de snaren korter.

Thiez
16 februari 2012, 21:59
Eigenlijk wel een vindingrijk ontwerp van dat tremelo. Heel simpel maar toch effectief.

jordiboonie
17 februari 2012, 07:53
Ik snap hoe het in elkaar zit maar hoe zit dan die arm vast aande veren

Ike57
17 februari 2012, 08:29
Die arm zit niet aan de veren vast.
Op de foto's op deze pagina http://theredspecialworkshop.wordpress.com/the-tremolo-arm/making-the-tremolo-part-3/ kun je duidelijk zien hoe hij is bevestigd.

Misschien is het goed om die site (met dank aan Zjef) even helemaal door te lopen want alles wordt hier in detail beschreven en verluchtigd met legio afbeeldingen

o0rollo0o
17 februari 2012, 12:55
Ik snap hoe het in elkaar zit maar hoe zit dan die arm vast aande veren

Als je nu zelf je ijzererst uit de achtertuin delft, ik bedoel als je ECHT zelf een gitaar wil maken doe je dat ook. Je kan ook een boom vast rood verven, en die rooien over 3 jaar en in plakken zagen, dan hoef je erna niet meer te lakken/verven etc. Krijg je een hele mooie natuurlijke rode kleur mee! suc6!

bass blom
17 februari 2012, 13:01
rood water geven met ecoline :D

o0rollo0o
17 februari 2012, 13:15
Nog wat intressante info, ik weet wie de persoon in kwestie is, hij is geen 10, eerder ~14, en de befaamde Sam uit vorige topics is ook real, en hij lijkt inderdaad een vader te hebben die hovenier is.

ps. vroeger nog weleens met tulpjes gedaan, als je die gekleurt water geeft kleurt de bloem van de tulp naar het inkt;-)

yavin
17 februari 2012, 13:38
Doe jezelf een enorm plezier en registreer je even op deze site...

red special forum (http://www.red-special.com/forum/)

Hier zijn zo'n beetje alle zelfbouw-Red-Special-idioten lid van en als iemand je kan helpen met vragen, dan zijn zij dat wel.
Het zou zonde zijn om het spreekwoordelijke wiel opnieuw uit te moeten vinden, als de informatie er over al voor het oprapen ligt.


Succes!

jordiboonie
17 februari 2012, 16:12
De link van de red special workshop ben ik een stuk verder gekomen. Dank voor de link. Maar de tremelo arm zit er gewoon in dus ik weet niet wat voor nut de arm dan heeft maar wat doet die knife edge eigelijk

aaronstonebeat
17 februari 2012, 16:41
De link van de red special workshop ben ik een stuk verder gekomen. Dank voor de link. Maar de tremelo arm zit er gewoon in dus ik weet niet wat voor nut de arm dan heeft maar wat doet die knife edge eigelijk

Een tekening van het systeem:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Red_special_tremolo.svg

Alleen zit (voor zover ik weet) in de Red Special het blok tegen het hout als het in rust is. Dit idee:

http://www.redspecialparts.com/images/main/storia-tremolo.jpg

jordiboonie
17 februari 2012, 17:04
Een tekening van het systeem:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Red_special_tremolo.svg

Alleen zit (voor zover ik weet) in de Red Special het blok tegen het hout als het in rust is. Dit idee:

http://www.redspecialparts.com/images/main/storia-tremolo.jpg

Sorry ik kan het schema niet zien

aaronstonebeat
17 februari 2012, 17:14
Deze dan misschien?

http://www.adambent.co.uk/redspecial/diary/tremolo6.jpg

ieme
17 februari 2012, 17:20
Alleen zit (voor zover ik weet) in de Red Special het blok tegen het hout als het in rust is. Dit idee:

http://www.redspecialparts.com/images/main/storia-tremolo.jpg

Deze foto is van Brian may zelf uit begin jaren 60 toen hij een tremolo aan het ontwerpen en testen was.

aaronstonebeat
17 februari 2012, 17:24
Deze foto is van Brian may zelf uit begin jaren 60 toen hij een tremolo aan het ontwerpen en testen was.

Nou, hoeveel dichter bij de bron kunnen we komen?

jordiboonie
17 februari 2012, 17:35
Oke kijken of ik het doorheb
-de veren staan altijd gespannen
-als je de tremelo arm beweegt gaat de tremelo naar voor of achtet

aaronstonebeat
17 februari 2012, 20:41
Oke kijken of ik het doorheb
-de veren staan altijd gespannen
-als je de tremelo arm beweegt gaat de tremelo naar voor of achtet

Klopt, maar dit systeem is niet gemaakt om de arm naar buiten te trekken; het zal wel kunnen maar dan heb je kans dat de uitsparing in het blok niet meer over de 'knife edge' valt. Naar wat ik erover heb gelezen, wilde May een vibratosysteem dat perfect op stemming terugkeerde na gebruik; zijn oplossing was het blok in ruststand tegen het hout (eigenlijk een metalen plaat die daar nog zit) te laten komen.
Net als bij een vintage strattremolo die je in één richting blokkeert zodat die alleen nog maar omlaag kan.

jordiboonie
17 februari 2012, 23:07
Oke nu snap ik het helemaal nu mijn volgende vraag ,ik wil zelf de pickups maken ik weet hoe dit moet maar de afmetingen zijn anders dus hoe maak ik de cover van de elementen?????