PDA

View Full Version : Treblebleed uittesten.



guitarkid
15 februari 2012, 15:37
Misschien vind ik het wiel opnieuw uit, maar ik kende het nog niet en bedacht deze oplossing toen ik wilde experimenteren met verschillende waarden van condensatoren en weerstanden voor een treblebleed, maar steeds de gitaar (Jazzmaster) moest demonteren. Snaren er dus af, slagplaat los schroeven etc, kortom, niet echt inspirerend om eens lekker te testen. Bij bijv. een Tele wil het nog wel redelijk snel, maar ook bij een Strat is lastig.
Ik heb twee draadjes aan de twee ter zake doende lipjes van de volumepot gesoldeerd en die lopen onder de slagplaat door naar "buiten" en daar zit een transistorvoetje op gesoldeerd. Eenvoudig wisselen van cond/weerstand (je klemt ze er zo in) en als je tevreden bent zet je e.e.a. definitief in de gitaar en verwijder je de draadjes. Later heb ik het nog met twee krokodillebekjes gedaan, da's nog sneller, maar die had ik eerst nog niet. Ook handiger als je wat dikkere pootjes hebt, die aan de duurdere en betere condensatoren zitten.
Misschien hebben jullie er wat aan. Ik heb heerlijk getest en kreeg uiteindelijk van Hendriks een condensator die precies deed wat ik zocht. Waarvoor dank!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0004-6.jpg

stevierayfan
15 februari 2012, 15:38
Misschien vind ik het wiel opnieuw uit, maar ik kende het nog niet en bedacht deze oplossing toen ik wilde experimenteren met verschillende waarden van condensatoren en weerstanden voor een treblebleed, maar steeds de gitaar (Jazzmaster) moest demonteren. Ik heb twee draadjes aan de volumepot gesoldeerd en die lopen onder de slagplaat door naar "buiten" en daar zit een transistorvoetje op gesoldeerd. Eenvoudig wisselen van cond/weerstand en als je tevreden bent zet je e.e.a. definitief in de gitaar en verwijder je de draadjes. Later heb ik het nog met twee krokodillebekjes gedaan, da's nog sneller, maar die had ik eerst nog niet.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0004-6.jpg

Zo das wel slim verzonnen,, ga het proberen.

bedankt

E-J
15 februari 2012, 18:56
Bij welke waardes kwam je uiteindelijk uit?

Ik twijfel nog of ik voor mijn Les Paul voor '50s wiring of voor een treble bleed moet gaan i.c.m. modern wiring. Ik vind die laatste fijn afgezien van het hoogverlies dat optreedt wanneer je de volumepotmeter terugdraait, enkel maken sommige treble bleeds het effect ook weer té drastisch en kan het geluid wat dunnig worden.

Vandaag vond ik dit alternatief wat de 'ultieme' oplossing zou zijn:
http://www.mylespaul.com/forums/tonefreaks/82799-tapered-treble-bleed.html

http://www.mylespaul.com/forums/attachments/tonefreaks/22926d1268772996-tapered-treble-bleed-taper_tb_wiring.jpg

Erg interessant!

FruscianteFan
15 februari 2012, 19:31
Ik heb voor dit probleem gewoon mijn slagplaat gemold. Een klein stukje achter één van de studs van de brug weggehaald. Normaal moet je inderdaad de snaren losmaken, slagplaat eraf én de brug eruit halen om bij de elektronica te kunnen (althans als je de ruimtes wilt overbruggen). Nu kan de slagplaat eraf door hem weg te draaien. Nog steeds gedoe, maar de snaren kunnen tenminste blijven.

Midwolda
15 februari 2012, 22:11
Ik bedenk me nu ineens dat De Methode Guitarkid ook te gebruiken is om verschillende condensatoren op de toonregeling uit te testen.

guitarkid
15 februari 2012, 22:51
Bij welke waardes kwam je uiteindelijk uit?



Misschien heel erg, maar ik weet het even niet. :hide:
Ik kreeg 'm van Hendriks, misschien weet hij het.

Hendriks
16 februari 2012, 08:23
Misschien heel erg, maar ik weet het even niet. :hide:
Ik kreeg 'm van Hendriks, misschien weet hij het.

0,001uf Orange drop , ik heb deze gebruikt voor een P90 , samen met een 150k weerstand.

guitarkid
16 februari 2012, 11:18
0,001uf Orange drop , ik heb deze gebruikt voor een P90 , samen met een 150k weerstand.

Kijk! Dank! Ik heb overigens de weerstand niet gebruikt. Voegde niets toe, maar dat zal te maken hebben met de 1Meg potmeter in de Jazzmaster.
Orange drop....., klinkt op zich al goed. Ik hou ook wel van dubbelzout! ;)
Ik heb overigens wel geleerd dat de ene condensator de ander niet is, ook al zijn de waarden gelijk!