PDA

View Full Version : Potmeters 300 kOhm i.p.v. 250 of 500 kOhm?



jerome
15 februari 2012, 12:38
In mijn HSS Strat is de potmeter weer eens stuk....
Nu heb ik in het verleden wel eens een 500 KOhm erin gemonteerd maar daar vond ik de single coils niet lekker mee klinken; te dun en te scherp.
Dus heb ik er toen een 250 KOhm pot ingezet.
De single coils klinken daar naar mijn mening lekker mee maar nu verliest de humbucker hoog en volgens mij ook power/ballen?

Nu zag ik dat CTS ook 300 kOhm potmeters maakt.
Zou dit een goede middenweg zijn of gaan single coil elementen in een Strat hier ook dun en scherp van klinken?
En zal een single coil power en ballen verliezen met een 300 KOhm pot?


Bedankt alvast voor het meedenken… ;)

De V
15 februari 2012, 20:12
Het kan de gouden middenweg zijn of een waardeloze compromis, dus ik zou zeggen: probeer het uit.
Een potmeter kost maar een paar eurotjes en als het niks is kan je nog gewoon 250 erin gooien.

Misschien dat je in plaats van een nieuwe potmeter ook andere waardes voor de condensator van je toon pots kan proberen.

marter544
15 februari 2012, 20:18
Hoe vaak gebruik je je toon pots? Je zou namelijk ook één van je toon pots voor een aparte volumepot voor je humbucker kunnen verwisselen. Kun je 500k gebruiken voor je humbucker, en 250k voor je singles.

jerome
15 februari 2012, 21:12
@de V;
Ik wil het ook wel gaan uitproberen maar het is altijd handig de ervaringen en theoriën van anderen te vragen..;)



@marter544;
Ik heb al een 2e volume pot (500 K push pull) op de plaats van de bovenste tonepot.
Maar ik vind het niet lekker werken omdat ik de plek van de tonepotmeter niet echt een handige plek vind voor een volumepotmeter die ik ontzettend veel gebruik.
Juist omdat ik de volume potmeter(s) zo ontzettend veel gebruik wil ik weer terug naar 1 volumepot op een handige plek (de bovenste plek dus) voor alle 3 de elementen...

Dirk_Hendrik
15 februari 2012, 21:33
De tolerantie bij potmeters is meer regel dan uitzondering 20%. Deze kleine stap gaat dus wss weinig verschil maken.