PDA

View Full Version : Bridge positie aanpassen met langere schroeven op zadels?



obiwanjacobi
15 februari 2012, 10:26
Ik heb een idee en wil dat even langs de grote schat aan kennis die hier op het forum ronddwaald laten gaan.

Ik ben een Tele aan het assembleren (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152424-Tele-assembleren). De voorgeboorde gaten voor de doorvoer van de snaren in de body zitten niet op de goede plek voor de bridge die ik erbij heb gekocht (ik wist dat toen ik het kocht).

Het initiele plan was om de brug te verplaatsen en nieuwe snaardoorvoer gaten te boren en zo op de 25.5" lengte te komen waar de hals voor bedoeld is.

Maar dat is best lastig. Als ik hele nieuwe gaten in de body maak, zit ik met de voorgeboorde gaten die altijd zichtbaar blijven - welliswaar op de achterkant - want de brug dekt mooi de voorkant af. Ik ga ze dan natuurlijk opvullen, maar je blijft het natuurlijk zien.

Ik kan proberen om de gaten van boven schuin te boren om ze zo uit te laten komen op de originele gaten aan de achterzijde van de body. Ten eerste denk ik dat dit moeilijk is om goed te krijgen (ik ben beginner en heb niet al het mooie gereedschap dat de meeste bouwers hebben). Daarnaast wordt het dan misschien lastig om de snaren erdoorheen te krijgen...?

Wat ik bedacht als alternatief, is om langere schroeven aan de zadels te gebruiken. Hiermee kan ik de zadels wil op de juiste positie zetten en hoef ik niks te customizen. Er is genoeg oppervlak op de brug-plaat om de zadels (een halve inch) verder 'naar voren' te schuiven. Bij het snaren wisselen zal je de zadels wellicht een beetje moeten optillen maar dat is volgens mij wel te doen.

Gevolg hiervan is ook dat de bridge pickup nog wat dichter tegen de brug aankomt. Maar dat vind ik prima.

Hier een link naar het type brug dat ik heb (hoewel het niet exact dezelfde is, is het er erg dichtbij). (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=tele_reg_-style-brug-black-hb-6-zadels&action=article&group_id=10000034&aid=3045&lang=NL)

Graag jullie input, ideeen en suggesties.
Bedankt!

Tabula Rasa
15 februari 2012, 11:18
Als het een relatief groot verschil is zou ik nieuwe gaten boren. Met langere schroeven komen je zadels verder naar voren en wordt het brugelement mogelijk nog scheller. Vullen en schuin boren lijkt de mooiste optie. Mogelijk moet je de ruimte voor het brugelement ook ietsjes aanpassen met een bovenfrees.

obiwanjacobi
17 februari 2012, 20:08
Dank voor je reactie. Ik weet alleen niet wat een 'relatief groot verchil' precies is. Het gaat om een halve inch, da's ongeveer 1.25 cm. Ik vind het niet erg als het brug element nog wat scheller wordt. De afstand is dan denk ik nog iets groter (of vergelijkbaar) als bij een strat.

aaronstonebeat
17 februari 2012, 20:19
Als je de brug boven de bestaande gaten zet en de zadels met langere bouten verder naar voor, zitten de gaten niet meer onder de zadels; dat wordt pas lastig snaren doorvoeren. Je hebt ook nog kans dat de snaren de achterkant van de zadels gaan optillen.

Oude gaten opvullen en nieuwe boren op de juiste plaats; dat is mijn advies.