PDA

View Full Version : Epiphone ej-200 versterken.



Tommeke90
14 februari 2012, 22:23
Dag,

Volgende maand zou ik moeten optreden op een galabal.
Ik wou dan mijn epiphone ej-200 gebruiken. Maar die heeft geen ingebouwd element.
Er gaat normaal gezien wel een degelijke PA zijn. Dus ik dacht een mirco ervoor & klaar.
Maar vorige keer hadden ze er gewoon een zangmicro voor gezet. Toen moest ik heel stil blijven zitten en hoorden ze mij nog niet echt (Er was wel een slechte PA). En dat zou ik niet opnieuw willen.

Maar met een degelijke PA zou dat geen probleem mogen zijn? En zou ik comfortabel kunnen spelen?
Of moet ik maar eens een element kopen voor in de gitaar?

& als ik beter een element 'moet' kopen, gaat dat dan een beetje klinken door een vox ac15c1?

Alvast bedankt.

synapse
15 februari 2012, 10:12
Normaal gesproken moet het met een beetje redelijke microfoon wel lukken om je behoorlijk uit te versterken. Het helpt dan natuurlijk ook als er iemand aan de knoppen zit die ervaring heeft met het uitversterken van een acoustische gitaar.

Wil je op zeker spelen dan zou ik voor een optreden toch kiezen voor een electro-acoustische gitaar.
Dan zul je je gitaar moeten aanpassen. Hiervoor zijn heel veel verschillende mogelijkheden, van piezo tot ingebouwde microfoon, of klankgat elementen.
Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.
Deze systemen kun je overigens vaak wel relatief eenvoudig aansluiten op de PA.

Of het klinkt over een vox ac15? Dat is natuurlijk een electrische gitaarversterker met een heel eigen geluid. Acoustische gitaarversterkers worden gebouwd met de intentie om het pure geluid van de gitaar zo goed mogelijk te versterken en dat is toch iets anders dan een electrische gitaarversterker doet.
Je kan het eens uitproberen en kijken of jij het geluid krijgt wat je wilt hebben.

Tommeke90
19 februari 2012, 13:22
Na wat navraag gaat het een zangmicro worden. De shure sl 158.
Zijn naar het schijnt niet slecht voor gitaren. Maar lijkt me toch niet ideaal.

Plant
19 februari 2012, 13:55
Na wat navraag gaat het een zangmicro worden. De shure sl 158.
Zijn naar het schijnt niet slecht voor gitaren. Maar lijkt me toch niet ideaal.

Mij ook niet. Even terug naar je eerste post:


Maar vorige keer hadden ze er gewoon een zangmicro voor gezet. Toen moest ik heel stil blijven zitten en hoorden ze mij nog niet echt (Er was wel een slechte PA). En dat zou ik niet opnieuw willen.

Dat heel stil blijven zitten krijg je dus nu wel opnieuw. Een zanger houd normaal zo'n microfoon zowat tegen z'n bakkes. Een klein beetje afstand nemen doet al heel veel met volume en klankkleur. Heel dichtbij klinkt zo'n microfoon erg bassig en op iets meer afstand word dat minder en neemt het volume sterk af. Dat is handig om rondzingen te voorkomen. Maar dit gedrag zal de microfoon met gitaar ook zeker doen. Je zult voor een beetje bewegingsvrijheid toch iets moeten hebben wat daar iets minder gevoelig voor is en toch niet te snel rondzingt.

Tommeke90
22 februari 2012, 18:46
Dus een gitaar met een element is geen overbodige luxe?

Ik heb wat rondgekeken en dacht aan http://www.thomann.de/be/lrbaggs_m1_soundhole_pickup.htm.
Als ik zoiets koop wil ik iets degelijk en wat lang meegaat.
Kan je deze ook makkelijk rechtstreeks op de PA aansluiten?

Of een microfoon kopen?

Plant
22 februari 2012, 21:17
Ik bedoelde: gebruik geen zangmicrofoon. Speel je overigens met een band? Moet je een zeker volume bereiken om alleen al met volume van bandleden (drums, bas) mee te komen?

Dit specifieke klankgat element ken ik niet, maar LR Baggs schijnt erg goed te zijn. Voordeel van dit soort elementen is dat ze zo weer uit de gitaar zijn te halen. Niet boren en frezen in je gitaar. Zelf gebruik ik voor de paar optredens die ik af en toe met band doe ook een klankgat element. Klinkt misschien niet super akoestisch maar daar hoor je in het hele bandgeluid toch weinig van. Plus je wilt het versterken over een Vox AC15C1 (elektrische) gitaarversterker, dus koop dan idd maar een klankgat element. Zeker als je maar weinig optreed, dan laat je je gitaar voor de meeste tijd dat je erop speelt zoals die nu is.

Tommeke90
22 februari 2012, 22:19
De band waar ik daar mee moet spelen & repeteren bestaat gewoon uit : Zang, gitaar & piano.
Dus repeteren lukt nu prima. Het versterken van de avond zelf is enkel het probleem.
Maar als de gitaar dan niet zo goed klinkt, valt het wel redelijk op in zo'n kleine band.
Ik heb al eens met een electro-acoustische op mijn ac15 gespeeld, klonk niet slecht. Maar toch niet 100%.

-Martijn-
22 februari 2012, 22:42
Dat LR Baggs elementje vind ik eigenlijk niet heel bijzonder klinken.
Als het niet uitwisselbaar hoeft te zijn met andere gitaren zou ik voor een K&K Pure Mini gaan. Klinkt in mijn oren toch wel een stuk beter en is bovendien ook iets goedkoper.

Tommeke90
4 maart 2012, 16:27
Maar zou ik dan toch niet beter ergens een degelijke gitaarmicro zien te regelen?
In plaats van 'zoveel' geld uit te geven aan een element, om dan nog niet geweldig te klinken door gebrek aan een juiste versterker?

Plant
4 maart 2012, 23:01
Als je er regelmatig mee op pad moet en echt goed geluid wilt hebben, kun je idd beter in iets beters investeren. Maar ik kreeg niet de indruk dat je veel optreed en bovendien de laatste keer over een aanwezige installatie speelde die niet al te best was. Het uiteindelijke geluid is zo goed als de zwakste schakel. Als je een fantastische microfoon hebt en vervolgens over een paar blubberspeakers speelt, dan klinkt het nog nergens naar. Je moet alles meewegen en je niet blindstaren op alleen een microfoon of element.

Tommeke90
5 maart 2012, 16:56
ja, maar ik kan voor dit optreden een http://www.thomann.de/be/behringer_b5_kleinmembranmikro.htm lenen.
Deze kan toch rechtsreeks in de 'PA' & dan zou het toch een degelijk geluid moeten geven niet?

Want het optreden is volgende week al, & zou mezelf niet in de kosten willen gooien, omdat ik bv ook van plan ben een nieuwe gitaar te kopen, & niet weet als daar dan een element in zit.

Plant
5 maart 2012, 19:17
Als je een goede mic kunt lenen, zou ik dat zeker doen i.p.v. snel maar blindelings wat kopen. Kun je niet meteen op een installatie vooraf testen wat het doet?
Microfoons en elementen, er zijn soveel soorten en prijsklassen. Voor gerichte aanschaf moet je daar echt induiken. Probleem is dat je in een winkel niet even van alles naast elkaar kunt horen en proberen en een vergelijk kunt maken. En dan nog eens er achter komen wat het voor jou in een live situatie doet.

Zelf kies ik voor die paar optredens wel voor een klankgatelement. Geen geboor in m'n gitaren, alle bewegingsvrijheid, geen rondzingen. De klank is dan wat meer elektrisch, maar ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen.

jannest
6 maart 2012, 14:12
ik zou voor de mix gaan
een element en een mic

denk dat je vooral live daarmee snel een goed resultaat haalt

Tommeke90
6 maart 2012, 16:13
Blijkbaar is het een setje van 2 microfoons. 2x de behringer b5.
Ik het deze week eens testen bij zijn thuis om te kijken hoe het gaat & waar ik ze het beste kan plaatsen.
Zodat ik toch een beetje weet hoe het moet voor het optreden.