PDA

View Full Version : Boorstatief VS kolomboor



Thunders1988
14 februari 2012, 20:39
Ik ben de laatste weken aan 't rondkijken voor een (relatief) grote aankoop bij StewMac...
Aanvankelijk was ik van plan om die fretpers te kopen. Maar toen dacht ik er wat meer over na en leek het mij een goed plan om een kolomboor aan te schaffen.
Nadeel (in mijn ogen) daarvan is dat de machine niet "los" te gebruiken is. Daarom ben ik nu op zoek naar een statief voor een Bosch boormachine.

Wat ik denk: alles mogelijk met die laatste optie, boor los te gebruiken, tof alternatief voor kolomboor en een (goeie?) basis voor een fretpers.

Iemand bedenkingen bij?
Altijd welkom? Ben nog altijd niet zeker of 't de juiste keuze is.
Tips over welk statief aan te schaffen?

Ike57
14 februari 2012, 20:47
Ik denk dat zo'n statief niet sterk genoeg is om als fretpers te dienen. Er komt behoorlijk wat kracht te pas om het met een (zware) kolomboor te doen. Ik denk niet dat een boorstatief dat aan kan.

Rizz
14 februari 2012, 20:59
Ik denk dat zo'n statief niet sterk genoeg is om als fretpers te dienen. Er komt behoorlijk wat kracht te pas om het met een (zware) kolomboor te doen. Ik denk niet dat een boorstatief dat aan kan.

Beetje flauwe reactie, Ike! Minstens een foto van je monster en in het groot powerrrrrrrrrrrrrrr eronder! :seriousf:

On topic, hij heeft wel gelijk... :) Al zijn er er wel hele flinke statieven te koop... Maar voor dat geld kan je beter een tweedehandse flinkerd kopen

superfly
14 februari 2012, 21:10
Vraag me af of de lagers van een kolomboor op perswerk ingesteld zijn. Persoonlijk heb ik die fretperssen nooit zo begrepen, het gaat prima met een hamertje. Tenzij je er 50 in de week doet natuurlijk :dontgeti:, dan gaat de tijdbesparing meespelen.
wim

Dootch
14 februari 2012, 21:15
Vraag me af of de lagers van een kolomboor op perswerk ingesteld zijn. Persoonlijk heb ik die fretperssen nooit zo begrepen, het gaat prima met een hamertje. Tenzij je er 50 in de week doet natuurlijk :dontgeti:, dan gaat de tijdbesparing meespelen.
wim

Mee eens,
Kolomboren kunnen niet zo tegen wringen.
En ook eens met het hamertje.
Ik heb bij mijn eerste gitaar lang getwijfeld, tot ik de eerste mep op de eerste fret gaf: bleek een pies of keek. Het is echt niet moeilijk dus:rockon:

barno
14 februari 2012, 21:17
thundermans, ik hamer ook al dertig halsjes lang, gaat prima. zo'n statief is brol (denk ik :)

jan jansen
14 februari 2012, 21:23
Ik denk dat zo'n statief niet sterk genoeg is om als fretpers te dienen. Er komt behoorlijk wat kracht te pas om het met een (zware) kolomboor te doen. Ik denk niet dat een boorstatief dat aan kan.

ik heb ooit een standaard boorhouder gekocht op marktplaats voor nog geen 10 euro...werkt prima als fretpers.....licht aandrukken en de fret zit prima....

RS-Rik
14 februari 2012, 22:22
Zo'n boorstatief is op zich wel sterk genoeg als fretpers maar ik heb de ervaring dat die dingen altijd een beetje gammel zijn en uitwijking hebben. En dat wil je niet, zeker niet als je heel precies inlaydots of snaargaatjes aan t boren bent.

Heeft je bosch een effen ring waarop die geklemd kan worden? De meeste boormachines hebben dat helemaal niet.

oigun
14 februari 2012, 22:27
Zo zie je maar weer! Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren Ik vind het persen van frets met een kolomboor ook niks en ik heb net zo'n zware als Ike... Ik heb een speciaal persje ervoor en dat werkt lekker. Hameren doe ik ook nog steeds omdat je een set neck niet onder een pers kan steken. Als je een paar gitaren per jaar bouwd heb je echt geen pers nodig. Vlakken en crownen ontkom je toch niet aan voor perfect fretwerk.

Een kolomboor om te boren is wel een dikke aanrader!!!

Thunders1988
15 februari 2012, 10:33
Wat ik uit jullie reacties opmaak:
"Fretpers is overdreven voor een paar gitaartjes per jaar, doe maar met de hamer."
Got it! Order bij StewMac aangepast en in de plaats wat set-up materiaal gekocht.
Ook fijn! Hopelijk volgende week binnen. :)

Thanks

El_Mano
15 februari 2012, 13:22
Dit werk prima, maar ik gebruik het statief niet ( meer ) om te boren Te veel speling. Daar heb ik een kolomboor voor en weggooien kan altijd nog.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?115393-het-grote-custom-tool-topic/page29