PDA

View Full Version : Aanschaf westerngitaar voor beginner



eilleen333
14 februari 2012, 14:51
Hallo,

Ik ben onlangs begonnen met gitaarles. Laat ik het zo zeggen, ik heb een proefles gehad en wil er graag mee verder. Daarvoor heb ik natuurlijk zelf een gitaar nodig zodat ik thuis kan oefenen. Ik heb alleen helemaal geen verstand van gitaren, dus ik heb een paar vragen zodat ik me beter kan oriënteren op mogelijk geschikte modellen.

Ik heb het topic met revieuws van modellen gelezen en me wel een beetje kunnen orienteren. Er is mij echter verteld dat 10 gitaren van hetzelfde model alsnog anders kunnen klinken. Ik ga dus met mijn gitaarleraar naar een winkel wat uitzoeken, maar ik wil wel een beetje voorbereid binnen stappen.

- Ik wil vooral country muziek gaan spelen. Mij is verteld dat ik dan het best stalen snaren kan nemen ivm het geluid. Ik heb op de proefles zowel op stalen snaren als op nylon gespeeld. De nylon snaar was makkelijker en dat was me ook verteld, dat dat voor een beginner beter is. Uiteindelijk wil ik wel bij stalen snaren uitkomen. Kan ik de nylon snaren van een gitaar vervangen door stalen snaren als ik daar aan toe ben, of kan dat niet zomaar op elk model gitaar?
- Hoe zit het met de maten? Op de proefles heb ik op twee maten gitaar gespeeld, de kleinere (de nylon) vond ik makkelijker spelen. Heeft het formaat veel invloed op het geluid?
- Mijn budget is beprekt, je bent student of je bent het niet . Het liefst zit ik voor een dubbeltje op de eerste rij, maar dat is niet realistisch. Ik zoek een leuke gitaar met een fatsoenlijk geluid. Ik snap dat het geluid niet perfect kan zijn als ik er geen geld tegenaan wil gooien. Eigenlijk wil ik voor onder de 100 euro klaar zijn. Ik heb wel een beetje rondgekeken, en ik geloof niet dat dat een erg realistisch bedrag is voor een fatsoenlijke gitaar. Aan wat voor bedragen en merken moet ik denken? Zoals ik al zei, de gitaar hoeft niet perfect te zijn, maar ik zou het jammer vinden als ik me straks als ik wat beter speel ga ergeren aan slecht geluid terwijl ik voor wat meer geld een veel betere gitaar had kunnen kopen.

Mijn gitaarleraar heeft al aangeboden mee te gaan als ik een gitaar ga kopen, en daar ga ik zeker gebruik van maken. Ik wil alleen een beetje voorbereid zo'n winkel instappen, zodat ik ook echt kan aangeven wat ik zoek. En kan zorgen dat er genoeg geld op mijn rekening staat, haha!

Hebben jullie nog tips voor mij? Waar moet ik rekening mee houden etc?

Ik zoek wel een beetje een duurzame gitaar. Een kennis van mij had er eentje van de Action van €25,-. Een prutsding natuurlijk. Ik heb die laten stemmen door een kennis die dat kon, maar de volgende ochtend had de kam losgelaten . Dat zoek ik dus niet. Het moet wel een gitaar zijn, geen veredeld stuk bordkaron.

Alvast bedankt voor de hulp!

Ernest01
14 februari 2012, 15:08
Allereerst, welkom op het forum.

Een western gitaar is de juiste keuze. (stalen snaren)
Het model voor een western gitaar is de zgn. dreadnought en die heeft een grote kast.
Orchestra Modellen (OM) zijn kleiner en klinken over het algemeen ook behoorlijk hard.

Een klassieke gitaar - met nylon snaren - speelt wat fijner voor een beginner, omdat je minder
gauw last van je vingertoppen krijgt. Die gaan nl. in het begin pijn doen....
Maar op een gitaar met nylon snaren kan je nooit stalen snaren zetten. De spanning hiervan is veel
groter en daardoor loop je kans, dat de gitaar wordt beschadigd. (hals, of brug er af of bovenkant scheurt)

Of je voor 100 euro zult slagen weet ik niet, dat lijkt mij aan de lage kant.
Prima dat de leraar mee gaat. Kan hij spelen en jij luisteren, of de klank jou aanstaat.
Ook zelf de diverse gitaren vasthouden om te zien of hals en aanslag jou bevalt.

Succes !

Rizz
14 februari 2012, 15:12
Hallo,

- Ik wil vooral country muziek gaan spelen. Mij is verteld dat ik dan het best stalen snaren kan nemen ivm het geluid. Ik heb op de proefles zowel op stalen snaren als op nylon gespeeld. De nylon snaar was makkelijker en dat was me ook verteld, dat dat voor een beginner beter is. Uiteindelijk wil ik wel bij stalen snaren uitkomen. Kan ik de nylon snaren van een gitaar vervangen door stalen snaren als ik daar aan toe ben, of kan dat niet zomaar op elk model gitaar? NEE! ;) Op stalen snaren staat veel meer spanning en dat kan een klassieke gitaar niet aan, zijn ze niet voor ontwordpen...

- Hoe zit het met de maten? Op de proefles heb ik op twee maten gitaar gespeeld, de kleinere (de nylon) vond ik makkelijker spelen. Heeft het formaat veel invloed op het geluid? Er zijn ook kleinere modellen stalen snaren.. Als je een dreadnought(groot, vierkant) t.o. een klassieke gitaar zet, is dat wel een behoorlijk verschil, ja

- Mijn budget is beprekt, je bent student of je bent het niet . Het liefst zit ik voor een dubbeltje op de eerste rij, maar dat is niet realistisch. Ik zoek een leuke gitaar met een fatsoenlijk geluid. Ik snap dat het geluid niet perfect kan zijn als ik er geen geld tegenaan wil gooien. Eigenlijk wil ik voor onder de 100 euro klaar zijn. Ik heb wel een beetje rondgekeken, en ik geloof niet dat dat een erg realistisch bedrag is voor een fatsoenlijke gitaar. Aan wat voor bedragen en merken moet ik denken? Zoals ik al zei, de gitaar hoeft niet perfect te zijn, maar ik zou het jammer vinden als ik me straks als ik wat beter speel ga ergeren aan slecht geluid terwijl ik voor wat meer geld een veel betere gitaar had kunnen kopen.

Mijn gitaarleraar heeft al aangeboden mee te gaan als ik een gitaar ga kopen, en daar ga ik zeker gebruik van maken. Ik wil alleen een beetje voorbereid zo'n winkel instappen, zodat ik ook echt kan aangeven wat ik zoek. En kan zorgen dat er genoeg geld op mijn rekening staat, haha!

Ik zoek wel een beetje een duurzame gitaar. Een kennis van mij had er eentje van de Action van €25,-. Een prutsding natuurlijk. Ik heb die laten stemmen door een kennis die dat kon, maar de volgende ochtend had de kam losgelaten . Dat zoek ik dus niet. Het moet wel een gitaar zijn, geen veredeld stuk bordkaron.

Alvast bedankt voor de hulp!

Volg het advies van je leraar! hij kan je dit het beste vertellen.. Ik mag iig annemen dat hij je niet met een stuk crap thuis laat komen.. Een iets hoger budget zou helpen, maar ja.... Merken zijn niet zo belangrijk,
maar je kan denken aan Greg Bennett, Recording King. Deze hebben beide leuke gitaartje voor rond de 250 euri.. Je kan trouwens ook nog 2ehands overwegen..

Ook kan je ervoor kiezen om nu een stuk brandhout 2ehands te kopen voor een paar tientjes, doorsparen en als je het een beetje kan, iets leuks kopen.. Kan je het zelf ook nog 's beter beoordelen...

Berlangrijk is feel en natuurlijk sound.. Laat je leraar spelen en luister naar de gitaar, maar ga ook achter je leraar staan, want je hoort zelden je eigen gitaar van voren.. Feel is meer hoe ligt hij in je hand e.d.

Succes! En welkom btw :D

savale
14 februari 2012, 17:54
Ik vind het altijd zo'n onzin om meteen voor iets duurs te gaan, alsof je dat hoort als beginner... Dan heb je wel andere dingen aan je hoofd. Tweedehands zou ik niet doen omdat je dan kans hebt om een gitaar te kopen die gewoon niet speelbaar is.

Ik zou dan ook zelf voor een stuk speelbaar "brandhout" gaan:

Nylon:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_cg200wh.htm

Staal:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbcg45.htm

Dan ben je voor 4 a 5 tientjes klaar
Die gitaren zijn prima bespeelbaar en zijn echt goed genoeg om mee te beginnen.
Als je het over een jaar nog leuk vind dan kun je altijd weer even kijken. De kans is groot dat je dan al een persoonlijke voorkeur hebt.

Oja de keuze: Staal of nylon: Ik heb het zelf op een staalsnarige geleerd, maar dan moet je de eerste paar weken wel net even wat meer doorzettingsvermogen hebben omdat het gewoon meer kracht kost (en blaren op je vingers). Ik zou vooral naar je eigen gevoel luisteren hierin.

peppie55
15 februari 2012, 21:41
Ik heb ook maar eens een account aangemaakt...

Maar waar ik op zou letten is een massief bovenblad, dat is namelijk een wereld van verschil voor de klank. Ik heb namelijk ook mijn eerste gitaar een half jaar geleden gekocht, het is een Takamine geworden (EG530SSC) mooi afgewerkt, massief boven en achterblad. Takamine heeft namelijk een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en hele mooie klanken. Ik keek ook naar ibanez, epiphone, yamaha en nog wat andere merken, maar ik ben er zeer tevreden mee. Kijk ook eens op http://rockpalace.nl hier vindt je al goeie gitaren voor zo'n 200-300 euro. En nog veel succes en plezier.

deze is bijvoorbeeld al een leuk ding:http://www.rockpalace.com/product/Takamine-G320NS-Natural-Satin

eilleen333
15 februari 2012, 22:42
Bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen.
Ik ben eens bij mijn vader langsgegaan, hij had nog twee akoestische gitaren staan. Eentje van de action, van 18 euro, met stalen snaren. Zat nog ongebruikt in de doos. Er zat alleen een barstje tussen de klankkast en de hals van de gitaar. Ik vertrouw het ding niet:p
Heb de andere meegenomen om naar te laten kijken. Die had ooit 70 gulden gekost, maar er staat wel een soort merksticker in:
juan teijeiro music co. Mark 8. Type Serenata

Ik kon hier weinig over vinden op google (stomme iphone). Kennen jullie dit merk?
Ik heb waarschijnlijk vrijdag weer les, en dan neem ik hem mee. Morgen even een hoes kopen, moet hem meenemen op de fiets, maar heb geen hoes.

Rizz
16 februari 2012, 08:52
Heb de andere meegenomen om naar te laten kijken. Die had ooit 70 gulden gekost, maar er staat wel een soort merksticker in:
juan teijeiro music co. Mark 8. Type Serenata

Ik kon hier weinig over vinden op google (stomme iphone). Kennen jullie dit merk?
Ik heb waarschijnlijk vrijdag weer les, en dan neem ik hem mee. Morgen even een hoes kopen, moet hem meenemen op de fiets, maar heb geen hoes.

Heb het ook even geprobeerd, maar ook niets gevonden.. Mijn vermoeden is dat het ook gewoon een budget-gitaartje is.. Niets mis mee, ben ook op een gitaar van 75 gulden begonnen.. Had de mazzel dat ik die na 1,5/2 jaar kon ruilen + 100 gulden voor een mooie Yamaha klassieke gitaar uit '78..

Maar wat vind jij ervan? dat is belangrijker dan wat wij ervan vinden..

eilleen333
16 februari 2012, 14:23
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. De hoge E speelt niet goed, als ik de 6e fret speel, loopt ie tegen de 7e aan:p
Verder speelt hij wel makkelijk, maar ik kan niet stemmen dus vind het geluid moeilijk te beoordelen. Snaren zijn oud en vies, die maak ik vanavond even schoon.
Ik neem hem morgen mee naar les. Denk dat ik er voorlopig wel mee vooruit kan, tot ik beter en serieuzer speel, dan koop ik een betere met stalen snaren.

Zit nu ook in een financiele crisis. Geen studiefinanciering gehad en morgen moet ik 500 euro betalen voor hooi voor mijn paard. Balen, kan ik een leuk gitaartje voor kopen;)

Rizz
16 februari 2012, 14:52
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. De hoge E speelt niet goed, als ik de 6e fret speel, loopt ie tegen de 7e aan:p
Verder speelt hij wel makkelijk, maar ik kan niet stemmen dus vind het geluid moeilijk te beoordelen. Snaren zijn oud en vies, die maak ik vanavond even schoon.
Ik neem hem morgen mee naar les. Denk dat ik er voorlopig wel mee vooruit kan, tot ik beter en serieuzer speel, dan koop ik een betere met stalen snaren.

Zit nu ook in een financiele crisis. Geen studiefinanciering gehad en morgen moet ik 500 euro betalen voor hooi voor mijn paard. Balen, kan ik een leuk gitaartje voor kopen;)

Hier heb je een online stemapparaat:http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/ (http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/)[

Ik zou er dan toch ff nieuwe snaartjes opzetten, ff voor 5 euri high tension snaartjes erop en kijken wat de gitaar dan doet.. Je hebt nl meer kans op fretbuzz als hij te laag gestemd staat. Schoonmaken gaat sws niet werken...