PDA

View Full Version : Snaar springt regelmatig bij ontspannen



christiaanguitar
14 februari 2012, 14:14
Ik heb de laatste tijd wat afstelwerk aan mijn gitaar gedaan.
Het komt wel eens voor dat ik af en toe de snaren ontspan om iets aan te passen, en dan weer opspan om het resultaat te bekijken. Dit gaat soms wel een aantal keer achter mekaar. Ik probeer altijd langzaam en rustig te (ont)stemmen.

Nu gebeurt het me zeer regelmatig dat als ik de snaar ONTspan dat ie bij het stemmechaniek kapot springt.
Brugzadel is net nieuw. Topkam ziet er OK uit. Zou het stemmechaniek misschien niet in orde zijn?

Het gaat overigens om een Tanglewood TW15NS gitaar.

Ik vind het maar vreemd. Het is toch een instrument uit een middelhoge prijscategorie. Ik heb altijd dezelfde snaren gebruikt die er origineel op zaten.
Over klank en bespeelbaarheid ben ik zeer tevreden, maar hij is nog geen jaar oud en heb toch al verschillende probleempjes ontdekt:
- Ingesleten fret (zo diep dat hij tegen de volgende fret ratelt)
- Brugzadel ingesleten / snaar springt regelmatig --> brugzadel vervangen.

Ik zou toch verwachten van zulk een instrument dat je minimaal een paar jaar probleemloos zou moeten kunnen spelen.

Rizz
14 februari 2012, 14:34
Ik heb de laatste tijd wat afstelwerk aan mijn gitaar gedaan.
Het komt wel eens voor dat ik af en toe de snaren ontspan om iets aan te passen, en dan weer opspan om het resultaat te bekijken. Dit gaat soms wel een aantal keer achter mekaar. Ik probeer altijd langzaam en rustig te (ont)stemmen.

Nu gebeurt het me zeer regelmatig dat als ik de snaar ONTspan dat ie bij het stemmechaniek kapot springt.
Brugzadel is net nieuw. Topkam ziet er OK uit. Zou het stemmechaniek misschien niet in orde zijn?

Het gaat overigens om een Tanglewood TW15NS gitaar.

Ik vind het maar vreemd. Het is toch een instrument uit een middelhoge prijscategorie. Ik heb altijd dezelfde snaren gebruikt die er origineel op zaten.
Over klank en bespeelbaarheid ben ik zeer tevreden, maar hij is nog geen jaar oud en heb toch al verschillende probleempjes ontdekt:
- Ingesleten fret (zo diep dat hij tegen de volgende fret ratelt)
- Brugzadel ingesleten / snaar springt regelmatig --> brugzadel vervangen.

Ik zou toch verwachten van zulk een instrument dat je minimaal een paar jaar probleemloos zou moeten kunnen spelen.

Plastic zadels en topkammen slijten nu eenmaal snel in en zorgen er ook voor dat de snaren wat lager gaan staan.. Vervagen voor benen/grafieten exemplaren zou dat al wat langer tegengaan. Wat betreft het springen van je snaar, misschien zit er een braampje bij je topkam of op je stemmechaniek? Dit kan heel minimaal zijn, maar genoeg om een probleem zijn.. Heel voorzichtig met een fijn vijltje wat afronden is de oplossing. Teveel op- en ontspannen is ook niet goed voor een snaar, trouwens..

Frets kan je misschien vlakken..

christiaanguitar
14 februari 2012, 15:04
Bedankt voor je reactie.
Het zijn geen plastic onderdelen. Allemaal been... Dat vond ik net het vreemde.
Maar goed, stemmechaniek maar eens controleren. Ik geloof dat ik tijdens het typen van mijn openingspost daar ook al achter was gekomen...

LaurentB
14 februari 2012, 15:13
Er zijn ook sommige merken snaren die er niet zo goed tegen kunnen. Het deel dat op de snaarpost heen gewonden zit wordt herhaaldelijk krom- en weer rechtgebogen bij spannen en ontspannen, en daardoor kan er ook een breuk ontstaan. Ik had ooit Thomastik snaren, en die klonken mooi maar met name die kunnen dat maar 1x of 2x hebben. Ik heb dat ook vaker gelezen van mensen die veel omstemmen naar alternatieve stemmingen.

Een achterneef van mij heeft een Gibson SG waarvan de kunststof brug ook na een jaar gesleten was, overigens. Soms bezuinigt men op wat dwaze details, vind ik.

-Martijn-
14 februari 2012, 15:27
Wat voor snaren gebruik je?
Elixirs kunnen in ieder geval wel aardig tegen alternatieve stemmingen. Ik stem soms wel een paar keer per dag heen en weer, na bijna een jaar klinken ze nog steeds goed.

christiaanguitar
14 februari 2012, 16:47
Wat voor snaren gebruik je?
Elixirs kunnen in ieder geval wel aardig tegen alternatieve stemmingen. Ik stem soms wel een paar keer per dag heen en weer, na bijna een jaar klinken ze nog steeds goed.

Ik gebruik Elixirs...

-Martijn-
14 februari 2012, 16:50
Okee, is het altijd dezelfde snaar?
Ik denk dat de hoek van de brugzadel niet helemaal goed is.

Ron Houben
14 februari 2012, 20:43
Waarschijnlijk is de hoek van de opening in het stemmechaniek te scherp. Even voorzichtig afvijlen of met schuurpapier.

Het verslijten van frets in zo korte tijd is niet zo vreemd. Heel veel merken gebruiken inferieur fretdraad. Ten eerste omdat de draad geodkoper is ten tweede verslijten je gereedschappen niet zo snel. Als je als fabriek 500 gitaren per dag maakt, is daar echt wel een verschil. Verkeerd bezuinigd, maar die gitaar was waarschijnlijk ook niet zo duur, dan krijg je dat al snel.

da Liks
14 februari 2012, 21:05
ik heb t ook met sperzel locking tuners.. die knijpen de snaar.

christiaanguitar
14 februari 2012, 23:59
Het is meestal met de hoge E. 1 keer is de G gesprongen.
Ik denk dat het in de stemmechanieken zit. Ben er even met m'n nagels overheen gegaan en voelde toch wel een ribbeltje.

De gitaar heeft toch een listprice van zo'n 700 euries. Dan verwacht ik toch wel wat redelijke frets erop.

Maargoed, zoals ik al zei, ben ik zeer tevreden over de klank en playability van de gitaar.
Alleen de kleine foutjes die toch regelmatig opduiken storen me wat. Misschien dat die ene fret in een jaar nog veel dieper inslijt. Dan komen er toch snel dure reparaties aan te pas... Jammer

Bedankt voor alle bijdrages.

stijnkenens
19 februari 2012, 16:11
Zo'n hoge E springt inderdaad zeer snel bij het up en down tunen van een gitaar, zeker tijdens afstelwerk, dat is nog net iets anders dan even in een alternatieve stemming zetten.

Ik heb eerst winkels leeg gekocht: allerlei diktes van e-snaren, merken ...
Maar daarna een tooltje gekocht, ok voor een sporadische afstelling niet nodig, maar als je het dagelijks 3x moet doen, is het een investering van niets:

*snaar wip tool* (http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/Special_tools_for:_Nuts_and_saddles/String_Lifter.html)


s.