PDA

View Full Version : Plaat(je) uitbrengen - mastering en andere vraagstukken



Robdop
14 februari 2012, 11:08
Beste mensen,

Wij zijn op dit moment bezig met het opnemen van onze EP.
Na een slechte ervaring bij het opnemen bij een vorige studio hebben we besloten om het allemaal zelf te gaan doen.
we hebben dus in een schuur een opname studio gemaakt en zijn flink bezig met opnemen.
dit zorgt al voor de nodige vraagstukken, maar niets dat ik niet kan vinden op het wereldwijdeweb of in de verhelderende posts van Han S, en anderen. (daarvoor bedankt!).
Wij spelen nu met het idee om deze nummers op cd te laten persen in een kleine oplage (300 is de kleinste bij cut 'n clear).
ik heb al een beetje rond gelezen en een professionele mastering is wel een pré las ik. Er vallen termen als redbook en er moet nog een bepaalde code op de cd komen. dit kan ik allemaal niet, dus dat vertrouw ik de masteraar toe. nu zoeken we dus een niet al te dure masteraar, het liefst ook nog eentje die eerst mijn mix wilt beoordelen en mij misschien nog op de foutjes wilt wijzen. in deze trant had ik al deze masteraar gevonden: http://www.sidamosae.be/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=6

ook zit hier nog een revisie bij, wat ik ook wel fijn vindt. ( dit omdat ik bij de vorige masteraar wel 6x heb moeten terugsturen). toch als ik Han S zijn berichten lees wordt ik een beetje huiverig. Als professionele masteraars er al een potje van maken... ons budget is niet heel groot, 30euro per track is denk wel een maximum. (op de ep komen 6 nummers)

Buma stemra gaan we waarschijnlijk niet voor, dus gewoon een Creative Commons.

Vergeet ik nog dingen, zijn er belangrijke dingen die je in dit proces echt niet mag vergeten?

Arvoitus
14 februari 2012, 15:27
De grootste fout die mensen maken is een slechte/matige mix bij een masteraar leveren, en dan verwachten dat ze een uitstekende mix terug krijgen.
Volgensmij is het belangrijkste wat ik uit jouw verhaal kan opmaken, is dat jouw tracks klaar worden gemaakt zodat ze op de cd geperst kunnen worden (en niet zozeer het luid maken/eq'en).

Drie belangrijke vragen van mij:
1. Die opname studio die jullie zelf gecreëerd hebben, hoe "goed" is die (denk aan ruimte/microfoons/hardware)?
2. Waar, waarop en hoe gaan je die nummers mixen (denk weer aan ruimte/monitors)?
3. Jij levert 6 nummers op wav formaat aan de masteraar, wat verwacht je (qua product) van de masteraar terug voor 180 euro? Beschrijf dat eens duidelijk.

Robdop
14 februari 2012, 15:45
nou omdat hij toch naar de masteraar moet, leek het ons logisch ook meteen die eq/luidmaken mee te nemen.
dat van die mix daar ben ik mij van bewust, daarom ook het puntje: " het liefst ook nog eentje die eerst mijn mix wilt beoordelen en mij misschien nog op de foutjes wilt wijzen."
dit omdat ik nog nooit een mix heb gemaakt.
Ik mix de nummers af op mijn monitors en check ze dan op een bose systeem, een philips systeem (allebei met sub) een een radio met Bowers en Wilkins boxen(zonder sub) dit om te kijken hoe het op verschillende systemen klinkt.

om te reageren op jouw puntjes:
1. ik verwacht niet dat onze studio van topkwaliteit is, maar wij vinden het zeker niet verkeerd klinken, en we zijn wel kritisch opgesteld. Ik denk dat dit ook deels te maken heeft met dat we er allemaal rustig de tijd voor nemen.

2. zie hierboven. mijn monitors zijn niet de aller duurste dus daarom kies ik er voor om op zoveel systemen te testen. ook check ik stereo e.d. nog dubbel op mijn koptelefoon.

3. ik weet niet in hoeverre ik deze vraag al heb beantwoord?
ik verwacht 6 gemasterde nummers, die nog wel dynamiek hebben maar toch nog die extra meerwaarde aan de nummers geeft die ik het met mijn beperkte kennis niet kan geven. ook verwacht ik dat ik de songs zo krijg aangeleverd dat de maatschappij die de cd's kan persen er wat mee kan.

ik hoop het hierbij verduidelijkt te hebben :)


edit:

voor de mensen die een beeld willen hebben, zo zag het er gister uit tijdens de bas opnames. dit is de rechterhoek. http://desmond.yfrog.com/Himg808/scaled.php?tn=0&server=808&filename=dxnyp.jpg&xsize=640&ysize=640

guhlenn
15 februari 2012, 10:29
Eerste maar eens de boel mixen he. Als het je eerste keer is duurt dat een tijdje, afhnakleijk van het resultaat kun je dan mastering overwegen.

Han S
15 februari 2012, 10:51
Ik heb mixen gehoord van mensen die thuis aan het klooien zijn, de zg 'home recorders' welke stukken beter klonken dan mixen welke uit een 'professionele' studio afkomstig waren.

Een masteraar doet een aantal dingen, hij maakt de begin en eindjes van de nummers mooi schoon, maakt fade ins en fade outs indien nodig, of crossfades tussen twee nummers. Hij doet wat met het geluid en hij maakt het nivo harder zonder teveel dynamiek in te boeten. En als er een erg verkeerd stukje in zit dat kan worden vervangen door een goed stukje doet hij dat in een oogwenk want hij doet dit dagelijks.

Errol van Cut-n-Clear is zo'n masteraar, maar dat kost wel 90 euro per uur en dan heb ik het over een kleine 10 jaar terug. Ga je naar die celebrity masteraars als Marius huppeldepup, waar al die BNners ook masteren, dan ben je meer kwijt en eerlijk gezegd ben ik er niet zo van ondersteboven.

Ik kwam vroeger vaak bij Errol en die zei dan: wat kan ik hier nog aan verbeteren? Het waren goede mixen en hij kon het alleen wat harder maken en dat kan ik zelf ook wel.

Bottom line: de opname en de mix zijn cruciaal, dus je moet een stel goede monitoren hebben om het op te beoordelen. Die hoef je niet zelf te hebben, maar je kunt een forumlid benaderen die ze wel heeft en daar gaan luisteren. Je hoort de problemen niet op Bose barreltjes, die hebben een gat in het laag midden en er komt niets uit boven de 13 khz.

De kwaliteit van de opname wordt bepaald door de vaardigheden van degene die de opname doet en de kwaliteit van de microfoons. Ik heb vorige week voor het nieuwe blad 'Home Recording' een paar Shure microfooons getest, de Beta 181 en de KSM 137. Dat zijn beiden microfoons van rond de 400 euro per stuk, kleinmembraan mics en dat is niet de goedkope prijsklassse, maar ze winnen het vliegend van een microfoontje van 50 euro als de Samson CO2 en ik vind ze ook beiden beter presteren dan de oude AKG C451 die toch een begrip is in de studio's.

De test kun je lezen in het eerste nummer van Home Recording. Ik neem op met 60+ microfoons en daar zitten veel klassiekers tussen, ribbons van 40+jaar oud, Neumann buizenmicrofoons van duizenden euro's en dat ga je niet halen met de goedkoopste microfoontjes, hoewel die nog verdomd goed kunnen presteren. Maar dat laatste stukje haal je er niet mee. Zet twee microfoontjes van 50 euro boven een mooie vleugel en zet er twee dikke Neumanns naast en iedereen hoort een groot verschil.

Succes met je strijd en als we je kunnen helpen: drie keer kloppen.

obiwanjacobi
15 februari 2012, 17:06
volgens mij is dat met alle gear zo. De prijs-kwaliteit verhouding is een logaritmische schaal. Dat betekent dat je voor weinig geld iets redelijks kan kopen, maar dat hoe beter -in dit geval- de microfoon wordt hoe relatief meer je ervoor gaat betalen. Ik zie dit overal terug.

[2c]

Han S
15 februari 2012, 17:15
We hebben laatst een mic shootout gedaan in de Legacy studio met een aantal peperdure microfoons en toen vonden we de Audio Technica 4060 minstens net zo goed als een peperdure Neumann U47 kloon en een hardstikke dure Sony buizenmicrofoon..

Hij kostte wel een paar centen, rond 1350 dollar en wordt helaas niet meer gemaakt.

Robdop
15 februari 2012, 17:34
Bedankt voor de tips!

Ik heb inderdaad zelf geen goede monitors ik heb M-audio av40 monitors zonder sub.
Dus daarom ook die andere systemen waarop ik na controleer, voor alle sub-bas die erin kan zitten.

@Han S: wat je dus eigenlijk zegt is :veel werk in het mixen doen, en dan maakt de master nog maar weinig uit?
Maar het probleem is dan idd hoe weet ik dat mijn mixes goed zijn? Ik laat ze altijd aan de rest van de band horen, mijn drummer heeft vaak goede constructieve feedback, maar tja die luistert ze ook alleen maar op zijn hifi en mijn monitors.

De zwakke schakel is dus de monitors.
Er zijn geen masteraars die je mix ook (een aantal keer) willen beoordelen(of zelf afmixen)?( aangezien zei wel de boxen hebben)


Hoe zit het met de aanlevering voor de cd perserij?
Want daar lees ik ook allemaal dingen als redbook e.d. kan iemand mij hierin uitleggen hoe het in zijn werking gaat als ik mijn muziek dus geperst wil hebben?

over die kwaliteit: ik ga er echt niet vanuit dat het gaat klinken als een professionele cd. maar voor homerecording klinkt het in mijn oren tot nu toe al best lekker. Maar hoe beter de mix/master hoe beter het uiteindelijke product, dus nogmaals bedankt voor alle hulp!! :)

bass blom
15 februari 2012, 17:36
vergelijken met een aantal CD's / tracks die je goed kent werkt voor mij altijd goed.

Han S
15 februari 2012, 17:52
Wat Red Book Code inhoudt kun je via Google vinden. Daar hoort ook de ISRC bij tegenswoordigs. En mixen is een totaal andere sport dan masteren. Iemand die goed kan masteren kan misschien helemaal geen goede mix maken.

Goede monitoren helpen je om de problemen in je mix te horen. Hi fi speakers willen nogal eens de boel flatteren. En luister naar Bass, probeer je mix op zo veel mogelijk speakers uit en vergelijk het met CD's die je goed vindt.

Je kunt hier ook een MP3 posten met je mix, er zitten hier veel mensen met oren.

Robdop
16 februari 2012, 08:09
Ik zal binnekort idd wel wat posten om te kijken of ik goed op weg ben of dat het helemaal mis gaat :seriousf:

zijn er nog valkuilen waar ik absoluut op moet letten tijdens het mixen?

bass blom
16 februari 2012, 08:23
het leven zit vol valkuilen :D

wat ik ook wel eens doe is gewoon ff de boel heel erg veranderen.
om een soort schone blik te krijgen.
kan verhelderend werken.

Arvoitus
16 februari 2012, 23:27
@Han S: wat je dus eigenlijk zegt is :veel werk in het mixen doen, en dan maakt de master nog maar weinig uit?
Maar het probleem is dan idd hoe weet ik dat mijn mixes goed zijn? Ik laat ze altijd aan de rest van de band horen, mijn drummer heeft vaak goede constructieve feedback, maar tja die luistert ze ook alleen maar op zijn hifi en mijn monitors.
Wat Han zegt (en ik probeerde dat in mijn posts ook al aan te geven) is dat de kwaliteit van de opname en mix vele malen belangrijker is voor het uiteindelijke resultaat, en de master eigenlijk niet echt.

Als je zelf een goede eindmix van de nummers kan maken dan kun je die nummers ook wel zelf een master geven (eq & compressie, tracklengte's aanpassen). Gewoon rustig de tijd voor nemen, even je oren een weekje laten rusten van die mix, dan kan je dat best objectief beoordelen. En als ik zo vlug even google, dan denk ik dat je ook wel zelf een red book kan maken (kan ik me in vergissen).

Valkuilen:
Je eerste mix zal op zijn best matig zijn, als je met die matige mix naar een master engineer gaat dan krijg je nog steeds een matige mix terug en naar mijn mening is dat geldverspilling.
Mijn tip: besteed die 180 euro ergens waar het meer verschil uitmaakt (Opname ruimte huren/betere microfoon's huren/betere monitors kopen/etc).
Desnoods huur je één studio dag voor alleen de drums (die zijn het moeilijkste op te nemen, en hebben veel voordeel van een goede ruimte). Maar waarschijnlijk wil je dit niet aangezien je al geïnvesteerd hebt in eigen apparatuur en een ruimte.

Tip 2: Jouw monitors hebben een baspoort aan de achterkant, dus niet te dicht bij de muur zetten.

Tip 3: Nieuwe vellen op het drumstel en stem het drumstel goed, intoneer je gitaar goed en vervang om de twee nummers je snaren, check om de 5 minuten nog of je stemming goed is.Dit geldt vooral de bas. (http://www.youtube.com/watch?v=1JEOtIVHrw4) Nieuwe snaren klinken gewoon beter, punt.

guhlenn
17 februari 2012, 09:25
Wat Han zegt (en ik probeerde dat in mijn posts ook al aan te geven) is dat de kwaliteit van de opname en mix vele malen belangrijker is voor het uiteindelijke resultaat, en de master eigenlijk niet echt.

Nou, dat ligt maar net aan wie je de master laat doen ;).

Han S
17 februari 2012, 10:29
Hij heeft wel een punt hoor, met het masteren kun je geen gitaar zachter zetten of een zangeres harder.

Pirate
18 februari 2012, 00:34
misschien een beetje offtopic maar wat is dat Masteren nou precies? je levert opnames van je instrumenten in, en wat krijg je dan?

Robdop
26 februari 2012, 11:27
Sorry voor de late reactie, lekker een weekje naar Egypte geweest :)
Wat jullie dus eigenlijk zeggen is dat als ik het geld goed wil besteden ik het beter extern kan laten mixen door iemand die er wel verstand van heeft?
Ik zal zo gauw ik iets klaar heb een mix hier op het forum gooien om te kijken of het een beetje acceptabel is of dat ik het toch echt moet gaan uitbesteden.

Of moet/kan je mix werk niet uitbesteden?

bass blom
26 februari 2012, 11:29
je eigen muziek mixen is moeilijker dan die van een ander ontdek ik de laatste weken weer eens sinds ik het oefenen van mijn bandje multitrack opneem.

Robdop
26 februari 2012, 18:15
hoe duur zou je uitkomen als je 6 nummers laat afmixen door een (semi)prof??

bass blom
26 februari 2012, 21:56
die zal er (in uren) een dag mee bezig zijn?

Han S
26 februari 2012, 23:32
Laat nou eerst eens horen wat je hebt.