PDA

View Full Version : Template om nummers makkelijk te structureren



Babelouba
13 februari 2012, 23:41
Goedenavond Mede-Gitaristen!

Aangezien ik komende tijd een nummer of 50 uit moet zoeken, heb ik voor mezelf een handige template gemaakt die duidelijk, en makkelijk te hergebruiken is. Makkelijk in een map te stoppen met hierachter de solo's en intro's etc. Deze is vooral bedoeld om de structuur in een nummer aan te geven, en de akkoorden. (hier ga ik hem in ieder geval voor gebruiken)

Klikkerdeklik! (https://www.dropbox.com/s/0szebj93gy0l31l/Template%20Nummers.doc)

Een voorbeeld:
http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/VoorbeeldTemplate.jpg

Zo zou het dus gebruikt kunnen worden. Print je ze uit, en schrijf je je eigen notities bij? Geen probleem, zolang JIJ het maar snapt!

Vind je het handig, en wil je het je vrienden mailen? Geen probleem, des te meer mensen ik kan helpen, des te blijer ik ben!

Verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom! (Ik mis nu onder Toonsoort al een Capo: vakje, zie ik)


Veel plezier ermee,

Babelouba

aaronstonebeat
16 februari 2012, 22:45
Veel liedjes zul op deze manier kunnen samenvatten. Maar ik ken er ook zat die je in de verste verte niet kwijt kunt in dit template. Wat als er meer dan vier akkoorden in een intro, couplet of refrein zitten? Wat als er meer dan één akkoord per maat voorkomt? Wat als de coupletten en/of refreinen niet allemaal precies hetzelfde gaan? Wat als een nummer maar één akkoord heeft en de indeling is gebaseerd op riffs en dynamiek?

Het helpt wel om op een zulke manier structuren van stukken in kaart te brengen als je dingen in je hoofd wil krijgen, en zeker als het er veel zijn. En wellicht volstaat het voor de nummers die jij gaat instuderen.

Niet dat de nummers die ik speel zo ingewikkeld zijn maar ze hebben regelmatig de verschijnselen die ik noemde en soms ook solo's die niet gaan zoals couplet of refrein, meerdere bruggen die van elkaar verschillen et cetera.

Babelouba
18 februari 2012, 23:55
Veel liedjes zul op deze manier kunnen samenvatten. Maar ik ken er ook zat die je in de verste verte niet kwijt kunt in dit template. Wat als er meer dan vier akkoorden in een intro, couplet of refrein zitten? Wat als er meer dan één akkoord per maat voorkomt? Wat als de coupletten en/of refreinen niet allemaal precies hetzelfde gaan? Wat als een nummer maar één akkoord heeft en de indeling is gebaseerd op riffs en dynamiek?

Het helpt wel om op een zulke manier structuren van stukken in kaart te brengen als je dingen in je hoofd wil krijgen, en zeker als het er veel zijn. En wellicht volstaat het voor de nummers die jij gaat instuderen.

Niet dat de nummers die ik speel zo ingewikkeld zijn maar ze hebben regelmatig de verschijnselen die ik noemde en soms ook solo's die niet gaan zoals couplet of refrein, meerdere bruggen die van elkaar verschillen et cetera.

Dan kopieer je een tabelletje naar pagina 2, en kun je daar verder ;)
Het is inderdaad een zeer simpele versie, maar heb deze ook echt voor mezelf gemaakt. Als ik maar begrijp hoe het in elkaar zit, dan is het genoeg.

Dat is ook het makkelijke, iedereen kan er zijn eigen draai aan geven!
Een iets moeilijker voorbeeld dan:
http://i345.photobucket.com/albums/p399/dutchshogun/JimmyVoorbeeld.jpg

aaronstonebeat
19 februari 2012, 00:21
Kweenie. Ik schrijf ze liever gewoon uit. Dat veel liedjes vergelijkbare structuren hebben, weet ik; en dat verbaast me dus ook niet. En dan heb ik ook niet te maken met pagina 2 et cetera.

Is 'Jimmy' trouwens niet in B, mogelijk met een capo in de tweede positie?

Babelouba
19 februari 2012, 17:24
Kweenie. Ik schrijf ze liever gewoon uit. Dat veel liedjes vergelijkbare structuren hebben, weet ik; en dat verbaast me dus ook niet. En dan heb ik ook niet te maken met pagina 2 et cetera.

Is 'Jimmy' trouwens niet in B, mogelijk met een capo in de tweede positie?
Inderdaad, maar je pakt een A-figuur met een capo op 2, dus vertaald het voor mij naar een A (^_^)

Zolang de persoon het maar snapt inderdaad ;)