PDA

View Full Version : Podium angst hoe kom je ervan af??



petrus
13 februari 2012, 23:03
Hallo allemaal,

In het verleden heb ik een artikel geschreven over podium angst
De "methode" heeft veel gitaarvrienden geholpen, dus ik dacht misschien heeft een van jullie er ook profijt van


http://www.youtube.com/watch?v=YtmvVnEhtbo&list=PLF6F169C268F59912&index=8&feature=plcp

Veel succes!

HaroldA
13 februari 2012, 23:49
Neder lands, hoe leer je da t??

Robin...
14 februari 2012, 00:15
Nooit last van gehad. Mijn zangeres heeft wel voor dat we het podium opgaan altijd even een schouderklopje nodig maar een maal erop en het dak gaat eraf! :rockon:

peter_heijnen
14 februari 2012, 08:58
Neder lands, hoe leer je da t??
Een keer is ok, maar hoe vaak ik jou niet commentaar zie leveren op anderen is echt buitenproportioneel Harold. En als het nou eens iets zou toevoegen? Maar nee, gewoon mekkeren omdat je het zelf natuurlijk allemaal veel beter kunt.

Ei kel.

Gerth
14 februari 2012, 12:20
Een keer is ok, maar hoe vaak ik jou niet commentaar zie leveren op anderen is echt buitenproportioneel Harold. En als het nou eens iets zou toevoegen? Maar nee, gewoon mekkeren omdat je het zelf natuurlijk allemaal veel beter kunt.

Ei kel.

Voilą, nu hoor je het eens van iemand an ders. "Crazy Vibes.... " :cooler:

HaroldA
14 februari 2012, 13:28
Off-topic persoonlijk gezeur.

LaurentB

zoon van Piet
14 februari 2012, 13:36
On Topic:
Ik haak al af na de tweede zin..
'in the best possible way'.. en dan die onzin er achteraan.
Want ik ben geen wereldgitarist, maar op het podium altijd beter dan in alle andere omstandigheden.
Dus wat mij betreft mag deze quasi-wetenschappelijke vooringenomen onzin de prullenbak in.

terrasbeest
14 februari 2012, 13:39
Nooi top treden,werk taltijd.

jazzie1
14 februari 2012, 13:43
Zucht......

Ts, op een podium staan dat zal mij wel nooit overkomen maar wat mij wel overkomt is dat als ik een stukje thuis instudeer het (naar mijn bescheiden mening) best wel goed gaat..echter moet ik deze voorspelen aan mijn gitaarleraar lukt en loopt het regelmatig voor geen meter..
Zal ook wel in de buurt komen van podiumangst..:sssh:

Harald
14 februari 2012, 13:58
@jazzie je bent niet de enige die dat heeft. Soms als ik in huis les geef loop ik gewoon even de keuken in... dan klinkt wat er gespeeld wordt prima, totdat je weer in beeld bent. Het lullige van een leraar is natuurlijk dat hij niet alleen moet vertellen wat er goed gaat, maar juist moet aanzetten om aan te pakken wat niet goed gaat. Je krijgt gewoon altijd commentaar van die lui :sssh: Wat dat betreft is live spelen anders. Je publiek komt in eerste instantie toch echt om jouw een goed optreden te zien neerzetten. Behalve bij de Tokkies, Oh Cherso, of Eilmert ik kan niet als Elvis zingen, dan komen ze gewoon aapjes kijken natuurlijk.

Het lullige is dat plankenkoorts niet rationeel is. Al zo vaak van mensen gehoord dat ik dat toch helemaal niet hoef te hebben, je speelt toch hardstikke goed! Maar zo werkt het niet. Heb het trouwens alleen solo. Met een band heb ik er totaal geen last van. En fouten maken, dat is het probleem niet zo. Alleen heb ik door stagefright wel makkelijk blackouts. Dat is gewoon enorm irritant.

Ernest01
14 februari 2012, 14:29
Ik merk het verschil al tussen 'voor mijzelf spelen' en opnamen maken.
Dus wat dat zou zijn als ik een podium op zou gaan...? Maar een beetje spanning hoort erbij, zegt 'men'.

chris c
14 februari 2012, 14:42
Ik ben wat jaloers op mensen die zeggen dat ze vooraf wel podiumangst hebben, maar dat die verdwijnt eens ze op het podium staan. Bij mij is het net omgekeerd, vooraf en in het begin gaat het maar dan stapelt de onzekerheid zich op, beginnen mijn handen te beven en wil ik het liefst zo vlug mogelijk van dat podium af. Het is ook een kwestie van ingesteldheid denk ik. Je moet heel erg op dat podium wķllen staan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn plaats daar niet is, maar ja, ik heb de methode van TS nog niet uitgeprobeerd ;-) Probleem bij die methode lijkt me : hoe kun je jezelf wijsmaken dat je "play beautifully" wanneer je weet dat je foutjes maakt/gaat maken? In een band speelt dat minder mee, maar solo...

LaurentB
14 februari 2012, 14:54
Solo spelen heb ik al heel lang niet meer gedaan, maar dat is zonder meer een spannende aangelegenheid. Als ik een stuk heel goed ken zorgde de spanning meestal voor extra concentratie, maar als er iets fout kon gaan ging het dat ook wel. Met een band heb ik er ook gene last van.

Rizz
14 februari 2012, 15:00
Ik ben wat jaloers op mensen die zeggen dat ze vooraf wel podiumangst hebben, maar dat die verdwijnt eens ze op het podium staan. Bij mij is het net omgekeerd, vooraf en in het begin gaat het maar dan stapelt de onzekerheid zich op, beginnen mijn handen te beven en wil ik het liefst zo vlug mogelijk van dat podium af. Het is ook een kwestie van ingesteldheid denk ik. Je moet heel erg op dat podium wķllen staan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn plaats daar niet is, maar ja, ik heb de methode van TS nog niet uitgeprobeerd ;-) Probleem bij die methode lijkt me : hoe kun je jezelf wijsmaken dat je "play beautifully" wanneer je weet dat je foutjes maakt/gaat maken? In een band speelt dat minder mee, maar solo...

Het mooie van foutjes is dat het publiek ze vaak niet eens hoort! Het is al een tijdje geleden dat ik op het podium heb gestaan, maar vergeet niet dat de meeste mensen geen gitarist zijn en ook komen om jou (en je band) te zien en om een show te beleven.. Pak je foutjes goed in en niemand die er naar kraait.. Tot op zekere hoogte natuurlijk, je moet er geen potje van maken, maar een gemiste noot of een kraakje...

LaurentB
14 februari 2012, 15:17
Het mooie van foutjes is dat het publiek ze vaak niet eens hoort! Het is al een tijdje geleden dat ik op het podium heb gestaan, maar vergeet niet dat de meeste mensen geen gitarist zijn en ook komen om jou (en je band) te zien en om een show te beleven.. Pak je foutjes goed in en niemand die er naar kraait.. Tot op zekere hoogte natuurlijk, je moet er geen potje van maken, maar een gemiste noot of een kraakje...

Dat is wel een deel van de oplossing, je door de kleine foutjes als een gemist of niet helemaal zuiver nootje je niet van je stuk te laten brengen.

zoon van Piet
14 februari 2012, 15:18
Plus een. Foutjes en onvolkomenheden zijn noodzakelijk. Ze maken muziek menselijk.
Wie perfecte muziek wil horen, kan gewoon naar een houseparty gaan.

Woml
14 februari 2012, 15:53
Het verschil tussen gewoon op de bank voor me uit pielen en hetzelfde spelen met een webcam erbij is voor mij ook erg herkenbaar. Als je er met je neus bovenop wordt gedrukt dat elk foutje geregistreerd wordt en bij elke keer afspelen weer naar voren komt, werkt dat niet bepaald bevorderend.

Op een echt podium spelen is iets wat mij ook niet aangewaaid komt. Gelukkig doe ik dat dan ook bijna nooit :sssh: Vorig jaar voor het eerst "echt"... nouja... er was "kunstmarkt" bij mijn dochtertje op school, en ze hadden wat achtergrondruis nodig in de gymzaal bij de bar. Dus men kwam gelukkig niet speciaal naar mij luisteren, dat scheelde een hoop. Eventuele foutjes die ik toen heb gemaakt, heeft waarschijnlijk geen hond gehoord, omdat iedereen toch rondliep en aan het praten was. En het scheelt een hoop als je kunt beginnen met een paar stukkies die zo diep in je vingers zitten dat ze min of meer op de automatische piloot kunnen. Dan ben je er doorheen, en loopt het voor de rest wel.
Maar goed, dat was tot op heden mijn enige serieuze ervaring, dus neem dit alles met een paar kilo zout :chicken:

Harald
14 februari 2012, 15:53
Housepartys zijn sowieso goed fout :seriousf:

Fouten hoeft helemaal geen probleem te zijn, als je ze maar kunt opvangen. En soms gebeuren daardoor juist weer heel leuke dingen. Of je citeert heel even een ander nummer in je solo, en de rest van de band pikt het gelijk op, terwijl dat helemaal de bedoeling niet is. Moet je weer zien hoe je vanuit Smoke on the water of een jazz deuntje terug komt in het nummer dat je eigenlijk stond te spelen :crazyhappy: Houdt het leuk... zo begon onze bluesharpist een tijdje terug in een boogie aan te geven dat we steeds zachter moesten. Dat we dat wel heel letterlijk namen, en helemaal stopten had hij niet zien aankomen :seriousf: Een paar van onze vaste fans weten dat ook, en daardoor blijft het voor hun ook leuk om meerdere optredens te zien.

jplm
14 februari 2012, 20:09
Mijn zangeres heeft wel voor dat we het podium opgaan altijd even een schouderklopje nodig maar een maal erop en het dak gaat eraf! :rockon:

Ik heb dit een paar keer aandachtig doorgelezen, maar toch weet ik niet welke van de twee mogelijke mededelingen je nu bedoelt, t'is maar net waar je de klemtoon legt :seriousf:.

Groet, Jan.

Swaag
14 februari 2012, 20:23
Haha ja ik wil ook zo'n zangeres!!