PDA

View Full Version : dikkere schroef voor de straplock schadelijk?



Ijselrobo 07
13 februari 2012, 22:40
Goedenavond :)

even een vraagje uit voorzichtigheid;
mijn Fender Highway One Jazz Bass heb ik al toen ik d'r kocht voorzien van straplock's. nu moest ik die aan de hals kant van de body wel eens aandraaien, maar nu is het echt om de paar dagen weer aandraaien. daarvoor heb ik nu al een soort nood oplossing gevonden voor als het onder de repetitie of onder een optreden fout zou gaan: een extra knop om de riem aan te hangen, gewoon in de body geschroefd, waar eerst een schroef van de slagplaat zat.
http://img710.imageshack.us/img710/155/42014229375995735544415.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/710/42014229375995735544415.jpg/)

nu mijn vraag; is het schadelijk voor de bas om de schroef van de straplock te vervangen door een dikkere (ik heb nog een paar schroeven liggen die je normaal in de body schroeft en het stuk (waar je op soldeert) van de tremolo aan hangt). kan het bijv gebeuren dat het hout gaat "scheuren"?
als er risico's aan mijn idee zitten; heeft iemand misschien een beter idee?

Grtz.
Ijselrobo

DarknessAwaits
13 februari 2012, 22:45
Het ligt eraan hoe veel dikker de schroef is. Een halve tot een hele millimeter dikker kun je wel ongestraft erin schroeven, dikker zou ik niet gaan.

Wat ook altijd een goede optie is, vind ik zelf althans, een sateprikker in het schroefgat plaatsen en de schroef weer erin. Dan zit het weer allemaal strak vast.

Ijselrobo 07
13 februari 2012, 22:56
Oke, die sateprikkers ga ik eens uitproberen, kijken of het wat wordt ;)
Maar breek je die prikker eerst doormidden en prop je 'm er dan in of hoe doe je dat?

Oranjeaap
13 februari 2012, 23:26
Een te dikke schroef lijkt mij inderdaad niet verstandig. Ik ben groot voorstander van de tandenstoken / lucifer methode. Lijm aan beide zijden van het gat een halve lucifer. Je kunt vooraf de lengte bepalen door het te lange deel af te breken voordat je ze vast maakt

TimS
13 februari 2012, 23:30
Ik zou me er niet zo druk om maken, zo veel lelijker kan die bas niet worden van een valpartij

jerome
13 februari 2012, 23:39
Een te dikke schroef lijkt mij inderdaad niet verstandig. Ik ben groot voorstander van de tandenstoken / lucifer methode. Lijm aan beide zijden van het gat een halve lucifer. Je kunt vooraf de lengte bepalen door het te lange deel af te breken voordat je ze vast maakt



Ja precies. Ik gebruik alleen geen lucifers meer, ik vind dat hout te zacht, niet sterk genoeg.
Ik gebruik sate prikkers (van hout en niet van bamboo) met een beetje houtlijm en toch ietsje dikkere schroeven.
Eindelijk, na jaren geklooi, blijven de schroeven vast zitten... :)

oigun
13 februari 2012, 23:43
Een iets dikkere kan geen kwaad. effectiever is een langere schroef. Als je eerst wat dunne superlijm in het gat laat lopen is het hout wat stabieler dan voorboren met een boortje even dik als de kern van de schroef. Satéprikkers en lucifers gaan op den duur toch vaak weer los.

wireman
14 februari 2012, 02:35
Heb je nou een hello kitty sleutelhanger aan je toneknop hangen?.... :seriousf:

Ijselrobo 07
14 februari 2012, 08:15
Heb je nou een hello kitty sleutelhanger aan je toneknop hangen?.... :seriousf:

nee, dat zijn Hollandse klompen :D

en ik zal eerst eens gewoon een sate prikker erin doen, om meteen weer met lijm te beginnen lijkt me (in mijn af-en-toe onhandige situaties) niet verstandig.

ieme
14 februari 2012, 08:22
Gewoon 2 of 3 prikkers er in slaan met een kunststof hamertje, uitstekende delen afknippen of breken en schroef er weer in, een dikkere schroef past niet door het gat van de strapbutton.