PDA

View Full Version : F-akkoord



Gerardos
13 februari 2012, 22:06
Heeft iemand op dit forum een tip om het F-akkoord te leren spelen?
Ik oefen dit al een aantal weken, maar er komt nog steeds fatsoenlijk geluid uit.

Met de wijsvinder (1) op de lichte E-snaar en de B-snaar lukt nog wel, maar zodra ik de middelvinger (2) op de G-snaar plaats, komt de wijsvinger omhoog en blokkeerd het geluid van de lichte E-snaar en de B-snaar.
Als ik dan nog de ringvinger (3) plaats op de D-snaar klinkt het helemaal voor geen meter:-(

Ik weet dat je dit veel moet oefenen en veel kracht nodig hebt in de wijsvinger, maar er moet toch een mogelijkheid zijn om dit akkoord te kunnen spelen?

:???::???::???:

aaronstonebeat
13 februari 2012, 22:15
Zodra je het kunt, gaat het helemaal nergens meer over. Maar het is voor menig gitarist wel de spreekwoordelijke berg rijstebrij.

Ik heb laatst succes gehad door een leerling het volgende te laten doen (maar die was er ook al een tijd mee aan het worstelen):
1-3-3-2-x-x om te beginnen en dan proberen de wijsvinger op de b- en dunne e-snaar te laten zakken.

Aanvankelijk lijkt het of je veel kracht nodig hebt maar het is vooral een zekere lenigheid en het vermogen je vingers onafhankelijk van elkaar te buigen. In het begin trekken ze aan elkaar en laten je ongewild snaren dempen.

barno
13 februari 2012, 22:43
Mijn dochter leert op dit moment de barré's. en ik ben verbaasd hoe vlot dat gaat.

Ik heb daar vroeger veel langer op zitten kloten.

Ik denk dat ze het zo vlot leert omdat ze eerst van haar leraar zo'n halve F heeft geleerd met barré enkel op de B en dunne E. Vond dat vroeger altijd onnozel als mensen hun F zo leerden spelen, maar merk nu dat het een prima tussenstap is naar een volledige barré F.

aaronstonebeat
13 februari 2012, 23:19
Probeer eens je wijsvinger gestrekt te houden terwijl je de andere drie vingers buigt, en daarbij de toppen van die drie vingers niet onder de wijsvinger te laten steken; het liefst in de vorm van de greep. Of je pink te buigen bij het gewricht tussen het tweede en het derde kootje terwijl je de andere vingers gestrekt houdt.

Dit soort vreemde acrobatiek met de vingers is volgens mij voor de meeste gitaristen geen probleem; en naar mijn idee zit het meer daarin dan in kracht, alhoewel ik door het gitaarspelen (denk ik) met mijn linkerhand met meer kracht kan knijpen dan met mijn rechter.

Dippides
14 februari 2012, 00:00
Ik denk dat ze het zo vlot leert omdat ze eerst van haar leraar zo'n halve F heeft geleerd met barré enkel op de B en dunne E. Vond dat vroeger altijd onnozel als mensen hun F zo leerden spelen, maar merk nu dat het een prima tussenstap is naar een volledige barré F. Is vaak ook veel handiger omdat je dan af en toe de open G-snaar kan later meeklinken, of de open E-snaar. Weet niet zo gauw hoe die akkoorden dan heten hoor, maar goed.

En je kan op die manier wel degelijk een 6 snarig F-akkoord spelen door de lage E met je duim in te drukken. Ringvinger op de C (3e fret A-snaar) en je kan er alle kanten mee op.

Rutger
14 februari 2012, 09:53
Het F barréakkoord op de 1e fret is ook gewoon kut, in die positie is het toch gewoon lastig om het mooi te krijgen.

Gewoon oefenen oefenen oefenen. In het begin heb je veel spierpijn en kramp, dat komt gewoon omdat je dingen doet die je niet gewend bent en daardoor je in allerlei (onnodige) bochten wringt om het voor elkaar te krijgen. Net als dat je voor t eerst een nieuwe sport gaat doen, dan voel je de volgende dag ook spieren waarvan je niet wist dat je ze had. Die spieren zijn nog stijf en je zult ze moeten trainen en leren beheersen, maar gaandeweg leer je die spieren gebruiken en je krachten op de juiste manier te doseren.

Probeer dus alleen die spieren te gebruiken die je ook werkelijk nodig hebt, en ontspan de rest. Let op je houding, rechtop zitten en gitaar recht langs je buiik/borst houden. Je elleboog en onderarm zo recht mogelijk achter de hals houden, en ontspannen (geldt ook voor je pols). Druk alleen met je duim tegen de achterkant van de hals, niet met de palm van je hand. Zoek voor je wijsvinger de voor jouw best manier om alle snaren in te drukken. Dat kan even duren, maar schuif gewoon wat heen- en weer, op en neer, totdat het het beste gaat. Let er daarbij op dat de snaren niet/zo min mogelijk in je vingerkootjes vallen, dat dempt namelijk al gauw. Hou je andere vingers in de gaten, die hou je in een mooie boog over de onderste snaren heen en je raakt alleen die snaar aan die je moet indrukken. Pas ervoor op dat je ze niet scheef en in een kramp houdt. t Is lastig en het duurt gewoon een poos oefenen voor het echt lekker gaat.

En het hoeft nog niet meteen helemaal goed te klinken, het duurt gewoon even voordat alle snaren goed klinken, maar dat komt vanzelf. Het zou knap zijn als je het in een paar weken al helemaal voor elkaar krijgt! En soms moet je het gewoon even laten liggen en later weer fanatiek oppakken, soms gaat het dan ineens een stuk beter.

terrasbeest
14 februari 2012, 10:49
Net even met goed gevolg getest : F barré akkoord zonder m'n duim te gebruiken. Heeft dus niks met kracht te maken. Ontspannen lijkt mij meer aangewezen dan krampachtigheid. Een barré is een akkoord als elk ander, er is geen reden om door paniek te gaan verkrampen.Wees Zen:)

Harald
14 februari 2012, 11:47
Raar ding, die barree akkoorden, en vooral de F... het is zeker niet alleen kracht. Sommige mensen proberen het, en het gaat gelijk heel aardig, en anderen hebben er onnoemelijk veel moeite mee. En als je nu zou kunnen zien waar het verschil zit, maar dat valt vies tegen.

Wat ik soms wel eens probeer is dan eerst met een capo (of gewoon zonder capo, is ook al lichter) wat hoger op de hals. Dat speelt iig wat lichter als een F helemaal in de eerste positie.

humbucker
14 februari 2012, 12:26
Probeer je wijsvinger wat te kantelen, dus de barre leggen met de hardere zijkant van je vinger ipv de vaak wat zachtere binnenkant. Je moet hem er niet haaks opleggen, maar een lichte kanteling maakt vaak het verschil tussen volledig zuiver of 'a bit crappy'

Rizz
14 februari 2012, 12:46
Het klinkt eerlijk gezegd alsof je je duim niet goed hebt staan.. Als je duim nog steeds over je hals hebt hangen, gaat dit ook niet lukken. Dit weet ik niet zeker in jouw geval, maar het is wel zo'n beetje de meest voorkomende oorzaak waarom wat lastigere akkoorden niet lukken. Dat en houding van je gitaar..

Samenvattend: Duim een iets lager op je hals en je gitaar rechtop! Speel met je houding en voel wat het makkelijkst en meest comfortabel is. In het algemeen moet je je hand niet teveel in willen draaien..

Dat gezegd hebbende: het is en %&^%($($^ akkoord en bijna iedere beginnende gitarist heeft er moeite mee.. Dacht ik iig, een leerlinge van me had ik wat theorie over barre's uitgelegd en een beetje onderhands gehint dat ze dat ook maar 's moest gaan oefenen en vorige week liet ze me een bijna volmaakte F-barre horen! Akoestisch, met minihandjes.. :dontgeti:

Succes met oefenen en ik hoop dat je wat aan de tips hier hebt..

Harald
14 februari 2012, 14:06
Dat gezegd hebbende: het is en %&^%($($^ akkoord en bijna iedere beginnende gitarist heeft er moeite mee.. Dacht ik iig, een leerlinge van me had ik wat theorie over barre's uitgelegd en een beetje onderhands gehint dat ze dat ook maar 's moest gaan oefenen en vorige week liet ze me een bijna volmaakte F-barre horen! Akoestisch, met minihandjes.. :dontgeti:


Precies, en je weet van te voren nooit wie het zomaar in een keer goed neerzet en wie er mee blijft worstelen... rare dingen, die barrees... Dat kanten van de wijsvinger is trouwens een goede. Wat bij de kleine F (dus met een barre over de E en B snaar en alleen op de hoogste 4 snaren vaak helpt is om de wijsvinger bij het frettende kootje enigzins tegen de richting in te knakken... (let wel, subtiel, niet breken uiteraard) Grumpfhh leg het maar uit, zonder het te laten zien

Git Aar
14 februari 2012, 17:40
Probeer je wijsvinger wat te kantelen, dus de barre leggen met de hardere zijkant van je vinger ipv de vaak wat zachtere binnenkant. Je moet hem er niet haaks opleggen, maar een lichte kanteling maakt vaak het verschil tussen volledig zuiver of 'a bit crappy'

Zo heb ik het ook geleerd. Het blijft samen met de Bes de meest pijnlijk akkoorden. Nog steeds stoppen mijn vingers op een gegeven moment als ik langdurig toonsoort F moet spelen.
Ik heb nooit een gitaar met een nulfret in handen gehad, en weet niet wat het voordeel van een nulfret is, maar volgens mij gaat de barree op de eerste fret dan wel beter.

Harald
14 februari 2012, 18:31
Stukken waar ik de hele tijd barre akkoorden sta te slaan probeer ik sowieso zo veel mogelijk te vermijden... where's the fun in that! Niet zo mijn ding vermoed ik...

Comfortably Daniel
15 februari 2012, 11:45
De lage barré's zijn inderdaad lastig om onder de knie te krijgen en zijn meestal pijnlijk om te oefenen en om later lang vol te houden.
De wijsvinger iets kantelen is sowieso een must!

Ik heb zelf ook wel nummers waarbij ik lang "lage" barré akkoorden moet pakken...en na uhm...16 jaar spelen krijg ik daar nog steeds last van.

Blijven oefenen ;)

Rutger
15 februari 2012, 13:34
Ik denk dat ze het zo vlot leert omdat ze eerst van haar leraar zo'n halve F heeft geleerd met barré enkel op de B en dunne E. Vond dat vroeger altijd onnozel als mensen hun F zo leerden spelen, maar merk nu dat het een prima tussenstap is naar een volledige barré F.
Ik speel hem nog steeds vaak zo (vaak met de C in de bas), gewoonweg omdat ik dat mooier vind. De F-barre in de 1e positie vind ik sowieso niet echt mooi klinken (net als de Bes).

Goeie tip van dat lichtjes kantelen van je wijsvinger, dat was voor mij destijds ook een openbaring.
En oefen barre-akoorden eerst op de hogere fretten, bijv. de 5e of 7e, dat gaat aanzienlijk makkelijker. En dan steeds een fretje lager.

Volgens mij hangt het erg van de bouw van je hand af hoe makkelijk een barre akkoord je afgaat, samen met (aangelegde) lenigheid. Die wijsvinger moet kwa lengte ook maar net mooi over de snaren vallen.

Gerardos
15 februari 2012, 20:59
Beste forumleden,

Ik ben werkelijk onder de indruk van alle reacties en tips!
Geweldig, dat geeft de burger weer moed:crazyhappy:

Mijn vraag had idd betrekking op het "zogenaamde kleine F-akkoord".
Het kantelen van de kleine vinger is een super tip!
Pittig maar er komt een redelijk geluid uit en de overgang naar het C-akkoord is zo ook goed te doen.

We blijven oefenen en ik blijf jullie ook volgen op het forum:sssh:

Helemaal top:grouphug:

obiwanjacobi
9 maart 2012, 07:38
"Where you think you're going" (Dire Straits) was ongeveer de eerste cover die ik speelde (tiener jaren) en dat nummer heeft mij de F-barre goed doen leren. De manier waarop ik het heb geleerd was door op de andere posities de barre er vlot en mooi (genoeg ;-) ) uit te krijgen en gewoon veel oefenen. Doordat ik het in een liedje moest spelen, ging het oefenen eigenlijk vanzelf.

Uiteindelijk kom je er idd achter dat hoe ontspannerer(er) je bent hoe beter het eigenlijk gaat. Maar ik snap dat dat voor een beginner nauwelijks zinnig advies is....

Laat je techniek af en toe wel even toetsen door een ervaren gitarist. Ik had in de loop v/d tijd een aantal dingen aangeleerd die 'suboptimaal' waren en afleren is veel moeilijker dan aanleren.

Veel oefenplezier.

Git Aar
10 maart 2012, 12:35
Als ik veel des en bes speel, pak ik de F ook op fret 8. Is gelijk mooi te combineren met de C barre. Verder hangt het er ook af hoe je speelt. Als je snel dempt en even de barre los kan laten hou je het veel langer vol als dat je alles zo lang mogelijk vast blijft houden.

FlameDude
11 maart 2012, 00:42
Er zijn inderdaad 2 manieren om het F akkoord te pakken, maar als je met je wijsvinger een barre maakt is het veel makkelijker om te switchen naar het B akkoord, die weer moeilijker is dan het F akkoord vind ik zelf :P

aaronstonebeat
11 maart 2012, 00:47
Er zijn inderdaad 2 manieren om het F akkoord te pakken, ...

Er zijn veel meer manieren om F of welk akkoord dan ook te spelen.

terrasbeest
11 maart 2012, 10:00
Er zijn veel meer manieren om F of welk akkoord dan ook te spelen.

En er is een andere en betere reden om akkoorden op verschillende manieren te leren spelen :' Hoe Klinken Ze'.

Chantal78
11 maart 2012, 20:16
Ik ben hem zelf ook aan het leren, ben er net even een kwartiertje heel bewust voor gaan zitten. Ik ben niet ontevreden; de bovenste 4 snaren gaan erg makkelijk. Als ik alleen de barré doe, dan krijg ik ze alle 6 heel helder. Alleen de combinatie van de barré en het akkoord zorgen (nu nog) dat ze B en dunne E gedempt worden. Helaas heb ik momenteel even nog wat minder tijd voor de gitaar, maar ik ga gewoon elke dag een kwartiertje de F oefenen. Als ik hem op de officiële manier kan, dan ga ik de alternatieve manieren ook nog wel leren. Maar ik moet zeggen: het scheelt al een slok op een borrel dat ik zo blij ben met m'n gitaar. Want elke noot die ik zuiver speel, geeft me een heleboel plezier.