PDA

View Full Version : Reverb + Vibrato te subtiel in 1974 Twin



Marbles
13 februari 2012, 21:09
Hallo medegitaristen,

Na lange tijd een post.. Heb altijd veel aan het forum gehad, maar kom hier toch niet helemaal uit..

Ik heb een tijdje terug een 1974 SF Twin Reverb gekocht, ik speelde meer clean/psychedelisch/noise dus mn rockerverb ging de deur uit en was erg happy (honeymoon-fase).

Ik loop nu tegen wat dingen aan: De reverb is 'subtiel' en ook de vibrato is subtiel. Ik haal niet het in reverb verzuipende surfgeluid eruit. Ook de vibrato/trem is niet 'choppy' op de meest extreme setting. Hier heb ik blijkbaar bij de aanschaf 'overheen geluisterd'. Kan dit een defecte buis zijn? Ik heb de tank gechecked, het overbekende probleem met de reverb stekkertjes omgewisseld, maar dit helpt allemaal niets. De buizen in de preamp sectie gloeien allen mooi (een combi van mesa 12ax en 12at7/philips ec881 (?).

Waar ik ook bang voor ben: De eigenar vertelde dat de amp geblackfaced zou zijn, dat was voor mij een wat minder aangename verassing want ik begreep dat niet iedereen dit goed doet, maar de amp klonk verder prima. Is het temmen van de reverb en vibrato een bekende mod? En is dit ongedaan te maken?

Het zijn wat veel vragen en ik weet dat het beste advies is: Ga naar een tech, maar ik heb zoveel verhalen gehoord van amp/gitaren-techs in nederland die allemaal volgens zichzelf de beste zijn maar ondertussen knullig gear hebben verpest dat ik een beetje huiverig ben geworden om zomaar ergens binnen te stappen. Ook is vervoer een probleem. Zijn er dingen die ik zelf kan checken voordat ik de amp wegbreng?

Bedankt voor jullie tijd!

grt,

Marc

tommus42
13 februari 2012, 21:17
Ik zou een buisje met meer gain proberen, kan ook zijn dat deze versleten zijn.

cluseau
13 februari 2012, 22:02
Wat de vibrato betreft komt vaak voor dat de opto coupler uitgeblust is. Moet je toch door een tech laten doen tenzij je lekker overweg kan met soldeerijzer.

tommus42
13 februari 2012, 22:11
Gewoon ertussen uit knippen:D.
Begrijp ik trouwens goed dat de send en de return van de reverb verschillende buisjes gebruiken? De return zou je misschien wat op kunnen voeren.

Marbles
13 februari 2012, 22:55
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben een noob wat betreft versterkers, kan wel wat solderen, maar heb alleen ervaring met gitaren en effecten.. Is dat niet link voor een leek als ik? Ik zal me eens verdiepen in die opto-doubler.. Als het vervangen van die buisjes een mogelijke oplossing is (volgens mij heeft een twin een reverbdriver en een 'recover'-buis (?)) is dat het risico wel waard, deze zullen toch ooit vervangen moeten worden. Meer gain, wist niet dat dat mogelijk was.. Heb je misschien tips qua merk of type?
Alvast bedankt!

Marbles
13 februari 2012, 22:57
*coupler (edit niet mogelijk van mobiel...?)

cluseau
13 februari 2012, 23:14
Je reverb driver V3 is een 12AT7 en de ontvanger V4 een 7025/12AU7. Als de reverb daarmee niet goed werkt is er mogelijk iets mis met de buisjes maar een ander type inzetten zou ik niet doen. Het hoort namelijk goed te werken met de type's die er origineel in zitten. Je kan de buisjes best zelf proberen maar het lijkt me niet verstandig meer dan dat te doen. De spanningen in de amp liegen er niet om, ook in uitgeschakelde toestand.

Bernardduur
14 februari 2012, 09:49
Wat de reverb betreft komt vaak voor dat de opto coupler uitgeblust is. Moet je toch door een tech laten doen tenzij je lekker overweg kan met soldeerijzer.

Tremolo / vibrato denk ik dan......... :)

Ik zou zeker de buizen even nakijken en de voltages die in de unit zitten naast of de filter caps nog goed werken....... De reverb zou echt over the top moeten kunnen en de vibrato meer choppy......

cluseau
14 februari 2012, 09:53
Tremolo / vibrato denk ik dan......... :)

Jaja, had al mijn oogjes toe he ;)

tommus42
14 februari 2012, 10:00
Ik zou die coupler eruitslopen en vervangen voor een relais of gewoon kortsluiten.
Wat dat buisje betreft, de reverb van een Guyatone is goed ontworpen (Fenderkopieen uit japan), zal in een twin reverb ook wel zo zijn:D.
Die mesa voorbuisjes lijken me trouwens niet optimaal in een Fender:soinnocent:. Zou ik buisjes inzetten met weinig gain.

cluseau
14 februari 2012, 10:05
Ik zou die coupler eruitslopen en vervangen voor een relais of gewoon kortsluiten.
Wat dat buisje betreft, de reverb van een Guyatone is goed ontworpen (Fenderkopieen uit japan), zal in een twin reverb ook wel zo zijn:D.
Die mesa voorbuisjes lijken me trouwens niet optimaal in een Fender:soinnocent:. Zou ik buisjes inzetten met weinig gain.


Huh :???:

Verkeerde topic zeker?

tommus42
14 februari 2012, 10:09
Neen, maar ik weet niet waar je het over hebt.

cluseau
14 februari 2012, 10:13
Neen, maar ik weet niet waar je het over hebt.

Nou optocoupler eruit slopen gaat zeker lukken maar je krijgt hem niet meer werkend, zeker niet met een relais hoor!


Buisjes moeten gewoon van het juiste type zijn, fabrikant is minder belangrijk imo.

tommus42
14 februari 2012, 10:18
:D. okee, heb je een punt. Ik haal tremelo uit een pedaaltje want ik ben dan alleen maar geinteresseerd in een blokgolf:hide:.

cluseau
14 februari 2012, 10:24
alleen maar geinteresseerd in een blokgolf:hide:.


Juist, een digitale tremolo dusssssss.......

tommus42
14 februari 2012, 10:38
Nou, vond ik altijd wel, maar ben erg te spreken over de galm van een epiphone. Twee ecc83's, maar mooi geluid.

7ender
14 februari 2012, 22:00
het reverb en tremelo-signaal komen bij-elkaar op het mengpunt : Anode V4(B) en Anode V1(B) .
Dit is op het bestekkings-bord de plaats waar de twee 220K 1/2 Watt weerstanden bij elkaar zitten ,
vandaar gaat het signaal naar de master-volume potmeter .

Is dit mengpunt nog steeds origineel bestekt ?

( een enkele keer zie je wel eens dat er wijzigingen zijn aangebracht , waarschijnlijk om te proberen een hogere insturing te bewerkstelligen naar de fasedraaier )

kijk dat na ,...en maak dat igv een wijziging weer origineel.

jacky
14 februari 2012, 23:28
9 vna de 10 keer is het gewoon de uitgebluste opto coupler ik meen dat iemand dat al riep

vervangen dat ding en dan pas verder gaan zoeken of moeilijk gaan doen ;-)

7ender
15 februari 2012, 06:19
dat is zo,...maar de TS klaagt over de tremelo én de reverb ,.....en een uitgeblust neonlampie wat tegen die ldr aan zit beïnvloedt dat niet

cluseau
15 februari 2012, 07:52
dat is zo,...maar de TS klaagt over de tremelo én de reverb ,.....en een uitgeblust neonlampie wat tegen die ldr aan zit beïnvloedt dat niet

Is dat zo.......?


Zeker nooit bij stil gestaan dat dit twee los van elkaar staande fouten kunnen zijn.

Een uitgeblust neonlampje is 9 van de 10 keer wel degelijk de oorzaak van een niet of slecht functionerende tremolo.

De reverb zal wel een overleden buisje zijn of een defecte veerunit. Veerunits zijn trouwens vaak te repareren.

7ender
15 februari 2012, 15:07
ja ,...kan ook natuurlijk ,...2 defecten , los van elkaar .....

Kim Wilson
15 februari 2012, 15:16
Een Fender waarvan de reverb niet genoeg over de top kan? Daar is wat mis mee. Ik heb de reverb op mijn amp (Vibrolux Reverb) maximaal op 3 en dan vind ik het al bijna teveel.

Marbles
16 februari 2012, 19:55
De mastervolume is inderdaad verwijderd.. Zou het dus kunnen dat daar iets mis is gegaan? Bedankt voor alle reacties, sorry voor het wat laat reageren. Ik haal normaal m'n Tremelo uit m'n semaphore, maar daar lijkt de wave te beginnen met een stop, ik vind het dan prettiger om m soms op de amp 'in te draaien', het gaat me ook vooral om de reverb (blijft/was een twin 'reverb').
Is het mogelijk om te 'zien' dat een buis is uitgeblust? Ze zien er nl niet blauwig uit. Het enige dat me opviel was dat er 'bandjes' om de buizen zitten (levensduur verlengend?) en dat om de vibrato buis(pos 2 of 3 van rechts) een reepje verbrand papier.. Dit heeft er ongetwijfeld niets mee te maken, maar gooi het toch maar in de groep ;) ik ga dan toch maar een buis of 2 aanschaffen om te kijken of dat het is, al begin ik nu te vrezen dat het verwijderen van de master door de vorige eigenaar (laten doen door een tech volgens hem) er mee te naken heeft. Ik laat het weten als ik het heb getest!

cluseau
16 februari 2012, 22:17
De mastervolume is inderdaad verwijderd.. Zou het dus kunnen dat daar iets mis is gegaan?

Dat lijkt me niet. Ik kan natuurlijk niet zien wat er allemaal in de amp verprutst is maar het verwijderen van alleen de masterpot kan geen invloed hebben op de werking van de vibrato en ook niet op de reverb. Als je V3 en V4 even vervangt weet je of het een buis is.


Een uitgebluste buis hoeft niet visueel waarneembaar te zijn, termen als "zo gloeien nog mooi" slaan nergens op met alle respect. De gloeidraad is slechts ter verwarming en deze is over het algemeen heel of onderbroken.

Ringetjes voor de levensduur sta ik niet achter, gooi dat maar bij de andere indianenverhalen. Er hoort trouwens een blikken bus om de buizen te zitten en geen ring.

Marbles
17 februari 2012, 00:30
Ok, duidelijk. Er was mij ooit verteld dat aan de kleur van de buis te zien was of deze vervangen diende te worden. Toen ik dus zag dat deze een fel oranje gloed had dacht ik: misschien is dat van belang. Maar bedankt voor de tip! Die bandjes doe ik dan weg, eerste keer dat ik van het bestaan leerde moet ik eerlijk zeggen. De blikken bussen zitten inderdaad om (bijna al) de buizen.

cluseau
17 februari 2012, 09:04
Toen ik dus zag dat deze een fel oranje gloed had dacht ik: misschien is dat van belang.

Dat is idd belangrijk en hoor dat voor het eerst. Heb ik daar dan overheen gelezen? Als de orange gloed zichtbaar is in de dikke eindbuizen is dat foute boel. Alleen de gloeidraad in de kern mag opgloeien. Een mooi voorbeeld van roodstaande buizen zie je op de homepage van mijn site. Als je dat ziet dan de amp niet meer aanzetten. Behalve je buizen gaat ook je eindtrafo eraan en die kost een paar centen.

Marbles
23 februari 2012, 18:05
Sorry voor de delay, buizen lieten op zich wachten.. Ik heb eh 12ax7 en at7's aangeschaft, en de oude (preamp) buizen vervangen. Behalve dat ik in de eerste minuten na het aanzetten van de reverb een zachte fluittoon dacht te horen (die is nu weg, evenals de vibrato die nu niets meer doet, al hoor ik wel dat er iets 'gebeurt' als ik m aanzet), lijkt de reverb niet te zijn veranderd. Ik heb aardig wat reverb hoor, maar op 3 is ie nauwelijks te horen en op 5 subtiel te noemen, niet wat een twin zou moeten hebben dacht ik. Het is een originele tank, solderjoints nagekeken en zag er goed uit. Wel wat kraakjes en plofjes af en toe. (eindbuizen zien er goed uit hoor, geen overdreven gloed). Zijn er nog dingen die ik zelf kan doen/testen? Ik ben bang dat het antwoord gaat zijn: laat er naar kijken, maar ben niet in bezit van eigen vervoer/rijbewijs en stel dat het liefst zo lang mogelijk uit. Toch bedankt iedereen voor de goede adviezen en het meedenken, waardeer het zeker!

cluseau
23 februari 2012, 18:16
Marc, ik ben toch bang dat je er niet aan ontkomt om er naar te laten kijken. Met de buisjes heb je de optie's toch wel een beetje verbruikt namelijk. Nu wordt het tijd voor de soldeerbout en meter. Heb je die niet kunnen we je toch niet op deze manier verder helpen. Ik zou eigenlijk willen voorstellen het ding eerst eens origineel te maken en alle prutswerk ongedaan te maken. Ik ben geen voorstander voor al die wijzigingen, daar worden veel fouten mee gemaakt. Mogelijk is al je ellende opgelost als hij weer in originele staat is gebracht. Ik zou maar iemand zoeken die je een lift wil geven.

Marbles
23 februari 2012, 18:57
Hey, ja bedankt, ik was er al bang voor.. Ik dacht ook dat ie origineel zou zijn (vond nl niets mis met de silverfaces waar ik over speelde) maar bij aankomst bleek dat niet het geval te zijn.. Als ik iets wil.. Tja, dan rij ik onverstandig toch terug met een amp :D ik heb zelf wel een multimeter en een soldeerbout, maar zoals je merkt heb ik weinig ervaring. Ik zou het heel graag willen leren hoor, maar naast het feit dat het gevaarlijk is, zou dat hier ook wat moeilijk gaan. Praten we bij prutswerk over tientallen of honderden euro's? Ligt aan het prutswerk uiteraard (glazen bol? ;D) maar dan kan ik inschatten wanneer ik het financieel red om m weg te brengen.. Woon zelf niet ver weg van den haag (regio leiden). Je lijkt me iemand die liefde heeft voor het behoud van de 'originele' amp. Maar over eventuele zaken kunnen we beter over pm praten lijkt me..

cluseau
23 februari 2012, 19:37
Maar over eventuele zaken kunnen we beter over pm praten lijkt me..

Heb je gelijk in, bij deze gedaan.