PDA

View Full Version : High output pu's, ik snap er geen reet van!



telecastermaster
13 februari 2012, 20:36
Ik blijf me steeds maar verbazen over al die posts over high output pickup's. Wat moet je in hemelsnaam toch met die slechtklinkende krengen?? Waarom zou je die in hemelsnaam willen hebben? Bestaat de guitarmarkt soms alleen maar uit 16-jarige pubers die metal willen spelen? Ik begrijp er werkelijk geen reet van. Dacht je dat Hendrix soms high output pickups gebruikte? Of Jimmy page? Als je zo nodig distortion moet hebben gooi er dan een pedaaltje tegen aan....

High output pickups is killing the art of guitar playing.

Orpheo
13 februari 2012, 20:47
er is niks mis met de tone van een x2n in een mahonie flattop gitaar,of een bill lawrence wilde pickups l500XL, of een JB. of een duncan distortion. je moet er gewoon geen jazz mee willen spelen, maar voor rock, 80ies hair metal of heavy metal is er vrij weinig beter dan zoiets.

of een superdistortion.

TimoSomers
13 februari 2012, 20:50
Gejank, output van de PU's heeft niks te maken met hoe je speelt.
Ben ik een 16 jarige puber die metal speelt?
Pedalen ervoor, dat is pas killen van de sound van je gitaar en amp.

Terminus
13 februari 2012, 21:08
Niet iedereen wil het geluid van Hendrix of Page.

Coolguy
13 februari 2012, 21:11
Ik blijf me steeds maar verbazen over al die posts over high output pickup's. Wat moet je in hemelsnaam toch met die slechtklinkende krengen??

High output is niet synoniem met slecht klinken.

Waarom zou je die in hemelsnaam willen hebben?

Omdat sommige stijlen die nodig hebben en meestal strakker blijven bij pakken gain.

Bestaat de guitarmarkt soms alleen maar uit 16-jarige pubers die metal willen spelen?

Bestaat de guitarmarkt soms alleen maar uit ouwe zakken in een midlife crisis die blues willen spelen?

Ik begrijp er werkelijk geen reet van.

Je wil het precies niet snappen?

Dacht je dat Hendrix soms high output pickups gebruikte? Of Jimmy page?

Appelen en peren...

Als je zo nodig distortion moet hebben gooi er dan een pedaaltje tegen aan....

Kan ook altijd maar het is niet hetzelfde.

High output pickups is killing the art of guitar playing.

Straks ga je zeggen dat er geen goed gitaarspelers meer zijn en dat een high output pickup gebruiken gelijk staat aan pover spelen... wat een statement :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Ziezo10tekens

Sanderltd
13 februari 2012, 21:14
Volledig eens met wat hierboven staat, alleen dan nét ietsje liever verwoord. :sssh:

Kakihara
13 februari 2012, 21:15
Volgens Donald Brosnac's Guitar electronics for Musicians was het eind jaren 60 - begin jaren 70 de alnico-magneten van de elementen te vervangen door keramische (hey, magnet swapping is al 40 jaar oud !). Dit omdat elementen met keramische magneten de versterkers eerder deden oversturen. Dus in zekere mate kan je stellen dat die ouwe knarren, en de jonge honden van destijds, ook op zoek waren naar high output pickups ...

Coolguy
13 februari 2012, 21:34
Volledig eens met wat hierboven staat, alleen dan nét ietsje liever verwoord. :sssh:

Ik denk dat ik het beschaafd ben gebleven.

barno
13 februari 2012, 21:56
ik wil TS toch een beetje bijtreden, al zou ik het wat genuanceerder formuleren. Ik heb trouwens niet veel ervaring met echte High output pups. Maar ik weet dat ik vroeger liever op P90 speelde en dat ik mijn strat "dun" vond klinken. later merkte ik dat - met de juiste amp - een strat zeker zo vuil kan klinken, met als bonus een geweldige cleane klank.

Ze zullen zeker hun nut hebben in bepaalde muziekgenres, die brulmonsters.

Maar ik denk ook wel dat veel gitaristen kiezen voor high output uit onzekerheid en omwille van de mythe: luid is goed.

Puur qua klankdefinitie, nuanceweergave enz... zijn low outputs een pak performanter imho

De V
13 februari 2012, 22:03
Wat een ordinair geschreeuw dit.

Verschrikkelijk...

TimoSomers
13 februari 2012, 22:14
Barno, ik nodig je uit om de 'hot' bridge pick up van m'n CS strat en mn gib te komen proberen.

Wat een gegeneraliseer hier.

Sanderltd
13 februari 2012, 22:16
ik wil TS toch een beetje bijtreden, al zou ik het wat genuanceerder formuleren. Ik heb trouwens niet veel ervaring met echte High output pups. Maar ik weet dat ik vroeger liever op P90 speelde en dat ik mijn strat "dun" vond klinken. later merkte ik dat - met de juiste amp - een strat zeker zo vuil kan klinken, met als bonus een geweldige cleane klank.

Ze zullen zeker hun nut hebben in bepaalde muziekgenres, die brulmonsters.

Maar ik denk ook wel dat veel gitaristen kiezen voor high output uit onzekerheid en omwille van de mythe: luid is goed.

Puur qua klankdefinitie, nuanceweergave enz... zijn low outputs een pak performanter imho

Ik snap wat je bedoelt, en dat is inderdaad correct. Ik denk dat er veel gitaristen zijn die foutief ervan uitgaan dat het meeste tone uit het materiaal, de gitaar, de versterker en/of pick-ups komt. In realiteit komt een groot deel van de tone echter wel uit de vingers.
Een low output pick-up kan inderdaad keihard klinken. Maar naar mijn ervaring klinkt die oversturing toch "anders" als bij een fellere pick-up.

Maar de TS gaat er IMO foutief van uit dat een high output pick-up direct slechter moet klinken dan eentje met minder output.

Tabula Rasa
13 februari 2012, 22:22
Mijn favoriete setje SC's van dit moment: 5.7k, 5.4k, 5.4k. Lijkt wel hoe lager de weerstand, hoe lekkerder de boel klinkt en hoe meer het je aanslag laat horen. Voor mij hoeft dat high output ook niet meer. Ik kan er niets mee, een ander misschien wel, maar ik kan er niets mee.

Mitch
13 februari 2012, 22:35
Weerstand alleen is een indicatie hè, geen directe waarde voor de output. (scheelt Orpheo weer een aanval van hoge bloeddruk ;) )
Maar goed, het hangt af van speelstijl en voorkeur. Ik moet er ook niks van hebben, omdat het klankspectrum er smaller van wordt en de dynamiek wordt heel anders. Maar ja, als je ook met meer gain uit de voeten wil kunnen dan is een lichte nadruk op mids juist zeer welkom.

Tabula Rasa
13 februari 2012, 22:40
Weerstand alleen is een indicatie hè, geen directe waarde voor de output. (scheelt Orpheo weer een aanval van hoge bloeddruk ;) )

Ja, weet ik, duh.... maar als je daar over gaat beginnen dat ontspoort het topic helemaal. Grofweg doe ik het zo: meterje erop, hoge weerstand of lage weerstand en ik heb een idee wat het ongeveer is.

En Orph: In je hok blijven!!!

Orpheo
13 februari 2012, 23:00
eigenlijk klopt 't voor singlecoils; correctie, tis minder fout voo rsinglecoils dan humbuckers. zeker niet als je 3x dezelfde draad en magneten gebruikt, dan is het een goed vergelijk voor relatieve output.

ik heb nu even m'n neus uit het hok gestoken, mocht dat wel?;)

TimS
13 februari 2012, 23:00
Ah, Hendrix en Page, die hebben allebei inderdaad erg bruikbare geluiden voor de gemiddelde gitarist!

Coolguy
13 februari 2012, 23:12
Ah, Hendrix en Page, die hebben allebei inderdaad erg bruikbare geluiden voor de gemiddelde gitarist!

Maar het zit hem vooral in hun techniek.

http://i73.photobucket.com/albums/i226/MetalHeads428/JimiHendrix.jpg

http://penshead.com/wp-content/uploads/2009/12/jp.lp2_.jpg

Pepe
13 februari 2012, 23:28
Alsof een Fender strat pickup een hifi klankbeeld geeft, in wezen net zo raar gevoiced als een mid heavy high output. Afwijken van de rechte lijn is goed in rock'n roll.

Volgens mij maakt het de wereld alleen maar interessanter, veel keuze.

aaronstonebeat
13 februari 2012, 23:31
Een PAF uit een ES335 (ook wel Seymour Duncans) schijnt hier de 'motor' te zijn geweest:

http://www.classicvanhalen.com/images/ed82.jpg

Wel alles vol open op de versterker :D

barno
13 februari 2012, 23:33
Barno, ik nodig je uit om de 'hot' bridge pick up van m'n CS strat en mn gib te komen proberen.

Wat een gegeneraliseer hier.

ik nuanceerde eerder, dacht ik.

Van jou neem ik gerust aan dat je hot pups hebt omwille van de juiste reden en ifv muziekgenre en je strakke techniek. Ik zei alleen dat er veel jongens blind voor een hotte pup gaan alleen omwille van het volume.

ik heb overwounds in een tele: gebruik ik live heel graag, maar in de studio zal ik voor sc eerder naar mijn low output tele of strat grijpen. toegegeven, mijn muzieksmaak zit in een andere hoek als de jouwe.

TimoSomers
13 februari 2012, 23:40
Ik had het ook niet specifiek tegen jou :D.
Ik wou zeggen dat er ook high output pu's zijn in goede gitaar die lekker dynamisch (dynamischer juist) zijn en een breed spectrum hebben. Ik wil juist niet veel gain op mn versterker en allerlei pedalen, haal liever dat randje uit de pick up voor een natuurlijkere sound. Een goede gitaar in combinatie met de goede high output pick up gaat juist meer leven.

aaronstonebeat
13 februari 2012, 23:44
Ik had het ook niet specifiek tegen jou :D.
...



Barno, ik nodig je uit om de 'hot' bridge pick up van m'n CS strat en mn gib te komen proberen.
...

De argeloze lezer had een andere indruk kunnen krijgen ;)

HaroldA
13 februari 2012, 23:46
Zullen we anders weer over Gibson -vs- Fender gaan ouwehoeren? Is veel zinniger imho.

TimoSomers
13 februari 2012, 23:48
De argeloze lezer had een andere indruk kunnen krijgen ;)

Het 2e deel was gericht op het topic opzich :D.

aaronstonebeat
13 februari 2012, 23:51
Zullen we anders weer over Gibson -vs- Fender gaan ouwehoeren? Is veel zinniger imho.

Hier een gitarist die een Fendervorm (en mogelijk mensuur) wilde met het humbuckergeluid van een Gibson (het element komt waarschijnlijk van een Gibson ES335):


http://www.youtube.com/watch?v=sI7XiJgt0vY

barno
13 februari 2012, 23:56
Hier een gitarist die een Fendervorm (en mogelijk mensuur) wilde met het humbuckergeluid van een Gibson (het element komt waarschijnlijk van een Gibson ES335):


http://www.youtube.com/watch?v=sI7XiJgt0vY

snif, een van de vele platenhoezen die in mijn kelder staan en nog niet heb kunnen weggooien. ja dat zou moeten omdat mijn LP collectie ooit een halve dag in een halve meter water heeft gestaan/gedreven... valt me nu pas op hoeveel reverb ie daar gebruikt

Mitch
13 februari 2012, 23:57
Ik had het ook niet specifiek tegen jou :D.
Ik wou zeggen dat er ook high output pu's zijn in goede gitaar die lekker dynamisch (dynamischer juist) zijn en een breed spectrum hebben. Ik wil juist niet veel gain op mn versterker en allerlei pedalen, haal liever dat randje uit de pick up voor een natuurlijkere sound. Een goede gitaar in combinatie met de goede high output pick up gaat juist meer leven.

Je vertelt 't nu alsof het een algemene stelling is, maar dit is in mijn ogen net zo kort door de bocht als de openingspost. Hoe je het ook wendt of keert, het is een smaakkwestie. Afgezien daarvan kun je er een leuke theoretische boom over opzetten of een high output pickup nou juist meer of minder dynamiek geeft... andere resonantiepiek: dat zeker. Maar dat is dus alleen handig in specifieke toepassingen.

aaronstonebeat
13 februari 2012, 23:58
snif, een van de vele platenhoezen die in mijn kelder staan en nog niet heb kunnen weggooien. ja dat zou moeten omdat mijn LP collectie ooit een halve dag in een halve meter water heeft gestaan/gedreven... valt me nu pas op hoeveel reverb ie daar gebruikt

Die reverb is er vast later bijgezet.

barno
14 februari 2012, 00:01
Die reverb is er vast later bijgezet.
ja, dat lijkt me ook. denk dat je zot wordt als je dit met die dosis reverb erop moet inspelen

TimoSomers
14 februari 2012, 00:04
Je vertelt 't nu alsof het een algemene stelling is, maar dit is in mijn ogen net zo kort door de bocht als de openingspost. Hoe je het ook wendt of keert, het is een smaakkwestie. Afgezien daarvan kun je er een leuke theoretische boom over opzetten of een high output pickup nou juist meer of minder dynamiek geeft... andere resonantiepiek: dat zeker. Maar dat is dus alleen handig in specifieke toepassingen.

Ik zat er letterlijk over te denken om 'maar dat is mijn mening' erachter te zetten, maar vond het verhaal wel lang zat zo, typend op mn telefoon.
(Zit nu achter een pc, scheelt weer :D).

Mitch
14 februari 2012, 00:26
Nee joh, "mijn mening" is zo 2011. "Mijn ervaring" is het helemaal in 2012! :seriousf:
Maar het is gewoon zo: het is tegelijk heel simpel en heel ingewikkeld. SImpel in de zin: het is puur persoonlijk, ingewikkeld als in: er zijn ontzettend veel variabelen (muziekstijl, speelstijl, individuele gitaar, noem maar op) die allemaal bepalen of een high output pickup irritant is of een zegen.

e!
14 februari 2012, 00:27
Je hoeft kennelijk nog steeds niet religieus te zijn om extremistisch te zijn (of misschien hangt t af van je definitie van religie)

Marshall of Fender
Fender of Gibson
Buizen of digitaal
Blond of brunette
B,C of D cup
Oraal, vaginaal, anaal

Het gaat maar net om wat je drin stopt.



:soinnocent:

jerome
14 februari 2012, 00:29
Hier een gitarist die een Fendervorm (en mogelijk mensuur) wilde met het humbuckergeluid van een Gibson (het element komt waarschijnlijk van een Gibson ES335):


http://www.youtube.com/watch?v=sI7XiJgt0vY

Sj*s*s, wat een heerlijk geluid had die man toch
Ergens in '79/'80 speelden ze in de Jaap Eden Hal in Amsterdam, toen stonden z'n 6 of 8 Marshall tops ook zo lekker te brullen, wat een dynamiek, wat een tone!
Dat vette & warme & toch transparante en heldere mis ik in z'n latere sound....

Robin...
14 februari 2012, 02:25
Ik heb City Limits Set - TRS2 van tonerider op mijn strat. Nog nooit spijt gehad van die aankoop. Zijn ook high output pickups vooral de bridge met 8.7k maar dat maakt wel een geluid op een fender buisen amp waar je eng van word :hide:. Maar het is net wat je speelt en wat je lekker vindt klinken. Ik speel toevallig blues rock en en een overgewonde pickup helpt daar zeker bij.

Malle Eppie
14 februari 2012, 11:10
Bestaat de guitarmarkt soms alleen maar uit 16-jarige pubers die metal willen spelen?

Nee hoor, ook uit een ouwe zak zoals ik die graag METAL speelt. Op een Telecaster welliswaar. Met twee high output pickups. Zonder tone knop. En laat ik daar nou ook best een knap normaal geluid uit krijgen. Misschien wel net zo knap.


High output pickups is killing the art of guitar playing.

Nee, mensen die elke keer schrijffouten maken doen het goed. 'High output pickups ARE killing.'

guhlenn
14 februari 2012, 11:40
Maar het is gewoon zo: het is tegelijk heel simpel en heel ingewikkeld. SImpel in de zin: het is puur persoonlijk, ingewikkeld als in: er zijn ontzettend veel variabelen (muziekstijl, speelstijl, individuele gitaar, noem maar op) die allemaal bepalen of een high output pickup irritant is of een zegen.

hahaha, dit is echt de meest nikszeggende post in een toch al nikszeggend topic :)

Kakihara
14 februari 2012, 12:41
Toch denk ik dat Mitch ergens wel een punt heeft: als je bijvoorbeeld graag met fuzz speelt, vind ik dat je dat beter doet met een laagohmig element dan met een pickup waarvan de weerstand om en bij de 15kOhm bedraagt. Naar mijn mening vind je de sound van een SRV niet in een setje overwound pickups, maar eerder in lekker dikke snaren, een stevigere aanslag, een haast opengedraaide buizenamp en normale enkelspoelers.
Langs de andere kant zijn er ook high output pickups zat, die niet moeten in boeten aan definitie of helderheid. De stelling dat hoe hoger de output hoe minder definitie en/of hoog je zou hebben, is wat mij betreft een hardnekkig vooroordeel dat dringend de wereld mag uitgeholpen worden. Rickenbacker en Gretsch hebben in het verleden behoorlijk hete elementen in hun gitaren gestopt, en die merken kan je geen gebrek aan definitie of helderheid aanrekenen.
Overigens zeggen ohmages echt niets over klank en output. Om als voorbeeld Bill Lawrence te gebruiken : zijn L500-serie staat bekend als behoorlijk hete pickups, maar als je gaat kijken naar de impedantie, bedraagt die ongeveer 13,3kOhm. Tegenwoordig niet eens overdreven heet, maar als je nog heter wil gaan, moet je wel naar actieve elementen overschakelen (die technisch gesproken laagohmig zijn). Langs de andere kant heeft diezelfde Bill Lawrence ook De L610 in zijn assortiment, een pickup die wordt omschreven als een kruising tussen een strat- en een jazzmasterelement en de L609, omschreven als een kruising tussen een jazzmasterelement en een P90. Maar de impedantie van die L610 en L609 kan (met een inductie van 6,4H) wel oplopen tot 17,5kOhm. Ouwe Bill zelf gebruikt daarom inductie als waardemeter voor hoe een pickup zou klinken : hoe hoger de inductie, hoe minder de hoge frequenties zouden doorkomen.

aaronstonebeat
14 februari 2012, 13:04
Toch bijna, Kakihara, maar er is ook nog een verschil tussen weerstand en impedantie. Impedantie is weerstand plus inductieve reactantie.

Inductieve reactantie is de frequentie-afhankelijke weerstand van een spoel en is gelijk aan 2 pi x frequentie x inductantie. Bij 6,4 H en 1000 Hz komt dat bijvoorbeeld op ongeveer 40,2 kOhm.

Tel daar de weerstand bij op en je hebt de impedantie bij 1000 Hz: 40,2 + 17,3 = 57,5 kOhm.

Bij 0 Hz is de impedantie gelijk aan de weerstand; hoe hoger de frequentie, hoe hoger de impedantie.

Tenslotte ook nog van groot belang is de capaciteit die parallel staat met de spoel; deze bestaat deels uit de eigen parasitaire capaciteit van de spoel en deels uit de capaciteit van de gitaarkabel. Een inductie (spoel) en een capaciteit die parallel aan elkaar staan, hebben een lage impedantie bij heel hoge en lage frequenties en een piek ergens daar tussenin. De frequentie waarbij de impedantie maximaal is, wordt de resonantiefrequentie genoemd en die is van extreem belang voor het tonale karakter van het geheel.

lindstrom
14 februari 2012, 14:19
Ik gebruik "medium power" brug pickup en vind dat prima werken. heel veel meer output en het wordt (naar mijn persoonlijke smaak) prikkerig en dynamiekloos.
Maar dit heeft natuurlijk alles te maken met de verdere afstelling van mijn gear.
Echter is minder output ook niet wenselijk want dan heb ik persoonlijk het gevoel dat de sound "ielig" wordt.

Mijn brug pickup:

Dimarzio Norton (F-spaced)
Magnet: Alnico 5
Output mV: 352
DC Resistance: 12.62 Kohm

Met in de neck:

Dimarzio Bluesbucker
Magnet: Ceramic
Output mV: 224
DC Resistance: 10.07 Kohm

Gitaar: Gibson Les Paul Standard.

dml
14 februari 2012, 15:54
Luister eens naar de nummers (1 t/m 13) in onderstaande link, alles ingespeeld met High Output pups (Dimarzio Super Distortion, Gibson 500T + 496R) en een Triple Rectifier. Case closed.

http://asman.be/muziek.php

RS-Rik
14 februari 2012, 23:39
Mijn favoriete gitaar heeft een stratpupje achterin dat eigenlijk uit de middenpositie komt. Deze heeft 7,13K, henries weet ik niet.
Een JCM 900 wordt in het eerste kanaal (dat dan op overdrive staat) pas rauwig als de gain boven de 12 uur staat.


Dit heet een low output pickup... maar holy moly, als je de tone iets terug draait heeftie heeeel veel cojones.



Aan de andere kant, soms kan het spelen met high output pups een verademing zijn. Sommige high output pickups nemen prachtige harmoniën en klanken op.

oigun
15 februari 2012, 00:03
Pickups met een hoge weerstand hebben niet vanzelfsprekend een smaller bereik of minder definitie (modder). Het hangt er helemaal vanaf hoe de rest van de pup geconstrueerd is. Draadikte, magneten, vorm van de spoel etc.

mesaman
15 februari 2012, 00:33
Een PAF uit een ES335 (ook wel Seymour Duncans) schijnt hier de 'motor' te zijn geweest:

http://www.classicvanhalen.com/images/ed82.jpg

Wel alles vol open op de versterker :D

HUH??? david lee roth?

polviggen
15 februari 2012, 12:27
Wat een topic alweer... pickups is toch maar een kwestie van het juist werktuig voor de juiste toepassing te kiezen.

Ik speel nu toevallig metal en doe dat met high output humbuckers in Gibsons en consoorten,

naar het schijnt werkt dat daar erg goed voor :)

HaroldA
15 februari 2012, 12:28
Ik speel nu toevallig metal en doe dat met high output humbuckers in Gibsons en consoorten

Metal?!? Dacht je dat Hendrix soms metal speelde? Of Jimmy page?

Metal is killing the art of guitar playing.

polviggen
15 februari 2012, 13:27
Metal?!? Dacht je dat Hendrix soms metal speelde? Of Jimmy page?

Metal is killing the art of guitar playing.

Jimmy wie ?

HaroldA
15 februari 2012, 13:28
Jimmy wie ?

Page ...

Tabula Rasa
15 februari 2012, 14:18
Page ...

Ik voel een generatiekloof :)

KingPin8
15 februari 2012, 14:43
Metal is killing the art of guitar playing.

wie zoiets durft te beweren heeft nooit metal geluisterd.

OT: inderdaad een beetje een zinloos topic, je wordt toch ook niet boos op een banjospeler wanneer hij plastic vingerplectra gebruikt ipv stalen vingerplectra? Zelfde geldt voor pickups, het is heel erg stijlgebonden en bovendien zeer persoonlijk. Je hoort hier geen metalheads (of wie dan ook) over lage output klagen. ;)

HaroldA
15 februari 2012, 14:45
wie zoiets durft te beweren heeft nooit metal geluisterd.

Psst: openingspost gelezen? :soinnocent:

KingPin8
15 februari 2012, 14:51
jazeker, met medelijden. De TS zegt overigens "High output pickups is killing the art of guitar playing"
Is iets minder dom dan jouw opmerking.

HaroldA
15 februari 2012, 14:55
jazeker, met medelijden. De TS zegt overigens "High output pickups is killing the art of guitar playing"
Is iets minder dom dan jouw opmerking.

http://i411.photobucket.com/albums/pp199/brunoip/sarcasm_detector.jpg

KingPin8
15 februari 2012, 14:59
uiteraard ;)

wel apart dat metalheads (en andere high output lovers) in elk topic het onderspit delven tegenover de oude generatie die e.e.a. niet kan waarderen. Vervolgens is die oude generatie zelf snel op de tenen getrapt is wanneer er een weerwoord volgt.

Rick trodat
15 februari 2012, 15:07
Gelukkig is niet iedereen hetzelfde en zijn er gelukkig mensen die high output pu lekker vinden klinken.

Onze bassist heeft ook actieve elementen en dat klinkt vrij behoorlijk imo.

Er zijn ook gitaristen waar ik tegen op kijk, die ze in het verleden ook hebben gebruikt zoals Rob Winter en Gary Moore. Zij wisten er een enorm geluid uit te pompen.

Als ik puur naar mijn eigen spel kijk, dan is er nog wel het eea veranderd. Vroeger hield ik ook van de gain voluit met een les paul ( die in feite ook meer output dan een strat heeft)

Tegenwoordig right ik me bijna alleen maar op strats met low output pu, laag in de body geschroeft, gain laag en voor de solo's een flink volume boost, waardoor de amp in natuurlijke overdrive gaat. De gain op mijn pedaaltjes gaat ieder jaar lager en lager, dat wel. Dat pedaaltjes al je dynamiek wegnemen, ben ik het overigens totaal niet mee eens. Ik ben zelfs iemand die het tegenover gestelde wil beweren. ( zo kan een buffer alleen al, je hele geluid en feel positief veranderen) Zo'n buffer zit al standaard in actieve elementen.

Maar er zijn ook spelers die pedaaltjes killing vinden voor de sound ( Zoals Mark Knopfler ) en vrijwel alleen clean spelen. En met een fantastisch geluid. Ook clapton bijvoorbeeld. Zijn geluid vind ik dan weer een stuk minder.

mesaman
17 februari 2012, 01:38
ik heb een hekel aan banjo spelers! die hele uitstraling en gedrag! walgelijk!

elementen?? t gaat toch om de chicks en het gratis bier?

big dooley
17 februari 2012, 02:29
eh... ik heb P-rails in me LP zitten met triple shots... ik gebruik bijna alle denkbare combinaties...
wat ben ik dan? iemand die niet weet wat ie wil? :D:D:D

rijsberman
17 februari 2012, 10:21
ik heb een hekel aan banjo spelers! die hele uitstraling en gedrag! walgelijk!

elementen?? t gaat toch om de chicks en het gratis bier?

Banjo? Heb je wel eens naar de ukelelespelers gekeken? Die zijn pas erg, met dat kleine aanstelding van ze!

http://www.youtube.com/watch?v=w_DKWlrA24k


High output elementen zijn voor mannen die iets te compenseren hebben, qua small input.

mesaman
17 februari 2012, 10:24
banjo kazooie uitgezonderd!

De V
17 februari 2012, 17:13
Banjo's zijn cool.

Ukeleles zijn voor wannabe gitaristen voor wie 6 snaren teveel zijn.

rijsberman
17 februari 2012, 17:19
uiteraard ;)

wel apart dat metalheads (en andere high output lovers) in elk topic het onderspit delven tegenover de oude generatie die e.e.a. niet kan waarderen. Vervolgens is die oude generatie zelf snel op de tenen getrapt is wanneer er een weerwoord volgt.

Wel apart dat je mensen die wel van muziek houden 'de oude generatie' noemt.

Braindead
18 februari 2012, 02:24
Ach over die EVH doen wel zoveel verhalen de ronde. Als het al een paf was dan was die daarna wel bijgewonden zodat ie ook meer output gaf. En of dat "alles open verhaal" van hem klopt is ook maar zeer de vraag. Feit is dat ie later juist de mids ver dichtdraaide op zijn versterker (5150 bijvoorbeeld) dus verre van alles open...



Een PAF uit een ES335 (ook wel Seymour Duncans) schijnt hier de 'motor' te zijn geweest:

http://www.classicvanhalen.com/images/ed82.jpg

Wel alles vol open op de versterker :D

aaronstonebeat
18 februari 2012, 02:39
Ach over die EVH doen wel zoveel verhalen de ronde. Als het al een paf was dan was die daarna wel bijgewonden zodat ie ook meer output gaf. En of dat "alles open verhaal" van hem klopt is ook maar zeer de vraag. Feit is dat ie later juist de mids ver dichtdraaide op zijn versterker (5150 bijvoorbeeld) dus verre van alles open...

Hier:


http://www.youtube.com/watch?v=YVdryLntfD8

Vanaf ongeveer 4:36 zegt hij het zelf.

Braindead
18 februari 2012, 19:09
Ja die man zegt wel meer. Bovendien zegt hij ook dat hij wel little tricks to keep em from blowing had. En hij zou schuim (piramideschuim of iets) voor zijn cabinet plaatsen om de highs eraf te krijgen (beam blocker effect). Maar als jij alles gelooft wat ie zegt be my guest. Volgens mij zegt ie alles om vooral nog meer omzet te krijgen met mijn signature kraam. Ik neem het met een korreltje zout iig. Ook over dat hij nooit een distortionpedaal heeft gehad of iets (5:25). maar met zijn gitaar recht in de amp. Misschien heel vroeger maar verreweg de langste tijd van zijn carriere staat zijn sound stijf van de effecten als chorus, delay's, flanger, phaser en what have you. En nog zo'n uitspraak over de slijtage van zijn frets die ik 123 niet kan vinden.

YannickH
18 februari 2012, 19:50
weer een zinloos topic waar de TS nergens meer te bekennen is...:makeup:

jerome
18 februari 2012, 21:28
Abosluut geen zinloos topic!
Er staan toch weer ervaringen in waar anderen wat aan zou kunnen hebben...

jerome
18 februari 2012, 21:36
..... Ik neem het met een korreltje zout iig. Ook over dat hij nooit een distortionpedaal heeft gehad of iets (5:25). maar met zijn gitaar recht in de amp. Misschien heel vroeger maar verreweg de langste tijd van zijn carriere staat zijn sound stijf van de effecten als chorus, delay's, flanger, phaser en what have you. . ....
Hij zei dat hij z'n heavy basisgeluid uit zijn amps haalde en dus geen distortion gebruikte.
Dat hij wel flanger of delay gebruikte heeft daar toch niets mee te maken?

aaronstonebeat
18 februari 2012, 21:58
Ik heb in de loop van de tijd heel wat interviews met d'n Ed gelezen en gezien; hij is vrij consequent in wat hij zegt.

Overigens heb ik het over zijn geluid in 1978; volgens mij moest de wedloop naar steeds hogere output uit elementen toen nog beginnen.

Er zijn trouwens wel meer gitaristen die de 'alles open-methode' gebruiken. Nog niet zo lang geleden las ik hier op het forum een verhaal van iemand die ooit Link Wray had begeleid. Die deed dat ook en op een gegeven moment hebben ze zijn mastervolume vastgelijmd, wat hij niet merkte omdat hij met een vinger in één beweging langs alle knoppen ging om ze open te draaien :D

Braindead
18 februari 2012, 23:08
Hij zegt dat hij niks tussen zijn gitaar en amp heeft en dat alles daartussen "deviates from the tone". Ik wil alleen maar zeggen dat hij zijn effectsloop wel boordevol heeft hangen. Verder ga je mij niet wijs maken dat een gitarist als EVH nooit een distortionpedaal in huis heeft gehad. Hij heeft vast weleens een test gedaan om te kijken hoe dat klinkt in vergelijking tot zijn sound. Juist EVH want die probeert naar eigen zeggen alles uit. Artiesten krijgen vaak allerlei pedalen van fabrikanten toegestuurd.... En nooit een booster (TS) of iets geprobeerd? I don't buy it. Voor mij heeft dat er alles mee te maken aangezien hij het heeft over de tone starts in de vingers en niks tussen gitaar en amp bla bla. Als iets EVH's tone bepaald medebepaald zijn het (naast zijn tappen en tremologebruik) ook zijn bak aan effecten.

En ik zeg niet dat ie alles uit zijn duim zuigt maar hij dikt het volgens mij allemaal wat aan.

Wat betreft dat hij het over zijn geluid in 78 heeft ben ik het wel mee eens.In ieder geval is dat een wereld van verschil met wat hij de laatste 20 jaar heeft gedaan qua setup en gear. Google ook maar eens op 5150 EVH settings dan is dat verre van alles open. Zoals ik al zei, mids ver terug op 2. En om terug te komen op dit topic, hetzelfde wat betreft pickups. Niks geen oude pafs met low output. Pak maar eens een Peavey Wolfgang of wat mij betreft de latere sign modellen... daar kan je rustig de nodige metal mee produceren qua output.


Hij zei dat hij z'n heavy basisgeluid uit zijn amps haalde en dus geen distortion gebruikte.
Dat hij wel flanger of delay gebruikte heeft daar toch niets mee te maken?

HaroldA
18 februari 2012, 23:10
Hij zegt dat hij niks tussen zijn gitaar en amp heeft en dat alles daartussen "deviates from the tone". Ik wil alleen maar zeggen dat hij zijn effectsloop wel boordevol heeft hangen. Verder ga je mij niet wijs maken dat een gitarist als EVH nooit een distortionpedaal in huis heeft gehad. Hij heeft vast weleens een test gedaan om te kijken hoe dat klinkt in vergelijking tot zijn sound. Juist EVH want die probeert naar eigen zeggen alles uit. Artiesten krijgen vaak allerlei pedalen van fabrikanten toegestuurd.... En nooit een booster (TS) of iets geprobeerd? I don't buy it. Voor mij heeft dat er alles mee te maken.

Hij gebruikte toch een EQ als booster?

aaronstonebeat
18 februari 2012, 23:26
Ik zou willen dat ik de oude buizenradio van mijn ouders nog had; dat was mijn eerste 'gitaarversterker' en aanvankelijk speelde ik erover met een akoestische gitaar met element in het klankgat, ook met de methode 'alles vol open'. Terugblikkend klonk dat geweldig.

Dit is een stukje van de demo die Gene Simmons maakte voordat het eerste Van Halen-album uitkwam:


http://www.youtube.com/watch?v=4WhMvkY5Slw

Ik hoor wel wat postproductie maar ik hoor toch vooral een heel direct gitaargeluid. Ik ben ook zo'n gitarist met alleen maar een snoer en ik kan het nummer prima spelen op die manier, puur op de oversturing van de versterker.

KingPin8
18 februari 2012, 23:30
@Rijsberman: waaruit maak jij op dat ik niet van muziek houd?
In tegenstelling tot jouw generatie (inderdaad, ik vervang 'oud' nu door 'jou', geen leeftijdsdiscriminatie) kan ik elke vorm van muziek waarderen, ik beluister en bespeel elke mogelijke vorm zoals een beetje fatsoenlijk gitarist het betaamd, zonder de andere muziekstijlen te bekritiseren of op een dergelijke manier stom te laten lijken.

Het ongenoegen naar één stijl toe hoeft niet middels een topic als deze geuit te worden. De TS lokt iets uit, de uitleg/weerwoord bevalt blijkbaar niet en vervolgens word er alleen maar getrapt en gehapt terwijl zoals COBalexi ook al aangeeft, de TS zelf afdruipt. Waarom laten we maar even in het midden.

Buiten dit blijf ik me afvragen wat nu het gewenste antwoord geweest was voor de TS.

aaronstonebeat
18 februari 2012, 23:33
Telecastermaster werpt wel eens een balletje op.

rijsberman
18 februari 2012, 23:38
@Rijsberman: waaruit maak jij op dat ik niet van muziek houd?
Nergens uit, vriend Kingpin. 't Is flamebait, verder niet. ;)

KingPin8
19 februari 2012, 00:03
ah ok, ik dacht dat dit een discussie was en dat we dan om de beurt e.e.a. moesten toelichten, maar zo is het ook goed ;)

Rinze
19 februari 2012, 00:06
Ik zou willen dat ik de oude buizenradio van mijn ouders nog had; dat was mijn eerste 'gitaarversterker' en aanvankelijk speelde ik erover met een akoestische gitaar met element in het klankgat, ook met de methode 'alles vol open'. Terugblikkend klonk dat geweldig.

Dit is een stukje van de demo die Gene Simmons maakte voordat het eerste Van Halen-album uitkwam:


http://www.youtube.com/watch?v=4WhMvkY5Slw

Ik hoor wel wat postproductie maar ik hoor toch vooral een heel direct gitaargeluid. Ik ben ook zo'n gitarist met alleen maar een snoer en ik kan het nummer prima spelen op die manier, puur op de oversturing van de versterker.

Hmm, klinkt eigenlijk lekkerder dan op de plaat. Bas klinkt ook mooi, geweldige baspartij ook qua drive.

Braindead
19 februari 2012, 00:20
De bas is wat minder drukkend en vet als bij de latere versie maar wel leuk om ook eens te luisteren. Ik mis ook het fluitje aan het eind van de solo. Dit klinkt inderdaad behoorlijk als een alles open amp. compleet anders dan de latere van Halen sound.

Jasper.
19 februari 2012, 01:17
Op het marshallforum is iemand verdomd dicht bij de brown sound gekomen. Zonder pedaaltjes oid. Gewoon de Marshall opentrekken. Grappig is ook dat hij de Bass helemaal dicht heeft staan.

Ik heb lang gezocht maar eindelijk het topic gevonden:
http://www.marshallforum.com/cellar/17671-brown-sound-finally-here.html

Braindead
19 februari 2012, 02:01
pretty close al vind ik de cleane part/semi cleane het nog net niet.

jerome
19 februari 2012, 02:04
Op het marshallforum is iemand verdomd dicht bij de brown sound gekomen. Zonder pedaaltjes oid. Gewoon de Marshall opentrekken. Grappig is ook dat hij de Bass helemaal dicht heeft staan.

Ik heb lang gezocht maar eindelijk het topic gevonden:
http://www.marshallforum.com/cellar/17671-brown-sound-finally-here.html

Mmm, ik eerlijk gezegd veel betere imitaties van EVH's sound gehoord....
Ik mis ballen in het laag, die grom vanuit het laag en dat romige in het midlaag.
Maar ja, als hij zoals je zegt de bas helemaal dicht heeft staan... ;)

aaronstonebeat
19 februari 2012, 03:03
http://www.marshallforum.com/cellar/17671-brown-sound-finally-here.html

Het klopt ook niet met wat er daadwerkelijk werd gespeeld; althans niet in de coupletten.

Jasper.
19 februari 2012, 10:44
Tis inderdaad of hij nog wat oversturing te kort komt ofzo. En Eddie heeft er nog een pak meer reverb o.i.d. bij zitten.

Verder heeft Eddie ook niet een boel laag volgens mij. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd op mijn JCM900. Het laag terugdraaien dus. En hoewel de versterker dat geluid lang niet precies kan produceren, kreeg hij op een bepaald gebied toch wat die VH tone.

jerome
19 februari 2012, 16:39
EVH had in z'n ouwe plexi brown sound juist wel relatief veel bas zitten. Je hoorde bij hem de grom vanuit het laag.
Alleen werden de bastonen een klein beetje afgevlakt/gecompressed omdat die plexies zo imbiciel hard stonden.
Je krijgt dan een soort heerlijke natuurlijke compressie.
Toen ik ze in 79/80 live heb gezien in Amsterdam viel me ook op dat zijn "clean" geluid ook prachtig vol bleef en er relatief veel laag in zat en prachtig helder hoog.
Hij kreeg dat cleane geluid volgens mij alleen maar door z'n volume pot iets dicht te draaien.

En ik heb trouwens het gevoel dat zijn bridge pu toch echt wel meer output had dan een standaard PAF.

Ik begrijp sowieso niet die antipathie die veel mensen tegen high output elementen hebben.
Je kan er zo'n lekkere sound mee krijgen, het is wel afhankelijk van de rest van je gear.
Ik heb zelf wat meer output nodig om mijn Marshall JMP2203 te laten grommen.
En dat lukt heel erg erg goed met m'n HSS Stratjes met een Super Distortion als bridge pu.
Ik vind de natuurlijke JMP2203 distortion/overdrive lekkerder dan welke overdrive, booster of distortionpedaal dan ook kan maken.
Ik gebruik overigens wel een EQ om het laag en het hoog ietsje te boosten.
En dat high ouput elementen altijd minder dynamiek hebben is gewoon gelul, dat hangt helemaal van je versterker af.
BTW, ik krijg bij live optredens heel erg vaak het compliment dat ik een heerlijk heavy geluid heb en er wordt heel vaak gevraagd wat er in mijn HSS stratje zit.
En sommigen zijn dan verbaasd dat ik gewone Super Distortions gebruik en de Marshall JMP2203 het werk laat doen en nauwelijks effecten gebruik
Dus TS, het heeft imho gewoon met smaak en de rest van je gear te maken!

GretschGuy
29 februari 2012, 15:07
Ik zeg: lang leve de zestienjarige metalheads! Met 30K weerstand pu's, stacks tot aan 't plafond van 'n dakloos stadion en genoeg oversturing om de Gambon bocht te scherp te nemen.

Ik moet in elk geval niet denken aan 'n wereld waarin alleen gitaristen met 'goede smaak' bezig zijn met 't reproduceren van 'klassieke' sounds. Opnieuw en opnieuw en nog 'n keer.