PDA

View Full Version : All the things You are



johantipker
13 februari 2012, 19:26
Mijn eerste schreden op het glibberige pad van video-editing...
(met vette spam voor de eigen toko :)

in het kader van studie (onbegeleid improviseren)
speel ik een stukje over All the things You are

http://www.gitaaropschool.nl/AllthethingsYouare1.wmv

Ernest01
14 februari 2012, 14:40
Hi Johan, ik ken het nummer niet en dus weet ik niet waar het naartoe gaat....
Misschien is een backing-track beter om die erbij te hebben ? Kan je daar wat 'tegenaan' spelen.
Wat zijn die witte 'dingen' op de kast van de gitaar ?

johantipker
16 februari 2012, 18:47
Hoi Ernest,

leuk dat je reageert, bedankt.

All the things you are is een bekend stuk in t genre (google is your friend) maar als je niet hoort waar het heen gaat, heb ik m'n werk wellicht nog niet goed gedaan..

Die witte dingen? zijn stickers, er zaten wat scheuren in het hout van de gitaar, heb ik opgevuld met witte houtlijm en er ook nog stickers overheen geplakt., is geen gezicht, ik weet het.

Little Jay
17 februari 2012, 08:16
Erg leuk hoe je de video van commentaar op je eigen spel het voorzien!

Persoonlijk vind ik 't wat gehaast klinken allemaal. Ik heb daar ook snel last van, zeker onbegeleid. Wat ik doe is oefenen met een metronoom (klik op 2 en 4 van de maat) en ook heel nuttig vind ik het om alleen maar - als oefening - 8e noten te spelen en dat probeer ik dan zonder onderbreking, dus alles een-en-twee-en-drie-en-vier-en-een-en-twee...etc. Is natuurlijk niet muzikaal en saai om naar te luisteren, maar als oefening wel heel goed! (alhoewel er veel jazzmuzikanten zijn die wel zo spelen trouwens....).

johantipker
17 februari 2012, 23:43
Erg leuk hoe je de video van commentaar op je eigen spel het voorzien!

Persoonlijk vind ik 't wat gehaast klinken allemaal. Ik heb daar ook snel last van, zeker onbegeleid. Wat ik doe is oefenen met een metronoom (klik op 2 en 4 van de maat) en ook heel nuttig vind ik het om alleen maar - als oefening - 8e noten te spelen en dat probeer ik dan zonder onderbreking, dus alles een-en-twee-en-drie-en-vier-en-een-en-twee...etc. Is natuurlijk niet muzikaal en saai om naar te luisteren, maar als oefening wel heel goed! (alhoewel er veel jazzmuzikanten zijn die wel zo spelen trouwens....).

ik vond het zelf ook al wat jagend, (zie de comments in de video.. :)

ik kan de metronoom nooit op de 2 en 4 krijgen, het is heel erg.. langzaam lukt wel, maar niet op dit tempo 264 bpm, hoe doe jij dat?

tux2
18 februari 2012, 10:41
Hoi Johan,
ik ken het nummer wel, mijn muzikale voorkeur is ook jazz.

je speelt het inderdaad een beetje te gehaast allemaal.
( ik moet zeggen daar heb ik ook altijd last van, afraffellen ;-)

Maar voorlopig staat de eerste er nu op.Goed bezig man.
Beetje meer relax, en klaar.

Groet
Tux2

johantipker
18 februari 2012, 14:09
Hoi Johan,
ik ken het nummer wel, mijn muzikale voorkeur is ook jazz.

je speelt het inderdaad een beetje te gehaast allemaal.
( ik moet zeggen daar heb ik ook altijd last van, afraffellen ;-)

Maar voorlopig staat de eerste er nu op.Goed bezig man.
Beetje meer relax, en klaar.

Groet
Tux2

ik ben het er wel mee eens, deze was wel erg vanuit een kouwe start, first take

hoe vindt je dan deze? .. net uit bed, ik vond 'm er niet uitzien.. hehe..

http://www.gitaaropschool.nl/Johan'sgitaarspel.wmv

Harald
18 februari 2012, 17:01
Tweede is wel duidelijk beter. De eerste klinkt als allemaal losse stukjes. Alsof je een improvisatie moet doen op een stuk dat je niet kent, en steeds even snel bekijkt in welke toonsoort je nu weer zit. Bij die backing track zou ik misschien alleen bas en drums houden. Al die zestienden in de begeleiding wordt erg zenuwachtig als je er dan ook nog snel overheen soleert. Of er bv. met lange noten overheen soleren, dat kan dan weer wel.

Woon je nu trouwens nog in Elburg of ben je naar Almere verhuisd? (Alvolgens uwen facebook)

Bedenk me net, op all the things you are klink je alsof je alleen instrumentale versies kent. Bij die jazz standards kan het helpen als je goede zangversies kent. Daar blijft de originele melodie vaak beter overeind. Anders houd je vaak toch een beetje een harmonische oefening over. En ook in jazz lijken veel van die schema's enorm op elkaar.

Duhsjaak
19 februari 2012, 12:35
Hi
Op het laatste moment had ik door dat Harald al een stuk had gepost waarin mijn voornaamste punten werden aangehaald. Dus ik heb mijn stuk laten vervallen.

Dat maakt dat ik er nog eens over na kon denken. Da's ook handig want, zeiden de oude Amsterdammers: Van wat komt wat. Ofwel zijn verhaal geeft aanleiding tot de volgende gedachtegang/het volgende:

Ik coach een redelijk bekende Japanse concert pianiste. Ik speel geen piano, lees geen noten en hou niet van klassiek dus dat schept een band. Geen band, maar wel een band.

Met haar zing ik haar partituren en stamp de accenten. Wij doen dat dus lopend en stampend. Dat wordt in je muzikale geheugen opgeslagen. Da's heel wat anders dan je senso-motorische geheugen. Deze laatste wordt ook wel je spiergeheugen genoemd. Je kunt berend botje zingen zonder dat je piano kunt spelen (voorbeeld).

Als ik naar je muziek luister, lijkt het erop dat je die muziek allen in je spiergeheugen hebt verwerkt. Als een mechanische bezigheid dus. Als je naar de gezongen uitvoeringen luistert (zie suggestie van Harald, die goser is lang nie dom) en je kent die van binnen en buiten, dan is dąt het moment om je gitaar erbij te pakken.

Da's een andere volgorde dan je normaal zou doen, maar ik heb het idee dat je spel daarvan precies die muzikaliteit en samenhang zal krijgen die er nu nog aan ontbreekt.

Het voelt nu nog teveel aan als kunstje, dan zal het klinken alsof je het uit je ballen haalt.

Hoe dat zit met de ballen van die Japanse mevrouw? Da's het geheim van de kok. Maar na 4 maanden heeft zij haar eerste recitals en opnamen ermee gedaan en zij is super tevreden.

Geef het idee een kans. Het resultaat zal je verbazen.
Vriendelijke groet, Gus