PDA

View Full Version : Fender 5E3 Deluxe zelfbouw project



Pagina's : [1] 2

larsje
13 februari 2012, 17:43
Hi,

Ben gestart met dit project. Veel gekocht bij jukebox revival, Set mooie Hammond PT en OT. Alles even gecheckt (zie foto's) en nu gestart met de opbouw van het board. Dit doe ik aan de hand van het volgende lay-out:
http://site.triodestore.com/5E3DeluxeLayout40-18017120V.pdf

Eerst vraag, de condensatoren (25uF) hebben de volgende tekentjes > - > - . Zit de minkant nu daar waar het > naar toewijst of juist de andere kant?

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/13022012348.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/13022012347.jpg

Gearjunkie
13 februari 2012, 19:01
Leuk project! Ik heb de componenten ook al klaar liggen, nu de tijd nog...
De + kant van de Elco is waar dat ingedrukte ribbeltje zit.

larsje
14 februari 2012, 14:21
oke, componenten zo goed als gesoldeerd (zie laatste foto). Vraagje. Ik moet een flink aantal draadjes aan de onderkant van het board solderen, moet dat in die kleine gaatjes (eerste foto). Als jullie verder feedback hebben op soldeerwerk enzo hoor ik het graag.

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/14022012349.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/14022012351.jpg

jacky
14 februari 2012, 23:24
ik mis 2 x 220 k tussen de laatste koppel caps

ropp
15 februari 2012, 02:09
Leuk project! Dit zou wel eens mijn volgende project kunnen worden :) dus ga je volgen.

Welke Hammonds ga je gebruiken? (ik zie een 1760E en een....?)

Succes!

larsje
15 februari 2012, 08:52
Klopt die moet ik nog binnenkrijgen.

Voor wat betreft materialen. Ik zet hier binnenkort een lijst neer met alle materialen, wel zo handig.

Kan iemand me nog helpen met die vraag over de onderkant van dat board?

bass blom
15 februari 2012, 09:01
ja dat moet in die kleine gaatjes.

larsje
15 februari 2012, 09:08
oke, moet ik die eerst laten vollopen met soldeer, want dat wordt best gepruts als ik het zo inschat.

bass blom
15 februari 2012, 09:13
valt wel mee hoor.
maar je mag ze van mij ook bovenlangs doen.
heb ik pas ook gedaan omdat ik het maar niks vond daaronder.

larsje
16 februari 2012, 08:44
Update voor wat betreft de materialen. Hierbij de paklijst van Jukebox revival plus extra bestelling bij Newtone. Het enige dat mist is de houder in het chassis voor de 220 kabel. Je bent ongeveer voor 300 euro klaar. Pakket kun je ook bestellen bij Jukebox Revival, maar dan met andere kwaliteit PT/OT, caps en buizen. Dit is dus voor 20 euro extra een upgrade, hammond PT, JJ buizen en Orange drop/Sozo caps.

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/7-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/6-2.jpg

1 x 220 Ohm draadgewonden weerstand 5W 5% 0,22EUR
4 x Orange Drop 715P 0,1uF 600V 6,00EUR
3 x 100 kOhm Carbon Composition 5% 0,90EUR
2 x 56 kOhm Carbon Composition 5% 0,60EUR
1 x 820 Ohm Carbon Composition 5% 0,30EUR

larsje
16 februari 2012, 10:05
en dit is het schema voor 240V. Ik had de 120V erop gezet.
http://site.triodestore.com/5E3DeluxeLayout40-18017240V.pdf

larsje
16 februari 2012, 21:14
update, chassis opgebouwd. Moest een gaatje boren voor de OT, was iets groter dan het origineel. Daarnaast moest ik het gaatje van de fuse uitboren (wellicht een verkeerde besteld). Het board ook verder afgemaakt. Benieuwd wat jullie ervan vinden!
Ik heb een aantal vragen over de draden van de OT en PT, maar die stel ik later. Even genieten van het werk dat gedaan is....

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/10.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/9.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/8.jpg

driftkop
17 februari 2012, 12:06
Voor je verder gaat zou ik alle lassen op je circuit board even goed nalopen. Sommigen zien er wat klodderig uit, vooral aan de onderkant. Nu het board nog los is, is dit eenvoudig te verhelpen. :)

larsje
17 februari 2012, 15:44
oke, doe ik. Heb alles wel nagelopen met een multimeter en er is overal contact en het zit goed vast. Ik had het in het begin lastiger dan op het eind. Wat ik op het eind deed was zorgen dat er een soort van 'klodder' in het soldeergaatje kwam die het helemaal afdekte. Vervolgens weer verhitten en soldeerdraadje goed doordrukken. In het begin wat lopen klooien. Waar vind je het met name klodderig?

driftkop
17 februari 2012, 16:26
Aan de achterkant, links. Echt veel soldeer heb je niet nodig, alhoewel dat some moeilijk te voorkomen is met de eyelets. Lees dit ook eens: http://www.buildyourownclone.com/old_site_files/soldering.html

cluseau
17 februari 2012, 18:41
Aan de achterkant, links. Echt veel soldeer heb je niet nodig, alhoewel dat some moeilijk te voorkomen is met de eyelets.

Tis een bepaalde slag, als je een boutje van 30W hebt gaat het niet lukken. Je moet minimaal een 50W boutje hebben en dan snel solderen. Als je hem te lang heet moet stoken loopt het soldeer aan de andere kant er net zo hard weer uit. Ik begrijp ook niet waarom die draadjes perse in dat gat moeten. Als je de bedrading door een geboord gaatje steekt kun je hem zo bij de onderdelen solderen.

flo123
17 februari 2012, 23:01
@cluseau: Bedoel je om een extra gaatje te boren naast de turret en daardoor het draadje vanaf de onderkant omhoog te laten komen naar de bovenkant, om het daarna samen met de andere componenten van bovenaf in de turret te solderen?

Waarom zit de bedrading bij dit soort layouts eigenlijk aan de onderkant?
Het zou ook over de bovenkant van het board, onderlangs de componenten kunnen lopen, toch?

larsje
18 februari 2012, 06:34
ik heb volgens mij inderdaad geen 50W maar een 30W of zelfs iets lager, waardoor het wat lastiger gaat.

cluseau
18 februari 2012, 09:16
@cluseau: Bedoel je om een extra gaatje te boren naast de turret en daardoor het draadje vanaf de onderkant omhoog te laten komen naar de bovenkant, om het daarna samen met de andere componenten van bovenaf in de turret te solderen?

Waarom zit de bedrading bij dit soort layouts eigenlijk aan de onderkant?
Het zou ook over de bovenkant van het board, onderlangs de componenten kunnen lopen, toch?

Tuurlijk, er zitten al extra gaatjes in maar indien nodig is er zo een bij geboort. Bedrading kan natuurlijk ook boven maar voor het smoelwerk is dat onder gehouden. Persoonlijk vind ik dat het bovenop het storingzoeken veel makkelijker maakt als de boel eenmaal is ingebouwd. Ook aan de bovenkant is dat netjes te doen. Opendeur?

cluseau
18 februari 2012, 09:18
Lars, ga maar een 50W bout halen, je zal zien dat het solderen veel beter gaat. Een 25 wattertje is voor printwerk nog te doen maar voor dit werk is het echt te weinig. Mijn mening !

bass blom
18 februari 2012, 09:46
goh, ik dacht dat ik al bruut bezig was met mijn 25 watter.

larsje
18 februari 2012, 09:53
tis een 30 watter

Ansjo
18 februari 2012, 11:10
Maar wat heb je daar straks thuis staan? Anno 2012 moet je in staat zijn om een dingetje te bouwen dat het origineel ver overtreft. Lijkt me. Of vergis ik me wederom? Waren er vroeger toch betere buizen..... Maak je wel gebruik van de beste ingrediënten? Ergens zag ik op Youtube een filmpje van een zelfgemaakte Tweed DeLuxe. En een geluid...... Fantastisch! Maar ik kan dat verdomde Amerikaanse filmpje nergens terug vinden.....

Pepe
18 februari 2012, 15:41
Ik weet niet of je de tweed deluxe van Tungsten bedoeld maar die klinkt, zo over het internet, in mijn koptelefoon beter dan de competitie. Beter dan het origineel hangt af van wat je met beter bedoeld, de meeste zullen van het origineel uitgaan en dan kan je hoogstens zoiets benaderen. Maar als je uitgaat van "wat in jou oren het beste klinkt" kan je een betere tweed bouwen natuurlijk. Ook Fender beknibbelde op kosten, er zijn technisch betere speakers en technisch betere trafo's.


http://www.youtube.com/watch?v=3X1AOlkabwo

bass blom
18 februari 2012, 15:49
prachtig filmpje weer pepe, ik heb alleen wel het idee dat er achteraf stereo galm op gezet is.

Pepe
18 februari 2012, 16:05
Ja, ik mag hopen voor hem dat die galm niet in zijn huiskamer zit..:crazyhappy:

bass blom
18 februari 2012, 16:09
:seriousf:

matto
18 februari 2012, 16:33
+1 liever een iets te zware dan een te lichte bout.

Gearjunkie
18 februari 2012, 21:21
+1 liever een iets te zware dan een te lichte bout.

Ik heb jaren gewerkt met een kleine en een middelzware bout, maar zweer nu toch wel bij mijn soldeerstation. Traploze temperatuurinstelling en is ook nog eens veel sneller gebruiksklaar.

Wat anders; ga je ook een choke inbouwen in je 5e3 Lars??

jacky
19 februari 2012, 14:16
Ik heb jaren gewerkt met een kleine en een middelzware bout, maar zweer nu toch wel bij mijn soldeerstation. Traploze temperatuurinstelling en is ook nog eens veel sneller gebruiksklaar.

Wat anders; ga je ook een choke inbouwen in je 5e3 Lars??

hoort niet in een 5E3

Ansjo
19 februari 2012, 17:19
Het begint me een beetje te dagen. Via de Fender Tweed Deluxe 57 kwam ik bij dit item terecht. De originele Tweed Deluxe werd in de jaren vijftig gemaakt. Die uit 1957 hebben ze opnieuw uitgebracht onder de naam Fender 57 Deluxe Tweed (Reissue) . En wel voor de lieve prijs van circa €1800,-. Maar ze blijken ‘betrekkelijk eenvoudig’ zelf te maken. De schema’s zijn op het internet te vinden en alle onderdelen kunnen her en der besteld worden. De prijs hangt af van de onderdelen (transformatoren /buizen) die je er in stopt en welke speaker je plaatst. Klopt dat een beetje?
Ik was eigenlijk van plan om een een Fender Deluxe Reverb aan te schaffen, maar het geluid van de Tweed Deluxe blijft mijn voorkeur houden. Ik wil met een natuurlijk overdrive spelen. En eigenlijk alleen aan de volumeknop van de gitaar (Gibson ES 137 Classic) draaien. De muziek is blues gerelateerd. Als ik buiten de deur ga spelen is dat hooguit in de kleinere cafés. Of ik er zelf eentje in elkaar kan knutselen is maar zeer de vraag. Zo handig ben ik niet. Ik heb niet eens een soldeerbout. Er is wel een kennis die elektricien is. Die zou het eventueel kunnen doen. Eventueel.....

Onderstaand filmpje vind ik qua geluid boeiend. Natuurlijk heeft de gitaar en zijn manier van spelen ook invloed op het geluid. “The amp has a couple of mods and an old Jensen P12Q speaker from a Hammond organ”. Via dit filmpje kom je bij tweeddeluxe.com terecht. In Zwartsluis (Tonefactory) kun je voor € 300,- een Fender Style Tweed Deluxe 5E3 Amp DIY Kit kopen. Maar wat is DIY nu weer. Daar wordt in het filmpje ook over gesproken. Zucht....... Ik raak het overzicht vaak kwijt. En hier boven de Tweed Deluxe van Tungsten. Met galm..... Sla de juiste spijker maar eens op zijn kop.

http://www.youtube.com/watch?v=P1FHrl-WBOg

bass blom
19 februari 2012, 17:56
Do It Yourself..
tonefactory kit is zonder cab en speaker.

Ansjo
23 februari 2012, 18:38
Hoe gaat het?
Vraag:
Wat doet het vervangen van de bij een pakket behorende Fender trafo’s door bijvoorbeeld de Hammond 290 BEX precies met het geluid?

larsje
1 maart 2012, 09:22
was even met vakantie en weer terug. De bij een zelfbouwpakket trafo's (DIY = Do it yourself) zijn meestal van iets minder kwaliteit, minder laag, etc. Ik had zelf zin om iets helemaal zelf te maken behalve het chassis dan. Zo'n DIY bouwpakket is trouwens vrij gemakkelijk te bouwen, vaak een erg uitgebreide handleiding. Als je iemand kent die je wilt helpen natuurlijk helemaal (of natuurlijk de mannen van gitaarnet inschakelen....). En ik vind het erg leuk om dan later over een zelfgebouwde amp te spelen.

larsje
5 maart 2012, 11:54
oke, de eerste 'draadjes' vraag. Ik heb dus een 1760E (15W-70Hz-15kHz) gekocht, daar worden de draden als volgt gelabeld:

BLK/YEL/GRN/WHT:COM/4OHM/8OHM/16OHM
BRN-RED-BLUE: 8000/OHM/CT

Corresponderen die met de draden in het schema?
http://site.triodestore.com/5E3DeluxeLayout40-18017240V.pdf

Agent_Smith
5 maart 2012, 19:09
Secundair lijkt me duidelijk: zwart = BLK (common) ; geel = YEL (4) ; groen = GRN (8) ; en wit is eventueel 16 ohm
Primair is in het schema rood de 'center tap' Volgens jouw trafo beschrijving zou dat blauw zijn? De twee overgebleven draden (bruin en rood) gaan naar een pin 3 van een eindbuis. Maar dat is wel toevallig dat aan de primaire kant dezelfde kleuren net omgedraaid zijn. Ik zou het even dubbel checken voor de zekerheid en klaar. :)

larsje
6 maart 2012, 06:28
thanx! en hoe check ik dat?

nb. ik ga dezelfde vraag ook nog stellen voor de BEX waarschijnlijk, maar moet dat nog even checken. wellicht komt het overeen.

Hendriks
6 maart 2012, 09:10
Ik heb dezelfde trafo's ook gehad en het staat er toch gewoon op? Anders even op de site van Hammond kijken.
Mischien heb je hier wat aan:

http://img822.imageshack.us/img822/4372/img0785eh.jpg

http://img854.imageshack.us/img854/6133/img0789kb.jpg


http://img824.imageshack.us/img824/3207/img0786dc.jpg

larsje
6 maart 2012, 09:17
jawel, maar ik ze niet plaatsen t.o.v. dat schema dat ik gebruik (ik heb zeer beperkte electronische kennis)

cluseau
6 maart 2012, 10:56
jawel, maar ik ze niet plaatsen t.o.v. dat schema dat ik gebruik (ik heb zeer beperkte electronische kennis)


Wil je weten wat primair of secondair is?

Secondair meet je met de ohmmeter hooguit enkele ohms maar eerder onder de 1 ohm.
Primair meer dan tientallen ohms afhankelijk van het vermogen.

larsje
6 maart 2012, 11:26
primair, secondair?!? ik weet niet wat dat is....

Als ik het goed zie moet dat bruine draadje op de meest linkse buis (op de foto) en de blauwe op de middelste. Dat zou betekenen dat ze andersom moeten zoals op het schema, toch? Rood gaat naar die standby knop (maar dat strookt weer niet met de post van Agent Smith. Ik raak het spoor bijster voor wat betreft rood, blauw en bruin. Die andere vier zijn wel helder volgens mij.

cluseau
6 maart 2012, 11:41
primair, secondair?!? ik weet niet wat dat is....

Als ik het goed zie moet dat bruine draadje op de meest linkse buis (op de foto) en de blauwe op de middelste. Dat zou betekenen dat ze andersom moeten zoals op het schema, toch? Rood gaat naar die standby knop (maar dat strookt weer niet met de post van Agent Smith. Ik raak het spoor bijster voor wat betreft rood, blauw en bruin. Die andere vier zijn wel helder volgens mij.

Primair is de wikkeling waar energie aan toegevoerd wordt.
Secondair is de wikkeling waar energie afgenomen wordt.

Vrij vertaalt is de primaire wikkeling aangesloten op de eindbuizen en voeding (hoogohmig) en secondair gaat naar de speakers (laagohmig).

larsje
7 maart 2012, 09:47
oke, helder en daarom gaan die draden naar de buizen want die moeten gevoed worden.

nu lijkt het echter wel alsof die draden (bruin/rood en blauw) anders zijn dan wat op de trafo zelf wordt aangegeven in relatie tot de foto's. Kunnen er zaken kapot gaan als ik aan de primaire kant dingen verkeerd aansluit (of is er op enigerlij wijze te meten wat bruin/rood en blauw doet). Op de trafo zelf staat BRN-RED-BLUE: 8000ΩCT, misschien een typefout op het label ofzo?

cluseau
7 maart 2012, 09:54
oke, helder en daarom gaan die draden naar de buizen want die moeten gevoed worden.

Op de trafo zelf staat BRN-RED-BLUE: 8000ΩCT, misschien een typefout op het label ofzo?

Toch niet zo helder? De buizen voeden de trafo, kleine misvatting. Denk er verder maar niet over na ;).

De primaire wikkeling bestaat uit één stuk met in het midden een aftakking. Zoek met je ohmmeter de hoogste waarde op. Dat zijn de anodeaansluitingen. De centertap (CT) heeft de halve ohmse van waarde tov iedere anodeaansluiting.

larsje
7 maart 2012, 10:09
oke, dank je. is dat met of zonder voeding?

cluseau
7 maart 2012, 10:33
oke, dank je. is dat met of zonder voeding?


. . . . :???: . . . .

larsje
7 maart 2012, 10:40
zonder natuurlijk....

cluseau
7 maart 2012, 10:45
zonder natuurlijk....

Wat wil je gaan doen dan? Toch niet ohms meten met de voedingsspanning erop?

larsje
7 maart 2012, 11:03
ik weet niet precies wat ik aan het doen ben, en dan het is probleem....ik heb net gemeten (pin 1 multimeter aan draad en ander aan kapje trafo), maar meet geen waarde.

cluseau
7 maart 2012, 11:17
ik weet niet precies wat ik aan het doen ben, en dan het is probleem....ik heb net gemeten (pin 1 multimeter aan draad en ander aan kapje trafo), maar meet geen waarde.


Dat was me niet helemaal ontgaan ;) :sssh:

Dat je niets meet tussen de draad en het kapje (? welk kapje in godsnaam ?) klopt wel. Daar is ook geen enkele verbinding tussen. Je hebt drie draden bruin rood en blauw toch? Tussen deze draden moet je meten.


Pak de minklem van je meter en houd die op bv de bruine draad.
De plusklem houd je op de rode draad.
Je meet dan een waarde, onthoud die even en meet dan op de blauwe draad.
Zijn de meetwaarden gelijk dan zit je minklem op de CT van de wikkeling.
Meet je een hoge en lage waarde dan is de minklem van je meter één anode en de draad met de hoogste waarde is dan de andere anode.
De overgebleven draad is dan de centertap.

Kom je er niet uit geef de meetwaardes dan maar op.

Ohmmeter tussen:
Rood - bruin = ......
Rood - blauw = ......
blauw - bruin = ......

larsje
7 maart 2012, 11:18
oke, ga ik doen!! ik wist vooraf dat dit met die draden het meest lastige onderdeel zou worden.

cluseau
7 maart 2012, 11:31
oke, ga ik doen!! ik wist vooraf dat dit met die draden het meest lastige onderdeel zou worden.


you ain't seen nothing yet :soinnocent:

larsje
7 maart 2012, 11:32
haha.....ja, klopt ik heb ook ooit een flink aantal problemen gehad met een zelfbouw marshall 18 watter...

larsje
7 maart 2012, 11:55
voor de zekerheid:

Rood - bruin = 145ohm
Rood - blauw = 165 ohm
blauw - bruin = 309 ohm

cluseau
7 maart 2012, 12:10
voor de zekerheid:

Rood - bruin = 145ohm
Rood - blauw = 165 ohm
blauw - bruin = 309 ohm

Kijk daar kan ik (en jij) wat mee.

blauw = anode'
bruin = anode''
rood = CT ofwel naar de voeding

don marco
7 maart 2012, 12:12
edit: Frans ge waart me te snel af haha..


Dus rood is de centertap, bruin en blauw moeten naar de eindpitten..

Net het topic eens doorgelezen, dat gaat hier nog leuk worden haha.. :blast: Het afbouwen is nix, werkend krijgen en houden is iets anders :p

cluseau
7 maart 2012, 13:07
edit: Frans ge waart me te snel af haha..

Ja Marco.......tijd is geld ;)

Agent_Smith
7 maart 2012, 18:23
Okee, het label is dus niet goed en je kunt gewoon de kleuren van het schema aanhouden.

larsje
8 maart 2012, 11:33
dank je, had veel aan je foto's, die scheppen duidelijkheid. Ik ga hem nu afbouwen tot de PT, dus de kan van de voorversterker buizen, potmeters, enzo tot de PT, want daar zie ik weer een aantal verschillen tussen wat ik op het schema zie en op jouw foto's. dus dan komt de dradenvraag weer, maar nu voor de PT en ook wat aansluitingsvragen (zie bijvoorbeeld een weerstand bij een van de aan/uit schakelaars die ik niet op mijn schema zie staan). Er staat ook op mijn schema een heel verhaal over zwart met wit verbinden enzo, dat ik niet kan terughalen op jouw foto's....maar goed eerst maar eens bouwen dan kom ik met alle vragen die ik nu heb. Bedankt tot zover!

Hendriks
8 maart 2012, 22:25
Are you talking to me ?

De weerstand is een bleeder , die zorgt ervoor dat de spanning van de caps gaat als je hem uitzet , voor je eigen veiligheid dus.
Volgens mij moet je aan de hand van het schema en de foto's een aardig eind komen met de pt.

larsje
9 maart 2012, 21:36
sorry haalde de namen door elkaar, inderdaad moet lukken hoor, zijn een paar kleine vragen.
Een laatste over de OT, ik zie dat jij blauw en bruin andersom hebt zitten tov het schema dat ik gebruik.
Weet jij hoe dit zit?

Hendriks
10 maart 2012, 09:50
sorry haalde de namen door elkaar, inderdaad moet lukken hoor, zijn een paar kleine vragen.
Een laatste over de OT, ik zie dat jij blauw en bruin andersom hebt zitten tov het schema dat ik gebruik.
Weet jij hoe dit zit?
Maakt niets uit.

larsje
10 maart 2012, 10:13
Oke dank je!

Voor wat betreft de 6V6 buis zie ik op de achterkant als ik de buis voor me houdt een 4 staan bij een van de pinnen. Ik ga ervan uit dat dat pin 4 is. De pinloze plek naast de inkeping of slotje is dan pin 1 vermoed ik?

Wop6670
18 maart 2012, 12:46
Hoi Larsje,

Gezien je driftig aan het bouwen bent, heb ik wat leuke stof voor je gevonden.
Het is complex maar als je goed tussen de regels door leest dan staan er drie hele leuke mods tussen die schakelbaar zijn :crazyhappy:.
Het is Engels maar dat moet tegenwoordig toch geen probleem zijn! Lang leve Google translate!
Tevens is alles onderbouwd en heel duidelijk uitgelegd. Het is een hogeschool project uit USA.
Je kan er altijd van gebruiken wat je wilt gebruiken.
Het is wel veel stof maar als je de mods gaat uitvoeren zou ik wel het hele document lezen.
Anders schept het meer vragen :???: dan antwoorden en de antwoorden staan in de text.
En heb je vragen dan kan je die altijd hier stellen op gitaarnet!

Misschien heb je er wat aan. :ok:

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys406/Student_Projects/Fall04/James_Milsk_Gabe_Jacome/James_Milsk_Gabe_Jacome_Modified_5E3_Deluxe.pdf

Uitvoeren van deze mods is geheel op eigen risico.

Deze site geeft ook veel antwoorden op het gebied van vragen op het gebied van buizen techniek. Het boek is ook erg goed.
http://www.freewebs.com/valvewizard/

MVG
Willem

larsje
19 maart 2012, 08:26
dank je, ga ik zeker lezen! Ik had trouwens nog een oud cabinet staan van Fame (cheappie), maar daar past precies deze head in als ik het zo zie. Die speaker vervang ik dan met een celestion H 20 watt speaker, heb ik een mooi topje. Ik ben nu de voorversterker buizen en alle potmeters aan het solderen en bijna klaar daarmee. Ik zal het resultaat dan weer op gitaarnet zetten.

larsje
19 maart 2012, 16:27
oke, een paar nieuwe foto's, hopelijk goed te zien. Graag jullie feedback

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012368.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012369.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012371.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012370.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012372.jpg

matto
19 maart 2012, 19:24
Ziet er goed uit, ben alleen niet erg enthousiast over het soldeerwerk.
Ik moet toegeven dat ik ook vaak in de verleiding kom om dingen met de soldeerbout aan elkaar te " plakken " .
Beter is het om de onderdelen mechanisch goed aan elkaar te verbinden en dan de boel te solderen, dit levert een op termijn betrouwbaardere soldeerverbinding op.

larsje
19 maart 2012, 19:41
oke, helder dank ke, ga ik vanaf nu doen.

cluseau
19 maart 2012, 19:57
Ziet er toch wel aardig uit Lars, ik denk wel dat je voorruit gaat. Ben het wel met Matto eens dat hier en daar het soldeerwerk voor verbetering vatbaar is. (nog steeds een 30 wattertje :sssh: ) Met name bij de geisoleerde bedrading zie je dat je ze te heet hebt gestookt en het tin de draad is ingetrokken. De isolatie heeft daar ook onder te lijden. Gewoon blijven oefenen man, komt vanzelf. Maar neem mijn raad ter harte, een hete pook en snel solderen.

larsje
21 maart 2012, 10:23
oke hier weer wat foto's, graag weer feedback. Ik heb ervoor gekozen om 2 uitgangen te maken 1 waar ik een speaker van 8 ohm kan zetten en 1 waar ik er een van 16 ohm kan aan zetten (niet tegelijk dan). Is dat zo goed aangesloten. Daarnaast nu de 2 eindbuizen aangesloten. Ik begin binnenkort met alle aansluiting van de PT, maar daar heb ik eerst wat vragen over die ik binnenkort zal stellen (moet ik weer even induiken).

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012373.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012374.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012375.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012376.jpg

driftkop
22 maart 2012, 00:16
Zoals hierboven al een paar keer is opgemerkt, het solderen kan wat netter. :) Let er ook op dat je alle uitstekende connecties kort afknipt, zoals op V3 op het 3e plaatje.

larsje
22 maart 2012, 08:51
oke, doe ik. Voor wat betreft solderen. Ik soldeer eerst het draadje, dan wat soldeersel op de plek waart hij moet komen. Opnieuw verhitten en dan druk ik het draadje erop, even blazen en dan ziet ie vast. Ik vind dat vaak beter zitten dan als ik het draadje door het oogje duw en dan ga solderen. Of doe ik het niet goed?

2550
22 maart 2012, 08:53
Heb je nou bij beide speaker jacks de tip kortgesloten naar aarde? zou niet zo moeten zijn.
En heb je 1 kant van de fillament voeding aan aarde hangen? ipv met 2 100 ohm weerstanden naar aarde.

larsje
22 maart 2012, 08:57
ik wilde 1 speaker jack met 8 ohm en 1 met 16 ohm, los van elkaar (ipv van een extra speakerjack aansluiting). origineel zetten ze er toch 1 x 8 op en als je er nog een speaker van 8 aan hangt wordt hij 4 ohm, of redeneer ik niet goed?

die 2 100 ohm weerstanden zet ik vast aan het lampje zoals op dit schema, is dat oke?
http://site.triodestore.com/5E3DeluxeLayout40-18017120V.pdf

2550
22 maart 2012, 09:08
Bij dit plaatje lijkt het er op dat je bij beide jacks de tip aan aarde hebt hangen via de "switch" als je er dan maar 1 gebruik is de andere winding kortgesloten aan aarde.
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012373.jpg

Aan gezien je veel rood draad gebruik.... waar zijn deze voor?
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/19032012372.jpg

larsje
22 maart 2012, 09:18
bovenste plaatje wit is 16 ohm uit OT, groen is 8 ohm uit OT, rood gaat naar aarde.
Zwart links komt van de OT (COM). Jack links en jack rechts beide oogjes aan de linkerkant met elkaar verbonden en via dat zwarte draadje aan elkaar en dan naar aarde (via rood).

Plaatje onder daar komen alle aarde draadjes bij elkaar.

larsje
23 maart 2012, 17:49
uhhm, kan iemand mij bevestigen of deze aansluiting (zoals ik hem graag wil qua speaker-uitgang) nu klopt?

larsje
30 maart 2012, 13:10
echt helemaal niemand?

HaroldA
30 maart 2012, 14:26
Bij dit plaatje lijkt het er op dat je bij beide jacks de tip aan aarde hebt hangen via de "switch" als je er dan maar 1 gebruik is de andere winding kortgesloten aan aarde.
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/21032012373.jpg

Is het sowieso wel verstandig om niet-geïsoleerde jacks te gebruiken?

larsje
30 maart 2012, 14:50
zitten ook in het origineel, vandaar....kun je nog reageren op hoe ik hem wil heben versus wat ik er nu van gebrouwen heb.

jacky
30 maart 2012, 17:54
Het lijkt mij als de 8 ohm een aftakking van de 16 ohm is dat je de switches nooit zo kan gebruiken mischien beter een schakelaar gebruiken om tussen 8 of 16 te gebruiken.
Als je nu de 8 ohm uitgang gebruikt staat nog steeds de volle wikkeling kortgesloten
Als je de 16 gebruikt lijkt het me nu een 8 ohm uitgang

Schiet maar als ik het vekeerd zie

FF een wissel schakelaar met de twee taps verbinden en de midden aftakking naar de output jack doen

larsje
2 april 2012, 14:04
Hoi,

Een volgende vraag. Ik moet volgens het schema die 2 groene draadjes (6,3V beide) aan het aan/uit lampje bevestigen, vervolgens moet ik die doorlinken naar de buis (filaments), bij het lampje moet ik ook 2 x 100 ohm naar ground solderen (vanaf waar de groene draden zijn bevestigd). Moet ik beide draden aan de buitenste zijde solderen of 1 in het midden en 1 aan buitenkant (zie foto). Graag jullie reactie.

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/5e3.jpg

muziekschuur
2 april 2012, 14:11
Hoeveel uurtjes heb je er nu al inzitten?

cluseau
2 april 2012, 14:24
Moet ik beide draden aan de buitenste zijde solderen of 1 in het midden en 1 aan buitenkant

Ik dacht altijd dat een lampje twee aansluitingen heeft. Of je hebt een tweekleuren led of de buitenste aansluitlippen zijn doorgelust. Maar zonder meter weet ik bijna zeker dat de middelste aansluiting de centeraansluiting van een lampje is. Je hebt toch een meter?

2550
2 april 2012, 19:08
De Baco heeft deze ook een tijdje gehad erg el cheapo, de lipjes zitten aan elkaar en het pinnetje in het midden is de 2e pool, maar waarschijnlijk is bij deze ook het "glaasje" aan de voorkant van plastic en deze smelt als je er een echt lampje in pers.

larsje
3 april 2012, 09:29
hij, ja die heb ik. De buitenste aansluitingen hebben contact met elkaar de middelste ook met alebei buitenste. Ik heb er even een negen volt batterij aangezet. Als ik de min op het binnenste aansluiting zet en de plus op de buitenste krijg ik licht. Het is geen ledlampje maar een gewoon lampje. Ik kreeg deze trouwens als geheel geleverd dus met lampje erbij. Nu een idee hoe het moet?

cluseau
3 april 2012, 10:05
Nu een idee hoe het moet?

Komkom Lars, een beetje de grijze massa aan het werk zetten. Je weet waar je spanning op moet zetten dus tis een kwestie van draden solderen en twee weerstandjes naar massa.

:dontgeti: Damn.....zeg ik het toch weer voor, sorry.

larsje
3 april 2012, 10:10
ik ga weer een domme vraag stellen (of bestaan die niet-)), op beide draden staat toch spanning? Moet ik die op 1 punt vastzetten of aan de buitenste 'plus' kanten?

nb. ik heb wel een grijze masse, maar er zit nog wat weinig electronica kennis in -))

cluseau
3 april 2012, 10:17
nb. ik heb wel een grijze masse, maar er zit nog wat weinig electronica kennis in -))

Dat respecteer ik, niet iedereen is hetzelfde maar waarom begin je dan aan zo'n project? Ik heb het idee dat dit een heeeeeel lang topic gaat worden.

Maar....genoeg geluld, je hebt twee draden toch? Soldeer er één aan het middenpuntje en één aan een lip, maakt niet uit welke. Aan elke draad soldeer je een weerstandje en de andere kant van de weerstandjes leg je aan massa.

larsje
3 april 2012, 10:26
Hi, dat zou best wel eens kunnen dat het en lang topic wordt....ik vind het leuk om te bouwen al doende te leren. alhoewel ik begrijp dat ik wat moet gaan lezen hoor over buizenversterkers, etc. Maar in grote lijnen begin ik te snappen hoe het werkt, voeding, weerstand, buizen, etc. In ieder geval dank voor je hulp die wordt erg gewaardeerd!

cluseau
3 april 2012, 10:36
..... alhoewel ik begrijp dat ik wat moet gaan lezen hoor over buizenversterkers, etc. Maar in grote lijnen begin ik te snappen hoe het werkt, voeding, weerstand, buizen, etc.....

Beginnen met simpele dingen doorrekenen. Batterijtje, lampje, wet van ohm etc. Waarom is een batterijspanning lager als je een lampje aansluit. Daarna uitzoeken waarom niet elke meter (meetfout) dezelfde waarde aangeeft ondanks dat ze wel goed zijn. Dit soort dingen moet je eerst helemaal door hebben anders loop je onherroepelijk vast en verval je in lange topics. Voorlopig helpen we je wel maar op een bepaald moment moet je het toch zelf een keer kunnen.

larsje
3 april 2012, 10:41
ga ik zeker doen, ik heb nog een paar laatste vragen over dit project en dan is ie klaar. daarna maar eens aan de slag met de kennis. is er ook zoiets als buizenversterkers voor dummies?

cluseau
3 april 2012, 10:50
is er ook zoiets als buizenversterkers voor dummies?

Zie vorig bericht :makeup:


Als je één jaar bent begin je met een loopkarretje, dan misschien een driewielertje en vervolgens een fietsje met zijwieltjes etc. Stap je gelijk in een Maserati gaat het zeker fout...toch?

larsje
3 april 2012, 10:58
Haha, zit echt te lachen hoor -)) je hebt wel gelijk. Wellicht heb ik de insteek van het forum verkeerd ingeschat, dacht dat het ook voor nitwits zoals ikzelf bedoeld was. Ik ga maar eens klein beginnen na dit project, mijn natuurkunde lessen weer eens ophalen...

Nog 2 (korte) vragen op dit moment, de waarde van de weerstand bleeder, maakt deze nog iets uit of moet dat specifiek die 100 K zijn of mag dat ook een andere waarde zijn. Daarnaast heb ik alleen nog een 300pF hier ipv de 500 pF die aangegeven wordt over de toon en volume pot heen, maakt dat veel uit in geluid?

cluseau
3 april 2012, 11:07
Nog 2 (korte) vragen op dit moment, de waarde van de weerstand bleeder, maakt deze nog iets uit of moet dat specifiek die 100 K zijn of mag dat ook een andere waarde zijn. Daarnaast heb ik alleen nog een 300pF hier ipv de 500 pF die aangegeven wordt over de toon en volume pot heen, maakt dat veel uit in geluid?

Voor de 100k mag je ook 220k nemen maar de ontllaadtijd wordt dan langer. Voordeel is dat de bleeder minder invloed heeft op de voeding in bedrijf.

300pF of 500pF scheelt wel veel. Of je het echt gaat horen betwijfel ik, zou je moeten proberen.




Wellicht heb ik de insteek van het forum verkeerd ingeschat, dacht dat het ook voor nitwits zoals ikzelf bedoeld was.

Natuurlijk kun je hier je vragen stellen, altijd wel iemand bereid je te helpen. Maar als je iets wil leren en begrijpen waarom de dingen werken zoals ze werken begin je beter zoals ik hierboven zei. Een schakeling bouwen volgens zo'n bouwplaat (layout) leert je alleen solderen, meer niet. Of je moet een flinke pestklap krijgen dan leer je daar ook vast aan wennen. Verder is het gewoon een dure soldeeroefening waar je (als je geluk en veel hulp van een forum hebt) een werkende amp aan overhoud. Maar iets van leren geloof ik niet in. Laat je vooral niet ontmoedigen door mijn negatieve uitlatingen maar ik vind het belangrijk eerlijk te zijn.

HaroldA
3 april 2012, 11:26
Natuurlijk kun je hier je vragen stellen, altijd wel iemand bereid je te helpen. Maar als je iets wil leren en begrijpen waarom de dingen werken zoals ze werken begin je beter zoals ik hierboven zei. Een schakeling bouwen volgens zo'n bouwplaat (layout) leert je alleen solderen, meer niet. Of je moet een flinke pestklap krijgen dan leer je daar ook vast aan wennen. Verder is het gewoon een dure soldeeroefening waar je (als je geluk en veel hulp van een forum hebt) een werkende amp aan overhoud. Maar iets van leren geloof ik niet in. Laat je vooral niet ontmoedigen door mijn negatieve uitlatingen maar ik vind het belangrijk eerlijk te zijn.

Ik ben ook met mijn eerste buizenversterker bezig maar ik heb me wel bijna een half jaar ingelezen om met meer vertrouwen en veiligheid(!) dit klusje aan te pakken.

Natuurlijk snap ik nog steeds de werking van een buis niet en stel ik genoeg domme vragen, maar ik heb het ook steeds vaker bij het juiste eind en kan ook veel meer zelf uitzoeken omdat mijn basiskennis begint te settelen. Ik probeer ook zo vaak mogelijk het zelf uit te zoeken en dan om bevestiging te vragen. Dat is niet alleen fijner voor je mede-forumgenoten, maar daar leer je ook enorm veel van!


Ik hoop dat je voldoende kennis en kunde verzameld hebt tegen het einde van je project dat je 'm veilig aan kunt zetten en door kunt meten ...

larsje
3 april 2012, 11:27
oke, helder en klopt wat je zegt, ik leer vooral solderen nu en enigzins te snappen hoe in grote lijnen een buizenversterker werkt (trafo, buis, toonregeling, ingang, uitgang, etc.)

ontlaadtijd is de tijd die het duurt dat de caps leeg zijn toch, hoe meer weerstand hoe langer het duurt dus?

HaroldA
3 april 2012, 11:31
ontlaadtijd is de tijd die het duurt dat de caps leeg zijn toch, hoe meer weerstand hoe langer het duurt dus?

... en dan nog moet je altijd meten of ze wel leeg zijn voordat je er met je handjes in gaat!

En ja, des te hoger de weerstand des te lager de stroom, des te langer het duurt voordat een cap leeg is. Des te hoger de weerstand, des te lager de belasting van de voeding als hij in bedrijf is. Iets met een "gulden tussenweg"?

cluseau
3 april 2012, 11:32
ontlaadtijd is de tijd die het duurt dat de caps leeg zijn toch, hoe meer weerstand hoe langer het duurt dus?

juist (und so weiter)

larsje
3 april 2012, 11:37
hoe heten die soldeeroogjes waar je alle aarde draden aan vastsoldeert. ik kan ze niet vinden bij de webshop.

larsje
3 april 2012, 11:38
sorry gevonden

cluseau
3 april 2012, 11:48
hoe heten die soldeeroogjes waar je alle aarde draden aan vastsoldeert. ik kan ze niet vinden bij de webshop.


http://www.newtone-online.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=soldeeroog&x=0&y=0

soldeeroog of solderlug
(http://www.newtone-online.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=soldeeroog&x=0&y=0)

larsje
4 april 2012, 10:47
update:

uitgang jack nu uitgevoerd met een switch om te schakelen tussen 8 en 16 ohm (goed aangesloten?)

5Y3GT aangesloten op 2 en 8 (geel is 5V 3A) en op 6 en 4 (rood is 660 VCT)
blauwe draadje op 8 komt van de standby schakelaar, onderste lip (goed aangesloten?)

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04042012393.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04042012394.jpg

HaroldA
4 april 2012, 10:53
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04042012394.jpg

Zie ik het nou goed dat de draden niet door de ogen van de buisvoeten heen gaan maar er tegenaan gesoldeerd zijn?!? En waarom die enorm lange (2mm is enorm lang) gestripte draden?

Als dat maar goed gaat/blijft.

larsje
4 april 2012, 10:54
ga er weer mee aan de slag, dank je

HaroldA
4 april 2012, 10:58
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04042012393.jpg

Ik ga echt niet de soldeerheilige uithangen, maar van die klodders soldeer word ik niet bepaald vrolijk van.

En wederom heb ik het vermoeden dat het draad op de switch niet door de ogen heen gaat maar er lafjes tegenaan zit ... En alweer die enorm lange blote draden. Een buizenamp heeft nogal wat vermogen op hoge voltages, dit vind ik alles behalve veilig. :stop:


http://presentcompany.nl/cms2/upload/Image/portfolio/SMAAKPOLITIE/Smaakpolitie_Kleur.png

tommus42
4 april 2012, 11:44
Je hebt koude lassen, maar vast is vast en 500V slaat eventueel door plastic heen:ok:.

larsje
4 april 2012, 11:45
sorry? moet ik nu opnieuw solderen en draden korter maken of niet?

HaroldA
4 april 2012, 12:01
sorry? moet ik nu opnieuw solderen en draden korter maken of niet?

Die witte draad kan met heel weinig moeite kortgesloten worden met ground (via switch naar behuizing) of de andere 2 polen op de switch. Als je dat niet erg vindt: gewoon zo laten! :ok:

Waren 2 aparte 8/16 ohm jacks niet verstandiger om te maken ipv zo'n gammele switch?

larsje
4 april 2012, 12:24
oke, ga ik die opnieuwe solderen evenals een deel van de eindbuizen en de 5Y3GT, want natuurlijk heb ik geen zin in kortsluiting, krijg ik bruine vingers van....die switch werd mij geadviseerd in een eerdere post, vandaar.

cluseau
4 april 2012, 13:38
...die switch werd mij geadviseerd in een eerdere post, vandaar.

Schakelaar is ook niet zo erg maar er zijn ook zwaardere typen schakelaars. Maak je niet druk, tenslotte is een jackplug ook niet ideaal wat contact betreft. Zorgwekkender is idd de kwaliteit van de lasjes maar dat wist je al. Ik krijg de indruk dat je te lang verwarmt. Een lasje kun je binnen een seconde maken. Alles wat je langer doet verbrand alleen maar de flux en uiteindelijk het tin. We hebben het er al eens eerder over gehad toch? Hete bout van min 50W en snel lassen. Kwestie van oefenen.

larsje
4 april 2012, 14:08
oke dank je, klopt inderdaad dat ik wat lang las. 50 watt bout zit er even niet in, zal het moeten proberen met die 30 wat.
Als ik het goed begrijp:
1. draad vertinnen (of bij 2 draden eerst draden om elkaar draaien en dan samen vertinnen)
2. oogje vertinnen
3. draad door oogje steken en vastzetten (mechanisch)
4. warm maken van beide componenten en een beetje soldeer erbij (hier twijfel ik over....)
5. kort erop houden, dan loslaten van bout en een paar seconden niet bewegen van de componenten
6. soldeersel moet een beetje blinken en niet teveel

cluseau
4 april 2012, 14:16
oke dank je, klopt inderdaad dat ik wat lang las. 50 watt bout zit er even niet in, zal het moeten proberen met die 30 wat.
Als ik het goed begrijp:
1. draad vertinnen (of bij 2 draden eerst draden om elkaar draaien en dan samen vertinnen)
2. oogje vertinnen
3. draad door oogje steken en vastzetten (mechanisch)
4. warm maken van beide componenten en een beetje soldeer erbij (hier twijfel ik over....)
5. kort erop houden, dan loslaten van bout en een paar seconden niet bewegen van de componenten
6. soldeersel moet een beetje blinken en niet teveel


Je hoeft niets in elkaar te draaien als dat niet noodzakelijk is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat de te solderen onderdelen spanningloos (mechanisch) op zijn plek blijven zitten. Nix van tevoren verwarmen maar bout tegen het te solderen object houden en meteen soldeer toevoegen. Nu goed opletten, zodra het tin wordt "aangepakt" door de soldeerlip de bout onmiddelijk weghalen en las enkele seconden met rust laten om het stollingsproces niet te verstoren. Dat zou resulteren in een brosse las. Probeer maar eens op een paar stukken oud draad. Ow, "schoon" en "flux" zijn hier de toverwoorden. Flux zit in je tin als het goed is maar voor heel even.

larsje
4 april 2012, 14:20
ah oke, van te voren wel vertinnen of ook niet?

cluseau
4 april 2012, 14:20
Nee hoor, doe ik nooit.

edit
Vooral snel voldoende (maar niet teveel) soldeer toevoegen. Je zal dan zien dat je aan 30Watt tekort komt en het te lang duurt.

larsje
5 april 2012, 11:30
oke, gisteren een tijdje bezig geweest met zoveel mogelijk soldeerverbindingen opnieuw te solderen (daar waar ik goed bij kon).
Overtollig soldeersel verminderd en alles door de oogjes heen gesoldeerd. Hopelijk nu een goedkeurend knikje achter het scherm -)) Qua solderen kan ik niet veel meer doen bij deze versterker (dan veel oefenen...).

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/1-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/4-2.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/3-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/2-1.jpg

muziekschuur
5 april 2012, 13:04
Ik kan het in ieder geval niet beter.... Chapeau.

HaroldA
5 april 2012, 22:50
Dat ziet er al een heel stuk beter uit! :ok:

larsje
6 april 2012, 18:24
dank je!

nog een paar laatste vragen die gaan over de aansluiting met de stekker, etc. Ik kom er met die foto's en het schema niet goed uit:
- geel/groen uit de stekker moet naar aarde toch?
- zwart en wit uit de tranformater (WHT - BLK 240V 50 HZ) moet verbonden worden met?
- rood met een geel streepje (50V) moet aan aarde toch?
- blauw uit de transformator wordt niet verbonden in dit schema?

Gearjunkie
6 april 2012, 22:03
dank je!

nog een paar laatste vragen die gaan over de aansluiting met de stekker, etc. Ik kom er met die foto's en het schema niet goed uit:
- geel/groen uit de stekker moet naar aarde toch?
- zwart en wit uit de tranformater (WHT - BLK 240V 50 HZ) moet verbonden worden met?
- rood met een geel streepje (50V) moet aan aarde toch?
- blauw uit de transformator wordt niet verbonden in dit schema?


Dag Lars,
Ik volg je draadje al enige tijd. Ik herken het bouwplezier, maar ook de hiaten in de noodzakelijke kennis waardoor ik eigenlijk nooit heb durven reageren.
Alleen nu maak je het wel gortig. Of geel/groen aarde is? Lijkt me wel. De 240v 50hz sluit je denk ik aan op de netspanning, dat zal wel de primaire kant van je trafo zijn lijkt me. Rood met geel lijkt me ook een draadje richting massa.

Doe alsjeblieft voorzichtig jongen!

cluseau
7 april 2012, 00:04
Ik herken het bouwplezier, maar ook de hiaten in de noodzakelijke kennis waardoor ik eigenlijk nooit heb durven reageren.

Nooit vrees hebben om te reageren. Je kan niet wijzer worden door niet te vragen toch? Het is juist dom iemand uit te lachen die zijn kennis probeert te verrijken.

larsje
7 april 2012, 09:43
Oke, dank je

Maar wat moet ik met die witte uit de transformator aan?

Zwart van de transformator verbind ik met blauw van de stekker als ik het goed zie op die foto's. Die soldeer ik aan elkaar vast en dan goed afschermen. Bruin uit de stekker gaat rechtstreeks naar de fuse als ik het goed zie, klopt dit?

nb. ik bergrijp de spanningen die hier op komen te staan hoor. Ik ga eerst meten zonder buizen erin en zal de gegevens hier neerzetten.

flo123
7 april 2012, 10:29
De andere kant van de netspannings zekering gaat weer naar de (primaire kant van de) transformator.
Waar staat de layout en schema die je volgt?

larsje
7 april 2012, 10:50
pagina 2 bovenste bericht

cluseau
7 april 2012, 13:15
Maar wat moet ik met die witte uit de transformator aan?

Hier zie je nu de beperkingen van zo'n f**ing bouwplaat. Op een schema had je gelijk gezien dat de trafo twee 120V~ wikkelingen heeft die je parallel of in serie kan zetten. In jouw eigen post 11 staat wat je met de witte draad moet doen. Doe het wel goed want bij een fout heb je geen uitgangsspanning of kost het je een trafo ongeacht of je buizen er nou wel of niet in zitten.

larsje
7 april 2012, 17:28
ikke niet snappe, post 8 staat naar mijn idee geen info over hoe eea aangesloten moet worden. Je bedoelt die 240V lay-out?

larsje
7 april 2012, 17:28
sorry 11 is dat schema, ga ik even kijken of ik het begrijp...

cluseau
7 april 2012, 17:35
ikke niet snappe, post 8 staat naar mijn idee geen info over hoe eea aangesloten moet worden. Je bedoelt die 240V lay-out?


Lars, je zit teveel naar soldeerlasjes te staren, daar ga je slecht van zien weet ik uit eigen ervaring. Had het niet over post 8 maar over.............juist,.........
POST 11
Daar vind je een door jouw geplaatste link http://site.triodestore.com/5E3Delux...-18017240V.pdf (http://site.triodestore.com/5E3DeluxeLayout40-18017240V.pdf) van zo'n verdomde bouwplaat waarin staat getekend dat wit en wit/zwart aan elkaar moeten en de overige twee draden gaan naar de 240.

Tabula Rasa
7 april 2012, 19:00
Heb je geen schema van dat ding? Een schema is veel duidelijker dan zo´n spaghetti tekening. Het zijn gewoon twee wikkelingen die in serie aan elkaar gesoldeerd worden. Net als een humbucker bijvoorbeeld. wit-zwart en wit is dan de denkbeeldige plek waar je een coilsplit zou plaatsen (als die voorstelling wat duidelijker is)

larsje
7 april 2012, 20:29
hi,

dank voor jullie reacties. ik heb op die lay-out zitten turen, maar het lijkt alsof ik een andere PT heb ofzo. Ik heb geen zwart/wit of wit /zwarte draden alleen nog een zwarte een witte (genaamd 240V 50HZ) en een blauwe (wordt niet aangesloten volgens mij). Als ik op dit foto's kijk (pagina 4) lijkt het alsof bruin (uit stekker) rechtstreeks op de zekering wordt gezet, zwart met blauw (uit stekker) wordt verbonden, wit kan ik echter niet terugvinden.

Ik heb een schema gevonden van de fender site, weet niet of dat dezelfde PT is

http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/57_Deluxe_Fender_57_schematic.pdf

Tabula Rasa
7 april 2012, 20:34
Als je een andere trafo hebt, laat die layout dan zitten. Dat is alleen maar verwarrend. Focus je alleen op de primaire kant van de trafo. Hoeveel draden, welke kleuren en wat staat daarover bij de specificaties.

Tabula Rasa
7 april 2012, 20:38
Handig, ik zie nu de bon, eerder in het topic. Je hebt dus een Hammond 290BEX:

http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB290BEX.pdf

Wit en zwart is de primaire kant. Je hoeft niets aan elkaar te knopen, want hij is alleen voor 240v bedoeld.


De blauwe draad is een aftakking op de secundaire kant. Niets mee doen. (als je de blauwe draad wegdenkt, is het dezelfde trafo met dezelfde kleurcodering als de fendertrafo in je linkje).

larsje
7 april 2012, 20:42
thanks en hoe moet ik ze nu aansluiten maw waar wordt zwart en wit op aangesloten?

Tabula Rasa
7 april 2012, 20:48
Kijk naar je layout en denk dat knooppunt weg (dat heb jij niet omdat je 1 wikkeling hebt ipv van 2 wikkelingen).

Tabula Rasa
7 april 2012, 21:19
Heb net heel je topic helemaal doorgelezen om te proberen te ontdekken waar deze vraag vandaan komt:


thanks en hoe moet ik ze nu aansluiten maw waar wordt zwart en wit op aangesloten?

Twijfel je of je de witte of de zwarte draad ergens aan moet solderen of net andersom?

Als dat zo is, dan moet je echt even 2 stappen achteruit nemen. Heb precies datzelfde gehad. Als het echt zo is, stop, eerst verdiepen in wissel en gelijkstroom, wissel en gelijk spanning en dan verder.

Bij de gelijkrichterbuis gaan pas echt rare dingen gebeuren, want daar heb je 5V en je hoogspanning op 1 plek zitten. Duurde heel erg lang voordat ik dat pas begreep.

cluseau
8 april 2012, 10:10
...het lijkt alsof ik een andere PT heb ofzo. ......

Tja dat kon ik niet weten toch? of wel?

Tabula heeft je nu iig een heel end op weg geholpen. Mocht je er nog niet uitkomen laat het dan wel weten. Je hebt dus maar twee draden zwart en wit waar 240 op moet komen. Je kan dat natuurlijk direct aan je stroomkabel solderen maar als je even nadenkt is hij dan niet gezekerd en het aan/uitzetten is dan ook aleen mogelijk door de stekker er uit te trekken. Je kan dus zelf ook wel bedenken dat de draden niet rechtstreeks maar via de schakelaar en de zekering op de wikkeling moeten komen. Lukt het niet geef je maar een gil maar alles voorkauwen leer je niet van dus ff nadenken is voor je eigen bestwil.

larsje
8 april 2012, 10:14
oke als ik het goed heb (--)

bruin uit stekker naar onderkant zekering
blauw uit stekker verbinden met zwart uit transformator
wit verbinden met onderkant aan/uit switch.

deze moet ik inderdaad goed hebben....

cluseau
8 april 2012, 10:47
deze moet ik inderdaad goed hebben....

Mis ik in je verhaal alleen nog de verbinding tussen de switch en de zekering.

larsje
8 april 2012, 11:41
zoals in het schema van boven naar boven?

Ik zal alles verder solderen, alles checken, opnieuw foto's plaatsen. Daarna alles meten zonder buizen en de gegevens hier plaatsen. Zoiets?

larsje
8 april 2012, 20:07
oke, de hele handel gesoldeerd, aansluitingen gecheckt plus alle vebindingen gecheckt via multimeter. Misschien kunnen jullie een laatste check doen of je iets geks ziet (misschien met name stekker naar amp). Nog een vraagje over aardedraadje naar stekker (zie laatste foto), moet ik die in die schacht solderen?

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012403.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012404.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012405.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012406.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012407.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012408.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012411.jpg

Tabula Rasa
8 april 2012, 20:28
Hoe zit je netsnoer in je chassis vast? Ik ken alleen die stekkerdelen, en deze manier ken ik niet. Wat gebeurt er als je snoer een ruk krijgt? Wat wordt er het eerst losgetrokken en wat het laatste?

larsje
9 april 2012, 08:19
die zit wel goed vast hoor, soort van beschermingskapje in het chassis te plaatsen, kan hem niet lostrekken.

Tabula Rasa
9 april 2012, 08:35
die zit wel goed vast hoor, soort van beschermingskapje in het chassis te plaatsen, kan hem niet lostrekken.
Ah mooi... gelukkig. Volgens mij ben je bijna zo ver. Al spanningen aan het meten?

larsje
9 april 2012, 08:36
nee nog niet, wilde even jullie reacties afwachten. Als ik tijd heb ga ik vanmiddag direct aan de slag en zal ze hier neerzetten.

larsje
9 april 2012, 08:38
hoe zit het met het aardedraadje bij de stekker, zie een paar posts geleden

Tabula Rasa
9 april 2012, 08:45
Kan de stekker niet goed zien, maar kan je die randaarde nou nergens aan vast schroeven? Ook niet in de andere helft van de stekker, waar nu het kapje zit, ergens? Kan me even geen stekker voor de geest halen. Ik gebruik voor alles euro chassisdelen en kant en klare snoeren.

larsje
9 april 2012, 08:47
volgens mij zat daar ook nog een schroefje inderdaad die het totale randaarde gedeelte vastzet, ik ga eens even kijken.

bass blom
9 april 2012, 08:59
ja, een stekker waar je aarde aan solderen moet heb ik volgens mij nooit gezien :D

larsje
9 april 2012, 09:03
zou dit dan de eerste worden -))

bass blom
9 april 2012, 09:07
zou dit dan de eerste worden -))

ja de eerste.
en bizar dan dat je hem soldeert terwijl je denkt dat er ook ergens een schroefje voor is :D

larsje
9 april 2012, 09:09
nog niets gesoldeerd hoor.....-))

bass blom
9 april 2012, 09:11
ah ik meende dat te zien hier :D

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/08042012411.jpg

maar dat is dus een vertind draadje :ok:

cluseau
9 april 2012, 09:45
(zeikmodus)
Monteren van netstekkers gebeurt meestal met vertinde draadeindjes. Dit is naar mijn beleving een grote fout van de fabrikanten. Vertint draad zal door het schroefje worden ingedrukt maar nooit van zijn leven terugveren, eigenschap van tin. Ik strip altijd zo'n 10mm draad af en vouw het dubbel zonder het in elkaar te draaien. Dan onder het schroefje klemmen. Door trillingen zal er altijd beweging in zitten en als je het draadje vertint zal het op een bepaald moment lostrillen. Voor de nul en fase is dat minder erg dan voor de aardedraad. Deze verbinding mag gewoon niet falen want hij is er voor je veiligheid. Als je hem moet solderen is dat alleen maar toe te juigen mits je het goed doet. Ook hier geld weer (speciaal voor Lars) dat je een zware bout hebt waarmee je kort de verbinding last. Doe je er een minuut over om de boel te verwarmen zal het tin de tijd krijgen om helemaal in de draad te trekken waarmee hij zijn soepelheid verliest en zeker zal breken op het punt waar hij uit de stekker komt. Zo, dat ben ik kwijt.
(/zeikmodus)


@Lars:
Op je tweede foto zie ik een bruine draad naar de zekering gaan. Ik neem aan dat die van je netsnoer komt? Van de zekeringhouder zie ik een bruin stukje naar een switch. Van de switch gaat hij over in wit, is dat de trafo? Zo ja dan is dat goed. Nu kan ik alleen niet ontdekken waar de blauwe draad uit het netsnoer naartoe gaat.

Voor je er spanning op zet even het volgende doen:
Sluit een ohmmeter aan op de pootjes van de netstekker.
Zet de schakelaar aan en lees de weerstand af, afhankelijk van de trafo meet je tientalen Ohms tot wel 100 Ohm misschien.
Als je deze waarde ziet staan draai dan de zekering los en kijk of de ohmmeter oneindig aangeeft.
Zekering terug en nu de schakelaar open zetten, weer moet de meter dan oneindig aangeven.
Zet nu één meetpen op het chassis en één op de aardestrip van de netstekker. Dit moet minder dan 1 ohm zijn.
Als dat allemaal gebeurt is hij goed bedraad.

larsje
9 april 2012, 09:50
thanks cluseau, ik ga er weer naar kijken, dat van die vertinde draadjes wist ik niet. Maakt het nog uit in welke pootje ik blauw en bruin vastzet (links/rechts).

inderdaad rondom zekering zijn dat de aansluitingen (wit gaat naar trafo - BLK WHT 240 50HZ)

bass blom
9 april 2012, 09:56
Maakt het nog uit in welke pootje ik blauw en bruin vastzet (links/rechts).

:dontgeti:

alleen als het uitmaakt of je de stekker linksom of rechtsom in een stopcontact doet :seriousf:
en dan moet je ook weten waar blauw en bruin in het stopcontact zitten..

cluseau
9 april 2012, 09:58
Blauw en bruin in de netstekker maakt natuurlijk geen reet uit. Je kan de stekker immers 180 graden draaien :sssh:.

Mis ik in je antwoord alleen nog waar de blauwe draad van het netsnoer blijft. Deze moet dus op de zwarte uit de trafo. De bruine heb ik gezien, die zit op de zekeringhouder.

larsje
9 april 2012, 10:15
klopt, sorry voor mijn af en toe domme vragen.......ik heb ook besloten een tijdje geen versterkers meer te bouwen, maar weer kleinere te beginnen met pedalen en met de tips van cluseau aan de slag. wat is een weerstand, etc, even terug naar het looprek....

inderdaad blauw zit aan zwart en ik snap nu ook de werking, verbinding van 240 op de trafo met als zekerheid de zekering er tussen. standby om de buizen vast voor te verwarmen.

Hendriks
9 april 2012, 10:22
Tip : Layout even uitprinten en vervolgens iedere verbinding nalopen , de nagelopen verbindingen op de layout aankruizen . Als je je helemaal aan de layout houdt kan het niet misgaan . Desnoods loop je hem nog 10 maal na.
Zo doe ik het altijd en tot nu toe werkt dat prima.

larsje
9 april 2012, 10:28
oke metingen gedaan op beide pinnen 13,6 ohm, inderdaad geen verbinding als de zekering eruit is of schakelaar uit, hij geef 0,01 ohm aan tussen aarde en chassis. Alles nagelopen en nagemeten volgens mij kan hij aan (zonder buizen).

cluseau
9 april 2012, 10:45
oke metingen gedaan op beide pinnen 13,6 ohm, inderdaad geen verbinding als de zekering eruit is of schakelaar uit, hij geef 0,01 ohm aan tussen aarde en chassis. Alles nagelopen en nagemeten volgens mij kan hij aan (zonder buizen).

countdown.....:hide:



zonder buizen en spanningen meten op de 5Y3

pin 2 - 8 en 4 - 6

larsje
9 april 2012, 11:55
ik heb volgens mij de 5Y3 niet goed gesoldeerd (nog een keer gecheckt), geel zit nu 8 en 6 en rood zit op 4 en 2 ern dat is niet goed. Op de achterkant van de buis staan cijfers die corresponderen toch met de pinnen dus '1' is pin 1?

cluseau
9 april 2012, 11:59
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gaap.gif Lars.......


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif Lars.............



http://home.casema.nl/jajop/cluseau/director.gif Lars..........



http://home.casema.nl/jajop/cluseau/cussing.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/electricshock.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif




http://home.casema.nl/jajop/cluseau/missing.gif

cluseau
9 april 2012, 12:06
ik heb volgens mij de 5Y3 niet goed gesoldeerd

Pffffff oke, ik zie dat je er nog ben http://home.casema.nl/jajop/cluseau/buttkick.gif



Rood moet op 4 en 6 heh! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif

Pin 1 is de eerste lip na het slotje van onderaf gezien, clockwise

bass blom
9 april 2012, 13:17
larsje.. denk een beetje aan frans zijn gierende hartkleppen :D

Hendriks
9 april 2012, 14:00
Arme Frans , maar we zitten inderdaad niet te wachten op een RIP topic. Ik zou als ik Larsje was alle aansluitingen maar nog eens nalopen. Dubbel check en daarna nog eens.

larsje
9 april 2012, 14:54
ik krijg hem niet goed gemeten, als ik die 5Y3GT meet verspringen de waarden nogal zo'n beetje op alle standen van de multimeter. Ik heb het batterijtje al vervangen van de multimeter maar dat maakt niets uit. Een idee?

bass blom
9 april 2012, 15:16
verspringende waarden.. staat de meter wel op het juiste meetbereik?

larsje
9 april 2012, 15:29
hij verschiet op alle waarden nogal. Het lijkt alsof ik de juiste waardebereik heb ingeschakeld (bijvoorbeeld 2000), dan begint hij op 136 vervolgens door naar 450 en dan weer terug naar 136. ik moet toch beide schakelaars aan zetten?

2550
9 april 2012, 16:05
Ben je de Ohmse weerstand van een condensator aan het meten...??? dit gaat niet lukken hoor.
Of ben je al spanningen aan het meten?

Tabula Rasa
9 april 2012, 16:41
Maakt het nog uit in welke pootje ik blauw en bruin vastzet (links/rechts).


Dit bedoelde ik een paar pagina´s terug met `neem 2 stappen terug`. Weet je het verschil tussen stroom en spanning en tussen gelijk en wissel... heb je enig idee wat er gebeurt in je versterker of is het gewoon Iedereen Kan Tekenen van Van Ravensburger voor je?

Niet lullig bedoeld, maar volgens mij heb je totaal geen benul van wat er in je versterker gebeurt. Pak er eens een boek bij....

Psychomantis
9 april 2012, 17:18
Als ik Lars was zou ik dit projectje aan de kant zetten, en met iets minder gevaarlijk beginnen of op zijn minst een boek lezen over versterkers. Ik heb bij het bouwen van mijn versterker heel veel begeleiding van het forum gehad, maar ik wist wel wat stroom en spanning was en ik wist ook wat je vooral NIET mocht doen. Ik probeer nu nog steeds de schrik erin te houden, en als ik niet weet wat ik aan mijn versterker aan het doen ben, dan stop ik er effe mee en zet ik mij in de zetel, denk ik na tot ik wel weet wat ik ga doen en check ik of het wel volledig veilig is.


Arme Frans , maar we zitten inderdaad niet te wachten op een RIP topic. Ik zou als ik Larsje was alle aansluitingen maar nog eens nalopen. Dubbel check en daarna nog eens.
Ik wil niet lullig doen, maar zijn er gevallen bekend van mensen op het forum die zware verwondingen opgelopen hebben bij het werken aan hun versterker?

cluseau
9 april 2012, 17:37
hij verschiet op alle waarden nogal.

Je meter neemt regelmatig samples van de spanning en laat de waarde op het scherm zien. Als je de meter op = (is DC) hebt staan klopt het idd dat hij maar wat aanwijst, ofwel de waarde die er op dat moment is. Ik heb dus sterk het vermoeden dat je de meter op ~ (is AC) moet zetten.

Ennehhh wij op het forum nemen geen enkele verantwoording voor jouw daden he. Wees iig voorzichtig, één handje op de rug.

HaroldA
9 april 2012, 17:39
Ik wil niet lullig doen, maar zijn er gevallen bekend van mensen op het forum die zware verwondingen opgelopen hebben bij het werken aan hun versterker?

Meer dan een onplezierig schokje van 230V heb ik nog niet gehad. Ik was vergeten de stekker er uit te trekken toen ik er met m'n handjes in ging. Caps waren al wel leeg.

larsje
9 april 2012, 19:27
jaja dat weet ik, vandaar mijn opmerking van een paar posts geleden, laatste versterker die ik ga bouwen de komende periode, etc.. ik ben stroom aan het meten, even ter check: ik zet de zwarte pin op aarde (= chassis) en de rode pin op pin 1, etc. van de buis daarna het bereik instellen (dit doe ik nu namelijk waarbij ik alle bereikwaarden langsloop en bovenstaande 'metingen' krijg). Ohms gebruik ik alleen om ohms te meten of te bekijken of er een verbinding is of niet.

bass blom
9 april 2012, 19:30
volgens mij wil je spanning meten.
en als je iets gaat meten stel je je meter van te voren in op het bereik wat je denkt te gaan meten.

larsje
9 april 2012, 20:11
Sorry spanning bedoelde ik. Ik heb net een 9V batterij (zwart op - en rood op plus) gemeten en daar geeft hij gewoon 9V aan, dus meter is oke volgens mij. Ik weet het effe niet meer.

bass blom
9 april 2012, 20:16
Sorry spanning bedoelde ik. Ik heb net een 9V batterij (zwart op - en rood op plus) gemeten en daar geeft hij gewoon 9V aan, dus meter is oke volgens mij. Ik weet het effe niet meer.

dat is gelijkspanning.
wat je aan de voet van je gelijkrichtbuis wilt meten is wisselspanning, AC.

larsje
9 april 2012, 21:05
oke, dank je. heb je een indicatie wat ik op 2 en 8 en 4 en 6 meet?

cluseau
9 april 2012, 22:28
even ter check: ik zet de zwarte pin op aarde (= chassis) en de rode pin op pin 1, etc. van de buis daarna het bereik instellen (dit doe ik nu namelijk waarbij ik alle bereikwaarden langsloop en bovenstaande 'metingen' krijg)

Je maakt hier een aantal grote fouten (kun je ook niet weten omdat je de basis mist).

1 - Met je meetpen op massa zul je op pen 2 en 8 niets meten omdat deze geen referentie met massa heeft. Als het goed is heeft de hoogspanningswikkeling dat wel al twijfel ik er aan of je dat goed hebt aangesloten.

2 - Je meter moet je van te voren instellen boven het te verwachten resultaat. Weet je niet wat te verwachten stel je een zo hoog mogelijk berijk in. Gaat het om wisselspanning moet je de meter daar natuurlijk ook op instellen anders zie je nix.


Laat de massa maar met rust en zet je meetpennen op de gele draden van de pennen 2 en 8. Als het goed is meet je daar iets meer dan 5V~ (wisselspanning)

Heb je deze spanning gezien dan verhuis je de minklem naar massa (deze wikkeling heeft wel referentie met massa) en meet je op een van de rode draden. Hierop staat zo'n 400V~ (wisselspanning) Als dat in orde is praten we verder. Het is geen gecompliceerd gedeelte waar je zelf uit zou moeten komen. Lukt dat niet denk ik dat je beter kan stoppen voor je eigen veiligheid.

larsje
10 april 2012, 08:15
inderdaad 338V op de rode draad en 4,7V op de gele draden.

bass blom
10 april 2012, 08:24
meet voor de lol eens wat er uit je muur komt.
geen 230 volt gok ik.

cluseau
10 april 2012, 08:27
inderdaad 338V op de rode draad en 4,7V op de gele draden.

Mooi, ben toch wel een beetje trots op je ;).

Volgende stap is de 5Y3 er in en dan weer aanzetten.

Meet nu op pin 8 van de buis de DC (gelijkspanning) tov massa.

LETOP, dit is wel 475V=.

Als dat er is zet je de amp weer uit en sluiit je meter weer aan. Je zal zien dat de spanning langzaam terugloopt, zeker als je een bleeder hebt gemaakt.

larsje
10 april 2012, 08:30
rest van de buizen er niet in toch?

cluseau
10 april 2012, 08:34
nee wacht daar maar even mee, stap voor stap.

larsje
10 april 2012, 08:40
moet nu eerst een nieuwe zekering gaan kopen (ik denk gelijk een paar), want die klapte door toen ik de buis erin had en de versterker aanzette. Toch iets niet in de haak.

cluseau
10 april 2012, 08:43
Alle bedrading nalopen van de trafo tot aan de eerste elko. Moet een fout in zitten. Omdat je geen schema hebt en kan lezen heb je nu een probleem.

Plaats even een foto waar het halve chassis op staat aan de kant van de voeding. Ik wil de trafo, de gelijkrichter en het linkerdeel van het bordje zien.

larsje
10 april 2012, 08:47
ik ga achter dat schema aan, daar kom ik wel aan. Wat is de eerste elko?

cluseau
10 april 2012, 08:50
Degene die direct na de gelijkrichter komt.

Haha, nu is het leren begonnen!

larsje
10 april 2012, 08:57
dat is mooi, het is een groot leertraject voor mij geworden (vooral mijn ego dat een deuk oploopt......) dat zal de 16uF 475V zijn de meest linkse in de lay-out. Ik moet dus de aansluitingen bij de standby knop, de aan/uit knop, de buis zelf, de gele en rode draden en plaatsing daarvan, de draden naar de eelco en de primary toe checken.....

bass blom
10 april 2012, 09:00
een doosje zekeringen hoort standaard bij zo'n project.
en als je die gaat halen haal dan meteen een doos taart voor frans :D

larsje
10 april 2012, 09:03
die stuur ik naar hem op.....of een paar lekkere flesjes bier ofzo...

cluseau
10 april 2012, 09:08
Ha ha, je weet het leuk te brengen Bas maar de voldoening is ook al wat waard he. Lars maakt toch een goede kans in het Guinness book of records te komen. Al was het maar om het langste topic.

larsje
10 april 2012, 09:10
haha, dat ga ik controleren!!

bass blom
10 april 2012, 09:15
:seriousf:

larsje
10 april 2012, 09:17
graag nog even antwoord op post 189.

nb. dat schema heb ik een PDF bestand binnengekregen. kan ik dat hier ergens neerzetten?

cluseau
10 april 2012, 09:22
graag nog even antwoord op post 189.

nb. dat schema heb ik een PDF bestand binnengekregen. kan ik dat hier ergens neerzetten?

Dit staat in mijn post 189 ??????


dat is mooi, het is een groot leertraject voor mij geworden (vooral mijn ego dat een deuk oploopt......) dat zal de 16uF 475V zijn de meest linkse in de lay-out. Ik moet dus de aansluitingen bij de standby knop, de aan/uit knop, de buis zelf, de gele en rode draden en plaatsing daarvan, de draden naar de eelco en de primary toe checken.....

larsje
10 april 2012, 09:24
ja, maar of mijn redenatie klopt?

cluseau
10 april 2012, 09:25
is idd de meest linkse.......tenminste als je achter de versteker staat met het chasis op zijn kop:sssh:

ff wat eten, I'm starving

larsje
10 april 2012, 09:28
oke, zoals op de lay-out dus. Eet smakelijk en nogmaals dank! ik ga morgen eerst zekeringen halen, dus jullie zijn even van mij verlost....

cluseau
10 april 2012, 09:59
Zo.....voel me weer een stuk beter. Tis maar goed dat ik eenzaam zit opgesloten anders sta ik niet voor de omstanders in.

Lars, jij ben alleen niet van ons af, jammer he! Als je zo'n probleem als dit hebt los je dat niet op door een doos zekeringen te halen en die net zo lang op te blazen tot er een heel blijft. Nee dit moet je oplossen door na te denken. Ik zal een aantal dingen voorzeggen: Een zekering gaat kapot als de stroom wordt overschreden, logisch. Wanneer wordt de stroom hoger dan bedoeld? Daar zijn twee mogelijkheden voor, namelijk de spanning is te hoog of de weerstand te laag. Beide hebben de onhebbelijke eigenschap de stroom te doen oplopen volgens de formule U=IxR (spanning is stroom maal weerstand) Zet je de formule om teneinde de stroom te bepalen wordt deze I=U/R. Als je daar goed naar kijkt zie je dat het verhaal klopt. Spanning U groter (boven de streep) is stroom I groter. Weerstand R kleiner (onder de streep) betekend ook een grotere stroom I. Nu je weet hoe je dit moet bekijken mag je zelf bedenken hoe en welke van de twee factoren je moet gaan bekijken.

larsje
10 april 2012, 10:04
Deze laat ik even bezinken (was zeker van plan dit soort dingen te gaan lezen bij een volgend, kleiner, project).Volgens mij loopt de spanning ergens te hoog op, de weerstand is toch een vaststaand gegeven op dit moment?

Ik heb inmiddels het euvel gevonden, een rood en geel draadje omgewisseld gisteravond. Als ik morgen de zekeringen
heb gekocht ga ik opnieuw solderen en doormeten.

bass blom
10 april 2012, 10:13
niets staat vast :D
als de spanning ergens een weerstand zou moeten tegenkomen en die komt een sluiting, weerstand 0 tegen, dan loopt de stroom heel erg hoog op en ben je dankbaar dat er een zekering uitfikt.

cluseau
10 april 2012, 10:13
Deze laat ik even bezinken (was zeker van plan dit soort dingen te gaan lezen bij een volgend, kleiner, project).Volgens mij loopt de spanning ergens te hoog op, de weerstand is toch een vaststaand gegeven op dit moment?

Ik heb inmiddels het euvel gevonden, een rood en geel draadje omgewisseld gisteravond. Als ik morgen de zekeringen
heb gekocht ga ik opnieuw solderen en doormeten.

Dat bezinken is goed maar je redenatie van te hoge spanning niet. Het circuit is bedoeld voor hoge spanningen en of er nu 400 of 450 volt staat daar zal de zekering niet van sneuvelen. De belasting (R) achter die zekering is drastisch te laag en aan jouw nu de vraag hoe dat te checken. Je hoeft daar niet eerst een doos zekeringen voor te hebben. We kunnen het wel allemaal voorkauwen maar dan ben je niets opgeschoten. Je kan dan wel je handtekening onder dit project zetten maar die is dan niet erkend door de vereniging van GN zelfbouwers. Los je probleem dus zelf op (met sturing) of laat tenminste zien dat je je tanden er in zet.

PS de afmeting van een project maakt niets uit. Een probleem verdeel je in blokken. Een grote versterker heeft dan alleen wat meer blokken dan een pedaaltje.

larsje
10 april 2012, 10:19
GRRRRRR dat zal ik doen!!

cluseau
10 april 2012, 10:33
Zal je een beetje op weg helpen.

Ging de zekering direct stuk of gebeurde dat nadat de buis warm werd.

larsje
10 april 2012, 10:35
nee, direct toen ik de versterker aanzette. Redenatie (maar je mailt met een nitwit hoor): 2 draden op de buis niet goed aangesloten, stroom kan niet verder, loopt op en zekering naar zijn grootje?!?

cluseau
10 april 2012, 10:38
Hier maak je uit op dat er iets niet goed zit bij de buis. Als je namelijk een vertraging had zou het achter de buis zitten, bv de elko of OT. Als de zekering direct stuk ging is het dus de buis zelf die sluiting maakt. Je hebt toch wel de 5Y3 gebruikt he?

Plaats nog even een foto van de buisvoet.

larsje
10 april 2012, 10:40
zie eerdere post, ik heb 2 draden (geel en rood) verkeerd gesoldeerd.

cluseau
10 april 2012, 10:43
Ah juist, eerst maar oplossen dan en zekeringen halen. Morgen verder.

larsje
10 april 2012, 10:44
Maarruh klopt mijn redenatie uit 206.....

cluseau
10 april 2012, 10:47
Daarvoor moet ik wel weten wat er verkeerd zat, vandaar mijn vraag naar een goede foto van de buisvoet en een verklaring van de draadkleuren met bijbehorende spanningen. Het is extra lastig om dit vanaf een PCscherm te analyseren.

Op deze foto lijkt het wel goed te zitten maar ik kan alleen het slotje niet zien.

Wel neem je de hoogspanning af van pin 2 waar dat pin 8 zou moeten zijn. Dit is echter niet de oorzaak van de sluiting want zo moet het ook werken.

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/1-1.jpg

cluseau
10 april 2012, 10:59
Lars, je hebt dus duidelijk verkeerdom geteld. Pin 1 begint bij het slotje en je telt met de klok mee van onderaf gezien.

2550
10 april 2012, 18:12
Ik hoop dat je buisje dit overleeft heeft, 650V tussen anode en kathode, het enige is dat de kathode nog koud was...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G6EDONSS.jpg

cluseau
10 april 2012, 19:00
Ik hoop dat je buisje dit overleeft heeft, 650V tussen anode en kathode, het enige is dat de kathode nog koud was...


Valt wel mee hoor, als je hem gespiegeld bedraad komen alle draden op loze pennen. Tel maar eens de andere kant op, alle pennen zijn dan NC. Er is al rekening gehouden met mensen zoals Lars

bass blom
10 april 2012, 19:24
maar hoe komt hij dan aan sluiting?

cluseau
10 april 2012, 19:39
maar hoe komt hij dan aan sluiting?

Geen idee maar teken de buis maar uit, als je hem gespiegeld aansluit kom je precies op alle lege plekken tenzij inwendig iets is doorverbonden.

jacky
10 april 2012, 19:46
In de custom shop noemen ze dit soort producten (als het straks klaar is) team build ;-)

cluseau
10 april 2012, 19:48
Tja, hij zit lekker achter de buis en wij zijn nog steeds met dat topic bezig, wij maken ons drukker dan Lars gloofik

HaroldA
10 april 2012, 19:59
Tja, hij zit lekker achter de buis en wij zijn nog steeds met dat topic bezig, wij maken ons drukker dan Lars gloofik

... of hij ligt al ergens "te rusten" dankzij een dikke optater.

cluseau
10 april 2012, 20:03
... of hij ligt al ergens "te rusten" dankzij een dikke optater.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif

HaroldA
10 april 2012, 20:20
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif

Als het meezit ga ik vandaag ook spanning op mijn gereviseerde 2203 zetten, voor mij gaat hetzelfde gelden ;)

bass blom
10 april 2012, 20:21
Geen idee maar teken de buis maar uit, als je hem gespiegeld aansluit kom je precies op alle lege plekken tenzij inwendig iets is doorverbonden.

dan moet die ene blauwe draad dat dus doen.

larsje
10 april 2012, 20:38
sorry mannen, moest vandaag even werken -)) ben net thuis en leef nog steeds. Wat ik verkeerd heb gedaan is 2 en 4 omgedraaid, met andere woorden 1 geel en 1 rood draadje zitten verkeerd om. Hopelijk doet die buis het nog inderdaad.....morgen even opnieuw solderen en nieuwe zekeringen halen, poging 2....

2550
10 april 2012, 21:41
Misschien moet je voor toekomstige projecten een lamp in serie doos knutselen
http://www.kendrick-amplifiers.com/mm5/graphics/00000001/kendrick_limiter_full%20copy.jpg

cluseau
11 april 2012, 09:30
Misschien moet je voor toekomstige projecten een lamp in serie doos knutselen


En wat dan? Door een onervaren iemand 60W vermogen loslaten op een verkeerd aangesloten component? Lijkt me niet handig als je niet weet waar je mee bezig ben.



Wat ik verkeerd heb gedaan is 2 en 4 omgedraaid, met andere woorden 1 geel en 1 rood draadje zitten verkeerd om.

Dan was de tekening (post213) van 2550 juist. In dat geval is er waarschijnlijk niets aan de hand omdat de gloeidraad nooit tot leven kan komen en de buis niet kan geleiden. Blijft de vraag wat de oorzaak van je sluiting is geweest.


Op de foto uit post 211 is duidelijk te zien dat de blauwe draad op pin 2 zit ipv pi 8 tenzij je vanaf het slotje linksom geteld hebt. ik denk dat je het laatste hebt gedaan en vrees dan ook dat niet alleen 2 en 4 zijn verwisseld maar dat de hele voet verkeerd is aangesloten. Dus voor je een doos zekeringen leegschud......

bass blom
11 april 2012, 09:40
en als die ene voet verkeerdom zit is er een flinke kans dat de rest ook..

:hide:

larsje
11 april 2012, 09:47
het lipje wat een beetje gebogen is en naar boven wijst is pin 1 (het slotje zit links daarvan), rechts daarvan is dan toch pin 2 (clockwise) waar nu dat rode draadje zit (en een gele hoort te zitten) en links is pin 8 waar geel en blauw nu aan zitten ?!?

nb. dit allemaal van 'onderen' gezien

cluseau
11 april 2012, 10:41
het lipje wat een beetje gebogen is en naar boven wijst is pin 1 (het slotje zit links daarvan), rechts daarvan is dan toch pin 2 (clockwise) waar nu dat rode draadje zit (en een gele hoort te zitten) en links is pin 8 waar geel en blauw nu aan zitten ?!?

nb. dit allemaal van 'onderen' gezien

Ojee, krijgt Bas toch nog gelijk.

Het ligt er maar aan lars hoe je het bekijkt. Zoals ik het nu zie heb je de blauwe draad aan pin 2 ipv pin 8. Maak nou even een duidelijke foto van de onderzijde van de voet zodat we het slotje kunnen zien. Ik heb nu geen idee waar dat zit.

larsje
11 april 2012, 10:44
doe ik, er staan zelfs cijfers bij de pinnen die corresponderen met wat ik net vertel. Ik heb die vervolgens ook toegepast op die 6V6, weet niet of dat daarvoor dan ook geldt...foto volgt zo.

cluseau
11 april 2012, 10:48
Net nog wat foto's bekeken en gezien dat de 6V6jes wel goed zijn voor zover ik het kan zien.

Oops, tis weer voedertijd.....Ill be back.....

larsje
11 april 2012, 10:53
nu met buisvoet, buis en dikke worstevingertjes....

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/onderkantbuis.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/buisvoet.jpg

bass blom
11 april 2012, 11:10
wat ik met mijn ook maar beperkte kennis niet snap..
er gaan 2 rooie draden naar die buis en 2 gele.
hoog- en gloeispanning neem ik aan.
maar het is een gelijkrichter.. die gelijkspanning, waar komt die dan af?
die blauwe draad die bij 1 van de gele draden zit?
en pin 1 dan?

tommus42
11 april 2012, 11:31
Hier een plaatje van een voeding:

http://img521.imageshack.us/img521/120/voeding.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/521/voeding.jpg/)

Van boven naar beneden op de trafo: hoogspanningswikkeling, gloeistroom voor de gelijkrichtbuis, gloeistroom voor de andere buizen.

bass blom
11 april 2012, 11:37
dank. wel heel erg klein plaatje :D

larsje
11 april 2012, 11:43
ik heb een pdf schema van die 5E3, weet alleen niet hoe ik die geplaatst krijg, daar staat die trafo uitleg ook op volgens mij.

bass blom
11 april 2012, 12:04
ik heb een pdf schema van die 5E3, weet alleen niet hoe ik die geplaatst krijg, daar staat die trafo uitleg ook op volgens mij.

ff in google: free hosting pdf
intikken

cluseau
11 april 2012, 12:13
nu met buisvoet, buis en dikke worstevingertjes....


Lars, ik had al zo'n vermoeden dat het werk van de fabrikant er zo uit zou zien. Waar we nu benieuwd naar zijn is de combinatie van jouw werk en dat van de fabrikant. Misschien nog een plaatje van de onderkant :crazyhappy:

larsje
11 april 2012, 12:19
zie post 211, ik heb nog niets gewijzigd, wilde even wachten op jullie reactie. vanuit mijn optiek heb ik daar dus 2 draden (een gele en een rode verkeerd zitten (2 en 4 moet ik nog omwisselen, waarbij 2 het rode draadje bovenaan is, naast het lipje dat omhoog staat).

cluseau
11 april 2012, 12:25
zie post 211,

Die had ik gezien maar kan niet goed zien waar het slotje zit. Ik zou dat plaatje zo graag zien waarbij je door het gat kan kijken, alleen dan kan ik oordelen of het gored zit. Zoiezo hoort de blauwe draad aan pin 8 en niet aan 2.

Schema (http://www.amps-unlimited.nl/schema/fender/tweed-deluxe-5e3.pdf)

cluseau
11 april 2012, 12:29
die gelijkspanning, waar komt die dan af?
die blauwe draad die bij 1 van de gele draden zit?
en pin 1 dan?

Deze buis heeft een direct verhitte katode, dwz de gloeidraad zelf is de katode.

bass blom
11 april 2012, 12:31
Deze buis heeft een direct verhitte katode, dwz de gloeidraad zelf is de katode.

dank, begint te dagen.
en het gas komt ook op voor zo'n bakkie :p

larsje
11 april 2012, 12:32
hopelijk is het te zien, links van het lipje zitten geel en blauw aan elkaar (naar mijn idee 8), rechts zit een leeg soldeeroog (1 naar mijn idee).

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11042012421.jpg

cluseau
11 april 2012, 12:37
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon_smile.gif



edit
Owkee, nu is goed te zien wat je fout had gedaan. Op deze foto zitten pin 2 en pin 4 nog verkeerd. ik neem aan dat je dat inmiddels hebt veranderd?

larsje
11 april 2012, 12:42
nog niet, maar dat ga ik nu doen.......thanks. de 'telling' bij de andere buizen is hetzelfde, want daar ben ik wel vanuit gegaan.

cluseau
11 april 2012, 12:46
nog niet, maar dat ga ik nu doen.......thanks. de 'telling' bij de andere buizen is hetzelfde, want daar ben ik wel vanuit gegaan.

Ziet er veelbelovend uit, laten we hopen dat de oorzaak in die draadjes zat. Bij het opnieuw aanzetten alleen de gelijkrichter er in en de spanning op pin 8 meten. Dit is gelijkspanning van tegen de 500V= dus stel je meter goed in.

bass blom
11 april 2012, 12:48
spannend :cheerup:

cluseau
11 april 2012, 12:53
spannend :cheerup:

Dat snap ik, hij woont bij jouw in de regio. :hide:

bass blom
11 april 2012, 12:56
:crazyhappy: oei, zandzakken voor de deur? alle stekkers uit stopcontacten? :seriousf:

:hide:

larsje
11 april 2012, 12:57
450V op pin 8 met buis erin (en hij gloeit mooi op...)

cluseau
11 april 2012, 13:02
Kijk nu komen we ergens.

Volgende stap:
Ampje uitschakelen en de eindbuisjes er in.
Meter aansluiten op pin 8 van een van de eindbuizen.
Amp aanschakelen maar op standby.
Als alles even opgewarmt is dan de standby er af.
Spanning checken, mag niet meer worden dan zo'n 13V=. Is het nu 20V= dan moet je niet gelijk schrikken maar gaat het daar ver overheen dan uitschakelen.
Geef even aan wat voor spanning je afleest.

Zorg wel voor een load aan de uitgang