PDA

View Full Version : Bouwtekening kindergitaar



edwinmarc
13 februari 2012, 10:17
Ik wil een kleine elektrische gitaar voor mijn zoontje bouwen, maar kan geen bouwtekening vinden. Wie heeft er een bouwtekening van een elektrische gitaar (18" of 20") die ik mag gebruiken?

Tabula Rasa
14 februari 2012, 10:09
kan je de boel niet gewoon verschalen maar wel rekening houden met breedte van elementen en brug. Desnoods neem je een prefeb toets en zaag je hem na de eerste paar fretposities af. Ik weet dat er hier topics staan van een kleine telecaster en een kleine Les Paul.

Sanderltd
14 februari 2012, 11:46
Of hij ook de bouwtekeningen heeft weet ik niet, maar forum gebruiker "Cocobolo" hier heeft al voor verschillende mensen mallen gemaakt voor een mini-Telecaster. Die zien er erg goed uit en zijn al volledig op schaal etc.

snaarplukker
14 februari 2012, 11:56
kan je de boel niet gewoon verschalen maar wel rekening houden met breedte van elementen en brug. Desnoods neem je een prefeb toets en zaag je hem na de eerste paar fretposities af. Ik weet dat er hier topics staan van een kleine telecaster en een kleine Les Paul.Verschalen kan wel. Rekening houden met de breedte van de elementen, brug en topkam.
De prefab toets zou ik afraden want met een korter mensuur komen de frets ook onderling dichter op mekaar.

pueblo
14 februari 2012, 18:36
Verschalen kan wel. Rekening houden met de breedte van de elementen, brug en topkam.
De prefab toets zou ik afraden want met een korter mensuur komen de frets ook onderling dichter op mekaar.

vandaar dat je gewoon de eerste fretsleuven weg zaagt (zie het als een permanente capo) :)

snaarplukker
14 februari 2012, 21:02
vandaar dat je gewoon de eerste fretsleuven weg zaagt (zie het als een permanente capo) :)Ik denk niet dat de TS die kant op wilt.;)

barno
14 februari 2012, 21:14
Zoals gezegd: enige wat je nodig hebt is een prefab fretboard op basis waarvan je de scale bepaalt. Als je bv een 24,75 slotted prefab fretboard hebt en je zaagt het af op de B fret, hou je een scale van iets meer dan 18" over.

De grote van de body kan je zelf verschalen naar een gewenst formaat (neem als referentie de plaats van de upper straplock tov fretpositie in full scale bv.

edwinmarc
14 februari 2012, 21:35
Of hij ook de bouwtekeningen heeft weet ik niet, maar forum gebruiker "Cocobolo" hier heeft al voor verschillende mensen mallen gemaakt voor een mini-Telecaster. Die zien er erg goed uit en zijn al volledig op schaal etc.

Dank je voor de tip. Dat is in elk geval het meest in de richting van wat ik zoek.