PDA

View Full Version : volume kastje



Ibanez RuleZ
13 februari 2012, 08:58
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een probleempje dat ik een versterker met een mooi lead kanaal heb, maar zonder crunch. Nu is de simpele oplossing de volume pot van mijn gitaar en dat werkt helemaal prima. de versterker is prima dynamisch en levert een mooie crunch als ik de volume naar beneden draai (Mesa F50 is wat dat betreft wat ondergewaardeerd...).

Nu is het probleem dat ik geen zin heb ik 2 handelingen, namelijk schakelen van het kanaal en het draaien van mijn volume pot; dat moet volgens mij handiger kunnen, daar ik hem altijd ongeveer even ver terug draai. De simpele oplossing; het tegenovergestelde van een boost pedaal, namelijk een "cut" pedaal (ik heb een grondige hekel aan boosters). Nu ben ik op zoek naar een dergelijk pedaal, maar kan zo snel niets vinden, zeker niet met de specs die ik zoek

1. via jack schakelbaar (het zit in een fx rack, waarschijnlijk de lastigste)
2. geen "plop" als ik schakel
3. voor humbucker gitaren (dus wsl volumepot 250k)

bestaat zoiets, of weet iemand hoe ik dat zelf kan (laten) maken?

grt

Harrald

Meneer I.
13 februari 2012, 09:12
Een (250K) Passief Volumepedaal met minimum instelling voor de input van de amp, regelbare crunch tot lead! Geen plopgeluid.

EDIT: en anders een simpel pedaaltje maken met een 250k of 500k log potmetertje tussen de input en output in combinatie met een footswitch. Mogelijk plopgeluid.

EDIT 2: te snel gelezen zie nu dat je iets wilt laten schakelen via een fx rack...

DemolitionColorScheme
13 februari 2012, 09:19
... misschien is het omdat ik nog een beetje slaapwandel, maar heeft je lead kanaal geen aparte volume knop? Ik zou overigens als je met een rack speelt gewoon eens gaan denken over een multi-FX unit ...

... ho, rustig - niet zozeer om de effecten, als je dat niet wilt, maar voor volume regelingen en eventueel extra effecten. Bij veel units kun je dus gewoon de output regelen. Heb je overal hetzelfde volume? Dus altijd hetzelfde volume voor je leads?

Ibanez RuleZ
13 februari 2012, 09:22
misschien moet ik wat toevoegen; ik zoek geen "variabel pedaal", maar gewoon een kastje dat mijn volumepot op ongeveer 2/3e zet als ik hem inschakel.

dus zo:
gitaar --> schakelbaar doosje (extern schakelen dmv mijn gmajor2) met volumepot die ik zelf kan instellen (wmb zelfs gelijk aan het circuit in mijn gitaar met treble bleed cap) --> gitaar amp

Het gaat mij dus niet om het volume van het solo kanaal, maar de mate van oversturing die er uit komt. als ik de volumepot van mijn gitaar terug draai "cleant" het solo geluid erg mooi op naar een lekkere crunch.

H.

bass blom
13 februari 2012, 09:24
maar moet je dan tegelijk channel schakelen en dat kastje?

Buzzel
13 februari 2012, 09:29
Je zoekt een soort volume pedaal. Maar ipv zo'n voet ding een aan en uit knop em een potmeter. Moet wel kunnen.

Ibanez RuleZ
13 februari 2012, 09:29
@ bass blom

als ik van clean naar crunch zou gaan ipv clean naar lead wel ja (de gmajor zou dan het kanaal op de amp schakelen en dat kastje inschakelen)

@buzzel

exact, alleen dan wel een waarbij ik het kastje extern kan aan/uit kan switchen dmv een relais + jack ipv een "schop button" (en dat wordt volgens mij het meest lastig om te organiseren om dat plop loos te doen, want dat hoor je als een malle voor een amp)

bass blom
13 februari 2012, 09:42
ik zou haast denken dat het simpeler/goedkoper gaat worden die amp aan te laten passen. dat crunch kanaal.

muziekschuur
13 februari 2012, 09:51
Daar wordt vaak een grafische eq pedaal voor gebruikt. Of gewoon een tube screamer. Je kan met een tubescreamer je distortion gewoon uit laten staan. Dan heb je nog een clean boost over. Als je die terugdraait verzwak je het signaal. En heb je het effect wat je zoekt. De grafische eq heeft vaak iets van 10db of meer boost. Maar kan ook verzwakken. Heb je ook je gewenst effect. En daarbij een mooie manier om je crunch vorm te geven zodat ie ook mooi afwijkt van je lead kanaal. MXR heeft de wat duurdere. Danelectro heeft heel aangenaam geprijsde modellen.

Ibanez RuleZ
13 februari 2012, 10:00
@muziekschuur

daar heb ik idd ook over nagedacht, zeker ook vanwege de maakbaarheid van het geluid. probleem blijft dan alsnog wel de plopvrije loop die er niet in zit. Heb wel een nobels alex-1 switchloop, maar het irritante van dat ding is "PLOP", zeker voor het schakelen naar je leadkanaal.

tube screamers heb ik niet zoveel mee, die vallen wmb onder het kopje "booster". ze geven een bepaalde hardheid aan het geluid mee die ik niet mooi vind.

H

Ibanez RuleZ
13 februari 2012, 19:23
niemand anders ideetjes?

wellicht dat zo'n ding zelf te maken is, of dat iemand dat voor mij kan doen. Weet iemand een hobbyist die het leuk vindt zoiets te ontwerpen/maken ;-)

H.

FruscianteFan
13 februari 2012, 19:45
Niemand die dat ene pedaal van electro harmonix noemt?

http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_signal_pad.htm

Meneer I.
13 februari 2012, 20:17
Als je rack met midi om kan gaan dan kun je wellicht met een line6 M5 uit de voeten. Hierin selecteer je het volume pedaal met een ingestelde waarde die je bevalt. Op het moment dat je schakelt stel je op je rack (of via een gizmo amp oid) je lead channel aan/uit met het M5 volume pedaal aan of uit.

Ik heb iets soortgelijks wel eens gedaan met een M13.

Ibanez RuleZ
14 februari 2012, 08:54
ik ga ze beide eens checken. Nadeel van line 6 is volgens mij dat het hele zwikkie digitaal wordt voor mijn versterker en daar ben ik huiverig voor. Dat pedaaltje van EHX lijkt de helft van mijn vraag op te lossen, nu nog de ploploze schakeling ;-)

tnx allemaal!!

peter_heijnen
14 februari 2012, 09:15
Speciaal hiervoor gemaakt is de hbe paul gilberts detox, maar die kun je niet laten 'meelopen'. Dat heeft, zoals ieder nadeel, natuurlijk ook voordelen. Gebruik je zo'n pedaal gewoon voor je voeten, dan kun je het altijd vrij gebruiken zonder dat je het dus eerst moet programmeren in een patch. Handig voor korte/onverwachte/spontane fills, zowel op het lead als clean kanaal.

Harry
14 februari 2012, 10:15
volgens mij heeft Dirk_Hendrik ook zo'n pedaal in zijn assortiment, hoe het samengaat met rack-apparatuur weet ik niet...

titzenpitzer
14 februari 2012, 11:39
Hey, best handig, dat truuckje met die tubescreamer...ik heb al jaren een ts9dx maar ben er nog nooit opgekomen om dit te proberen, aiai.

Is er dan zoveel verschil met het gewone overdrive-geluid van de tubescreamer?

Fuhgawz
14 februari 2012, 15:17
volgens mij heeft Dirk_Hendrik ook zo'n pedaal in zijn assortiment, hoe het samengaat met rack-apparatuur weet ik niet...

Absoluut! De Lucky Luca, geweldig pedaal! Ik heb hem ook gebruikt voor precies dit doeleinde. Nu heb ik een zelfgebouwd mini mosfet boost/cut circuitje samen met een andere booster in een behuizing gebouwd, die dit voor mij oplost zonder dat ik er een extra pedaal op mijn plank hoef te leggen voor de 5-10% van de tijd dat ik hem gebruik. Maar als het toch in een rekje gaat dan maakt dat extra pedaaltje niet uit.

Link: http://www.dirk-hendrik.com/luca.html

Ibanez RuleZ
14 februari 2012, 20:46
ok, kijk, dat is dan ook een optie. Zo komen we wel ergens :-). Het is overigens niet mijn bedoeling een gruwelijk groot rack te bouwen, maar juist zo simpel mogelijk te blijven, zonder een bak met trapkastjes te hebben (niet mijn ding).

als ik het dus wel heb zijn er een paar opties

1. de EHX (waarvan ik wel hoor dat er teveel troep inzit waardoor ik ook hoog kwijt raak)
2. de Line6 M5 (grappig ding, wel erg uitgebreid en digitaal.... gitaristen zijn conservatief geloof ik)
3. de PG Detox (vind ik wel wat duur voor hetgeen ik hem voor nodig heb)
4. de Lucky Luca (blijkt hier dus goede ervaring mee te zijn).

Ik ga Dirk_Hendrik maar eens benaderen wat zo'n gevalletje kost :-)

H.