PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij bouwen Cigar Box Guitar



JGD
13 februari 2012, 00:00
Hallo allemaal,

ik wil al tijden een CBG bouwen.
nu ziet het er naar uit dat ik eindelijk een geschikte sigarenkist heb gevonden, gelukkig.

Qua voorbereiding/uitzoekwerk ben ik nu zover:


-hals: moet volgens een eiken latje zijn, ongeveer 5cm x 2,5 cm x 1 meter?
-element: goedkoop Piezo dingetje van de Conrad (maar welke, een " transducer"... ?)
-stemming wordt GDgd, dus 4 machine heads aanschaffen (Vox Humana)

Wil nu nog ergens iets vindne voor 2 mooie resonator gaten.

Iemand tips, ideeen, eerder een cbg gebouwd?

aaronstonebeat
13 februari 2012, 03:43
Een hele gitaar is maar ongeveer een meter lang; een hals van een strat, inclusief kop, zo'n 66 cm.

Piëzo-speakertjes krijg je bij Conrad voor een paar dubbeltjes per stuk en er zijn prima resultaten mee te boeken. Ik heb er laatst nog iets besteld en ik meen dat ze vanaf 25 euro geen verzendkosten rekenen.
(ze verkopen ook elementen, humbuckers en P90's, voor 12 of 13 euro)

'Resonator gaten' zijn gewoon gaten, eventueel met een metalen randje of een roostertje. Een resonator zoals in een Dobro is een ander verhaal.

edwinmarc
13 februari 2012, 11:11
http://cigarboxguitars.com/resources/how-to-build-a-cigar-box-guitar

crazycow
14 februari 2012, 19:26
Hallo,

Ik heb ca. 16 cbg's gebouwd.

Voor de hals kun je eiken gebruiken, maar ook allerlei andere houtsoorten zoals walnoot of mahonie, esdoorn.
Elementen en tuners kun je het beste op ebay kopen. Voor akoestische versterking heb ik zelf een paar keer een tweeband equalizer (volume, tone) gebruikt. Volgens mij iets van 8 euro incl. staafpiezo en verzending op ebay. Werkt prima. De equalizer is wel iets rond aan de onderkant en een sigarenkistje vrij plat, dus daar moet je wat op verzinnen.

Kijk ook een op cbgitty.com (o.i.d). Ze hebben alles voor een cbg,volgens mij inclusief resonator roostertjes (en anders op ebay). Resonator roosters zijn overigens behoorlijk groot voor een cbg, dus zeil- of gordijnogen zijn m.i. beter (of zaag een f-sleutel uit met een figuurzaag, ook heel mooi).

Gebruik niet zomaar alleen een piezo, dat klinkt helemaal nergens naar, zet er een equalizer tussen.

Ik heb zelf trouwens nog behoorlijk veel spul liggen dat ik waarschijnlijk niet op krijg (equalizer, knoppen, elementen, tuners, fretdraad, sigarenkistjes, zeilogen etc). Ik heb er zelf voor betaald dus het is niet gratis, maar ik hoef er ook niet aan te verdienen. Zeg dat je voor een complete set iets van 30-40 euro kwijt bent, maar dan ben je ook helemaal klaar behalve het hout.

Mocht je geinteresseerd zijn hoor ik het wel. Ik woon in Zandvoort, je kan ook langskomen.

Der Groovemeister
15 februari 2012, 00:13
Je kunt als afdekking van de klankgaten ook van die gootsteenroostertjes gebruiken. Gewoon bij de Xenos te koop. Kijk ook eens op deze site:
cigarboxnation.com (http://www.cigarboxnation.com)
die hebben ook een forum en allerlei usergroepen waar je tips en hulp kunt krijgen. En enorm veel foto's!
Ik gebruik altijd 4x2cm eiken hals lengte 85 cm van staartstuk t/m kop (neck through)
Dit is mijn 2e cbg:
http://api.ning.com/files/qqo53DO2is4YAJcgISB8ipczMdmDsHhxtcchhRwXh81p0ICB-ROJ0KSxPgljPPG334R2DbAkMkZnATgoo-bAETA32s3WBfg*/IMG_0939sm.jpg
2 kleine piezo schijfjes ( bij electronica-onderdelen winkel gekocht) onder de deksel geplakt ter hoogte van de brug.

Gromit74
9 maart 2015, 12:03
Zie dat dit een erg oude thread is. Maar toch even proberen. Misschien reageerd toch wel iemand. Heb zelf laatst mijn erste Cigar Box Guitar gebouwd. Klng is uiteraard erna. maar dat mag de pret niet bedreven. Wil nu wel eens een tweede poging wagen. Ben wel benieuwd of er mensen in de buurts zijn die graag eens face-2-face informatie willen uitwisselen en elkaar helpen leren spelen, of zo. Zie wel wat dingen online, maar vindt het in het echt toch wel leuker.
PS: Zit zelf in A'dam

Der Groovemeister
9 maart 2015, 12:43
Zorg in ieder geval dat je zondag 13 september 2015 naar het Dutch Cigar Box GUitar Festival in Ommen komt! Daar komen veel bouwers en spelers bij elkaar. Erg leuk festival!
https://www.facebook.com/pages/Dutch-CBG-Festival/435222433289827

Ik sta zelf 28 maart met een stand met mijn zelfgebouwde License Plate Guitars op de Vintage Guitar Show Veenendaal. Als je langskomt kan ik je wel wat dingen vertellen.
Misschien tot dan?
Servaas Bollen
Gumbo Guitars