PDA

View Full Version : Gewicht vintage Fender cabinets



JaKemp
12 februari 2012, 21:35
Hallo allemaal,

Dit is misschien een domme (en onbelangrijke) vraag, maar voor mij is het toch een puntje dat ertoe doet.
Weet iemand iets over het gewicht en de afmetingen van vintage Fender cabinets uit de jaren 60? Hiermee bedoel ik voornamelijk de 2x12" Bandmaster en Bassman cabinets.

Zijn ze draagbaar genoeg om af en toe mee naar optredens te nemen? Ik had een Twin amp en die woog 35kg wat ik echt wel veel te veel vond om mee rond te sleuren. Daarom ben ik nu geďnteresseerd in een head + cabinet zodat het gewicht wat verdeeld is. Maar als deze cabinets ook al 30kg wegen zoals ik op sommige sites zie dan zoek ik wel iets anders! ;-)

Als iemand het gewicht van zijn vintage Fender cabinet zou willen delen, zou ik dat erg op prijs stellen!

Mr.Fingers
12 februari 2012, 22:16
Nog steeds zwaar genoeg ;) (dit is van voor de tijd van de lightweight neodymium speakers).

De VM cab weegt 50 pond, en dat komt ongeveer overeen met een oude 4x12, dus zo'n 22 kilo.

vhoffman
13 februari 2012, 13:57
Ik heb zelf een showman cabinet uit 1974. Ik weet niet of die lijken op die uit de jaren 60... Maar dat ding lijkt wel 1000 kg te wegen...
Voordat ik het ding kocht was ik eens aan het researchen en dacht dat het wel meeviel, maar niets is minder waar... Ik denk dat hij minstens 50 kg weegt.

piezo
13 februari 2012, 14:47
Een Bandmaster luidsprekerkast met 2x12" Oxfords uit het blackface tijdperk weegt 22 kg.

Kim Wilson
13 februari 2012, 15:02
Zijn dat ook al van die grote dingen van een meter hoog? Mijn SF Bandmaster had een 2x12 cab van een meter hoog en 75 cm breed. Gewicht was niet zozeer een probleem, dat ding was gewoon onhandelbaar groot. Kon bijna nergens een trap mee op.

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Optreden20de20Spikke20Heerde2000820.jpg

Nobler
13 februari 2012, 15:20
Lang was mijn ouwe Vox AC30 (1964) mijn enige versterker. Die ging veel te hard, maar was ook loeizwaar. Vooral om de laatste reden heb lang gezocht naar een alternatief, dat ook nog eens lekker zou klinken op een lager volume. Ik dacht altijd dat alle Fenders te schel en te clean waren voor mijn smaak, tot ik de originele tweeds leerde kennen. Ik heb op een gegeven moment toch maar eens in de zak getast en heb vorig jaar een echte tweed Deluxe (combo) uit eind jaren '50 gekocht met een pine kast en een Jensen P12R. Behalve dat het geluid mij erg aanstaat, waardoor hij erg bruikbaar is voor repetities en kleine optredens, is het ding niet alleen ultiem draagbaar, maar kan ik hem zelfs licht noemen. In één woord geweldig. Omdat er in kabinetten geen trafo's zitten, en ik denk dat ze uit de tweed tijd net als de kast van mijn Deluxe van pine gebouwd zullen zijn (blijkbaar lichter dan het later gebruikte hout), en dat er ook Jensen Alnico's in zullen zitten, vermoed ik dat de (originele) kabinetten uit de Tweed tijd lekker licht zullen zijn. Met kabinetten uit de black- en silverface tijd heb ik geen ervaring.

piezo
13 februari 2012, 15:33
Zijn dat ook al van die grote dingen van een meter hoog? Mijn SF Bandmaster had een 2x12 cab van een meter hoog en 75 cm breed.PlaatjeNee, de verticale silverface kasten van na 1967, zoals die van jou, met de luidsprekers diagonaal, waren groter en daarom vanzelfsprekend ook zwaarder.

LemmyNL
13 februari 2012, 17:11
Zo'n reuze 2x12 Bandmaster cab heb ik ook en ik vind 'm juist lekker licht:seriousf:


...vergeleken met de 1x18 waar ik het eerst mee moest doen dan;)

Hij is alleen niet zo onwijs handzaam, maar dat is geen probleem.

Net gewogen, kan wel kloppen. 2x12 is 35 kilo, 1x18 is 66.

Little Jay
13 februari 2012, 17:52
Een lege 2x12 bandmaster/bassman cab bij Tube Amp Doctor weegt volgens hun site 15,3 kg
(http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Lautsprecher_Boxen_Lautsprecher_Boxen/Speaker_Cabinet_2x12_classic_blackface_black_864)

Met een paar neodyniums erin (per stuk ong 2kg) zou je dan op 19 ŕ 20 kg uit kunnen komen. Da's wel te doen.
Maar dan moet je wel neodyniums willen natuurlijk......

JaKemp
13 februari 2012, 21:17
Bedankt allemaal voor de goede raad!

Er zit inderdaad een verschil tussen de SF en BF cabinets. Ik heb het over de brede meestal liggende cabinets die zo typisch zijn voor de BF Bandmaster en Bassman.
Die rechtopstaande 2x12" zijn een pak groter en dus ook zwaarder...

Mr.Fingers
13 februari 2012, 23:12
Misschien eens kijken naar een 2x10 kast van een TremoLux?

JaKemp
14 februari 2012, 00:38
Misschien eens kijken naar een 2x10 kast van een TremoLux?

Daar heb ik naar gekeken maar die heeft een lager wattage dan de Bandmaster en de Bassman en overstuurt dus ook sneller. Als ik wat rond zoek op internet lees ik dat de tremolux snel overstuurt en niet erg lang clean blijft. Dus ik geloof dat ik beter af ben met een Bandmaster of Bassman omdat ik op zoek ben naar een versterker die toch ook wat clean headroom heeft.

yavin
14 februari 2012, 08:55
Zo'n reuze 2x12 Bandmaster cab heb ik ook en ik vind 'm juist lekker licht:seriousf:


...vergeleken met de 1x18 waar ik het eerst mee moest doen dan;)

Hij is alleen niet zo onwijs handzaam, maar dat is geen probleem.

Net gewogen, kan wel kloppen. 2x12 is 35 kilo, 1x18 is 66.

66 kilo...???!!!??

damn, ben blij dat jij tegenwoordig je eigen transportmiddel hebt...

LemmyNL
14 februari 2012, 08:57
Ben zelf wel blij dat ik 'm niet meer twee hoog de trap op hoef te tillen in m'n eentje:seriousf:

VDB
14 februari 2012, 12:21
Ik heb een VOX AC30 uit '74 en die weegt een ton. Daarnaast ook nog een Bandmaster en Bassman uit '64 en '65, met een 2 x 12 cabinet (niet de gigantische) en is perfect draagbaar. In de éne hand de head, de andere het cabinet ... en ik ben geen beer van een kerel.
Ik heb later wel de speakers vervangen door een V30 en G12H30 ... dat scheelt wel, maar steeds lichter dan de VOX. Ik vind het een super setup, veel body en nog draagbaar.

fredv
15 februari 2012, 21:33
Hallo allemaal,

Dit is misschien een domme (en onbelangrijke) vraag, maar voor mij is het toch een puntje dat ertoe doet.
Weet iemand iets over het gewicht en de afmetingen van vintage Fender cabinets uit de jaren 60? Hiermee bedoel ik voornamelijk de 2x12" Bandmaster en Bassman cabinets.

Zijn ze draagbaar genoeg om af en toe mee naar optredens te nemen? Ik had een Twin amp en die woog 35kg wat ik echt wel veel te veel vond om mee rond te sleuren. Daarom ben ik nu geďnteresseerd in een head + cabinet zodat het gewicht wat verdeeld is. Maar als deze cabinets ook al 30kg wegen zoals ik op sommige sites zie dan zoek ik wel iets anders! ;-)

Als iemand het gewicht van zijn vintage Fender cabinet zou willen delen, zou ik dat erg op prijs stellen!

Je vraagt dus naar een 60's cabinet: de vroege cabinetten (1962-1966) zijn de kleinste en meest handzame, later werden ze steeds groter . Ik zie dat iemand hem al gewogen heeft (22kg), zal de mijne (65-er) ook nog eens op de weegschaal zetten. Ik vind hem in ieder geval goed te tillen. Heb ooit een Twin gehad, en die kan je moet goed fatsoen zelfs moeilijk in de kofferbak van je auto krijgen. 2x12 Bassman cab past achterin de bageruimte van mijn Ford Fietsa, en dan kan de top er ook nog bij. Ik vind het qua hanteerbaarheid goed te doen.

fredv
15 februari 2012, 21:40
Terug van de weegschaal:
De 65-er 2x12 cabinet weegt precies 20 kg (zal beetje afhankelijk zijn van type speakers).
De 64-er Bassman-top die ik er bij heb, weegt 14 kg.

fredv
15 februari 2012, 21:44
Tremoluc cabinet zitten 2x10 inch speakers in. Maar die kun je wel vervangen door 2x12 speakers die qua wattage beter passen bij je top. Moet je (denk ik....) wel het baffle (de voorplaat waar de speakers op vast zitten) aanpassen - de vraag is of je dat wilt en of het niet zonde is om dat te doen bij zo'n oude kast. Tremolux kast is overigens maar een heel klein beetje kleiner en lichter dan Bassman/Bandmaster-kast.

Kim Wilson
16 februari 2012, 10:29
Het tekort aan vermogen zou ik niet zo bang voor zijn. Mijn Vibrolux Reverb (2x10" combo) heeft een 2x 6L6 eindtrap en heeft dus ook 40 watt. Daarbij vraag ik me af of een Tremolux eerder overstuurt vanwege de speakers.

Wat voor amp wil je er op zetten?

JaKemp
17 februari 2012, 17:13
Terug van de weegschaal:
De 65-er 2x12 cabinet weegt precies 20 kg (zal beetje afhankelijk zijn van type speakers).
De 64-er Bassman-top die ik er bij heb, weegt 14 kg.

Prachtig, bedankt fredv ! Fijn dat je je best doet om mij te helpen ;-)

JaKemp
17 februari 2012, 17:14
Het tekort aan vermogen zou ik niet zo bang voor zijn. Mijn Vibrolux Reverb (2x10" combo) heeft een 2x 6L6 eindtrap en heeft dus ook 40 watt. Daarbij vraag ik me af of een Tremolux eerder overstuurt vanwege de speakers.

Wat voor amp wil je er op zetten?

Dat gaat tussen de Bassman, Bandmaster of de Showman... Zal er eerder om gaan welke het eerste aan een leuke prijs wordt aangeboden ;-)

Mr.Fingers
17 februari 2012, 20:41
Zonder te willen spammen: in de beatshop in Antwerpen staat een mooie 1963 Tremolux met 2x10 te koop voor 1200€. Origineel, afgezien van dat iemand de witte tolex zwart gelakt heeft. Maar: AWESOME klank, en kan best luid (is een 30W versie)!

JaKemp
17 februari 2012, 23:58
Zonder te willen spammen: in de beatshop in Antwerpen staat een mooie 1963 Tremolux met 2x10 te koop voor 1200€. Origineel, afgezien van dat iemand de witte tolex zwart gelakt heeft. Maar: AWESOME klank, en kan best luid (is een 30W versie)!

Bedankt Mr.Fingers! Ik ga er zeker eens een kijkje nemen!

Maar ik maak me gelijk zorgen over dat wattage... Heeft deze versterker nog een mooie (luide) clean headroom? Kan hij luid gaan en toch nog clean blijven? Hij moet namelijk kunnen dienen op repetities en op optredens waar ik clean moet kunnen spelen én ik mezelf nog kan horen ;-) Heeft iemand hier misschien wat ervaring met de tremolux?

fredv
20 februari 2012, 10:53
Bedankt Mr.Fingers! Ik ga er zeker eens een kijkje nemen!

Maar ik maak me gelijk zorgen over dat wattage... Heeft deze versterker nog een mooie (luide) clean headroom? Kan hij luid gaan en toch nog clean blijven? Hij moet namelijk kunnen dienen op repetities en op optredens waar ik clean moet kunnen spelen én ik mezelf nog kan horen ;-) Heeft iemand hier misschien wat ervaring met de tremolux?

Heb zelf naast mijn 64-er 2x12 bassman ook een tijdje een 62-er 2x10 Tremolux gehad. De Tremolux had een heel mooi clean geluid, begon vanaf 4-5 lekker te oversturen, maar zakte dan vanaf 8 in (buizen rectifier). Ik vond de Tremolux net wat power missen. In de oefenruimte kwam ie helemaal niet mee met de rest van de band. Heb ook wel eens over een 60s Tremolux gespeeld waar de eigenaar een Bassman-output-trafo in had gezet (en waarsch nog wat aanpassingen). Die had dat probleem niet.
Tremolux, Bassman en Showman zijn wel heel verschillende versterkers. Showman heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me erg veel power te hebben (dus wel lang clean?).

Wat voor sound en mogelijkheden zoek je eigenlijk?

JaKemp
20 februari 2012, 11:09
Ik zoek eigenlijk een versterker met een mooie clean sound die ook lang clean blijft dus niet meteen begint te oversturen. Natuurlijk mag hij wel oversturen want die prachtige natuurlijke overdrive blijft onverslaanbaar. Maar ik wil wel op een optreden clean én hoorbaar kunnen blijven.
Qua mogelijkheden heb ik niet veel nodig, hij moet goed met pedaaltjes overweg kunnen en hij moet draagbaar zijn. Vandaar dat ik voor een head en cabinet ga.

Ik denk dat de Showman wat teveel power heeft voor wat ik nodig heb. Daarom twijfel ik nu tussen Tremolux, Bandmaster en Bassman. Om eerlijk te zijn weet ik zelfs niet goed wat het verschil is tussen de 3, buiten die paar watt en 4ohm vs 8ohm vd tremolux.

matto
20 februari 2012, 14:39
Tremolux, Bandmaster en Bassman. ze worden steeds potiger , dus een tremolux gaat veel makkelijker door de knieen dan een bandmaster en een bandmaster weer makkelijker dan een bassman.
Ik ga er van uit dat je weet dat de genoemde amps alle drie topjes zonder reverb zijn, de bandmaster en tremolux hebben wel tremolo aan boord.
De vergelijkbare combos zijn vibrolux reverb, Vibroverb en pro reverb.

fredv
22 februari 2012, 12:37
Ik zoek eigenlijk een versterker met een mooie clean sound die ook lang clean blijft dus niet meteen begint te oversturen. Natuurlijk mag hij wel oversturen want die prachtige natuurlijke overdrive blijft onverslaanbaar. Maar ik wil wel op een optreden clean én hoorbaar kunnen blijven.
Qua mogelijkheden heb ik niet veel nodig, hij moet goed met pedaaltjes overweg kunnen en hij moet draagbaar zijn. Vandaar dat ik voor een head en cabinet ga.

Ik denk dat de Showman wat teveel power heeft voor wat ik nodig heb. Daarom twijfel ik nu tussen Tremolux, Bandmaster en Bassman. Om eerlijk te zijn weet ik zelfs niet goed wat het verschil is tussen de 3, buiten die paar watt en 4ohm vs 8ohm vd tremolux.

Als je echt clean wilt blijven, weet ik niet of dit versterkers voor jou zijn. Bassman is weliswaar de potigste van de 3, maar heeft een ruig, stoer geluid, dat ik niet "clean" zou noemen - hangt er een beetje vanaf hoe hard je band speelt. Als je echt voor clean gaat, lijkt me een showman meer wat voor je - of een twin reverb.

Maar begon deze topic niet over gewicht en handelbaarheid? Er zijn ook mensen die het versterkerdeel van de twin scheiden van de speakers. Kan lomp, door ze in 2-en te zagen, maar je kunt het chassis van de versterker ook in een ander kastje doen.