PDA

View Full Version : Versterking Toetsen



N.D.
12 februari 2012, 20:31
Goedenavond!

De toetsenist uit m'n bandje (zie sig) wil graag speakers hebben om z'n Piano/Synth/Orgel uit te versterken.
Bij grotere gigs gaat dat natuurlijk via de PA en is 't allemaal geen probleem, maar het gaat vooral even om kleine jamsessies, repetities en optredens waar we gewoon met eigen versterking spelen.

De band bestaat uit drums, percussie, gitaar, bass, 3 blazers en de toetsen. Het gaat dus niet hard (wel even belangrijk om te weten!).

Ik dacht zelf dat 't makkelijkst gewoon een actieve monitor zou zijn, gewoon de uitgangen van de Nord naar de monitor en klaar.

Maar omdat ik geen idee heb wat nou precies goed is in dit gebied stel ik de vraag dus even hier. Wat is het makkelijkst, is niet te zwaar (qua gewicht en vermogen), gaat hard genoeg en is een beetje degelijk?
Budget is niet heel royaal (allemaal arme studenten he), rond de €200.

Alvast bedankt!

bass blom
12 februari 2012, 20:45
ja, gewoon een actieve monitor kan prima.

N.D.
12 februari 2012, 20:54
ja, gewoon een actieve monitor kan prima.

Ja, daar waren we dus al uit. Maar welke, dat is de vraag.

Arvoitus
12 februari 2012, 21:12
- Wat is het makkelijkst, is niet te zwaar (qua gewicht en vermogen), gaat hard genoeg en is een beetje degelijk?
- Rond de €200.
Ik denk dat je een van die twee criteria moet weglaten voordat je een goede beslissing kan maken. Of je moet op de tweedehandse markt heel veel geluk hebben.

Voor die prijs heb je (nieuw) iets van Behringer, maar ik durf je niet te garanderen dat het hard genoeg kan en degelijk is.

N.D.
12 februari 2012, 21:22
'T zijn niet mijn centen, dus kan 't niet zomaar beslissen ;)

Maar rond de €200 euro, ik zag op Thomann deze staan:
http://www.thomann.de/nl/solton_mf_200a.htm
&
http://www.thomann.de/nl/ld_systems_mon_101a.htm

Ik ben niet thuis in merken van live&PA-apparatuur, dus zou ook niet echt weten wat okee is en niet.
Het gaat er vooral om dat 't werkt eigenlijk:D

Harry
13 februari 2012, 10:12
bestaat er niet zoiets als keyboardversterkers? En is het geen idee dat je toetsenist naar een muziekwinkel gaat om te zien wat ze daar aanraden?

showband
13 februari 2012, 11:45
keyboardversterkers zuigen en zijn vreselijk te duur.
Vaak zijn het een soort veredelde autospeakers met een onderpowered transistoramp. (40 of 60 watt met een dunne spaanplaat behuizing en een bullet tweetertje) Vrijwel elke powered monitor gaat beter werken.

Overigens op zo een vreselijk klein budget is een tweedehands basversterker ook te overwegen. Mits het er een voor slappers/funkers is.
Dus geen ampeg maar swr, hartke, trace enz. Die kun je soms voor een prikkie kopen en geven veel meer volume/sound dan een vergelijkbare roland oid.
Ik heb voor synth altijd betere resultaten met peavey TNT's gehad dan de zanginstallaties in oefenruimtes.

Maar goed als je spaart RCF 312. Als je tweedehands zoekt JBL eon

bass blom
13 februari 2012, 11:52
ja peavey TNT is een ok optie.
die goedkope monitors zijn vaak in werkelijkheid veel minder watts dan in de folders.

Kim Wilson
13 februari 2012, 12:14
Ik heb ooit een keyboard gehad, die ik versterkte met een oude GEM actieve PA-speaker. Ideaal. Een stuk goedkoper dan een keyboardversterker en een geluid dat klonk als een klok. Voordeel van een topkast is dat je een full-range kast hebt, die ook alle lage tonen goed kan verwerken.

Kortom, een tweedehands actieve PA-speaker is the way to go.