PDA

View Full Version : Eerste electrische gitaar, shortlist klaar, advies gevraagd (Epiphone, Squier)



BossEd
12 februari 2012, 17:58
Halo allen!

Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt dat ik een electrische gitaar ga kopen. En dan kom je erachter dat er wel heel veel variabelen zijn ;) - Single coils, humbuckers, vormen, nekbreedtes.. noem maar op.

Nu ben ik gisteren bij de muziekwinkel geweest en heb een demonstratie gekregen van twee gitaren:
- Squier Affinity HSS
- Epiphone Sg G310

Mijn muzieksmaak is heel erg breed, maar de electrische gitaar zou ik toch het liefst gebruiken voor punk (Rise Against, Greenday..) oude rock (de guitar hero 3 liedjes in principe) en metal (Danzig - Mother, H.I.M)).

En ik heb enigszins bevestigd gekregen wat ik al wist. Dat mijn voorkeur voor de sound in principe uitgaat naar een humbucker pickup). In het geval van de demonstratie was dat dus de Epione g 310.

Overigens speel ik inmiddels al een jaar of 2 op een Epiphone accoustische gitaar en heb ik recent een 2e hands klassieke gitaar gekocht. Op beide speel ik met veel plezier, ik zou mezelf beschrijven als een enthousiaste beginnende gitaar speler. Ik heb geen instructeur maar haal mijn motivatie en lessen weg van Youtube. Maar ik besef me wel dat deze electrische gitaar zeker een aantal jaren mee moet gaan. Wat zoveel betekent als ik wil een gitaar waar ik over twee jaar met meer ervaring en kunnen nog geen spijt van heb. Iets dat ik met een 150 euro compleet setje ongetwijfeld wel ga hebben.

Duidelijk zou je zeggen, maar nu wordt het verhaal ingewikkelder ;)

De Epiphone Sg G310 vond ik erg lekkerklinken en er ook beter uitzien dan de Squier. Nu heb ik na een beetje youtuben en prijsvergelijken eigenlijk een beetje mijn pijlen gezet op de EPIPHONE VINTAGE G-400 WC. De enige reden daarvoor is eigenlijk (alleen) omdat ik die er ongelofelijk mooi uit vind zien ten opzichte van de SG 310. Hoe je het ook wend of keert, de gitaar wordt ook een belangrijk meubelstuk (in mijn kleine appartement).

Na heel wat informatie gevonden te hebben ben ik tot de volgende belangrijke punten gekomen:
- De Squier heeft een dunne(re) nek
- Ik vind de Epiphone SG 310 beter klinken dan de Squier
- De Epiphone's hebben een brede(ere) nek waar flink wat kracht op gezet moet worden (aldus 1 reviewer maar deze drukte dit wel heel erg op het hart)
- De Epiphone VINTAGE G-400 WC ziet er fantastisch uit met de mat finish
- Gisteren na het bekijken van de gitaren heb ik even op een Fender kunnen spelen en dat speelde best leuk, ik ko nvoor zover ik kon inschatten goed over weg met de nek. Het geluid was zoasl de Squier, iets te clean voor mijn smaak.

De vragen die dan in mij opkomen zijn:
- Moet ik mij als beginner druk maken over de dikte van de nek? Het lijkt mij typisch iets waar je aan went?
- Zal de G 400 anders klinken dan de 310? (volgens mij is de hardware hetzelfde alleen de afwerking is beter)
- Vergeet ik iets waar ik echt op moet letten?

De versterker heb ik bewust eve uit het verhaal gelaten om het niet nog complexer te maken. Ik snap dat dit van groot invloed heeft op het geluid. Overigens heb ik de gitaren in de winkel door dezelfde Marshall mg30fx gehoord. (en het kleinere broertje van deze versterker heeft nu dan ook mijn voorkeur)

Allemachtig van een verhaal, ik hoop dat iemand de moeite neemt om dit te lezen ;)

Buzzel
12 februari 2012, 18:04
Als ik het zo lees moet je die epiphone kopen. Alles in je post wijst daar naar toe.

The Unforgiven
12 februari 2012, 18:39
Loop alsjeblieft met een grote boog om die Marshall heen, is hier al genoeg over geschreven, en ik denk dat ik gerust mag zeggen dat dat ding nergens naar klinkt.

.slash.
12 februari 2012, 21:08
Loop alsjeblieft met een grote boog om die Marshall heen, is hier al genoeg over geschreven, en ik denk dat ik gerust mag zeggen dat dat ding nergens naar klinkt.

+1, ik heb er gister op gespeeld, 3x niks...

Als ik je verhaal zo lees wordt het mij duidelijk dat de Epiphone voor jou de beste keuze zou zijn.
Als je (net als ik) de g400 mooier vindt, dan moet je daar voor gaan, wat geluid betreft zullen de epiphones weinig van elkaar verschillen, maar de bespeelbaarheid verschilt wel degelijk!

Zelf vind ik gitaren met een mat-finish fijner spelen dan een gitaren met een hals waar 100 liter lak overheen is gepleurd.

Succes!;)

jules
12 februari 2012, 21:39
tja moeilijk hoor, heb je ook iets van een budget voor ons, en heb je ook eens op marktplaats gekeken?

BossEd
12 februari 2012, 21:50
Tijdens het schrijven werd het mij ook al duidelijker dat de g400 waarschijnlijk de beste keus voor mij is. Grappig dat zoiets duidelijker wordt wanneer je het aan anderen probeert te verwoorden ;)

Duidelijk over de Marshall, dan moet ik me daar nu even verder in verdiepen voor (mogelijke) alternatieven. Ik struin het forum even rond voor Marshall + alternatieven topics.

Budget is eigenlijk ~300 euro voor gitaar + versterker(tje). Met de g400 + een marshall mg30/15fx zit ik daar inmiddels net acceptabel boven (~380) bij thomann.

Zo te horen zitten er in elk geval nog geen hele gekke gaten in mijn redenatie. Mooi om te horen! - Het was namelijk wel mijn bedoeling deze week op de bestelknop te drukken, om het risico te vermijden dat van uitstel afstel komt.

jules
12 februari 2012, 21:58
Tijdens het schrijven werd het mij ook al duidelijker dat de g400 waarschijnlijk de beste keus voor mij is. Grappig dat zoiets duidelijker wordt wanneer je het aan anderen probeert te verwoorden ;)

Duidelijk over de Marshall, dan moet ik me daar nu even verder in verdiepen voor (mogelijke) alternatieven. Ik struin het forum even rond voor Marshall + alternatieven topics.

Budget is eigenlijk ~300 euro voor gitaar + versterker(tje). Met de g400 + een marshall mg30/15fx zit ik daar inmiddels net acceptabel boven (~380) bij thomann.

Zo te horen zitten er in elk geval nog geen hele gekke gaten in mijn redenatie. Mooi om te horen! - Het was namelijk wel mijn bedoeling deze week op de bestelknop te drukken, om het risico te vermijden dat van uitstel afstel komt.

mhh voor 380 euro moet je zeker wel een leuk setje kunnen vinden, kijk bijvoorbeeld eens voor een les paul of een sg van het merk vintage, en kijk eens voor bijvoorbeeld naar een bugera of een roland cube of zo, moet het allemaal nieuw zijn?

Casual Ruud
12 februari 2012, 22:07
http://link.marktplaats.nl/523757864 en http://link.marktplaats.nl/530449068

Ben je voor 250,00 klaar, misschien wel minder als je wat onderhandeld.

Weet alleen niet wat voor type die SG is. Denk een G400, niet zeker.

BossEd
12 februari 2012, 22:08
De keuze is nu gevallen voor de g400 en tenzij er hele sterke bezwaren zijn die ik nog niet ken denk ik dat ik daar wel tevreden mee ben. Het blijft hoe dan ook een eerste gitaar, over 3 jaar kan ik wel eens herevalueren ;) - Het gaat me in eerste isntantie echt om dat het geen totale miskoop wordt. Voor de G400 ben ik daar wel van overtuigd, voor die Marshall dus nog niet ;)

In principe hoeft het niet nieuw te zijn. Maar de G400 zou ik wel nieuw willen kopen, gemakshalve is het dan wel praktischer om de versterker er ook meteen bij te kopen. Maar tweede hands is op zich geen punt, mocht er iemand een goed aanbod hebben in de buurt van Groningen.

Overigens zit ik in een appartementje en hoef ik geen versterker te hebben die superhard kan. De 30watt die nog niet vol open was in de muziekwinkel was echt overkill voor wat ik van plan ben.

Thomann bied wel combi-kortingen aan met verschillende versterkers. Waaronder een spider line6 waar ik veel mensen ook over hoor.

wietse
12 februari 2012, 22:12
Loop alsjeblieft met een grote boog om die Marshall heen, is hier al genoeg over geschreven, en ik denk dat ik gerust mag zeggen dat dat ding nergens naar klinkt.
instellen is ook een kunst, ik had er laatst ook één en die weer doorverkocht aan een maat van me voor wie het een enorme verbetering is na zijn prehistorische novanex, en ik vond hem niet verkeerd, het kan beter maar beslist niet slecht.
alleen voor de extremere metal vond ik hem niet geschikt maar ik kon er na wat geklooi toch "the brown sound" zoals dat genoemd wordt er uit halen, lekkere stevige 70's hardrock sound. (oke was wel de el maya voor nodig)
alleen die ingebouwde effecten was ik niet weg van, chorus een beetje open en de rest niet aankomen was mijn mening.
dan kan je beter een paar pedaaltjes gebruiken.

wietse
12 februari 2012, 22:16
. Maar tweede hands is op zich geen punt, mocht er iemand een goed aanbod hebben in de buurt van Groningen.



in friesland ook goed?(helaas alleen gitaren)
zie mijn site, en anders effe wachten tot 3 maart, de noorder gitaardag in zuidbroek, ik neem heel wat gitaren mee daarheen en geert1976 nog veel meer volgens mij.

frekie
12 februari 2012, 22:34
Recentelijk een ouwe Marshall transistor combo uit de 80s gehad, Master Lead Combo, 30 W, 12 inch Celestion speaker. Kwam een heel acceptabele 70s/80s crunch uit, goede bouwkwaliteit, nog echt made in England. Was niet duur op MP.

Squier Affinity zou ik niet doen, dan doorsparen of 2dehands Squier Standard, London City.

marter544
13 februari 2012, 11:24
Dat nog niemand het verschil tussen de bolt-on van de 310 en de set neck van de 400 heeft gemeld :sssh: Iig, de originele Gibson SG, heeft een gelijmde hals. Zowel de 400 als de 310 zijn daar kopies van, voor een wat normalere portemonnee. De 400 heeft ook de gelijmde hals, waar de 310 een hals heeft die vast zit met 4 schroeven. Op een SG hoort naar mijn mening een gelijmde hals, net als bij les pauls.. Staat mooier, en je kan veel lekkerder op de hoge fretten komen. Het geluid zal ook wat verschillen.

lindstrom
13 februari 2012, 11:28
Als ik het zo lees moet je die epiphone kopen. Alles in je post wijst daar naar toe.

+1!! maar dan wel de G400 ipv de G310.



Loop alsjeblieft met een grote boog om die Marshall heen, is hier al genoeg over geschreven, en ik denk dat ik gerust mag zeggen dat dat ding nergens naar klinkt.

+1!!

staat bij mij in de top 3 van amps om nooit te kopen!

Buzzel
13 februari 2012, 11:47
Koop een boss roland cube. Een heel goede thuis amp met leuke effecten.

jules
13 februari 2012, 12:38
Mee eens een cubetje is perfect om.mee te beginnen

guitarkid
13 februari 2012, 13:34
instellen is ook een kunst, ik had er laatst ook één en die weer doorverkocht aan een maat van me voor wie het een enorme verbetering is na zijn prehistorische novanex,


Ja hee, dan klinkt alles beter.... Als dat het criterium wordt! :seriousf:

de_stoffel
13 februari 2012, 14:45
Voor amp wil ik ook graag even de Fender Mustang reeks voorstellen. Goedkoop, klinkt goed, en wanneer je hem aan de pc hangt 1001 instelmogelijkheden!

lindstrom
13 februari 2012, 15:01
Misschien een optie:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/525230816-richwood-les-paul.html?return=eJxNzUsKgzAQgOG7CO1Oo7GgRKTYmwRNm 5AnmRGLpXfvWLroJvnyz0CkaMTLiHoAwXkvClAyz3rQiEkwZmN SofIyW0xOSoQqOObX3ShbqlCaAJhXrwKqwCBImf9L%2BTAoM93 KKYvZwKzZ3F36SqN316cbm%2FMCI8ZTOzWn9ubomDreH%2BQHL 18icTeJCPcFfrvpqDXB02AK9GE289HXX7cbgZreYlzoHcFQ4Oe U1rEuhvcH3AhQmw%3D%3D&df=1&fta=eNo1j0GOwyAMRe%2FComsMJIBRrzBXiCCQNpqkQSVpoql6 9zHRzIrnb77t71Hju6BBtj2n7uWnwhyVDbJjusIlluu6ILgJUA vjJoFa0bPiz5hdGWKhXl6RuznjY5vTc%2Bxd3qj%2B3pH4vi9L dEsZUVxy3q68DlfIsr8l5kYyF5TIxnhuhRaQyWBj3xh5QG97bo w9YFBSQtsSWKF4GCpwLQMnMNI0PlbwIupYXTwJHapi2jDUPw1v Avg6J7UiVUW1vfZAIJXmXlbggfwEEHUCVaGRPNGuELTVyRyQ7C AGMOeldPS6ZB9LN6XHbb3%2Fh7HIZn90NR9FiqcmkPmdua8%2F fDHnkeP78%2FkFJs1yuQ%3D%3D&fta_ind=11&fs=1

jules
13 februari 2012, 19:18
Hoeveel wil je uitgeven voor een amp, wil niet spammen.maar heb nog een fender princeton chorus staan die weg mag, heb je nog 200 euro voor een gitaar over :)

BossEd
13 februari 2012, 23:07
Allen bedankt voor de suggesties en reacties!

Doro verplichtingen heb ik wonesdag pas tijd om me even te verdiepen. Maar als ik het zo proef is een Roland Cube als beginnend versterker een prima keuze. Woensdag zal ik de fetures eens even goed doornemen ;) De Fender mustang zal ik ook even polsen.

jules: In principe de prijzen die ik nu zie is 100-125 euro een range waar ik in kan zitten (15w zal voldoende moeten zijn voor thuis oefenen). Voor die prijs bestel ik het ook liever nieuw bij dezelfde winkel als de gitaar, dat scheelt nu eenmaal weer werk. Een duurdere is leuk voor later als upgrade. Qua gitaar heb ik nog geen argumenten gehoord tegen de Epiphone g400 wc, en daar is mijn hart nu aan verpacht :)

BossEd
15 februari 2012, 16:21
Het wordt de Roland Cube 15xl icm met de Epiphone g400.

Vanavond gooi ik de bestelling de deur uit!

Wat ik me nog wel afvraag en nergens kon vinden: Wat zit er allemaal bij de gitaar?

Moet ik nog een snoer naar de versterker erbij kopen? (ik vermoed van wel maar is ook zonde als het er wel bij zit)
Ik neem aan dat de snaren er al wel inzitten? (dit was bij mijn accoustische destijds wel gewoon het geval).

dagrim1
15 februari 2012, 16:48
Cube15xl is een goeie optie, je kan ook nog de Fender Mustang I overwegen... Ook een zeer leuke versterker die je ook nog eens op je pc kan aansluiten om eea op te nemen (en ook de presets instellen).

Je zult er inderdaad nog een kabel bij moeten kopen, die krijg er niet standaar bij. Eventueel nog plectra en misschien een tuner? (Hoewel die op de fender en dacht ook de cube al in zit gebouwd, iig voor standaard tuning).

Verder, ehm... koptelefoon voor als je subtiel wil oefenen? En een gitaarhaak/standaard om je gitaar neer te zetten? Eventueel nog een schouderband (en lockstraps) en een gitaarhoes mocht je hem af en toe willen vervoeren. En dat is het wel zo'n beetje ;)

Snaren zitter er inderdaad wel al op ;)

tib888
15 februari 2012, 17:13
Je zult er inderdaad nog een kabel bij moeten kopen, die krijg er niet standaar bij. Eventueel nog plectra en misschien een tuner? (Hoewel die op de fender en dacht ook de cube al in zit gebouwd, iig voor standaard tuning).

Bij m'n Epiphone LP Standard die ik in januari gekocht heb zat wel een kabel bij. Of die op iets trekt is weer een ander verhaal natuurlijk ...

dagrim1
15 februari 2012, 17:22
Bij m'n Epiphone LP Standard die ik in januari gekocht heb zat wel een kabel bij. Of die op iets trekt is weer een ander verhaal natuurlijk ...

Oh, my bad... Maar ach, kan nooit kwaad om een reserve (en/of andere lengte/kwalitatief wat betere) te hebben ;)

BossEd
15 februari 2012, 22:26
@dagrim1 Bedankt voor de tips, heb op de valreep ook maar twee muurbeugels besteld. Had ik toch nodig, de rest heb ik al.

Zodra de boel binen is zali k eens kijken of ik het topic wat kan aanvullen met foto's en first impression. Na wat onderzoek lijkt het er overigens gewoon op dat er wel een kabel bij de gitaar zit. Om die reden ook maar geen kabel besteld. Mocht ik ruis waarnemen weet ik in elk geval wat ik als eerste moet vervangen :)

Nogmaals thanks iedereen. Dit lijkt een mooi actief forum, ik denk dat ik dus nog wel even blijf plakken (als lezer ;)!