PDA

View Full Version : Wat is je favoriete hout voor je fretboard?



jze
12 februari 2012, 14:06
Rosewood, maple of ebben toets. Wat heeft jullie voorkeur en waarom?

The Unforgiven
12 februari 2012, 14:09
Ik heb eigenlijk alleen maar gitaren met Rosewood toets, ik ga daar dus maar voor.

Oranjeaap
12 februari 2012, 14:14
Ligt een klein beetje aan de gitaar waar het op zit. Rosewood en Ebben vind ik wel fijn. Maple heb ik slechte ervaring mee.

budje
12 februari 2012, 14:16
Ik heb rosewood, wenge, maple, onduidelijke chinese shit....Mij boeit t niet echt!

DemolitionColorScheme
12 februari 2012, 14:47
Duidelijk; tetten op m'n fretboard.

Mr.Fingers
12 februari 2012, 14:52
Rosewood, vanwege de warmere klank, het feit dat het niet gelakt hoeft te worden (speelt zo stroef) en de houtige feel.

Eko
12 februari 2012, 15:06
Ik heb ebben op de Setzer Signatures , dat speelt heel erg fijn. Rosewood als 2e.

jze
12 februari 2012, 15:07
Ik heb rosewood, wenge, maple, onduidelijke chinese shit....Mij boeit t niet echt!

Dit vond ik eerst ook, maar sinds ik ook een gitaar met ebben fretboard heb vind ik dat toch wel erg fijn. Maar het is nog steeds geen halszaak bij aanschaf...

Ik zie dat in de poll tetten op het fretboard nu het meest gewild zijn. Straks ook maar eens proberen dan ;)

Mitch
12 februari 2012, 15:20
Ik heb toch maar voor palissander gekozen. Ebben kan ik ook waarderen (of cocobolo, vergelijkbaar) en is een goede tweede. Paar jaar geleden dacht ik er precies andersom over.
Ik zie dat de ebbenpolitie nog niet is langs geweest? Komt nog wel.

barno
12 februari 2012, 15:34
Mij maakt het niks uit, of juist wel, maar ik focus op de fijne eigenschappen van de verschillende soorten.
Wengé is ook fijn qua feel.

Wat ik niet leuk vind is soort composiet, weet even niet wat het is, maar speelde onlangs op een Gibson SG die het had, soort nep ebben maar dan grover.

Orpheo
12 februari 2012, 16:13
snakewood. de kleur, het patroon, prachtig. de feel? alsof je op glas speelt, zo smooth. hoe het klinkt? geen idee. het is knetterhard, dus ik denk wel dat 't in de lijn ligt van ebben.

cocobolo is smooth, lekker en warm 'to the touch'. maar vind 't niet lijken op ebben in tone of feel, daar is 't teveel een pallisander voor.

Ik vind de toetsen van parker ook heerlijk, die koolstofvezel met epoxy of wat 't ook is.

Jasper.
12 februari 2012, 16:16
Heb wel over rosewood en ebben fretboards gespeeld en dat speelt voor mij toch een pak fijner dan maple. Ik kon maar niet aan dat gelakte maple van mijn strat wennen. (Dus ik heb hem maar gescalloped :D)

Pepe
12 februari 2012, 16:17
Gelakt esdoorn waar de lak van afgespeeld is.

Git Aar
12 februari 2012, 16:32
Wat ik speel maakt me niet uit. Ebben vind ik voor de meeste gitaren het mooist, dan maple en daarna maakt het me niet uit. Soms zie ik heel licht rosewood. Dat vind ik dan niet zo mooi.

jerome
12 februari 2012, 17:12
Gelakt maple.
Speelt heerlijk soepel, ik hou van die smooth feel en de heldere klank...

Malle Eppie
12 februari 2012, 17:28
Ebben. Zo donker mogelijk en zonder inlays. Gewoon puur. Heerlijk.

Tetten natuurlijk op de 2e plaats!

Sinner1980
12 februari 2012, 17:28
Qua looks sowieso maple voor mij. Qua feel vind ik rosewood wel erg fijn, lijkt op één of andere manier wat zachter voor de vingertoppen.
Ebben en maple vind ik een beetje hetzelfde;eigenlijk puur optisch verschil.
Qua geluid vind ik de verschillen niet zo heel spannend; niet spannend genoeg om een specifieke voorkeur te hebben.

Braindead
12 februari 2012, 17:33
Maple (wel ongelakt zoals Music Man/Charvel etc.) en ebben hebben mijn voorkeur maar dan gaat het vooral over de klankeigenschappen en het visuele aspect.
Rosewood vind ik wat minder vanwege de kleur, de fijne "barstjes/gleufjes" die erin zitten en ik heb liever een felle attack, iets wat rosewood niet heeft. Gelakt maple vind ik dan weer helemaal niks.

Uiteindelijk heeft het natuurlijk ook veel te maken met de gitaar waar de toets op zit. op een Les Paul hoort voor mijn gevoel weer geen maple (ook al werden en worden ze zo wel eens gemaakt). Daar past rosewood of ebben veel beter op.

ps: en tetten is natuurlijk ook niet verkeerd maar om die nou op je toets te hebben ?! Misschien als abalone inleg ofzo... :D

Orgasmocaster
12 februari 2012, 18:42
Ebben. Zo donker mogelijk en zonder inlays. Gewoon puur. Heerlijk.

Tetten natuurlijk op de 2e plaats!

exactly!!!!
2e keus is Brazilian Rosewood (wat geheel anders voelt en klinkt dan indian rw)
en op de 3e plaats Ziricote


http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08034.jpg

Brazilliant RW:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/July212008005.jpg

Ziricote:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Lukes%20guitars/Luke5032.jpg

De V
12 februari 2012, 18:48
Ik had voorheen alleen maar ervaring met rosewood, maar ik heb sinds een paar weken een logétele en ik moet zeggen dat ik gelakt maple ook erg lekker vind spelen.

Ik heb (nog) geen duidelijke voorkeur, dus heb ik maar voor de tetten gekozen. ;)

Tabula Rasa
12 februari 2012, 19:18
Ebben, omdat het gewoon mooi is, en Pau Ferro vind ik ook een mooie houtsoort voor toetsen (Santos Palissander)