PDA

View Full Version : Vraag over de Boss AC3 Acoustic Simulator Gitaarpedaal.



Riny
12 februari 2012, 13:06
Ik overweeg een Boss AC3 pedaal aan te schaffen ter uitbreiding van mijn pedalen en wilde graag jullie mening en eventuele ervaring over dit pedaal.
Ik kan hem domweg aanschaffen maar als het 100 maal niets is, is het zonde van de uitgave.:chicken:

Heb via joetjoep al geluisterd maar dat geeft mij niet echt een goede indruk.
Ik heb diverse gitaren en versterkers en deze zullen ook wel invloed hebben op de weergave van het genoemde pedaal.
Er zal allicht een combinatie tussen zitten die het akoestische benaderd, al gaat er niets boven een werkelijke goede akoestische gitaar (welke ook aanwezig is).

Graag jullie eerlijke en open mening over dit pedaal.
Dank alvast voor de eventuele reacties.

Brum
12 februari 2012, 13:17
Ik heb 'm in een ver verleden gehad en vond het maar zo zo... Wat ik me er van kan herinneren is dat het simpelweg diepte mist en daarom in de verste verte niet in de buurt komt van een akoestisch geluid. Er gaat in dit geval niets boven een akoestische gitaar, of eventueel een piezo element, maar dat had je al verwacht.;) Het werkt ook simpelweg niet lekker met een versterker geschikt voor elektrische gitaar. Persoonlijk zou ik eerder voor iets piezo-achtigs gaan als ik jou was. Misschien wat duurder, maar je hebt er een hoop meer plezier van.

Riny
12 februari 2012, 13:38
Beste Brum,

Dank voor je reactie.

Ik heb een akoestische gitaar met actieve elektronica en piezo onder de brug.
Het ging er mij eigenlijk meer om niet te hoeven wisselen van gitaar.
Echter ik heb ook zo mijn bedenkingen over de AC3 vandaar mijn vraag naar ervaringen voordat ik een onnodige en/of domme investering zou gaan doen.:chicken:

jim__
12 februari 2012, 17:18
Heb hem ook gehad. Allereerst moet je hem niet op een elektrische gitaarversterker proberen. Een hoop gitaristen kopen het ding met het idee dat je een akoestisch geluid uit een versterker voor elektrische gitaren haalt. En dat gaat dus echt niet, ook niet een beetje.

Op zich doet het ding ongeveer waarmee ze adverteren, alleen is het erg afhankelijk wat voor pickups je gitaar heeft. Bij een stratocaster zal het pedaaltje redelijk werken, bij bijvoorbeeld een les paul moet je een hoop hoog in het pedaal bijdraaien om iets akoestisch-achtigs te bereiken. Daarnaast vond ik dat hij een hoge ruis meegeeft aan je geluid, wat ik zeker over de pa enorm irritant vond. Zoek op Boss AC3 Hiss en je komt genoeg horrorverhalen hierover tegen. Gelet op het feit dat je al een akoestische gitaar met piezo hebt zou ik die dan ook blijven gebruiken, klinken een stuk beter dan dit pedaal.

Riny
12 februari 2012, 18:37
Mijn twijfel over de aanschaf, mede door de reacties, gaat steeds meer de richting van "niet doen".

En inderdaad, ik heb mijn (actieve) akoestische gitaar.
Omdat podiumwerk voor mij niet meer weggelegd is :( en het materiaal hoofdzakelijk thuis (voor home- recording) wordt gebruikt speelt in een beslissing ook een rol mee.
Dus een noodzaak op te wisselen van gitaar op podia is dan voor mij ook niet van toepassing.

Mooi zou zijn om het eens uit te proberen met mijn eigen materiaal voor mijn persoonlijke visie op de AC3.
Echter neem ik jullie reacties zeer serieus.

andyv
23 maart 2012, 15:32
Leuke thread, want ik zit met dezelfde vraag :)

Ik speel echter wel live en zou het ding vooral gebruiken voor nummers als Hotel California van Eagles. Als enige gitarist in de band moet ik zowel het akoestische stuk als de solo kunnen spelen, en even switchen tussen gitaren is niet zo handig... Kapitaal om een twee-nekkige te kopen is er ook niet.

Ik heb een Fender Strat met een super-cleane Blues Deluxe, dus is het naar wat ik hier allemaal lees misschien wel haalbaar met de AC-3? Ok, het zal nooit het geluid van een akoestische evenaren, maar het lijkt mij wel een oplossing voor mijn probleem.

Dirk_Hendrik
23 maart 2012, 17:11
Pasgeleden zo'n ding te logeren gehad.

Niet doen.

showband
24 maart 2012, 12:45
Ik heb al jaren zo een ding. Gebruik hem niet veel maar.
ALS...
je in een band zit die op 2 of drie nummers een akoestisch intro wil doen. (denk aan de rockcoverband die "nobody's wife" en "stairway to heaven" doet tussen een rocksetje)
EN
je gebruikt hem werkelijk ook als A-B box tussen je gitaarsetup en een DI naar de PA of zanginstallatie. (dus niet het fake akoestische signaal naar je gitaarversterker)

Dan is het een snel werkende oplossing om dat even te doen zonder al te veel gedoe..

Het is logisch dat het niet een akoestische gitaar vervangt. Maar voor die 40 a 50 maten die jij even akoestisch wil gitaren is het wel herkenbaar werkend voor het publiek. Zonder extra spullen slepen, gitaar wisselen, stemmen enz. En daarmee heeft zo een doos een functie.

Als je niet in die categorie valt omdat je bijvoorbeeld gewend bent een echte akoestische gitaar mee te nemen. Of "houd van het geluid van een akoestische gitaar" Dan gaat ie niet werken.

Dit doosje is onvervalst gereedschap voor een klus. Niets meer niets minder.

andyv
11 april 2012, 11:09
Ik heb er uiteindelijk eentje tweedehands gekocht en getest met een Fender USA Standard Strat + Fender Blues Deluxe amp.

Al bij al klinkt het niet slecht. Het evenaart zeker geen semi-akoestische, maar het biedt wat mogelijkheden bij nummer waar zowel akoestisch als elektrisch gespeeld wordt (Hotel California, Stairway to heaven, etc).

Zeker de jumbo setting is heel degelijk, zeker voor strumming. Handig is dat er een line-out op zit die je meteen naar een aparte akoestische versterker, mixer of PA kunt sturen. Bij uitzetten van de pedaal loopt het signaal dan weer naar je gewone amp.

Geen hoogvlieger dus, maar wel een leuk ding om te hebben :)

Tristan
11 april 2012, 11:34
Ik ken alleen de AC-2 en dat vind ik wel een leuk ding eigenlijk, die AC-3 schijnt ook duidelijk minder te zijn naar horen zeggen.

techfrenk
12 april 2012, 13:40
De andere gitarist in onze band heeft ook dit pedaal, hij speelt Melissa Etherigde - Like the way I do de ritme partij.
Hij speelt op een fender strat en een koch amp, en ik moet zeggen dat na enige finetuning van het pedaal er toch een best mooie sound uitkwam. En nog steeds... :)

En het is natuurlijk ook leuk om verschillende sounds te proberen zoals (die zitten als presets op het pedaal) jumbo, standart, etc
Dan ben je niet gebonden aan 1 sound...