PDA

View Full Version : Gezocht: Een goede Chorus.



Buzzel
11 februari 2012, 21:11
Hey Gitaarnetters,

Ja, weer zo'n topic. Ik zoek een chorus. Dat doe ik al tijden. Een Chorus is het enige apparaatje wat ik echt mis op mijn pedalboard!

Wat zoek ik.

Een Stevige (niet te subtiel) en duidelijk aanwezige chorus met een lekkere diepe sound. Ik zou het fijn vinden dat het pedaal true bypass is. Ik heb al een 2 goede buffers in het pedalboard zelf gebouwd, zodat er geen gebufferde pedalen op komen. Het pedaal wat er het meest in de buurt kwam van wat ik zoek is de MXR micro chorus, maar bij het testen in de winkel bleek dat deze een kleine volume boost geeft. Dat wil ik niet. En aangezien er geen volume trimpot of volume knop is, valt er niks aan te doen helaas.

Wat heb ik nog meer getest:


MXR anolog chorus (die blauwe met veel knopjes)

Leuke chorus met veel instel mogelijkheden, maar veel te subtiel. Zelf met de level op max is het nog een beetje een achtergrond pedaaltje.
Tc electronic Corona

Een krachtig apperaatje. Je kan er veel uit halen en zeker veel leuke dingen mee. Bandlid (Mr. Dynamite) heeft hem, dus ik ken het pedaal aardig goed. De sound die ik wil kan ik er vast wel uithalen, maar het is me een veel te digitaal ding. Ben ik een beetje huiverig voor. Ook klinkt het pedaal op zijn gewone chorus stand (niet toneprint dus) erg flanger achtig, dat hoeft dus niet van mij.
BBE chorus/Vibrato

Meeggh, niks bijzonders. En niet wat ik zoek. Dit doosje heeft te weinig diepte naar mijn smaak.


Ik kijk en google er lustig op los en kwam vandaag de diamond halo chorus tegen. Klinkt echt geweldig!
http://www.youtube.com/watch?v=kaF32MpJ2GY
http://cdn.styleforum.net/b/ba/ba5f6ba5_RainbowBarf.jpeg

Alleen is dat ding dan weer astronomisch duur :(


Help mij en ik dank u allen!

Babelouba
11 februari 2012, 21:19
Heb zelf ook de TC Corona, en ben hier echt tevreden mee!
Per repetitie een andere setting, om het pedaal helemaal uit te zoeken, maar ik kan hier goed mee uit de voeten!

Die Halo klinkt ook wel erg lekker!


Ps, mijn pedalboard blijft nicer :stop::cooler: ;)

Buzzel
11 februari 2012, 21:22
Ps, mijn pedalboard blijft nicer :stop::cooler: ;)

Proof it!


Ik twijfel ook wel een beetje over die corona, maar (ik weet dat het idioot is) ben nogal een anologe fan. :chicken:

Metalhead6661
12 februari 2012, 10:21
Ik raad je de MXR Stereo Chorus aan :) Paradise City intro goed voorbeeld van hoe die een beetje klinkt :)

Buzzel
12 februari 2012, 10:51
Bedankt voor de tip! Klinkt inderdaad lekker vol. Wel jammer dat het ding 18 volt vraagt, moet in nog een extra adapter onder mijn pedalboard timmeren. Maar het kan.

hs0504
12 februari 2012, 11:07
Ik gebruik al een tijdje de EHX small clone. Simpel, klinkt lekker, goedkoop, true bypass. De EHX Neo clone schijnt ook zoiets te zijn, maar dan in een kleiner jasje.

Comfortably Daniel
12 februari 2012, 12:05
Tjah. Ik vind de CE-2 nog steeds erg lekker klinken, maar een hoop mensen vinden 'm te aanwezig.
Misschien is de CostaLab ChorusLab wel wat voor je?
Hier een reviewtje: http://www.gilmourish.com/?p=2944

Dirk_Hendrik
12 februari 2012, 12:23
Ik vind de CE-2 nog steeds erg lekker klinken,

Inderdaad. +1.
Al is de CE2 niet mijn persoonlijke favoriet.

Voor Buzzel,
Als je weinig ervaring hebt met chorussus zou ik die suffe TB mode eis even aan de kant zetten en eens wat breder gaan rondkijken. Idd CE2, CE3 en of 5 (smaken verschillen), Danelectro's, Iba CS9, SC10, BCL etc. Er is nogal wat keuze als je je niet van tevoren vast legt op TB.

Enne,
95% van de choruspedalen die op de markt zijn is analoog. Da's dus prettig voor de digitaal-bangerds.

Buzzel
12 februari 2012, 12:31
Kwanta costa een D_H afterimage? Had hem al gezien. Leek me interessant.

Het TB idee is lang over nagedacht. Een goeie buffer of geen buffer. Als ik al zei zitten er 2 buffers in mijn pedalboard gebouwd. Tevens vind ik het ontwerp van boss pedalen duizend keer niks.

groeten Buzzel

Midwolda
12 februari 2012, 12:55
Bedankt voor de tip! Klinkt inderdaad lekker vol. Wel jammer dat het ding 18 volt vraagt, moet in nog een extra adapter onder mijn pedalboard timmeren. Maar het kan.

Hoeft niet. Heb 'm hier aangesloten met zo'n Voltage Doubler kabeltje, werkt perfect.

Buzzel
12 februari 2012, 13:23
Dat weet ik. Maar dat zijn wel 2 outputs minder en aangezien 1 output naar het eeuwige jachtveld is wordt het wat krap met stroom. Pp2 heeft nog een 230v stroom output. Dus extra adapter kan wel.

DemolitionColorScheme
12 februari 2012, 15:01
- http://link.marktplaats.nl/525773168

Hier staat een Halo tweedehands. Misschien kun je nog wat onderhandelen.

Buzzel
12 februari 2012, 15:34
Hey ik weet dat er 1 op mp staat. Zo ben ik er ook bij gekomen. Ik vind het zo duur, maar misschien koop ik hem. Even kijken hoe ik er financieel voor sta.

Henri H
12 februari 2012, 17:40
Als reactie op je PM:

De Afterimage is qua klank voor mij eigenlijk DE chorus, maar ik vind hem een beetje (te) veel ruizen.
Vooral i.c.m. mijn crunchy amps hoor je die ruis behoorlijk, maar is eigenlijk alleen storend als je niet speelt.
Verder zit er ook nog 's een mooi rotary effect in. In eerste instantie vond ik het pedaal maar niks, omdat ik dacht dat het alleen maar een extreme chorus/rotary was, maar na de tips van DH om het pedaal meer als een klassieke chorus te laten klinken, was ik verkocht. :lovelove:

De Ibanez SC10, die ik nu gebruik, heeft minder ruis, klinkt nog wat meer aanwezig (lijkt een lichte volume boost te hebben), en klinkt zeker net zo goed.
Ik heb laatst ook 's de BOSS CH-1 getest, en vond dat ook een erg lekkere chorus.
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat dit pedaal zo gebasht wordt op dit forum, maar het is wellicht een kwestie van smaak.
Ik ben het met je eens dat het ontwerp van BOSS pedalen idd te wensen overlaat, vooral die joekel van een switch bevalt mij niet.

Tja, wil je nu nog mijn Afterimage? :hide: ;)

Liquid_Metal
12 februari 2012, 17:42
Ik heb een poos geleden heel veel chori uitgeprobeerd en de Ibanez CS5 was duidelijk de winnaar. Ik hou van behoorlijk dikke chorussen. De CS5 komt af en toe voorbij voor 2 of 3 tientjes.

Mitch
12 februari 2012, 17:54
De Small Clone is niet voor niets een klassieker geworden. Stevig aanwezig, mooi vol. Moet je wel naar het oudere model zoeken, die Neo's zijn heel matig. Bruikbaar, maar matig.

Buzzel
12 februari 2012, 17:57
bedankt huisjes voor je antwoord. Inderdaad beetje jammer van de ruis. Een reden waarom ik geen holy grail heb en een geïsoleerde voeding. Met je goede verkooppraatje laat ik hem maar links liggen...:-P

Buzzel
12 februari 2012, 18:00
De Small Clone is niet voor niets een klassieker geworden. Stevig aanwezig, mooi vol. Moet je wel naar het oudere model zoeken, die Neo's zijn heel matig. Bruikbaar, maar matig.

Heb er over nagedacht. Inderdaad die grote nodig. Misschien eens op de kop tikken maar. Thanks voor de tip.


Ik heb de verkoper van die halo chorus ook gemaild.

Dirk_Hendrik
12 februari 2012, 18:39
Inderdaad beetje jammer van de ruis.

Waarbij ik aanteken dat ik dit eerder van Huisjes heb begrepen en uit eigen ervaring totaal niet in herken. :chicken:

robert-gitarist
12 februari 2012, 18:51
Ik heb laatst ook 's de BOSS CH-1 getest, en vond dat ook een erg lekkere chorus.
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat dit pedaal zo gebasht wordt op dit forum, maar het is wellicht een kwestie van smaak.

Dat roep ik al een tijdje ;) Hele lekkere chorus opzich. Ik vind zelf de CE-5 wat dikker en warmer klinken maar de CH-1 is gewoon een lekker ding.

Die TC phaser, die wil ik binnekrot eigelijk wel even uitproberen.... :sssh:


Nog een leuke chorus: de Höfner! :D laatst eens gekocht voor weinûg maar toch wel tof pedaaltje. Die EHX small clone nano moet je lekker links laten liggen. Die heb ik eens uitgetest en vond ik 3 keer niks. Uiteindelijk zijn grote broer gekocht tweedehands. Hele dikke chorus!
Mooiste chorus voor mij blijft nog echt de DC-2/3 van Boss en de RC99 van Ibanez.

Buzzel
12 februari 2012, 18:58
Waarbij ik aanteken dat ik dit eerder van Huisjes heb begrepen en uit eigen ervaring totaal niet in herken. :chicken:

Kan natuurlijk aan de setup liggen.



De verkoper van de halo wil voor mij de prijs iets laten dalen. Ik twijfel sterk. Ik zal morgen de andere genoemde opties eens bekijken.

Henri H
12 februari 2012, 19:23
Inderdaad beetje jammer van de ruis.

Waarbij ik aanteken dat ik dit eerder van Huisjes heb begrepen en uit eigen ervaring totaal niet in herken. :chicken:Gebruik jij ook oversturende amps? Over een cleane amp hoor je de ruis niet/nauwelijks.

Ik moet zeggen dat het op zich best meevalt hoor, 't is niet echt mega storend, maar je hoort het duidelijk.
Zonder die ruis zou het de perfecte chorus zijn naar mijn idee, en de rotary is ook dik in orde.

@Robert: ik hoor het wel wanneer je langs wil komen.... :ok:

Mukkez
12 februari 2012, 19:41
Ik heb zelf een Arion Stereo Chorus de SCH 1. Ik vind het zelf een geweldig pedaal.
Voor clean vind ik 'm fantastisch; lekker diep maar niet te. (Eric Johnson dingen, Your Love van The Outfield) Voor overdrive vind ik 'm wat minder. Dat issie wat te diep/aanwezig. Ik ben dan wat op zoek naar een jaren 80 dikke sound. Hij heeft zelfs nog wat meer dan Still of the Night (Whitesnake). Ik heb liever a la Rock the Night (Europe), het geluid wat aandikken maar niet té aanwezig.

Ik vind het jammer dat er over het algemeen geen level knop op een chorus zit.

Buzzel
12 februari 2012, 19:52
Gebruik jij ook oversturende amps? Over een cleane amp hoor je de ruis niet/nauwelijks.

Ik moet zeggen dat het op zich best meevalt hoor, 't is niet echt mega storend, maar je hoort het duidelijk.
Zonder die ruis zou het de perfecte chorus zijn naar mijn idee, en de rotary is ook dik in orde.

@Robert: ik hoor het wel wanneer je langs wil komen.... :ok:

Ik speel nu over een bassman knap clean dus. Maar de kans is groot dat er een sovtek of een 18/36 watt scheurbeestje komt.

DemolitionColorScheme
12 februari 2012, 20:13
Ik ben het met je eens dat het ontwerp van BOSS pedalen idd te wensen overlaat, vooral die joekel van een switch bevalt mij niet.
Seriously? Die footswitches van BOSS zijn echt een stuk praktischer dan de reguliere switches die je meestal ziet. Anyways, ik val in herhaling, maar ik vind persoonlijk de EHX Electric Mistress (oude) de beste chorus sounds doen. Het is een flanger, klopt, maar meer chorus-achtig dan flange.

Buzzel
12 februari 2012, 20:44
Seriously? Die footswitches van BOSS zijn echt een stuk praktischer dan de reguliere switches die je meestal ziet. Anyways, ik val in herhaling, maar ik vind persoonlijk de EHX Electric Mistress (oude) de beste chorus sounds doen. Het is een flanger, klopt, maar meer chorus-achtig dan flange.

een reguliere switch doet KLIK als je hem trap. Boss doet pff als je hem trapt. Wel groot maar verder is het niks waard.

En ik vond de PGS demo van de electric mistress niet echt overtuigend. Je hebt ook kunnen lezen dat ik de corona chorus te flangerachtig vind. Zal bij deze niet minder erg zijn denk ik.

Henri H
12 februari 2012, 21:29
Seriously? Die footswitches van BOSS zijn echt een stuk praktischer dan de reguliere switches die je meestal ziet. ....Jij zegt het alsof het een feit is, maar ik zeg dat ik het geen prettig ontwerp vind, een mening....

DemolitionColorScheme
12 februari 2012, 23:01
Jij zegt het alsof het een feit is, maar ik zeg dat ik het geen prettig ontwerp vind, een mening....
Het is een forum, waar we onze meningen geven. Ik neem aan dat we niet overal 'ik vind' hoeven te plaatsen? Maar goed, to each his own. dus.


een reguliere switch doet KLIK als je hem trap. Boss doet pff als je hem trapt. Wel groot maar verder is het niks waard.
Liever silent switching dan een klik. Als hij aanstaat, staat 'ie aan. Dat merk je in veel van de gevallen wel. Ik ben geen BOSS fanaat, maar dat switching design is iets wat door de jaren heen nog nooit gefaald heeft bij mij. Ook leuk trouwens als die 'klik' van die andere designs dan gedelayed wordt als je een pedaal aanklikt ... ;)


En ik vond de PGS demo van de electric mistress niet echt overtuigend. Je hebt ook kunnen lezen dat ik de corona chorus te flangerachtig vind. Zal bij deze niet minder erg zijn denk ik.
PGS heeft een demo van de DEM, niet de EM:
http://www.gilmourish.com/wp-content/images/electric_mistress.jpg
Ook niet alles geloven door een demo van PGS te zien. Het ligt puur aan de settings. Je kunt de Mistress line erg chorus-achtig laten klinken. Ik prefereer de chorus-like chorus-sound van de Mistress line ver boven de chorus units die ik heb gehad.

Mitch
13 februari 2012, 00:03
Mistress is ook mooi en is in ieder geval de flanger die het best als chorus kan worden gebruikt. Mensen zeggen ook wel eens dat ze een FL9 zo kunnen instellen, maar dan zet ik mijn vraagtekens bij wat ze onder een goeie chorus verstaan.
Anyway, alle grote klassiekers zijn inmiddels wel genoemd en ook een paar underdogs. CE2, CH1, Small Clone, Mistress, After Image, RC99, BC9, Halo: keus genoeg! 'De beste' blijft toch een persoonlijk verhaal.

zoon van Piet
13 februari 2012, 10:58
Mistress is ook mooi en is in ieder geval de flanger die het best als chorus kan worden gebruikt. Mensen zeggen ook wel eens dat ze een FL9 zo kunnen instellen, maar dan zet ik mijn vraagtekens bij wat ze onder een goeie chorus verstaan.
Anyway, alle grote klassiekers zijn inmiddels wel genoemd en ook een paar underdogs. CE2, CH1, Small Clone, Mistress, After Image, RC99, BC9, Halo: keus genoeg! 'De beste' blijft toch een persoonlijk verhaal.

prima samenvatting.... ware het niet dat je de in het begin vd discussie - terecht!- geopperde Ibanez SC-9 opeens verwisseld met zn gehypede broertje, de BC 9.
het ligt voor de hand: meer knopjes en mogelijkheden moeten haast wel beter zijn..
Ik haal de BC ook altijd tevoorschijn als er gechorust moet worden.
Maar ik val altijd weer terug op een van mn SC-9's..

Mitch
13 februari 2012, 11:17
Ik neem aan dat je CS9 bedoelt? En foei ZvP, dat ik hier beticht wordt van meeroepen op een hype en onwetend gedrag (meer knopjes=beter)
282

Ik vind de CS9 een beetje metalig van klank en de BC9 nét effe spannender klinken. Zeker als gevraagd wordt om een 'aanwezige' chorus zal ik dan eerder een BC9 dan een CS9 aanraden.

Tristan
13 februari 2012, 13:00
De meeste klassiekers zijn inmiddels wel genoemd inderdaad.
De TC SCF nog niet geloof ik, en ook Maxon heeft een aantal choruspedalen die de moeite waard zijn.
Oh ja, niet geheel onbelangrijk, wat voor sound zoek je eigenlijk, meer richting 90's Grunge of meer richting 80's Hardrock bijvoorbeeld?

De Diamond Halo viel mij erg tegen, maakt het gitaargeluid (dus niet de chorus zelf) vrij klinisch en plat, ik weet het niet, maar het leek een beetje alsof de dikke chorus gemengd werd met een klinische en platte versie van het oorspronkelijke gitaargeluid.

Het verschilt heel erg per amp hoe een chorus gaat klinken, meer dan met welk ander modulatiepedaal dan ook heb ik het idee, een dikke chorus op de ene amp kan op een andere amp teveel zijn of totaal niet uit de verf komen.

Mijn ervaring is dat de meeste choruspedalen die echt vet klinken gewoon ruisen, zeker i.c.m. een overstuurde sound.

zoon van Piet
13 februari 2012, 13:45
Ik neem aan dat je CS9 bedoelt? En foei ZvP, dat ik hier beticht wordt van meeroepen op een hype en onwetend gedrag (meer knopjes=beter)
282

Ik vind de CS9 een beetje metalig van klank en de BC9 nét effe spannender klinken. Zeker als gevraagd wordt om een 'aanwezige' chorus zal ik dan eerder een BC9 dan een CS9 aanraden.

Ja sorry hoor! Maar een beschuldiging van meeroepen heb je hier al snel aan je broek hangen, natuurlijk..
en ik keek nog op het pedaal hoe het precies heette, maar schreef het vervolgens toch nog verkeerd.. ik geloof dat ik me maar eens in moet schrijven voor een aanleunwoning, of euthanasie of zo :)

Ik herken dat 'metalig' niet, in geen van mijn CS9's. Kan me wel wat voorstellen bij de BC9 als 'meer aanwezig'..al vind ik de CS9 gewoon lekkerder en zelfs beter en dieper klinken.

en ik doe gewoon twee CS9s als ik dubbelchorus wil..
want:
http://img804.imageshack.us/img804/8953/img0189hu.jpg
Nee, dus..

Buzzel
13 februari 2012, 15:35
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben weer wat wijzer geworden in chorus land (net als ,lang geleden, in tubescreamer land).

Ik ben door ernsige GAS aanvallen voor de HALO gegaan. Ik heb de verkoper gemaild dat ik de unit wel van hem wil kopen. Nu duimen dat het werkelijk wat is :seriousf:


Groetjes Buzzel

Kieftenbelt
13 februari 2012, 15:39
De Diamond pedalen zijn van de binnenkant ook errug verzorgd, mooie PCB's!
Ik hoop het voor je dat je de halo over kan kopen, prachtige chorus zeg!

Buzzel
13 februari 2012, 15:41
De Diamond pedalen zijn van de binnenkant ook errug verzorgd, mooie PCB's!
Ik hoop het voor je dat je de halo over kan kopen, prachtige chorus zeg!

Ik zag inderdaad wat pics van de binnenkant. Heel netjes en strak van binnen. Geen jacks aan de PCB. En gewoon prachtig :)

Buzzel
14 februari 2012, 20:34
Zo.

Net ruim 20 minuten gebeld met de verkoper van de Halo. Gezellig gesprek :) En ik heb een halo gekocht. Waarschijnlijk donderdag in huis. Dan laat ik wel weten (of vrijdag) wat ik er van vind!

Thanks gitaarnet.

Buzzel
16 februari 2012, 18:34
Yes!

Het pedaal is binnen. Ziet er vet uit. Klinkt nog beter. Straks op een fatsoenlijke amp proberen bij de band repetitie. Dan zal ik even een klein reviewtje schrijven.