PDA

View Full Version : Gibson LP vibrerend geluid



MRH
11 februari 2012, 20:14
Heb sinds vorige week een Gibson les paul traditional en hij speelt geweldig maar heb 1 ding.
Als ik een dubbele snaar aansla op de G-B snaar op fret 12 of 14 bijvoorbeeld krijg ik een vibrerend geluid als de amp op overdrive staat (marshall mg30fx OD2 channel in preset). Met name als hij op rythm staat (neck pickup) en helemaal als ik de tone knop terug draai. Ik heb meerdere gitaren gebruikt op deze amp en heb het nog niet eerder gehoord. Ik ben begonnen met de originele Gibson snaren en inmiddels vervangen door D'addario 010's; dit maakt niet uit.

Als ik een enkele snaar aansla overal op het fretboard klinkt het prima...ook is de gitaar geheel buzz/rattle vrij maakt niet uit hoe hard ik de snaren aansla. Stemming is gewoon eadgbe.

hier kan je horen hoe dit klinkt:

http://www.youtube.com/watch?v=t9lqog5VgeU&feature=player_embedded

Mr.Fingers
11 februari 2012, 20:17
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweving

geen perfecte intonatie op die positie vermoed ik.

jules
11 februari 2012, 20:24
Zou het ook aan de nut kunnen liggen?

Watchmaker
11 februari 2012, 20:33
http://img109.imageshack.us/img109/4006/img1743p.jpg

Ziet je brug er ongeveer zo uit? Dan is het een kwestie van een kleine correctie van de B en G-zadels. Lijkt 't op geen stukken na op hoe de zadels op deze foto gepositioneerd zijn? Dan is-ie niet (goed) geintoneerd. Gebeurt af fabriek soms perfect (bij de Studio op de pic) maar vaak helemaal niet, dan staan ze op een lijn. Heeft er weer een stagiair lopen kutten in Nashville. :-) Op een gitaar met drie omwonden en drie onomwonden snaren kom je altijd op dit beeld uit. Andere snaardikte ga je al een klein beetje horen, dan moeten de zadels weer verdraaid worden - up/down.

Er is al een hoop geschreven over intoneren, zoek even op het forum hierop.

MRH
11 februari 2012, 20:41
Zou het ook aan de nut kunnen liggen?

ik sluit niets uit maar de nut lijkt perfect te zijn...kan ook niets merken als ik zonder amp speel qua bijgeluiden.

Mitch
11 februari 2012, 20:46
Kan ook gewoon een dosis resonantie zijn van het combootje zelf? Vooral op neck pickup, nog meer met toon dicht....hmmm.....

MRH
11 februari 2012, 21:11
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweving

geen perfecte intonatie op die positie vermoed ik.

thx voor de reply, technish verhaal op de wiki, heb het geprobeerd te begrijpen. Er wordt gesproken over 2 tonen met verschillende frequenties, maar is dat niet per definitief het geval als je 2 noten aanslaat?

Ik begrijp dat als je een open snaar goed gestemd hebt, deze toch vals(er) kan klinken op de 12e fret b.v. en dat dat te maken heeft met de intonatie c.q. snaar lengte die je moet tunen, maar begrijp nog niet waardoor dit een vibrerend geluid teweeg brengt.

MRH
11 februari 2012, 21:20
http://img109.imageshack.us/img109/4006/img1743p.jpg

Ziet je brug er ongeveer zo uit? Dan is het een kwestie van een kleine correctie van de B en G-zadels. Lijkt 't op geen stukken na op hoe de zadels op deze foto gepositioneerd zijn? Dan is-ie niet (goed) geintoneerd. Gebeurt af fabriek soms perfect (bij de Studio op de pic) maar vaak helemaal niet, dan staan ze op een lijn. Heeft er weer een stagiair lopen kutten in Nashville. :-) Op een gitaar met drie omwonden en drie onomwonden snaren kom je altijd op dit beeld uit. Andere snaardikte ga je al een klein beetje horen, dan moeten de zadels weer verdraaid worden - up/down.

Er is al een hoop geschreven over intoneren, zoek even op het forum hierop.

thx voor de foto....die zadeltjes van mij zitten wel iets anders als je op de foto laat zien...schroefjes zitten wel een beetje moeilijk om aan te draaien dus laat de leverancier van de gitaar er maar even goed naar kijken en intonatie afstellen om te beginnen.

MRH
11 februari 2012, 21:33
lol, zit ook nog even mijn epiphone LP te bekijken en zie dat de 3 zadeltjes van de lage snaren (EAD) andersom zitten dan die andere 3. In vergelijk met jouw foto zitten die met de schuine kant richting de neck.....of is dat bij sommige gitaren zo?

aaronstonebeat
11 februari 2012, 21:57
hier kan je horen hoe dit klinkt:

http://www.youtube.com/watch?v=t9lqog5VgeU&feature=player_embedded

Da's gewoon knettervals; kan inderdaad aan de intonatie liggen.

Watchmaker
11 februari 2012, 22:08
lol, zit ook nog even mijn epiphone LP te bekijken en zie dat de 3 zadeltjes van de lage snaren (EAD) andersom zitten dan die andere 3. In vergelijk met jouw foto zitten die met de schuine kant richting de neck.....of is dat bij sommige gitaren zo?

Het zou kunnen dat ze het lage E-zadel niet ver genoeg "omlaag" kregen en het zadel dan maar omgedraaid hebben. Dan kom je net iets dichter bij de brug. Had ik vroeger ook met m'n SG. Om dat meteen met de A en D ook te doen... :???: Kan verder geen kwaad. Is best even een klus om dat zadeltje om te draaien. In mijn herinnering vliegen de veertjes en lipjes je om de oren als je niet oplet. Als horlogemaker maakte ik dat ook wel 's mee trouwens. ;)

pasqual
11 februari 2012, 22:50
Aan de hand van het soundclipje denk ik niet dat het met de intonatie heeft te maken. Kan best zijn dat je intonatie niet klopt maar dat hoor je dan weer als je meerdere tonen tegelijk speelt en niet met één afzonderlijke toon. Hoe hoog heb je je elementen staan t.o.v. de snaren? Begin eens met je elementen omlaag te draaien en luister dan nog eens. Als ze te hoog staan krijg je ook zo'n soort geluid, vooral met gain.
Probeer maar eens.

MRH
11 februari 2012, 23:06
Da's gewoon knettervals; kan inderdaad aan de intonatie liggen.

maar als je de noten apart speelt klinken ze op gehoor wel degelijk zuiver....alleen beide strings tegelijk gaat het vibreren....

MRH
11 februari 2012, 23:10
Aan de hand van het soundclipje denk ik niet dat het met de intonatie heeft te maken. Kan best zijn dat je intonatie niet klopt maar dat hoor je dan weer als je meerdere tonen tegelijk speelt en niet met één afzonderlijke toon. Hoe hoog heb je je elementen staan t.o.v. de snaren? Begin eens met je elementen omlaag te draaien en luister dan nog eens. Als ze te hoog staan krijg je ook zo'n soort geluid, vooral met gain.
Probeer maar eens.

ik hoor het vibreren juist ook met meerder tonen...

bass blom
12 februari 2012, 00:08
het is ook vet moeilijk om een enkele noot vals te laten klinken.

noten, tonen, zijn per definitie verschillende frequenties.
anders zouden ze allemaal hetzelfde zijn.

MRH
17 februari 2012, 19:47
Het was inderdaad de intonatie.

Toen ik naar de winkel ging om mijn guitaar weer op te halen, was er toevallig net iemand van Gibson europe. Hij verteld me over intonatie bladiebla en dat er geen gitaar bestaat met 100% zuiverheid op het hele fretboard. Hij heeft hem afgesteld en het was een stuk beter daarna.

Om het compleet weg te krijgen merkte ik, kan ik het beste standaard stemming niet op open snaren maar op de 12e fret stemmen. Gezien het vibrerend geluid ook daar ontstond. Als ik het zo stem kan ik nergens op het fretbord meer vibrerend geluid ontdekken.

Tevens merk ik dat het draaien aan de volume knop van de traditional ook echt goed werkt (itt tot de epiphone die ik gewend was), de pickups zijn toch echt gevoeliger dus met de amp op overdrive 2 is het goed deze knop wat terug te draaien.


bedankt voor alle reacties.

guitarkid
17 februari 2012, 20:14
.....als de amp op overdrive staat (marshall mg30fx OD2 channel in preset). Met name als hij op rythm staat (neck pickup) en helemaal als ik de tone knop terug draai.....

Kom op, jongens, anders weten jullie ook wel raad met deze versterker.... :seriousf: