PDA

View Full Version : Waar plaats ik men amp ?



VLP
11 februari 2012, 19:25
Ik vraag me af waar ik men amp ten opzichte van het drumstel moet zetten
We spelen met 1drummer en twee gitaristen.
De drummer klaagt altijd da hij me niet hoordt.

Metalhead6661
11 februari 2012, 20:06
amp harder zetten?

Ace 1.15.19
11 februari 2012, 20:12
Er zijn al meerdere dingen geschreven over dat soort vragen.

Wellicht heb je hier iets aan:
http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&rlz=1R2ACAW_nlNL417&source=hp&q=opstelling+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&rlz=1R2ACAW_nlNL417&pbx=1&oq=opstelling+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=7051l12994l1l13213l20l18l0l0l0l2l234l2511l5 .11.2l18l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=cd5e1ea4e6ee5b88&biw=1463&bih=657

@ Metalhead
Dat is een veel gemaakte fout die vaak tot ergernis leid bij je bandgenoten en het gevaar bestaat dat je een keten ontwikkeld waarbij iedereen alsmaar harder wil omdat hij/zij zichzelf niet (goed) hoort.

barno
11 februari 2012, 20:16
Harder zetten is asociale oplossing.

Verder weg van je (of van de drummer) zetten en goed richten is the way to go.

VLP
11 februari 2012, 21:30
amp harder zetten?

Harder ? Mijn oren doen nu al pijn.

VLP
11 februari 2012, 21:41
Harder zetten is asociale oplossing.

Verder weg van je (of van de drummer) zetten en goed richten is the way to go.

Hoe moet ik hem dan richten ? ik zet hem nu naast de drummer richting hem gericht.
Btw. Ons repetitiekot is erg klein

VLP
11 februari 2012, 21:41
Er zijn al meerdere dingen geschreven over dat soort vragen.

Wellicht heb je hier iets aan:
http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&rlz=1R2ACAW_nlNL417&source=hp&q=opstelling+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&rlz=1R2ACAW_nlNL417&pbx=1&oq=opstelling+site:www.gitaarnet.nl%2Fforum&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=7051l12994l1l13213l20l18l0l0l0l2l234l2511l5 .11.2l18l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=cd5e1ea4e6ee5b88&biw=1463&bih=657

@ Metalhead
Dat is een veel gemaakte fout die vaak tot ergernis leid bij je bandgenoten en het gevaar bestaat dat je een keten ontwikkeld waarbij iedereen alsmaar harder wil omdat hij/zij zichzelf niet (goed) hoort.

Bedankt, erg nuttige info.

aaronstonebeat
11 februari 2012, 21:51
Hoe moet ik hem dan richten ? ik zet hem nu naast de drummer richting hem gericht.
Btw. Ons repetitiekot is erg klein

Wat heb je dan voor een versterker?
Of is jullie drummer misschien doof?

Ace 1.15.19
11 februari 2012, 21:53
Harder ? Mijn oren doen nu al pijn.
Als dit een gemeende opmerking is, dan zachter die zooi! Erg onverstandig om zo (door) te spelen. Beschadigd gehoor herstel je nooit meer.

VLP
11 februari 2012, 23:47
Als dit een gemeende opmerking is, dan zachter die zooi! Erg onverstandig om zo (door) te spelen. Beschadigd gehoor herstel je nooit meer.

I know ik speel meestal met oordoppen. Ik besef dat het nodig is.

VLP
11 februari 2012, 23:48
Wat heb je dan voor een versterker?
Of is jullie drummer misschien doof?

ik heb een voxac15cc2 Hij is 15 watt met 2 12inch speakers.
ik zet hem net niet op de helft van het volume.

Arvoitus
12 februari 2012, 04:41
Weet je hoe je een driehoek eruit ziet? Je zet op elke punt van de driehoek een drummer of gitarist neer, en je laat ze allemaal naar binnen richten en kijken.

Iedereen kan elkaar zien, en als je de volume's ook goed afstelt dan zou iedereen elkaar goed/gelijk moeten kunnen horen. Gebruik de drummer als uitgangspunt voor het volume.

Kan iemand je dan nog steeds niet horen? Richt je versterker dan naar die persoon toe en zet hem een stukje harder (Die persoon kan hem dan beter horen, zonder dat de andere er meer last van heeft).

Ace 1.15.19
12 februari 2012, 04:48
Je zet op elke punt van de driehoek een drummer of gitarist neer, en je laat ze allemaal naar binnen richten en kijken.
En ik neem aan dat je bedoelt dat je dan je eigen versterker direct achter je neer zet?

VLP
12 februari 2012, 11:09
Dat van die driehoek gaan we zeker proberen.
De 2e gitarist heeft nameijk nog steeds z'n beginnersversterker.
Echt een prul van 15 watt met dat ding kun je niks doen.

pimmetje
12 februari 2012, 12:20
Wat ook kan helpen is de amp een beetje achterover te zetten (omhoog te richten).
Lekker kleine oplossing daarvoor: http://www.thomann.de/nl/standback_ampstand.htm

edje kadetje
12 februari 2012, 15:29
I know ik speel meestal met oordoppen. Ik besef dat het nodig is.

Als oordoppen nodig zijn: zachter spelen.

De drummer moet in ieder geval zonder doppen spelen. Anders gaat het steeds harder.

Harry
13 februari 2012, 10:17
met oordoppen spelen is ook niet handig, dan dwing je de rest ook met oordoppen te spelen. Bovendien is het niet erg sociaal richting de eventuele buren. Ik zit ook wel eens in een oefenruimtecomplex waar we onszelf zowat niet horen omdat er mongolen naast ons zitten die alles op 10 hebben en oordoppen gebruiken.
Hoogstens zou je voor de snare en bekkens een oordop in kunnen doen, maar de rest zou zonder moeten kunnen.

Wist trouwens niet dat er AC15's zijn met 2 speakers?
Verder; succes met de juiste indeling! Want daar gaat het om.

Arvoitus
13 februari 2012, 18:03
Als oordoppen nodig zijn: zachter spelen.
Jij komt met repetities niet boven de 85dB?

Hoe je het ook wendt of keert, als je wekelijks 4+ uur met een band repeteert en dan op 3/4 meter afstand van een drummer staat dan krijg je gehoorbeschadiging.

VLP
13 februari 2012, 18:04
Jij komt met repetities niet boven de 85dB?

Hoe je het ook wendt of keert, als je wekelijks 4+ uur met een band repeteert en dan op 3/4 meter afstand van een drummer staat dan krijg je gehoorbeschadiging.

Niet als je oordoppen draagt, Allesins toch een pak minder.

barno
13 februari 2012, 18:41
het probleem is vaak dat repetitieruimtes klein zijn. waardoor je ook kort bij de drummer moet staan en waardoor de amps niet vergenoeg kunnen staan. Het is mss geen optie: maar een groter hok dus ...

marter544
13 februari 2012, 19:13
Als oordoppen nodig zijn: zachter spelen.

De drummer moet in ieder geval zonder doppen spelen. Anders gaat het steeds harder.


In een jazzband misschien.. Met een beetje rock/metal band wil je als drummer (en de andere muzikanten trouwens ook), echt wel oordoppen in.. Voornamelijk de bekkens zijn echt funest.

edje kadetje
14 februari 2012, 10:16
In een jazzband misschien.. Met een beetje rock/metal band wil je als drummer (en de andere muzikanten trouwens ook), echt wel oordoppen in.. Voornamelijk de bekkens zijn echt funest.

En wat is er mis met zachter slaan?

joeyonfire
14 februari 2012, 11:26
Zachter slaan in een metal-band?

Dat is dus geen optie, onze drummer probeert het al jaren maar als je snelle nummers speelt dan heb je als drummer een bepaalde snelheid in je armen zitten en dus ook de kracht waarmee je op een bekken slaat.

Dat is echt pure onzin. Daar wordt het totaal geluid echt niet zachter van.

edje kadetje
14 februari 2012, 11:29
Zachter slaan in een metal-band?

Dat is echt pure onzin.

dit is het deel van de reactie waar ik het van harte mee eens ben!

joeyonfire
14 februari 2012, 12:02
Een en ander i m.i. te wijten aan een kleine ruimte. Dan wordt alle al heel gauw on verstaanbaar en heeft iedereen de neiging om zijn versterker harder te zetten.
Het is ook belangrijk hoe de ruimte is ingericht. Daarmee bedoel ik dan geluidsisolatie tegen de muur en dergelijke.

terrasbeest
14 februari 2012, 12:13
I know ik speel meestal met oordoppen. Ik besef dat het nodig is.

Ander bandje beginnen ? Je gehoor moet nog 80 jaar mee, ' hoor'.

humbucker
14 februari 2012, 12:28
Versterkers van de grond, op een tafel ofzo, dat scheelt al een serieuze slok op de borrel!

joeyonfire
14 februari 2012, 12:55
Ander bandje beginnen ? Je gehoor moet nog 80 jaar mee, ' hoor'.

Daarom speelt hij ook met oordoppen:seriousf:

Rafke Pafke
14 februari 2012, 13:49
Daarom speelt hij ook met oordoppen:seriousf:

Inderdaad, zelfs al zou onze drummer er in slagen een heel pak stiller te spelen, dan nog zou ik mijn oordoppen in doen.

Oordoppen van Variphone zijn zowat de beste investering die ik ooit gedaan heb. Ik doe ze iedere repetitie in, alsook bij elk optreden dat ik ga bekijken of zelf speel. Je hoort perfect en zelfs gedefinieerder.

Rafke Pafke
14 februari 2012, 13:51
Een en ander i m.i. te wijten aan een kleine ruimte. Dan wordt alle al heel gauw on verstaanbaar en heeft iedereen de neiging om zijn versterker harder te zetten.
Het is ook belangrijk hoe de ruimte is ingericht. Daarmee bedoel ik dan geluidsisolatie tegen de muur en dergelijke.

Ook waar, wij hebben in onze repettie ruimte onlangs geinvesteerd in basstraps en van die dingen om de akoestiek te verbeteren. We horen elkaar nu stukken duidelijker wat er ook toe bijdraagt dat de amps een stuk zachter kunnen.

VLP
14 februari 2012, 17:11
Inderdaad, zelfs al zou onze drummer er in slagen een heel pak stiller te spelen, dan nog zou ik mijn oordoppen in doen.

Oordoppen van Variphone zijn zowat de beste investering die ik ooit gedaan heb. Ik doe ze iedere repetitie in, alsook bij elk optreden dat ik ga bekijken of zelf speel. Je hoort perfect en zelfs gedefinieerder.

Zijn het op maat gemaakte ?

Rafke Pafke
14 februari 2012, 20:53
Zijn het op maat gemaakte ?

Inderdaad.

joeyonfire
14 februari 2012, 22:44
Ik heb er ook een tijd meegespeeld. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je veel ''hoog'' kwijt bent, die worden er voor een groot deel uitgefilterd. Dat je niet wat hoog op je verterker bij gaat draaien want dan wordt het een enorm schel geluid, daar worden je bandmaten zonder oordoppen niet goed van :seriousf:

Rafke Pafke
15 februari 2012, 08:53
Ik heb er ook een tijd meegespeeld. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je veel ''hoog'' kwijt bent, die worden er voor een groot deel uitgefilterd. Dat je niet wat hoog op je verterker bij gaat draaien want dan wordt het een enorm schel geluid, daar worden je bandmaten zonder oordoppen niet goed van :seriousf:

Neen, dat probleem heb ik dus absoluut niet! Waren die van jou ook Variphones? Beste spul wat er op de markt te vinden is. Zoals ik zei, het geluid blijft hetzelfde, zelfs nog wat gedefinieerder.

joeyonfire
15 februari 2012, 09:22
Ik had ze van het werk. Die waren van intersafe.

Rafke Pafke
15 februari 2012, 09:29
Ik had ze van het werk. Die waren van intersafe.

Ok, dat is dan vermoed ik gehoorbescherming voor gebruik in een industriële omgeving. Dat is inderdaad niet echt geschikt voor muziek, net vanwege de vervorming van het geluid.

Op maat gemaakte doppen met speciale muziekfilter is waar je naar op zoek moet. Variphone is in een Belgische test door het blad Test Aankoop als ultieme dop voor muziek uitgeroepen en eigenlijk de enige die op alle vlakken zeer goed scoorde.

joeyonfire
15 februari 2012, 10:59
Ok, dat is dan vermoed ik gehoorbescherming voor gebruik in een industriële omgeving. Dat is inderdaad niet echt geschikt voor muziek, net vanwege de vervorming van het geluid.

Op maat gemaakte doppen met speciale muziekfilter is waar je naar op zoek moet. Variphone is in een Belgische test door het blad Test Aankoop als ultieme dop voor muziek uitgeroepen en eigenlijk de enige die op alle vlakken zeer goed scoorde.

Dat zou inderdaad kunnen ja. Ze zijn inderdaad ontworpen voor een industriële omgeving. Ze filteren bij 85 dB.
Misschien wat minder geschikt maar het werkte wel, op bepaalde frequenties dus iets te goed.

VLP
15 februari 2012, 18:32
Ok, dat is dan vermoed ik gehoorbescherming voor gebruik in een industriële omgeving. Dat is inderdaad niet echt geschikt voor muziek, net vanwege de vervorming van het geluid.

Op maat gemaakte doppen met speciale muziekfilter is waar je naar op zoek moet. Variphone is in een Belgische test door het blad Test Aankoop als ultieme dop voor muziek uitgeroepen en eigenlijk de enige die op alle vlakken zeer goed scoorde.

Op maat gemaakte is indderdaad wel de shit.
Maar duur rond de 100euro.
Een vriend heeft er. Hij is heel heel tevreden.

pimmetje
15 februari 2012, 22:54
Op maat gemaakte oordoppen zijn onontbeerlijk voor de muzikant.
Niet alleen voor als je zelf speelt, maar ook super voor als je naar een concert gaat.

Maaaaaarrrrrrrrr... als je jezelf (en evt je bandleden) veel beter hoort met oordoppen in dan zonder de oordoppen, dan kan je denk ik toch beter óók ff aan 't volume sleutelen.

Ace 1.15.19
15 februari 2012, 22:59
Maar duur rond de 100euro.
Beter één keer goed investeren en je gehoor behouden, als je gehoor beschadigen en het voor geen enkele prijs ooit nog terug kunnen krijgen.

piker
16 mei 2012, 14:48
Ik denk dat het aangeraden word om elke 5 jaar nieuwe te laten maken. Dit omdat je oren veranderen. Dat zeggen ze bij ons op het werk toch. Wij hebben er van cotral. Maar dat weegt nog niet op tegen gehoorsbeschadiging.

nak
16 mei 2012, 22:53
Ik zet mijn versterker aan de zijkant en wat schuin naar achteren op oorhoogte naar de drummer.
Die kijkt dan recht in de straalbundel van de speakers.
Zelf sta ik er schuin voor, dus niet in de bundel.
Ik vind het geluid wat lekkerder dan pal ervoor staan.

VLP
16 mei 2012, 23:44
Ik heb vandaag mijn variphone oordoppen ontvangen.
Ben eens benieuwd, ik ga ze morgen testen op een concert.