PDA

View Full Version : Lengte neckschroeven



driesp
11 februari 2012, 17:04
Hello,

Heb dan toch maar besloten een tele te gaan samenstellen. De body is nog aan het drogen, maar had toch even vlug gekeken naar de schroeflengte van de halsverbinding.

Zoals ik ongeveer zie is de standaard maat ongeveer 4,5 x 45mm voor een halsschroef, echter zie ik dat de voorgeboorde gaten in de body al ongeveer 4,5mm zijn. Heb hier dus dikkere schroeven ook, 5x45 wat me ideaal lijkt, maar het valt me op dat de lengte schroef die nog uitsteekt om in de hals te gaan maar een grote 10mm is, wat me wel weinig lijkt om een stevige verbinding te maken?

Als ik een schroef 4,5 x 50mm gebruik zie ik dat ik 20mm schroef over heb voor in de hals, wat ongeveer nog 5mm van het fretboard is.

Welke schroeflengte gebruiken jullie dan?

spirit
11 februari 2012, 17:39
De schroeven hoeven in de body geen "houvast" te hebben. 4,5 mm zou dus goed zijn, ze moeten als het ware door het gat heen te duwen zijn, zonder te draaien.

Wat betreft de lengte, gewoon even proberen, een paar langere schroeven zijn zo gehaald/ besteld. Vast is vast, dus waarom zou je langere schroeven gebruiken als je het met 45mm ook af kan.

driesp
11 februari 2012, 17:40
Inderdaad, maar vond 10mm in het hout wel nogal weinig lengte.
Verder zijn bolle koppen moeilijk te vinden in die schroeven... maar recht verzonken koppen zullen ook lukken zeker?

spirit
12 februari 2012, 00:15
Je moet ze niet bij de bouwmarkt gaan zoeken:seriousf: Overigeens zou dat wel kunnen, maar ziet er niet uit.

Hier vind je de juiste schroeven vast wel http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=schroeven&action=page&group_id=21&lang=NL

Anders heb ik er nog wel 4 liggen, moet je ze alleen komen halen.

driesp
12 februari 2012, 09:33
Maar heb hier ook schroeven met bolle kop die mooi passen 5 x 45 mm. Vind gewoon die lengte die in de neck schroeft wel nogal weinig.

Hoelang zijn de originele fender schroeven die men gebruikt? ( totale lengte )

Alvast bedankt!

Tabula Rasa
12 februari 2012, 09:51
Maar heb hier ook schroeven met bolle kop die mooi passen 5 x 45 mm. Vind gewoon die lengte die in de neck schroeft wel nogal weinig.

Hoelang zijn de originele fender schroeven die men gebruikt? ( totale lengte )

Alvast bedankt!

Volgens mij is standaard 40 mm of 45 mm (een stratbody is maar 44 mm dik, dus kom je met een schroef van 45 mooi uit.

Midwolda
12 februari 2012, 10:07
Meet even met een tandenstoker wat de diepte is van de gaten in de neck.
Als je dieper dan dat wilt, moet je echt voorboren want zo'n dikke schroef splijt je neck zo in tweeën.
Als je ze er al in krijgt... als het goed is gaat de juiste maat al lekker stroef.
De gaten in de body mogen inderdaad best ruimer zijn (wat Spirit zegt).

driesp
12 februari 2012, 10:22
De gaten de neck moeten nog voorgeboord worden. Zal die voorboren met 3,5mm natuurlijk mooi op lengte.

Dus zoals ik het hoor is het redelijk normaal dat de vijzen maar een 10mm in de neck geschroefd zitten?

En m'n vijzen zijn dus net even lang als de body dik is. Zal wel lukken..

aaronstonebeat
12 februari 2012, 10:41
Ik maak mijn schroeven altijd op lengte met een dremel, zodat ze tegen de onderkant van de toets uitkomen; rvs exemplaren uit een bouwmarkt (hebben een bolle kop, zien er net uit en ik verzink ze; ik gebruik geen neck plate).

Gaten in de hals boor ik voor met de binnendiameter van de schroeven, gaten in de body met de buitendiameter.

driesp
12 februari 2012, 10:45
Zo, en welke diameter van schroeven gebruikt u dan?

aaronstonebeat
12 februari 2012, 10:48
Buitendiameter 4 mm.

driesp
12 februari 2012, 10:55
Wow, da's toch echt klein? Moeten die vijzen dan zo weinig krachten opnemen?

aaronstonebeat
12 februari 2012, 10:58
Hoezo klein? 4 RVS schroeven van 4 mm die in de volledige dikte van het halshout grijpen. Dat zet een beste kracht en de hals moet inderdaad goed vastzitten.

driesp
12 februari 2012, 11:03
Ja daar heb je wel 'n punt. Fender lijkt standaard trouwens 45mm lengte schroeven te gebruiken, wat ik persoonlijk wel kort vind.

Is het verder zo dat van RVS schroeven de kop sneller afdraait? Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien RVS toch een eind taaier is dan de doorsnee ferro vijs

muziekschuur
12 februari 2012, 11:08
300 kg trekkracht per schroef x 4.

aaronstonebeat
12 februari 2012, 11:09
Is het verder zo dat van RVS schroeven de kop sneller afdraait? Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien RVS toch een eind taaier is dan de doorsnee ferro vijs

Hardstikke stevig.

driesp
12 februari 2012, 11:25
Ok zal dan gaan voor de 4,5 x 50 mm schroeven. Die komen mooi net tot onder het fretboard.

spirit
12 februari 2012, 11:28
rvs exemplaren uit een bouwmarkt

Ik heb slechte ervaringen met RVS schroeven uit de bouwmart (Karwei). Had daar RVS schroeven gehaald voor een klusje in huis, en bij een schhroef een kop afgedraaid. Bleek dus helemaal géén RVS te zijn, maar vernikkeld messing. Om te proberen een doosje van een andere diameter en lengte gehaald, schroef doorgezaagd, en precies hetzelfde. Terug naar de bouwmarkt voor een verklaring, met als antwoord "meneer, ze roesten toch niet" :seriousf:

aaronstonebeat
12 februari 2012, 11:33
Ik heb ze steeds bij de gamma gehaald. Dat is absoluut geen messing; ik koop ze te lang en snijd met de dremel de punt eraf, zo kan ik de binnenkant bekijken. RVS is ook licht ferromagnetisch, messing helemaal niet.

spirit
12 februari 2012, 12:07
Ik heb ze steeds bij de gamma gehaald. Dat is absoluut geen messing; ik koop ze te lang en snijd met de dremel de punt eraf, zo kan ik de binnenkant bekijken. RVS is ook licht ferromagnetisch, messing helemaal niet.

Roestvast staal is niet per definitie magnetisch hoewel het een groot aandeel ijzer bevat. Roestvaste staalsoorten van de 300-reeks uit de AISI zijn austenitisch en daarom niet-magnetisch in geleverde toestand. Roestvaste staalsoorten van de 400-reeks uit de AISI alsook duplex roestvaste staalsoorten zijn daarentegen wel magnetisch.

De test met de magneet gaat in de gevallen van RVS niet altijd op. De meeste RVS legeringen zijn niet magnetisch.

driesp
12 februari 2012, 12:21
Ben er wel zeker van dat m'n vijzen echt RVS zijn. Net eens getest op een hardhouten plank wanneer ze afbreken, daar mag je inderdaad toch wel al een heel hoop kracht op zetten.

Dus, ik monteer de brug, zet de hals voorlopig vast op de body met een spanklem en besnaar de 2 E-snaren. Dan dus gewoon de voorlopige actie en de positie van de hals controleren en de gaten aftekenen, en ze mooi op diepte boren van de vijs?

aaronstonebeat
12 februari 2012, 12:48
Ik boor altijd de volledige diepte en met de binnendiameter van de schroef zodat alleen het schroefdraad zich in het hout hoeft te vreten. Te smalle en te ondiepe gaten in hard hout is vragen om brekende schroeven.

driesp
17 februari 2012, 18:54
Jaja ze is af ! Heb direct een fender neckplate besteld. waarvan de vijzen toch 50mm lang zijn. Mooi uitgelijnd en voorgeboord, en het schroeven was een makie. De gitaar speelt écht goed, had niet verwacht dat m'n eerste bouw zo goed ging meevallen.

Het is een Elzen body, met een WD music neck op met medium jumbo frets. Een setje kluson roundback tuners en original vintage telecaster picups, met CTS pots.

Ze is enkel gelakt met 'nitro vintage' finish, en het bevalt me wel zo.

http://i44.tinypic.com/23k5glf.jpg