PDA

View Full Version : Kapotte vingers na het spelen



Stillborn
11 februari 2012, 15:29
Hoi allemaal,

Ik merk steeds vaker (ofwel is het omdat het nu winter is en kouder is), dat mijn vingertoppen na een goed uurtje spelen redelijk kapot zijn.
Het doet geen pijn, maar het vel is wel beschadigd. Dit belemmert mij enorm tijdens het spelen, aangezien ik nogal veel slides ed. moet doen en mijn vingers niet meer zo gemakkelijk glijden over de snaren.

Dit vind ik nog normaal:
http://www.pluckandplayguitar.com/image-files/guitar-fingers-ouch.jpg

Dit heb ik vaak aan de hand:
http://2.bp.blogspot.com/_5mpJi3uoNuc/SVvU64pxNOI/AAAAAAAABN4/y7MkMLD0IL4/s400/DSC03905.JPG

Meestal is het ook weer helemaal weg na 1-2 dagen, maar ik vind het vervelend om op het einde van een setje van 1,5 uur nog een toffe solo te vergallen omdat mijn vingers gewoon niet meer willen glijden over de snaren...


Iemand tips?
Ik heb het met alle gitaren die ik live gebruik en ik speel altijd op Ernie Balls 10-46...
Zoals ik al zei: misschien heeft de temperatuur er iets mee te maken? Misschien bestaat er een olie of gel om mijn vingers beter te preserveren?

Alvast bedankt!

bass blom
11 februari 2012, 15:50
ik heb dat ook als ik een aantal dagen niet speel.
als ik regelmatig speel is er niets aan het handje.

barno
11 februari 2012, 16:36
niks aan de hand. als er bloed uitkomt is het vervelender. er is zo een verhaal dat clapton steeds een glas whisky in de buurt moest hebben, zodat ie bij eventuele accidentjes aan de vingers ze onmiddellijk kon ontsmetten in dat glas, soort verhaal waarvoor de term broodje aap is uitgevonden :)

skanky
11 februari 2012, 16:54
Je kan ook voordat je gaat spelen je handen even insmeren met handencreme. Dat trekt snel in en houdt je huid iets soepeler zodat het niet zo snel kapot gaat tijdens het spelen.

RednoiZ
11 februari 2012, 17:08
ik speel zelf al jaren met gepolijste snaren, maar dat moet je liggen denk ik.
Dat scheelt aardig vooral met lange sessies.Het voordeel is meteen met acoustische in ieder geval dat je bij opnames minder gekras hoort.
Met de elektrische speelt het als boter voor mij,met d' addario chromes..

Stillborn
11 februari 2012, 18:01
Je kan ook voordat je gaat spelen je handen even insmeren met handencreme. Dat trekt snel in en houdt je huid iets soepeler zodat het niet zo snel kapot gaat tijdens het spelen.

Goeie tip wel, deze!

LGK
11 februari 2012, 18:09
maarrrehh.. Ik heb dit altijd.. Na een paar uurtjes is het weer weg, maar ik heb er eigenlijk nooit zo veel last van.. Gewoon blijven gaan ;)

Grz

Dippides
11 februari 2012, 19:14
Die kuiltjes zijn bij mij gewoon permanent aanwezig. Als ik met m'n linkervingertoppen op tafel klop denkt iedereen dat ik met m'n nagels tik. ook leuk als ze bij de medische dienst bloed willen prikken uit de vingertoppen van m'n linkerhand, dat gaat dus echt niet. :seriousf:

humbucker
11 februari 2012, 19:59
Foto 2 heb ik ook regelmatig, is volgens mij gewoon eelt dat loskomt. Gewoon afbijten en doorspelen, nieuw eelt kweken :)

Brewskie
11 februari 2012, 20:05
niks aan de hand. als er bloed uitkomt is het vervelender. er is zo een verhaal dat clapton steeds een glas whisky in de buurt moest hebben, zodat ie bij eventuele accidentjes aan de vingers ze onmiddellijk kon ontsmetten in dat glas, soort verhaal waarvoor de term broodje aap is uitgevonden :)

Ja, in zijn autobiografie heb ik daar ook niets over gelezen, terwijl de drank en andere genotsmiddelen wel veelvuldig besproken werd, voor andere doeleinden.

RogerRabbit
11 februari 2012, 20:30
Mijn vingers zien altijd zo uit. Brengt me overigens wel op een tegenvraagje. Hebben jullie ook dat, met deze kou, de vingertopjes van je linkerhand (voor rechtshandige spelers dus) totaal geen kou kunnen verdragen. Soms zelfs met 2 paar handschoenen aan op de fiets doen die verrekte vingers nog pijn!

Watchmaker
11 februari 2012, 20:38
Mijn vingers zien altijd zo uit. Brengt me overigens wel op een tegenvraagje. Hebben jullie ook dat, met deze kou, de vingertopjes van je linkerhand (voor rechtshandige spelers dus) totaal geen kou kunnen verdragen. Soms zelfs met 2 paar handschoenen aan op de fiets doen die verrekte vingers nog pijn!

Yep! Ze blijven ook langer koud. Blij dat ik niet de enige ben. :)

Robin...
11 februari 2012, 20:47
Mijn vingers zien altijd zo uit. Brengt me overigens wel op een tegenvraagje. Hebben jullie ook dat, met deze kou, de vingertopjes van je linkerhand (voor rechtshandige spelers dus) totaal geen kou kunnen verdragen. Soms zelfs met 2 paar handschoenen aan op de fiets doen die verrekte vingers nog pijn!

Vanmiddag nog geschaatst en precies hetzelfde. Ik dacht altijd dat ik de enige was :seriousf:

Maar mijn vinger toppen lijken wel schuin afgesneden. Ik heb er dus ook nu geen last meer van ,omdat mijn
eelt laag nu echt lekker dik is. Maar na vakantie moet ik dat altijd weer opbouwen wat altijd veel pijn doet. :(

Beginnertjekb
15 februari 2012, 16:26
Vroeger had ik hier ook last van, maar je kan het beste tja... handcreme gebruiken, of klovenzalf smeren. Dan heb je minder "putjes"in je vingertoppen. Gewoon een winterkwaaltje.

LemmyNL
15 februari 2012, 16:49
ik sla de middelvinger van mijn plectrumhand regelmatig kapot....

Ga maar eens een stukje tape proberen. Er zijn er meer die dat doen:
"[Question] There have been many theories spread on the Internet about why you tape your hands. So once and for all, why do you do it? --Jerry Glass

If you look at the side of your hand, right below your pinkie, you'll see there are some wrinkle lines. At least there are on my hand... [laughs] Because of my playing style, I'm constantly hitting the strings and palm muting and, generally, beating up my right hand. Over the course of a tour, those wrinkles start busting open and bleeding. I put tape over the wrinkles so they don't break open and bleed all over my guitar, 'cause if a string gets in there once your hand is cut --wow!--that stings! Plus, it lets me play faster since it reduces drag between my hand and the strings.

Once, when we were on tour, I looked out into the audience and saw a kid with both his hands taped up like mine. I was cracking up so much I had to give him a backstage pass. --Kirk Hammett, Guitar World, January 2006, 112."

Denk niet dat ik sneller speel met een stukkie tape om mijn middelvinger, maar goed :P Als 't maar een beetje schoon blijft.

Harry
16 februari 2012, 10:13
mijn vingers zien er, als ik regelmatig gitaarspeel, altijd zo uit als op foto 2. Geeft niks, heb er geen last van. Insmeren doe ik juist niet, omdat ik denk dat de vingertoppen dan zacht worden, en ik het juiste gevoell tussen vingers en snaren kwijt ben. Niet dat dat veel uitmaakt met de manier waarop ik speel...