PDA

View Full Version : Halfstack voor metal, binnen budget van 1000/1200 euro ?



TheYoungMetalAttack
11 februari 2012, 12:22
Zoals de titel zegt. Ik ben op zoek naar een halfstack met een goed geluid voor metal. Heeft iemand aanraders?

Wat ik zelf een mooi geluid vind is het live geluid van Dimebag, de Randall RG100es, en de sound van Crowbar, wat ook een rg100es is. Helaas zijn die eigenlijk niet meer te krijgen, ik ben al bijna een jaar aan het zoeken op alle mogelijke sites voor 2e hands spullen maar geen succes... Ik heb op een Krank Revolution gespeeld, beviel me erg goed maar die ligt helaas boven mijn budget. Verder leek de Peavey 5150 mij wel iets, die zijn 2e hands voor ongeveer 1000 euro te krijgen, maar ik heb gisteren een band gehoord die er een gebruikte en naar mijn mening was het geluid te oppervlakkig, te weinig laag. Ligt dat aan de instellingen of is dat gewoon het geluid van deze versterker?

Alvast bedankt voor de suggesties.

Metalhead6661
11 februari 2012, 15:46
Dimebag gebruikte in zijn laatste paar maanden een Krank Revolution REP 120W. Ongeveer 1400 euro, 2e hands vast voor 1200 te krijgen, mooi ding :)

Je kunt ook een Marshall JCM800 kopen en dan bijvoorbeeld een MXR Fullborn Metal halen. samen wel gok ik 1600 euro, maar met die marshall kun je wel heel veel kanten op.

Sanderltd
11 februari 2012, 18:04
Een Peavey klinkt mijn inziens echt niet oppervlakkig. Wat wel zo is, is dat hij héél nauw luistert naar de afstelling en ook het gebruikte cabinet (met name de speakers) is van belang.
Ik heb zelf al een tweetal jaar een 5150 en ik ben er zeer tevreden van; ik krijg er veel verschillende sounds uit, van classic rock tot moderne metal.

Je krijgt er overigens ook wel een goeie Pantera-sound uit. Niet identiek, maar wel goed genoeg.
En een JCM800 is natuurlijk ook altijd een goeie optie, dan heb je een meer klassieke tone. In elk geval een heel ander beestje dan de 5150!

Metalhead6661
11 februari 2012, 19:15
Oh w8 JCM800 is 2000 euro +... ik bedoelde JVM205H, die is wel rond 1400-1500 euro dacht ik.

Soulflyhigh
11 februari 2012, 19:29
Peavey 6505's zijn een goede optie. Als je een beetje zoekt zijn er ook Powerball's (eerste versie) en Ritchie Blackmore's te vinden. Wellicht is dit ook een interessante optie.

Pepe
11 februari 2012, 19:56
Lees de review van de GuitarPlayer over de mini metal heads....


http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rectifier_Series/Mini_Rectifier_25/slide_images/Mini_Recto_Slide_1.jpg

Jasper.
11 februari 2012, 21:28
Oh w8 JCM800 is 2000 euro +... ik bedoelde JVM205H, die is wel rond 1400-1500 euro dacht ik.

Volgens mij is een JCM800 tweedehands voor een pak minder te krijgen. Volgens mij ben je dan voor 1000-1200 incl. cabinet wel klaar.

Tankman
11 februari 2012, 21:39
Peavey 5150's en 6505's hebben juist een hele hoop laag. Ik vind dit de meest geschikte versterkers voor metal. Ik gebruik ze zelf ook. Op dit moment nog de 6505+ 112 combo die ik heb verbouwd tot head, maar binnenkort komt hier de 6505 head voor in de plaats. Uiteindelijk moet hier ook de 6505 cabinet onder komen te staan.

De meeste mensen gebruiken Mesa, Marshall of Orange speakerkasten erbij, meestal met Vintage 30's. Ik gebruik de versterker thuis ook over een 1x12 kast met een Vintage 30. Klinkt geweldig, maar de 6505 cabinets met de Sheffields vind ik toch het beste erbij passen. Waarom meer mensen niet gewoon deze gebruiken snap ik niet.

Een 6505 nieuw kost je 1100 euro, de speakerkast 950. Dat is dus wel ver boven budget maar zeker de moeite waard. Er staat overigens wel nu een 6505 top op marktplaats. De vraagprijs is 950, maar je kan altijd onderhandelen. Wat speakerkasten betreft, ook al vind ik de Sheffields lekkerder dan de Vintage 30's, klinken de V30's zeker niet verkeerd. Je kan altijd beginnen met zo'n goedkope Thomann 412 kast met Vintage 30's erin.

RoelSmoel
11 februari 2012, 21:51
Niet omdat ik hem zelf heb (hmm, misschien toch wel een beetje, maar toch), de EVH 5150III 50 watt. De versterker kan een vette metalsound makkelijk aan. De resonance knop op de achterkant kan hem nog vetter laten klinken dan dat je met de EQ kunt bereiken. Clean is het ook erg goed te doen!
Kost nieuw €869,- +/-, dan zou je nog zo'n bijna €400,- over hebben voor een speakerkast, voor die prijs is er heus wel iets te vinden, zelf doe ik het met een Ashdown kast van €150,- in een uitverkoop, en het klinkt ook nog, dus prijs zegt niet altijd alles.
Maar het belangrijkste, ga op je oren af, bijvoorbeeld Musicstore in Keulen heeft twee ruimtes volledig ingericht voor (vaak metal-gerichte) buizenheads te testen. Zoek dus vooral naar zaken met zoiets, en mocht je daarna iets gevonden hebben, vergeet dan niet tweedehands te kijken, dit kan vaak ook nog het verschil uitmaken!

The Running Man
11 februari 2012, 22:39
Of een Laney amp
GH50L of GH100L lukt prima
Timo speelt vlgs mij over twee GH50Ls

HaroldA
11 februari 2012, 23:16
Volgens mij is een JCM800 tweedehands voor een pak minder te krijgen. Volgens mij ben je dan voor 1000-1200 incl. cabinet wel klaar.

Klopt als een bus. :ok:

...zolang je er maar geen MXR Fullborn Metal voor zet! :stop: :(

Metalhead6661
12 februari 2012, 10:16
Klopt als een bus. :ok:

...zolang je er maar geen MXR Fullborn Metal voor zet! :stop: :( Met die MXR kan je een mooi pantera geluid krijgen hoor. Handig pedaaltje :) Zelf een paar keer gebruikt. Alleen niet gekocth

Kamiess
12 februari 2012, 10:42
Of een Laney amp
GH50L of GH100L lukt prima
Timo speelt vlgs mij over twee GH50Ls

Yep, of een Laney VH100 >iets meer mogelijkheden.

Tankman
12 februari 2012, 11:53
Als we het toch over Laney hebben, de Ironheart (60 of 120) heb je al voor rond de 700 euro nieuw. Een bijpassende Ironheart 4x12 cabinet kost je rond de 400. Deze zijn voor metal ook ideaal. Moet zeggen dat ik de GH50L wel de lekkerste vind uit hun assortiment, maar hij is ook wel een beetje beperkt. Daar moet je mee overweg kunnen.

Thiez
12 februari 2012, 12:21
Laney GH50L is inderdaad een lekker versterkertje! De engl blackmore zit ook lekkere sound in (zijn ook veelzijdig) en kosten 2e hands geen drol meer.

TheYoungMetalAttack
13 februari 2012, 14:08
Zo he, hoop reacties opeens! Ik was gisteren stagehand bij Full of Hate festival, dus heb aardig wat versterkers langs zien komen.. ENGL's klinken erg goed vind ik, maar die zijn wat te duur. Helaas was ik te laat om de bands met de 5150's te horen, maar er stonder er heel wat dus ik ga er van uit dat die wel geschikt zijn. De 5150 is voor mij nu mijn eerste keuze. Ook zag ik op marktplaats een aantal Ampeg gitaartop's staan, Vl1002's bijvoorbeeld, en dat lijkt me ook wat. Heb ook een Laney aangeboden gekregen, klinkt ook goed!

De matching peavey 4x12 voor de 5150, klinkt die het beste bij de head?

Terminus
13 februari 2012, 15:08
De matching peavey 4x12 voor de 5150, klinkt die het beste bij de head?
Volgens de meeste mensen: totaal niet. De klassieke en beproefde combinatie is een Mesa Boogie Rectifier of Stilletto cabinet, maar die zijn wat buiten je budget. De meeste cabinets met V30's zullen je wel een goed metalgeluid geven.

Tankman
13 februari 2012, 16:49
Volgens de meeste mensen: totaal niet. De klassieke en beproefde combinatie is een Mesa Boogie Rectifier of Stilletto cabinet, maar die zijn wat buiten je budget. De meeste cabinets met V30's zullen je wel een goed metalgeluid geven.

Klopt, volgens de meeste mensen totaal niet, wat ik totaal niet snap, want naar mijn mening is dit de meest geschikte cabinet voor deze amp! Heerlijk dat dat klinkt!

Jimwoud
13 februari 2012, 16:53
Ik vind die 5150 cabinetten ook erg goed.

@TS: Een mooie set binnen je budget zou ik ook voor de Engl Blackmore + Engl pro 4x12 gaan. Maar een 5150 is ook erg vet. Zeker beide proberen.

Thiez
13 februari 2012, 18:48
Engl blackmore kosten idd niet zo veel meer. stond vorige keer een setje van blackmore met engl 4x12 kast voor 1000 euro op marktplaats.
Ook de fireball 1 gaat redelijk laag weg, maar dan is naar mijn mening de blackmore gaver voor hetzelfde geld.

De ampeg lee jackson (VL1002) schijnen inderdaad gave ampjes te zijn, ik ben er zelf ook nog wel benieuwd naar hoe die dingen nou klinken. Ze worden vaak omschreven als een korreligere marshall.

yhcmarc
13 februari 2012, 23:43
Ook zag ik op marktplaats een aantal Ampeg gitaartop's staan, Vl1002's bijvoorbeeld, en dat lijkt me ook wat.

Als jullie dit als spam opvatten, sorry. Maar ik ben een van de aanbieders van zo een vl1002. Vette bak voor strakke metal, zakk wylde heeft er lang op gespeeld en Dying fetus speelt ook altijd op die dingen. Maar aangezien ik zelf meer in de doom/sludge en grind hoek zit gebruik ik mijn oude jcm800 en ampeg V4 meer met een DS1, turbo rat of een HM2 er voor, voor de meer gore dikke sound. Die ampeg vl1002 is mij persoonlijk te strak. Meer voor trash/death metal of van die moderne metalcore achtige dingen. Qua sound alleen niet echt te vergelijken met een 5150 of een ENGL.

polviggen
14 februari 2012, 15:47
Kirk Windstein van Crowbar gebruikt nu een Dean Dime sig versterker (met een boss metalzone ervoor als boost)
. ik dacht dat die toch redelijk hetzelfde waren als zo'n Randall.