PDA

View Full Version : Verdomde kurkdroge winter: Barst in klassieke gitaren: HELP!



Dootch
10 februari 2012, 23:21
Het is een ramp...

In twee van mijn zelfbouw klassieke vandaag barsten ontdekt.
Om te huilen...
Ze zijn al enkele jaren oud, dus ik dacht dat ze "rustig" oud gingen worden maar nu heb ik het toch zitten...
Natuurlijk is deze afschuwelijke droogte de oorzaak. Vandaag een luchtbevochtiger gaan kopen, maar te laat dus, het is geschied.

Ik was er het hart van in. en ik weet het wel, het zijn "maar" gitaren maar blijkbaar zijn ze echt wel een deel van mezelf ook. Meer dan dat ik vreesde.

Maar uiteindelijk zal ik ze toch herstellen moeten. Graag jullie advies voor deze klus.

Van de tweede gitaar heb ik nog geen foto's, wel van de eerste.
Technische gegevens: bovenblad spar; 2.7 mm ; gepolitoerd aan de buitenkant. Klassieke bebalking, dus ook een balkje aan de binnekant van de voeg. (zie onderste foto's)

http://img593.imageshack.us/img593/4497/knipsel1.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/9103/knipsel2q.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/1117/knipsel3d.jpg
http://img191.imageshack.us/img191/7093/qqs8.jpg
http://img853.imageshack.us/img853/736/qqs9.jpg

Brewskie
10 februari 2012, 23:27
Wel balen zeg. Je hebt me wel weer even alert gemaakt. Ik moet thuis ook even checken hoe het met de luchtvochtigheid staat. Die vrieskou en verwarming zijn inderdaad drama. Natte handdoeken over de radiator. Bedankt voor de waarschuwing. En succes.

fransoos
11 februari 2012, 00:04
Heel vervelend Dootch

Ik heb er ook een in mijn zelfbouw gitaar; in de back.
Ook door het droge weer; een RV van 20% in huis.

Ik heb mijn gitaar in een grote zak gehangen met een spons onderin.
De zak daarna even dichtbinden.

Na een week is de scheur weer dicht gegaan en ik denk dat ik probeer om hem te lijmen.

Als dat niet lukt moet misschien de back er weer af.

Misschien heb je er iets aan.

barno
11 februari 2012, 00:22
condoleances dootch, wat klote moet dat zijn.

ik merk de droogte ook hier bij mijn gitaartjes, bij de verse (electrische) bouwsels moet de freteindes opnieuw gelevelled, maar da's peanuts tegen wat jij aan de hand hebt.

Pepe
11 februari 2012, 02:40
ik had er in een ander topic al voor gewaarschuwd toen ik merkte dat al mijn gitaren een halve noot gezakt waren. Sindsdien verstook ik 2 liter water per dag met een pan op de kachel.

grizzly
11 februari 2012, 07:28
Ik had er afgelopen jaar een gekocht van Medisana. Nog niet hoeven gebruiken tot de vorst kwam.
Er staat een hygrometer naast mijn gitaren en hout opslag (alles binnen gehaald in mijn studeerkamer)
Luchtvochtigheid zakte ineens rap onder de 40 en wilde veel lager,
De Medisana staat nu 24 uur per dag ongeveer 4 liter water te verdampen en houdt het keurig op 45.
Hij is fluisterstil en zijn geld 100 x waard, Zonder dit ding stonden ook hier overal de scheuren in.

Sterkte dooch.

muziekschuur
11 februari 2012, 08:41
Kan je het horen? Die scheur? Anders laten zitten?? Karakter? Of misschien opschuren en opnieuw lakken?

pim raaijmakers
11 februari 2012, 22:04
zonde van die scheur. heel zonde van al dat mooie werk. een goede tip om de luchtvochtigheid te controleren, dank. ik voelde bij de tele ook al dat de frets schuurde. ben al begonnen met bijvijlen.

aaronstonebeat
11 februari 2012, 22:26
condoleances dootch, wat klote moet dat zijn.

ik merk de droogte ook hier bij mijn gitaartjes, bij de verse (electrische) bouwsels moet de freteindes opnieuw gelevelled, maar da's peanuts tegen wat jij aan de hand hebt.

Ha ja, ik gebruik periodes als deze om fretuiteinden bij te werken; het is steevast prijs bij gitaren die niet onder vergelijkbare omstandigheden zijn gefret. Eigenlijk best mooi want daarna steken ze nooit meer uit.

Verder heb ik niet echt problemen met mijn gitaren ondanks dat ik niets aan vochthuishouding doe.

@ Dootch:

Zodra het weer iets warmer en vochtiger wordt, zullen die barsten weer dicht gaan. Misschien heeft het zin er wat houtlijm tussen te doen net voordat ze weer helemaal dicht zijn?

Ongeveer een jaar geleden heb ik die truc toegepast op de Martin van een leerling van me. Tot dusver is die barst dicht gebleven. Als ik hem weer zie, zal ik eens vragen hoe het nu is; als die barst ooit weer open zou gaan, zou het nu wel moeten zijn.

Mijn ouders hadden vroeger waterbakjes van keramiek tussen de lamellen van de radiatoren die we steeds met water moesten bijvullen; en dat ging hard als er werd gestookt. Was volgens mij wel een goed systeem.

barno
11 februari 2012, 22:43
Mijn ouders hadden vroeger waterbakjes van keramiek tussen de lamellen van de radiatoren die we steeds met water moesten bijvullen; en dat ging hard als er werd gestookt. Was volgens mij wel een goed systeem.

op mijn gitaarkamer hing al 15 jaar zo'n keramiek bakje tussen de radiator. (nog van de eigenaar waar ik het huis van kocht ...) nooit bij stilgestaan, ja vaag wist ik wel: voor water. nooit gebruikt. Vlak voor nieuwjaar mijn kamer nog es goed opgeruimd en dat bakje Eindelijk in de vuilbak in geflikkerd ... en nu staat er een wankel kannetje op de radiator dat al twee keer is omgevallen ... :)

aaronstonebeat
11 februari 2012, 22:51
op mijn gitaarkamer hing al 15 jaar zo'n keramiek bakje tussen de radiator. (nog van de eigenaar waar ik het huis van kocht ...) nooit bij stilgestaan, ja vaag wist ik wel: voor water. nooit gebruikt. Vlak voor nieuwjaar mijn kamer nog es goed opgeruimd en dat bakje Eindelijk in de vuilbak in geflikkerd ... en nu staat er een wankel kannetje op de radiator dat al twee keer is omgevallen ... :)

Onze huiskamer had twee radiatoren, één aan de voorkant en één aan de achterkant, en die hingen bijna helemaal vol met die bakjes. Daar gingen de nodige liters water in en die moesten elke dag worden bijgevuld als er werd gestookt.
Mijn vader had ook een nogal kostbare vleugel in die huiskamer; ik denk dat hij zich vele decennia geleden al bewust was van de invloed van luchtvochtigheid op mens en hout.

Maar dat type radiatoren is volgens mij minder algemeen geworden; wij hebben er nog maar één van dat type in ons huis en dat is in '69/'70 voltooid.

Dootch
11 februari 2012, 23:20
Bedankt voor jullie medeleven:makeup:


Nu na een dagje volle bak luchtbevochtigen is het zicht inderdaad veranderd.
De scheuren tussen klankgat en brug zijn bijna volledig dicht.
De scheur naar de staart toe echter is nog redelijk wijd open. daar zal de bolling van het blad meespelen en ook dat daar geen stukje zangbalk zit.

@ Aaronstonebeat, ik had ook al gedacht van er lijm in te smeren, alleen vrees ik dat als de scheur te wijd is dat het dan niet op tijd zal dicht gaan en dan hangt er nog eens opgesteven lijm tussen de kieren en krijg ik ze nooit meer dicht.
Ik had gedacht van de lijm wat aan te lengen met water en deze er in masseren en dan met een korrel 400 of 600 op het klankblad te schuren om de lijm met schuurstof te "verzadigen". De natte lijm zou misschien ook het hout voldoende doen zwellen om de barst dicht te maken?

Dat ik ze nadien opnieuw zou moeten politoeren vind ik eigenlijk niet erg, ze kan er alleen maar mooier op worden, want na enkele jaren er op spelen zijn er natuurlijk ook al gebruiksporen.


Op de tweede gitaar is de spleet ook min of meer dicht. Daar was de spleet wel midden van het hout, dus niet op de naad. De spleet is wel wat opgestuikt, dus ook daar zal ik de gitaar moeten effen schuren denk ik.

Het is echter te koud nu in mijn werkplaats om te politoeren...

crazycow
14 februari 2012, 19:46
lijm ertussen en dan in een hele vochtige ruimte zetten. klemt het zich vanzelf vast.

btw: dit is een lastige reparatie. voor de klank zou het volgens mijn niet veel uit moeten maken en als beide kanten van het blad nog gewoon vastzitten aan de balk eronder is er constructief ook in feite weinig niet zoveel aan de hand behalve dan dat het niet mooi is.

misschien dat als het vochtiger wordt,dat de barst dan gewoon weer dichttrekt (ze zitten natuurlijk nooit meer vast aan elkaar). Je zou dan eventueel secondelijm op de naad kunnen doen (wat er dan in principe tussen kruipt, maar dan moet je het hele blad weer opnieuw schuren en lakken want anders ga je het zien).

Ik zou dus eerst even afwachten tot de luchtvochtigheid weer een procentje of 50 is.

El_Mano
14 februari 2012, 20:07
Ik weet niet of het een idee is want ik doe niet zo veel met akoestische gitaren. De lijm iets dunner maken met wat water lijkt me een goed idee.

Maar in masseren zou mij weer tegenstaan. Wellicht is het kopen van een injectie naald bij de apotheek, of zo een dat bij setje cartridge-navul-inkt zit (jarenlang een gebruikt om mijn vulpenvullingen mee van inkt te voorzien) Met zo'n naald krijg je de lijm een heel stuk in de scheur door de druk die je kunt opbouwen met zo'n spuit.
Overtollige lijm kan je wel met een wat vochtige doek weer weghalen. Als je dan alsnog wat schuurstof of vernis slijpsel in de vochtige lijm wil wrijven gaat dat als nog. Ik zou het wel doen vlak voor dat ik de gitaar weer in de meer lucht-vochtige ruimte plaats zodat het hout weer uitzet en dan gaat klemmen als de scheur zich sluit.

Dootch
14 februari 2012, 21:29
Hoi allemaal, bedankt voor alle tips nog

De kogel is door de kerk: Ik heb de spleet redelijk volledig laten sluiten in de nu vochtige kamer. De spleet op de naad was niet volledig dicht (bolling van het blad denk ik). De spleet op 5 mm opzij van de zoom was wel dicht maar was wel zichtbaar.
Titebond sterk verdund en met een dun penseeltje aangebracht. de spleet naast de naad kon ik een mm-tje of zo opheffen langs de binnenkant en dus lijm aan de zijkant doen! Ook een klein extra zangbalkje aangebracht van 5 cm bij 5mm onder de zijwaartse spleet gelijmd.

De zoomspleten heb ik wel een tiental keer opnieuw lijm moeten aandoen, maar door het extra vocht is de spleet "toegezwollen". Na een tijd stond het hout lichtjes omhoog en heb ik de minieme richels afgeschuurd.
Dan 12 uur gewacht en vanavond stond het een beetje hol :seriousf:
dus het blad in het geheel opgeschuurd. Er waren speelsporen op de gitaar, dus gans het blad als nieuw geschuurd. En een spitcoat politoer aangebracht.
Hopelijk blijven de spleten dicht, maar beter dan dit kan ik niet.

Nu nog het bovenblad opnieuw politoeren!!
De temperatuur in het atelier is ook terug OK dus dat zal wel lukken.