PDA

View Full Version : gibson of fender???



matsgitaar1
10 februari 2012, 19:29
hey,
ik wil al een tijdje een nieuwe gitaar kopen maar ik weet niet welke.
ik zit te twijfelen tussen een Gibson Les Paul Traditional Goldtop en een Fender Stratocaster Classic Player '50s 2TS .
ik hoor graag jullie tips.

greetz

LGK
10 februari 2012, 19:39
tja, das voor iedereeen verschillend.. Welke jij het mooiste vind klinken..
Als je kwalitatief gaat kijken zijn ze natuurlijk allebij erg goed

Grz

Dealer
10 februari 2012, 19:41
Ik zou voor peren gaan...







Geheel aan jezelf deze keuze. De gitaren schelen best wat (single coils vs humbuckers, hout, neck ect ect) dus je moet gewoon gaan spelen en dan kijken wat jij wilt

Wat voor muziek speel je graag? Als je richting John Mayer zit zou ik voor een strat gaan, maar ga je naar hardrock zou ik voor een lp gaan... maar ieder zn ding

Persoonlijk ben ik een stratman...

jerome
10 februari 2012, 19:49
Dat is een zelfde soort vraag als "zal ik een blauwe mountainbike of een gele racefiets kopen"...
Het heeft dus alles met smaak en voorkeur te maken
Zoals mijn voorgangers ook al schrijven; ga een aantal van die gitaren uitproberen dan ontdek je zelf wat je fijnst vind spelen en het lekkerst vind klinken...

guitarkid
10 februari 2012, 20:25
Ik zou voor peren gaan...


Appels......!!!!!!!;)

Serieus, naar de winkel gaan en spelen op deze gitaren. Uitvinden wat je bevalt aan een gitaar, het speelgemak, het geluid, de mogelijkheden etc. Vraag aan de verkoper om meer info en tips. Leg hem /haar uit wat je wilt of verwacht van een gitaar. Fender en Gibson zijn de Ajax en Feyenoord van gitaarland, maar met dit verschil dat er genoeg mensen zijn die fan van beide merken zijn en die de namen ook gewoon durven uitspreken, i.t.t. de "voetbal-fans" uit 010 en 020..... :seriousf:

TimS
10 februari 2012, 21:07
Losvan het feit dat het compleet verschillende gitaren zijn heb je er 2 uit een andere prijsklasse. Waarom de Fender CP en niet een American Vintage Reissue / John Mayer sig ofzo?

ThomasGuitarfreak
10 februari 2012, 21:17
Haar Stratocaster echt een geweldige gitaar! echt waar voor je geld!. Zelf heb ik er een gekocht van 950,- zonder logo! Je zou er eventueel nog een Fender Decal op kunnen zetten! The sound, bespeelbaarheid en de looks zijn awesome!!! Ik heb iets van 3 Customshops van Fender geprobeerd, maar mijn stratje is beter!

Hier een filmpje van mij!
http://www.youtube.com/watch?v=OsdLslQ6Xyg

Hier staan er nog wat. Misschien zijn er nu nog wel wat meer.
http://www.haarguitars.nl/import/index.php?option=com_content&view=article&id=1376:aged-guitars-under-100000-&catid=73:sale&Itemid=59

GR Thomas

Swaag
10 februari 2012, 21:32
....zonder logo! Je zou er eventueel nog een Fender Decal op kunnen zetten.....
Brrrrrr.......:stop:

HaroldA
10 februari 2012, 21:44
Haar Stratocaster echt een geweldige gitaar! echt waar voor je geld!. Zelf heb ik er een gekocht van 950,- zonder logo! Je zou er eventueel nog een Fender Decal op kunnen zetten! The sound, bespeelbaarheid en de looks zijn awesome!!! Ik heb iets van 3 Customshops van Fender geprobeerd, maar mijn stratje is beter!

Als jouw Haar strat zoveel beter is, waarom siert er dan geen 'Haar' logo op de kop? :???:

Ere wie ere toekomt.

TimS
10 februari 2012, 21:50
Als jouw Haar strat zoveel beter is, waarom siert er dan geen 'Haar' logo op de kop? :???:

Ere wie ere toekomt.

Haar wil z'n logo er denk ik niet op hebben, hij heeft ze alleen in elkaar gezet en gespoten.

HaroldA
10 februari 2012, 21:51
Haar wil z'n logo er denk ik niet op hebben, hij heeft ze alleen in elkaar gezet en gespoten.

Als hij zich schaamt voor z'n producten dan moet hij ze niet maken.

TimS
10 februari 2012, 21:55
Als hij zich schaamt voor z'n producten dan moet hij ze niet maken.
Vindt je ook dat Fender maar moet stoppen met de Squier lijn? Het zal niets te maken hebben met schamen, hij wil waarschijnlijk zijn logo alleen op instrumenten zetten van een bepaalde kwaliteit. Deze gitaren zullen ook erg goed zijn, maar voor bijna de helft van de prijs zal er toch wel ergens aan kwaliteit ingeleverd zijn.

Robin...
10 februari 2012, 22:32
Ik ben zelf een stratocaster liefhebber. Ze zijn allebei goed in hun ding. Maar een fender is voor mij makkelijker te bespelen en heeft een bepaalde sound die ik te gek vind. Speel ze allebei en je komt er vanzelf achter welke je mooi vind klinken.

nickofzo
11 februari 2012, 03:15
ik zocht een dik geluid en kwam uit
op de gibson...

zo zie je maar, appels en peren....

Eko
11 februari 2012, 07:36
Zijn 2 concepten die verschillen. De een bouwt met tropisch hardhout en zet er humbuckers op , de ander bouwt ze met lokaal hout en enkelspoels elementen.
Gibson had de methode voor ogen om een luxe instrument te bouwen en had daarom ook de ,,gouden,, kleur gekozen.
Fender zocht het in massaproductie en te verwisselen onderdelen.
Een humbucker heeft een dikker middengebied en is stil , een enkelspoelselement heeft een strankelend hoog ,een mooi laag , maar ruist iets.
Op beide merken zijn wereldhits geschreven en artiesten beroemd geworden. Veel gitaristen volgen hun idool en beginnnen op zo`n instrument , vandaar dat fabrikanten graag artiesten binden met signatres.
Aan jou de keus.

ThomasGuitarfreak
11 februari 2012, 11:50
Wat maakt het uit dat er geen logo op staat. De kwaliteit is awesome! Ik vind het juist wel vet zonder logo een beetje mysteries.

Metalhead6661
11 februari 2012, 11:58
Dat ligt eraan wat je wilt spelen. Persoonlijk vind ik de Gibson veel beter aanvoelen en spelen. Fenders vind ik persoonlijk niet lekker spelen maar het geluid van beide gitaren vind ik mooi voor de stijl waarvoor ze gemaakt zijn, dus ga richting een gitaarwinkel, probeer, en kies de goeie :rockon:

zoon van Piet
11 februari 2012, 11:59
Hebben we hier ( onbedoeld) een prachtig opzetje gekregen voor een lekker smeuïg Gibson/Fender bash topic, waar we zeker een heel weekend plezier van kunnen hebben.. gaan ze over Haar lopen lullen..

lindstrom
11 februari 2012, 12:14
Een gitaar bouw je gewoon niet doormiddel van een 4 tal schroeven die de hals en body bij elkaar houden, dat is te primitief.. ook de "string guide" die er alleen maar is omdat de head niet correct ontworpen is is al een bewijs dat een fender nooit een goed ontwerp is geweest. Er is namelijk een reden dat bijna alle niet fenderachtige gitaren een hoek hebben in de neck/headstock.

Dan nog nog niet te spreken van dat de snaren zo dicht langs de slagplaat/pickups lopen waardoor de bespeelbaarheid benadeeld word.
De volume pot die veel te onhandig dicht bij de snaren zit, brommende pickups.

Nee,.. alles aan de les paul komt de bespeelbaarheid en klank ten goede. Ok,. neck/headstock overgang is wat zwak en de jackplate zouden ze standaard metaal moeten maken maar verder is het de perfecte gitaar, een gitaar zoals een gitaar hoort te klinken er er uit hoort te zien.

Bij het woord "gitaar" denk ik aan ronde vormen, mooie set neck verbinding, hout kleuren en 3x3 headstocks.

Ik kan echt eindeloos doorgaan over hoe fender gitaren slecht onworpen zijn terwijl ik bij Gibson gauw klaar ben.

Het blijft dan bij de neck/headstock zwakte, jackplate en persoonlijk vind ik de pickupcavity's overdreven diep. had minder diep gekund. helemaal bij brug element.


Buiten dat geloof ik er wel in dat de invloeden van muziek die je luisterd en wilt gaan spelen een groot verschil kunnen maken.

TimoSomers
11 februari 2012, 12:20
Al die bespeelbaarheid en shit zal me een worst zijn. Het gaat uiteindelijk om de sound.
(Op een gegeven moment natuurlijk, ik ben begonnen op Ibanezen). Dus LUISTER vooral.
Ik zou nooit inboeten op sound voor bespeelbaarheid. Ik ging van Ibanez naar Gibson naar Fender (achtigen, nu Smitty guitars). Speel nu op Gibson, Fender en Bo-el voor hetgene wat zich er voor leent. Strat/tele het meest. Ofwel, luister gewoon en wat je het mooiste vindt; kiezen ;).

Mr.Fingers
11 februari 2012, 12:38
@Lindstrom: zo simpel zit het niet.

Fender heeft juist de "bolt-on" manier gekozen, omdat hij naar muzikanten luisterde, en een van hun verzuchtingen was dat als er een defect was aan hun (dure gelijmde-hals) archtops van Epiphone en Gibson, de reparatie erg kostelijk was, dus hij bedacht een modulair systeem, waarbij hetgene dat defect is gewoon losgeschroefd en vervangen kan worden.

Van de pickups. Voor in 1957 de PAF in voege kwam, hadden alle Gibson P90's, en die dingen brommen pas hard. Als een telecaster een kwade horzel is qua brom, dan is een oude P90 Gibson een opstijgende Chinook. Een telecaster is ontworpen doordat de muzikanten in steeds luider spelende bands terecht kwamen, en hun grote archtops begonnen te feedbacken. Dus byebye F-gaten en hol design.

Het ontwerp was wel goed, want de koppen waren ontworpen voor voor "straight string pull" achter de topkam (dus de snaar die geen hoek maakt in het horizontale vlak, zoals Gibson met z'n 3-om-3 kop heeft), wat de stemvastheid betreft. Stringtree is een logisch gevolg van geen angled headstock te kiezen, wegens breukgevoeligheid.

Qua slagplaat en volumeknop: da's smaak, ik heb liever de snaren wat dichter op de body, omdat ik anders erg hard in die snaren lig te harken. En de locatie van de volumeknop is perfect om te kunnen "violen" (volume swells).

Een LP is een lomp, dood gewicht, ergonomisch een ramp.

bat
11 februari 2012, 12:53
Bij zowel de LP als Fender gitaren is er een afweging gemaakt tussen handigheden en productieefficientie. De zwakheden van beide ontwerpen komen vrijwel rechtstreeks voort uit kostenbesparingen.

Voor de rest is het wat mij betreft inderdaad maar net wat je lekker vindt klinken en spelen. Ik heb zowel een LP als wat Fenders/Squiers en ik heb serieus over het algemeen gewoon geen specifieke voorkeur. De voorkeur hangt vooral van het moment af.

lindstrom
11 februari 2012, 13:02
@Lindstrom: zo simpel zit het niet.

Fender heeft juist de "bolt-on" manier gekozen, omdat hij naar muzikanten luisterde, en een van hun verzuchtingen was dat als er een defect was aan hun (dure gelijmde-hals) archtops van Epiphone en Gibson, de reparatie erg kostelijk was, dus hij bedacht een modulair systeem, waarbij hetgene dat defect is gewoon losgeschroefd en vervangen kan worden.

Van de pickups. Voor in 1957 de PAF in voege kwam, hadden alle Gibson P90's, en die dingen brommen pas hard. Als een telecaster een kwade horzel is qua brom, dan is een oude P90 Gibson een opstijgende Chinook. Een telecaster is ontworpen doordat de muzikanten in steeds luider spelende bands terecht kwamen, en hun grote archtops begonnen te feedbacken. Dus byebye F-gaten en hol design.

Het ontwerp was wel goed, want de koppen waren ontworpen voor voor "straight string pull" achter de topkam (dus de snaar die geen hoek maakt in het horizontale vlak, zoals Gibson met z'n 3-om-3 kop heeft), wat de stemvastheid betreft. Stringtree is een logisch gevolg van geen angled headstock te kiezen, wegens breukgevoeligheid.

Qua slagplaat en volumeknop: da's smaak, ik heb liever de snaren wat dichter op de body, omdat ik anders erg hard in die snaren lig te harken. En de locatie van de volumeknop is perfect om te kunnen "violen" (volume swells).

Een LP is een lomp, dood gewicht, ergonomisch een ramp.


Daar ga je al, er is bewust gekozen voor die schroeven.. dat is in mijn ogen redelijk verkeerd. een instrument hoort niet geschroeft te zijn. maargoed, daar gaan we het nooit over eens worden.

Een LP is lomp maar heeft wel die hoek in de hals/body wat hem een stuk ergonomischer maakt dan zo'n rechte plank van fender. niet mee te werken als je het mij vraagt.

Naar mijn idee is de stringtree gekomen omdat dat rechte gewoon niet goed werkte, dat er gedacht werd "heej we moeten toch iets van een hoek creeren op de topkam. laten we de snaar primitief omleiden met een stukje metaal"

Althans, zo komt het ontwerp op mij over.

Een LP is mischien wel zwaar, maar wel een echte mannen gitaar!

bat
11 februari 2012, 13:24
Maar dan wel echte mannen die niet tegen "zo'n rechte plank van Fender" kunnen, of niet dan? ;)

Hendriks
11 februari 2012, 13:25
Daar ga je al, er is bewust gekozen voor die schroeven.. dat is in mijn ogen redelijk verkeerd. een instrument hoort niet geschroeft te zijn. maargoed, daar gaan we het nooit over eens worden.

Een LP is lomp maar heeft wel die hoek in de hals/body wat hem een stuk ergonomischer maakt dan zo'n rechte plank van fender. niet mee te werken als je het mij vraagt.

Naar mijn idee is de stringtree gekomen omdat dat rechte gewoon niet goed werkte, dat er gedacht werd "heej we moeten toch iets van een hoek creeren op de topkam. laten we de snaar primitief omleiden met een stukje metaal"

Althans, zo komt het ontwerp op mij over.

Een LP is mischien wel zwaar, maar wel een echte mannen gitaar!

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

zoon van Piet
11 februari 2012, 13:36
Hèhè, nou zijn we tenminste op gang! ;)
Ik hou me er een beetje buiten, ik vecht de F/G- oorlog hier in huis wekelijks al uit met mijn bloedeigen zoon. en mijn standpunt inzake (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?139975-Klote-Gibson&highlight=klote+gibson)heb ik al vaak genoeg duidelijk gemaakt..

Maar wat ik wel raar vind is dat iemand met dit Fender/Gibson keuzedilemma zit. Toen ik begon wist ik precies wat ik wilde: een strat, net als mijn held. Later pas switchte ik naar gibson om daarna via de superstrat weer terug te keren naar het oude nest. Het nichtje van mn vriendin wist toen ze haar eerste akkoorden leerde al welke gitaar ze het liefst wilde. En volgens mij heeft iedere beginnende gitarist al een duidelijk beeld van wat hij/zij wil. Dat kan later veranderen, natuurlijk,we maken goddank allemaal een ontwikkelingsproces door. Maar we beginnen met een duidelijk voorbeeld, inclusief een ideale droomgitaar..

HaroldA
11 februari 2012, 13:42
Het is gewoon heel simpel: Gibson is voor mannen, Fender voor mietjes.

En voordat men aan bovenstaande aanstoot neemt: tussen mijn beste vrienden zitten ook mietjes en het is helemaal niet erg om een mietje te (willen) zijn! :ok:

Mitch
11 februari 2012, 14:59
hey,
ik wil al een tijdje een nieuwe gitaar kopen maar ik weet niet welke.
ik zit te twijfelen tussen een Gibson Les Paul Traditional Goldtop en een Fender Stratocaster Classic Player '50s 2TS .
ik hoor graag jullie tips.

greetz

Ervaar eerst even zelf het verschil, dat kan niemand je via een beeldscherm uitleggen.

Michael AE
11 februari 2012, 15:09
Het is gewoon heel simpel: Gibson is voor mannen, Fender voor mietjes.

En voordat men aan bovenstaande aanstoot neemt: tussen mijn beste vrienden zitten ook mietjes en het is helemaal niet erg om een mietje te (willen) zijn! :ok:

Niet helemaal mee eens. Het cliché dat Fenders werkpaarden zijn en Gibsons fretloze wonders die bijna zichzelf bespelen spreekt jouw verhaal al tegen. :seriousf:

Je moet toch een behoorlijk mietje zijn om een gitaar te willen bespelen waar de klank al bijna als vanzelf uit komt. Dan kun je als echte vent beter een gitaar pakken waarop je moet werken voor je sound.

Pepe
11 februari 2012, 15:27
Maar wat ik wel raar vind is dat iemand met dit Fender/Gibson keuzedilemma zit. .

Ja, dat was ook het eerste dat ik me afvroeg. Als je op een forum gaat vragen of je een LP of strat moet kopen, dan bespeur ik een hoog instap gehalte.

En natuurlijk weer het gebruikelijke geneuzel van mijn niet Fender is beter dan alle Fenders en mijn Gibson is beter dan alle non Fenders..
Het zet niet echt door trouwens, ondanks de nieuwe lichting novices.

Ace 1.15.19
11 februari 2012, 17:23
Ik heb maar één ding te zeggen:





































FENDER IS VOOR HOMO'S!

HaroldA
11 februari 2012, 17:25
FENDER IS VOOR HOMO'S!

Jep, net als Peavey overigens... :ok:

Ace 1.15.19
11 februari 2012, 17:26
Peavey is voor flikkers!

zoon van Piet
11 februari 2012, 18:04
Ik heb maar één ding te zeggen:
FENDER IS VOOR HOMO'S!

dat is in tegenspraak met de wet van Lindstrom. Want homo's zijn per definitie mannen - en die spelen volgens de wet van Lindstrom op Les Pauls.

Ace 1.15.19
11 februari 2012, 18:06
Sinds wanneer luister jij naar de heilige wet van lindstrom? ;)

zoon van Piet
11 februari 2012, 18:26
Sinds wanneer luister jij naar de heilige wet van lindstrom? ;)

Ikke? Nooit, ik ben altijd al anarchist geweest.
Ik stel alleen vast dat er een ernstige discrepantie is tussen jullie uitspraken..
en zal het nog eens uitleggen: Homo's zijn mannen en mannen spelen op Les Pauls
ergo: homo's spelen op...

Pepe
11 februari 2012, 18:54
Bovendien, Lindstrom heb ik nog nooit kunnen betrappen op een rare uitspraak :seriousf:

Dirk_Hendrik
11 februari 2012, 18:58
homo's spelen op...


Charvels????

http://turboflanges.com/pacerusa.jpg

Metalhead6661
11 februari 2012, 19:07
een serieuze vraag over fenders en gibsons en dan die merken afzeiken en nu naar homo's? je komt hier echt alles tegen :P

The Unforgiven
11 februari 2012, 19:09
Charvels????

http://turboflanges.com/pacerusa.jpg

En die modellen zijn waar van afgeleid? Juist ja, Fender.

HaroldA
11 februari 2012, 19:22
dat is in tegenspraak met de wet van Lindstrom. Want homo's zijn per definitie mannen - en die spelen volgens de wet van Lindstrom op Les Pauls.

Discrimineer jij niet een beetje met je "homo's zijn altijd mannen"? Volgens mij zijn lesbiennes namelijk ook gewoon homo's.

"Een lesbienne, ook wel homoseksuele vrouw"

Metalhead6661
11 februari 2012, 19:25
Nu is het wel een beetje offtopic vinden jullie niet?

HaroldA
11 februari 2012, 19:29
Nu is het wel een beetje offtopic vinden jullie niet?

Nee. We proberen vast te stellen of Fenders voor homo's zijn of niet. De definitie van homo is in dat geval vrij belangrijk.

Carry on! :ok:

joeyonfire
11 februari 2012, 19:33
Gitaar spelen is sowieso voor (show)homo's. Iedereen weet dat de drummer de echte hetero's zijn.

Metalhead6661
11 februari 2012, 19:34
Fenders voor homo's... Eventjes kijken wie dan allemaal homo is:

Jimmy page
Eric Clapton
Zacky Vengeance
The Edge
John Frusciante (<-- schrijf ik het goed?)
Jimmy Hendrix
Slash (slash en fenders?! Ja)
Als ik alles ga opnoemen duurt t nog even dus die bewering vind ik dom, fenders zijn mooie gitaren, of ze ook goed spelen ander verhaal, maar toch

joeyonfire
11 februari 2012, 19:36
Fenders voor homo's... Eventjes kijken wie dan allemaal homo is:

Jimmy page
Eric Clapton
Zacky Vengeance
The Edge
John Frusciante (<-- schrijf ik het goed?)
Jimmy Hendrix
Slash (slash en fenders?! Ja)
Als ik alles ga opnoemen duurt t nog even dus die bewering vind ik dom, fenders zijn mooie gitaren, of ze ook goed spelen ander verhaal, maar toch

Allemaal homo's.

Metalhead6661
11 februari 2012, 19:46
Allemaal homo's. waar speel je zelf op, want ik weet vrij zeker dat je nog nooit een Fender bespeeld hebt.

HaroldA
11 februari 2012, 19:48
waar speel je zelf op, want ik weet vrij zeker dat je nog nooit een Fender bespeeld hebt.

Ik heb ook wel eens op een Fender gespeeld. De mannenliefde bleek niks voor mij. :stop:

Gibson! :ok:

Mitch
11 februari 2012, 19:50
Echte mannen hangen slotjes om ontsporende onzintopics.