PDA

View Full Version : hoe uit het beginnerstadium komen



Ronald
5 juni 2003, 11:30
hoe kan je je techniek beter worden , wat zou je moeten oefenen

wat ik al kan:

powerakkoorden
melodietjes
veel punk nummers en nu-metal nummers kan ik wel al spelen
lage barre akkoorden ( daarmee bedoel ik barre akkoorden waarbij de grond toon op de lage e snaar ligt ) zowel majeur als mineur
de meeste open majeur en mineur akkoorden lukken redelijk, maar moet ik nog wel wat meer op oefenen

waar ik op aan het oefenen ben en dus nog nie zo goed kan:

-hogere barre akkoorden zoals:
--4--
--6--
--6--
--6--
--4--
--x--
de moeilijkheid daaraan vind ik dat je je pink plat moet leggen op de 6e frets en dat ik dan de 4 op de e afdemp

-de basis toonladders


wat zou ik hier nog bij moeten doen ?

ColtraneMatrix
5 juni 2003, 12:51
dit is een goed begin

dat hoge barré akkoord waar je de 4e frett met je pink mee dempt.. mag zo ook gespeeld worden.. ik speel hem altijd zonder die noot op de hoge e snaar. Als het niet lukt met je pink moet je maar eens proberen met je ringvinger.. dit geeft trouwens meer mogelijkheden tot uitbreiding nu je pink nog vrij is.

als je echt er op staat om een beter techniek te krijgen... raad ik je aan om zoveel mogelijk oefeningen te doen met metronoom. Op www.wholenote.com vind je er een heleboel!

moretel
5 juni 2003, 13:07
Ik heb op mijn website een artikeltje staan over het samenstellen van een oefenschema en de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden om te ontwikkelen.
Verder is het belangrijk om tempo laag te houden en goed kijken wat je vingers doen, en ontspannen houden

taylor
5 juni 2003, 14:45
hey cool jam je weleens met singor?

is die je leraar ofzo?ben laast nog naar 1 optreden geweest van hem die herman brood tribute/rich wyman hij blijft super die gast.

moretel
5 juni 2003, 15:01
Rich Wyman ben ik laatst ook geweest, erg goed concert.

Ik ga al zo'n twee drie jaar naar de sessies en speel regelmatig met hem samen, heb sindsdien veel geleerd maar dat niveau van Marcel is zo hoog.
Ik ga binnenkort een lesje bij hem nemen, als hij gaat soleren en je plaatst je eigen solo ernaast dan weet je dat je nog veel moet leren.
Ik kan zonder meer zeggen dat hij de laatste jaren grote invloed heeft gehad op mijn gitaarspelen, na elke sessie weer hard aan de studie en nu na twee , drie jaar gaat het steeds beter.

Kitaarhiero
8 juni 2003, 12:33
hoe kan je je techniek beter worden , wat zou je moeten oefenen

wat ik al kan:

powerakkoorden
melodietjes
veel punk nummers en nu-metal nummers kan ik wel al spelen
lage barre akkoorden ( daarmee bedoel ik barre akkoorden waarbij de grond toon op de lage e snaar ligt ) zowel majeur als mineur
de meeste open majeur en mineur akkoorden lukken redelijk, maar moet ik nog wel wat meer op oefenen

waar ik op aan het oefenen ben en dus nog nie zo goed kan:

-hogere barre akkoorden zoals:
--4--
--6--
--6--
--6--
--4--
--x--
de moeilijkheid daaraan vind ik dat je je pink plat moet leggen op de 6e frets en dat ik dan de 4 op de e afdemp

-de basis toonladders


wat zou ik hier nog bij moeten doen ?

Het systeem van de (basis)toonladders kennen is erg nuttig. zeker als je zelf nummers wilt gaan schrijven.
En af en toe een blik werpen op de modale toonladders...
Ook handig is het aanleren van het CAGED akkoorden systeem.
dat wil zeggen dat je behalve Barré's in de vorm van een open A of E akkoord ook de andere open akkoorden als barré's leert spelen.
Tevens ontdek je met die vormen nieuwe "toonladder" mogelijkheden.

InVein
8 juni 2003, 17:23
moretel, heb net eens op je site gekeken, en het artikel over oefenschemas opzetten proberen te lezen. lijkt me wel een interessant artikel, alleen het is moeilijk leesbaar. zou je 'm misschien nog een keer in een hogere kwaliteit in kunnen scannen oid.?

Neals
8 juni 2003, 22:45
aanslagtechniek... ernstig belangrijk

Super Slinky
9 juni 2003, 10:14
Je kunt je eens verdiepen in hoe die akkoorden eigenlijk in elkaar zitten en wat je dus voor nieuwe akkoorden kunt maken. Punk enzo is erg beperkt. Het spelen met power- en schuifakkorden gaat op den duur vervelen. Maak meer gebruik van open snaren. En probeer door gitaarrifs de akkoorden interessanter te maken.

SomeDude
9 juni 2003, 20:42
probeer de toonladders op meerdere posities op de hals te spelen, en speel ze niet altijd in de volgorde maar maak er variaties op, over de hele hals gecombineerd met technieken als slide, bends, vibrato, hammer ons, pull offs, tapping, harmonics etc.
Of neem een nummer wat je wel aardig vindt, maar buiten de numetal/punk valt en probeer dat eens te spelen

moretel
10 juni 2003, 10:35
moretel, heb net eens op je site gekeken, en het artikel over oefenschemas opzetten proberen te lezen. lijkt me wel een interessant artikel, alleen het is moeilijk leesbaar. zou je 'm misschien nog een keer in een hogere kwaliteit in kunnen scannen oid.?

Zal hem vandeweek even opnieuw inscannen.