PDA

View Full Version : Ben opzoek naar een andere bridge PU voor mijn stratocaster.



SRV2000
10 februari 2012, 16:11
Hallo Netters,

Ik ben in het bezit van een Fender Stratocaster waar Fender Customshop 69`PU in zitten.
Opzich zijn het geweldige PU maar de brug element mis ik toch wat power.

Ik heb gisteren op een Ibanez gitaar gespeeld die volgens mij (niet zeker) van Seymour Duncan elementen was voorzien.

Toen ik mijn overdrive pedaal gebruikt hoorde je een geweldige scheur geluid en klonk het lekker strak.

Als ik dat met mijn Stratocaster doe, krijg ik een chrunch,fuzz achtige sound en klinkt niet echt lekker ( net of gaat hij over z`n nek )

De eigenaar van de Ibanez vertelde mij dat ik mijn Bridge Pu te weinig output had en dat dit de reden is waarom het niet lekker klinkt.

Om mijn Strat nu in te gaan ruilen vind ik ook een beetje te ver gezocht maar ik ben zeker geintresseerd in een ander bridge PU.

Ik speel voornamelijk Classic rock gebasseerd op de 80`s

o.a

Van Halen
Journey
Boston


Nu hoorde ik dat de Seymour Duncan Classic Stack STK-S4 wel aan mijn wensen zou voldoen.

Welke zouden jullie mij aanraden.

De Neck en middle PU gebruik ik vrij weinig, het gaat dus echt om de brifge PU.

Ik pak nu Mijn Les Paul Met slash PU het meest omdat deze met overdrive en distortion toch iets beter klinkt waardoor de strat vaak in een hoekje staat.

en dat is natuurlijk dood zonde ;)

JazzBass
10 februari 2012, 19:54
Weet niet of het helemaal aansluit bij je geluid, maar ik heb in een voormalige strat een Dimarzio Fast Track 2 gezet. Erg lekker strak en vol geluid.
Zonde dat ik dat ding heb weggedaan..

jerome
10 februari 2012, 20:03
Ik heb ook in een van m'n Stratjes een Dimarzio Fast Track 2, inderdaad een erg lekkere sound;
Voller, meer ballen maar toch een warme sound en lekker dynamisch; regareerd erg goed als je hard of zacht aanslaat en blijft ook lekker klinken als je de volumepot ietsje terugdraait.
Goeie keuze voor je muzieksoort, vooral voor een Strat met een Alder body

Maar ik heb in mijn andere Sratjes een Dimarzio Dual Sound gepropt. Veel meer mogelijkheden...

Michael AE
11 februari 2012, 14:35
Een humbucker in de brugpositie is natuurlijk een oplossing om wat meer scheur uit je strat te krijgen. Er zijn erg veel verschillende oplossingen. Het makkelijkste is om te kijken wat je nou echt precies wil.

Wil je alleen strakker, of ook meer output?
Wil je het karakter van je stratsound behouden, of wil je meer de Les Paul kant op?
Wil je dat de andere pickups in balans zijn met je brugelement?

Allemaal belangrijke zaken.

Ik vind zelf een low-output humbucker in een strat vaak erg lekker werken, alhoewel ik toch meestal een singlecoil in de brug prefereer. Het is maar net wat ik op dat moment wil. Als ik geen zin heb om te wisselen van gitaar, neem ik een strat met humbucker in de brug. Wil ik afwisselen, neem ik een Les Paul/ES335/SG mee en een Strat/Tele met singlecoils.

Het voordeel van een strat is dat het meestal vrij eenvoudig is om te wisselen van elementen. Soms moet je frezen, maar lang niet altijd. Ik zou zeggen; scoor een goedkoop humbuckertje op marktplaats en kijk of dat een oplossing biedt. Met experimenteren kom je er vanzelf achter wat je precies wil en het is helemaal niet zo duur of lastig!

marter544
12 februari 2012, 15:23
Ik zou wel een fullsize humbucker er in zetten, ik heb er een tijdje een single coil formaat hum in gezet en dat was het net niet. Nu een duncan designed JB kopie (geen zin om nog eens een hoop geld uit te geven), en dat klinkt erg lekker. Je hebt dan wel een andere slagplaat nodig en afhankelijk van je gitaar een bovenfrees...

Venlonaer
12 februari 2012, 21:15
Bare knuckle triology of voor power...the sinner, niets frezen, gewoon singecoils. :ok:

wireman
13 februari 2012, 03:25
Overwegen waard: Seymour Duncan SSL-5 ?

muziekschuur
13 februari 2012, 08:56
Ik zou adviseren om er een gitaar bij te nemen. Omdat de prijzen van losse pickups zo hoog zijn dat een Ibanez of ESP erbij veelal een goeie zet is. Ik heb een Ibanez Roadster (Soort stratocaster) en daar zit een tremolo op. Als daar een snaar breekt dan is de gitaar direkt onspeelbaar. Een backup gitaar met vaste brug is dan een fijn idee.

Verder is de ketting gitaar-pedaal-versterker heel belangrijk. Een scheurpedaal werkt in/samen met de voorversterker van een combo/head. Dus het juiste pedaaltje geeft je het juiste geluid.

Er zit een duidelijk verschil tussen een singlecoil, humbucker en P90 element (ander soort single coil). Ik denk dat het zonde is om aan die strat te sleutelen.

Ik lees net dat je al een Gibson hebt... Hmm. Dan zou ik een ander pedaaltje proberen. CMATMODS Brownie, of een OCD. (Goedkopere versie is de dan electro coolcat drive(35 euro). De CMATMODS Brownie is een BIASII pedaal (brown sound in a box).

Brownie met Stratocaster;
http://www.youtube.com/watch?v=d6Yl5mqflc0

Danelectro Drive met Stratocaster
http://www.youtube.com/watch?v=Ny2S2dYczH0

E-J
13 februari 2012, 13:17
Overwegen waard: Seymour Duncan SSL-5 ?

Dit, of een Dimarzio FS-1. Tweedehands val je er echt geen buil aan. Ik heb ooit eens 35 euro betaald voor een tweedehands FS-1. Lekker veel output, maar zeker niet te, het blijft een singlecoil pickup.

lindstrom
13 februari 2012, 13:26
Ik pak nu Mijn Les Paul Met slash PU het meest omdat deze met overdrive en distortion toch iets beter klinkt waardoor de strat vaak in een hoekje staat.

en dat is natuurlijk dood zonde ;)

Nee hoor,.. dat is zoals het zou moeten zijn!