PDA

View Full Version : You Rock Guitar YRG-1000 (tamelijk lang verhaal)



frekie
9 februari 2012, 21:18
http://www.yourockguitar.com/product_img/product1.jpg

Ik verveelde me, lange winteravonden en ik schaats niet....Dus een nieuw gadget besteld, de You Rock Guitar YRG-1000. Hier wat eerste indrukken, plussen en minnen. Lang verhaal geworden, mijn excuses.

- HET IS GEEN GITAAR, hij vergt echt gewenning na 30 jaar gitaarspelen. Geen echte snaren onder je linkerhand. Ongeschikt om echt gitaar op te leren spelen. Slechte marketing door de fabrikant.
- Plastic ding, voelt ook zo aan, speelgoed-achtig.
- Niet overdreven aanslaggevoelig ook niet in standje max.
- In gewone Guitar Mode kreeg ik telkens dubbele en onbedoelde triggers, zowel met interne sounds als via midi, vooral met plectrum.
+ Dus het editor progje en firmware updater gedownload. En de extra handleiding. Je kan veel parameters instellen om de YRG aan je spel aan te passen. Instellingen zijn te saven uiteraard. DIT IS GEEN APPARAAT VOOR BEGINNERS.
+In Tapping Mode triggert ie goed, je kan razendsnel spelen en met 2 handen akkoorden vormen a la de Chapman Stick. Of met links begeleiden en met rechts soleren. Echt een nieuw instrument.
- Je kan niet hammer-off doen in de open positie
- Slechte interne gitaar- en synth sounds, zowel op de gitaar- als op de keyboard amp getest
+ Dat is jammer want er zitten wel 50 alternatieve stemmingen en 14 capo posities in.
+ Left Handed Mode voor de linkshandigen
+ Aardige interne backing tracks, maar ja je hebt al Youtube, internet, Band-in-a Box.
..Game functionaliteit niet getest, extra cartridges nodig
- Pitch bend pook keert vaak niet in de 0 stand terug, waardoor hij ontstemt
+/- Schaallengte verdeling is anders dan op een echte gitaar, is wennen. Bovenin spelen is zo wel makkelijker.
- Snaarspanning was veel te hoog zo uit de doos, makkelijk te verhelpen met een schroevendraaier.
+ Interne opname mogelijkheid, ook met backing tracks
- Die gaf bij mij wel storing, ik moest hem 2X aan/uit zetten om ervan af te komen.
- Geen aansluiting voor een netvoeding. Je kan er 4 batterijen in doen, doet hij wel vrij lang mee.
+ Hij gaat na een tijdje nix doen automatisch uit, spaart batterijen.
+ USB powered ook als je gewoon midi gebruikt
- Bij gebruik van de USB voeding krijg ik storing op mijn gitaarsignaal. Kan aan mijn PC liggen.
+ Geen vertraging, hij is even snel als een keyboard
+ Poster waar de eerste beginselen van het gitaarspel op staan: toonladders, akkoorden, kwarten/kwintencirkel enz.
+ Komt met draagband, plectra, USB kabel, jack kabel, stickers!
+/- Klein, licht en compact, handig om mee te nemen, omgehangen gaat het wel maar zittend is het net mandoline spelen
- Verpakking zuigt, was een kwartier bezig om hem uit te pakken.
+ Duidelijke handleiding
+ Windows 7 herkent hem direct, installeert een drivertje. DAW software en plugins opstarten en spelen maar.
+ Ouderwetsche midi out naar de Atari en vintage modules, geen probleem.
+ Hij was al goedkoop en wordt nog goedkoper, maar wees snel hij is hier en daar al niet meer leverbaar. Ik heb de indruk dat dit product geen lang leven is beschoren. Vergelijk de prijzen online en meld Ergens Anders Goedkoper bij Bax :-)
+ Eindeloze sustain zonder dat je een sustainpedaal in moet trappen.
+ Leuk klein genotsknotsje voor sturing van modulatie.
+ Je kan de hals eraf halen voor transport. Voorzichtig (de) monteren, het is een soort cartridge aansluiting.

+++++ Verreweg de goedkoopste manier om via een gitaar(-achtige) controller via USB direct VST software synths en plugins aan te sturen. Of notatie- en tabulatuur software. Alternatief: Roland GR-55 + pickup + kabel + gitaar = min. 1000 euro. 2dehands Roland GI-20, is nieuw niet meer leverbaar. Qua gitaar naar ouderwetsche midi zijn er meer alternatieven: Roland GR-1/30/33/20, GI-10, Axon, de legendarische Casio midigitaar! En van daaruit naar een midi-USB converter zoals Steinberg Midex 8.

http://www.yourockguitar.com/

Terminus
9 februari 2012, 22:07
Heel erg bedankt voor deze review, ik was al geïnteresseerd in dit apparaat. Heb je zelf gebruik gemaakt van de linkshandige stand?

frekie
9 februari 2012, 22:25
Ik ben zelf rechtshandig maar idd even getest, doet het prima. Zie de site voor de aanvullende handleiding, daar staan alle extra parameters in.

Ben nu wat aan het stoeien met B4, orgeltje dus via USB, tapping mode. Jazz akkoordjes met de linkerhand, soleren met rechts! Genotsknotsje regelt de snelheid vd leslie, zeer fraai! :rockon:

frekie
10 februari 2012, 12:57
Aanvulling: in Tapping Mode is ie NIET aanslaggevoelig. Je kan de Velocity wel instellen.

Fender75
10 februari 2012, 15:16
Ik heb iemand op zo'n gitaartje zien spelen, in het vliegtuig! Laptopje op het dienblaadje, en giaar spelen maar! Ziet er niet uit, maar wel handig voor sommige dingen!

frekie
10 februari 2012, 18:59
Neck eraf halen en hij kan als handbagage mee, hij weegt ook nix :seriousf:

frekie
10 februari 2012, 20:09
Home made Jijbuis filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=4-e06PKnMs0