PDA

View Full Version : Wiring les paul



Wombat
9 februari 2012, 18:43
Hallo Allen,

Ik heb een beetje een rare vraag ik heb mijn gitaar gewired volgens volgende schema:

http://www.teslapickups.com/wp-content/uploads/tesla_files/wiring_diagrams/2-Humbuckers/2-Humbuckers-2-Volumes-2-Tones-3-Way-Switch.pdf

Nu is het zo dat wanneer de switch in het midden staat en ik een van beide volume knoppen uitzet het andere element ook uit gaat. Nu vraag ik me af of dit zo hoort bij les paul gitaren en hun wiring heb er zelf nooit een gespeeld of dat ik het fout heb gedaan.

jordiboonie
9 februari 2012, 19:00
Welke pup(s) staan er aan in die stand?????

piezo
9 februari 2012, 19:08
Nu is het zo dat wanneer de switch in het midden staat en ik een van beide volume knoppen uitzet het andere element ook uit gaat. Nu vraag ik me af of dit zo hoort bij les paul gitaren en hun wiring heb er zelf nooit een gespeeld of dat ik het fout heb gedaan.Ja, dat is normaal bij Les pauls en de meeste andere gitaren met 2xvolume en 2xtone. Als je wilt, kun je het anders doen, dan kun je de elementen in de middenstand beter mengen.
Zoek maar eens hoe het op de jazz bass zit (al heeft die maar 1 tonepot). Daar zijn de in- en out aansluitingen op de volumepots verwisseld.

Wombat
9 februari 2012, 19:14
Ja, dat is normaal bij Les pauls en de meeste andere gitaren met 2xvolume en 2xtone. Als je wilt, kun je het anders doen, dan kun je de elementen in de middenstand beter mengen.
Zoek maar eens hoe het op de jazz bass zit (al heeft die maar 1 tonepot). Daar zijn de in- en out aansluitingen op de volumepots verwisseld.

Bedankt voor je reactie ik ga daar eens naar zoeken want lijkt me wel interessant om ze beiden apart te kunnen mensen.

obiwanjacobi
9 februari 2012, 20:13
Dit komt omdat het dicht draaien van een van de volume pots eigenlijk het signaal langzaam aan het kortsluiten is - daarmee ook het signaal van de andere pu om zeep helpend...

Oplossing is om niet met de loper van de pot naar de uitgang (eerst de switch dan de jack) te gaan, maar de loper op de pu te verbinden. Hiermee houdt de uitgang altijd 500k impedantie en kan je het geluid van beide pu's echt mixen.

[2c]