PDA

View Full Version : ''Gaatjes/Deukjes'' in fretten



Shaky
9 februari 2012, 17:56
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Martin. Op bijna elke fret (tm de 14e) zit een deukje/gaatje ten hoogte van de G-snaar. Dit zorgt voor fretbuzz als ik de 3e fret van de G-snaar indruk. Ik heb wel eens eerder fretbuzz gehad op mijn strat, maar dat was even vijlen, afstellen en opgelost. Bij mijn Martin lijkt mij dat niet mogelijk doordat er als het ware gaatjes in de fretten zitten. Lijkt hier een beetje op: ---_-- . Zo zit er dus een deuk bij elke fret ten hoogte van de G-snaar, maar alleen op de 3e fret krijg ik fretbuzz.

Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en wat eraan gedaan kan worden? Ik ben namelijk bang dat alle fretten vervangen moeten worden, maar dat vind ik niet echt kunnen op een Martin van nog geen half jaar oud.

PS: Bending van de G-snaar doe ik bijna niet op deze gitaar, dus lijkt me sterk dat dat de oorzaak zou zijn.

Bij voorbaat dank!

bass blom
9 februari 2012, 18:01
is het al een oude gitaar?
dan kan het heel goed, ook zonder benden, vibrato doet dat, vooral met een omwonden G.

muziekschuur
9 februari 2012, 18:03
Mail de fabrikant..... Wellicht hebben zij iets om je te helpen...

Shaky
9 februari 2012, 18:16
De gitaar is pas een half jaar oud. Het is een Martin DX1-ae.

Nu ik erover nadenk zijn de gaatjes pas ontstaan sinds ik van die coted snaren van Ernie Ball gebruik. Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben?

bass blom
9 februari 2012, 18:24
met wat voor snaren dan ook mag dat niet in een half jaar gebeuren.
of speel je 12 uur per dag?
en dan nog moet je flink knijpen en als een malle vibreren om nu al kuiltjes te hebben.
terug naar de winkel ermee.

barno
9 februari 2012, 18:29
Post es een close up foto.

Is de gitaar ooit gevallen trouwens?

Shaky
9 februari 2012, 18:32
Ik speel er wel veel op, maar niet extreem en zo hard druk ik niet haha.
Gitaar is ook altijd netjes opgeborgen in een koffer en nooit ergens tegenaan gestoten
of laten vallen.

Morgen ga ik naar ermee naar de gitaarboer. Neem aan dat dit wel onder de garantie zal vallen?

bass blom
9 februari 2012, 18:33
ff google zei me dat iemand er ook last van had.
maar dan pas na 7 jaar.

Shaky
9 februari 2012, 18:36
Heb geen goede camera ter beschikking nu om het op een foto te laten zien.

Het ziet er als het ware zo uit: - - - _ - -
e a d g b e

Zo gaat het over de hele neck, maar alleen in de 3e fret is deuk zo dik dat er gewoon bijna geen geluid vanaf komt (extreme buzz)

barno
9 februari 2012, 18:45
Tja, als het niet komt door het spelen, hoe dan wel? lijkt me niet dat elke fret juist op de G-spot wat zachter van metaal was ofzo...

Mss heeft de gitaar geklemd in een koffer gezeten ? Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit onder de garantie zit

-Martijn-
9 februari 2012, 18:50
Neem aan dat dit wel onder de garantie zal vallen?
Daar ga ik eigenlijk niet van uit, het is gewoon slijtage. Dat op iedere fret is en alleen bij de g snaar geeft al een beetje aan dat het probleem meer bij de snaar ligt dan dat er ergens een zwakke plek in een fret zou zitten. Gebruik je soms vaak een capo?

Shaky
9 februari 2012, 18:51
Stel dat de fretten moeten worden vervangen en dat dat niet onder de garantie valt.
Iemand enig idee hoeveel me dat ongeveer gaat kosten?

Shaky
9 februari 2012, 18:53
Daar ga ik eigenlijk niet van uit, het is gewoon slijtage. Dat op iedere fret is en alleen bij de g snaar geeft al een beetje aan dat het probleem meer bij de snaar ligt dan dat er ergens een zwakke plek in een fret zou zitten. Gebruik je soms vaak een capo?

Speel alleen met capo als ik met mijn band speel (1x per week, en dan ongeveer 3 nummers).
Thuis gebruik ik vrijwel nooit een capo.

-Martijn-
9 februari 2012, 18:54
Rond de 200-250 euro. Wellicht iets minder als het maar tot de 14e positie hoeft.

barno
9 februari 2012, 18:58
herfret: prijzen varieren van bouwer tot bouwer en hangt af voor soort hals. voor een hals met donkere ongelakte toets zonder binding is 250 euro alleszins veel te duur.

bass blom
9 februari 2012, 18:58
gewoon slijtage in een half jaar? :dontgeti:

Shaky
9 februari 2012, 19:05
Dat gaat me dus een hoop knaken kosten dan.
Nogmaals, ik heb er echt niks raars mee gedaan. Snaren vervang ik ongeveer 1x per 5 weken (coated), nooit gevallen of iets dergelijks. Koffer is ook niks mis mee.

Maar het lijkt mij dat een Martin gitaar van een half jaar oud niet dit soort van extreme slijtage zou mogen hebben. Het is voor mij ook maar een hobby, niet dat ik er elke dag 8 uur op speel ofzo dusja...

In ieder geval dank voor jullie reacties! Mocht je nog iets te binnen schieten laat het aub weten!

Harald
9 februari 2012, 19:06
Herfretten doe je eigenlijk pas als dressen niet meer kan. Eerste stap is ws. gewoon de frets opnieuw vlakken. Maar na een half jaar al merkbare problemen is absurd snel.

Nu kan ik mij wel voorstellen dat de buzz niet eens direct met die kuiltjes te maken heeft. Die kuiltjes krijg je al snel, en zonder foto is moeilijk te zien hoe erg het is. Maar door de droge lucht op dit moment zal je gitaar ook een lagere actie hebben. En dat zou wel eens de reden voor de buzz kunnen zijn.

-Martijn-
9 februari 2012, 19:07
herfret: prijzen varieren van bouwer tot bouwer en hangt af voor soort hals. voor een hals met donkere ongelakte toets zonder binding is 250 euro alleszins veel te duur.

Vox Humana rekent 235, Alphenaar 200 voor fretten en afstellen van een simpele hals.


Misschien komt het door je capo; als die ronding anders is dan die van je hals en je zet hem er te strak op dan komt er veel te veel kracht op de g snaar.

Shaky
9 februari 2012, 19:20
Maar stel het komt door mijn capo (die ik niet echt veel gebruik), dan zou het vooral op de 4e fret moeten zijn aangezien ik hem daar het vaakst gebruik. En het lijkt me ook dat het dan niet alleen ten hoogte van de G snaar zou zijn maar van alle snaren.

Heb net de gitaarboer aan de lijn gehad, hij vond het heel sterk dat een martin van een half jaar oud al slijtage zou hebben. Hij kijkt er morgen naar maar was heel benieuwd, net als ik.

-Martijn-
9 februari 2012, 19:23
Maar stel het komt door mijn capo (die ik niet echt veel gebruik), dan zou het vooral op de 4e fret moeten zijn aangezien ik hem daar het vaakst gebruik. En het lijkt me ook dat het dan niet alleen ten hoogte van de G snaar zou zijn maar van alle snaren.


Okee als je je capo alleen op de vierde positie gebruikt dan zal dat het probleem inderdaad niet zijn.
Maar het is wel alleen de g snaar die beschadigd zou raken als de capo de oorzaak zou zijn. ;)

Shaky
9 februari 2012, 19:29
Ik hoor ook dat de B-snaar een klein beetje buzzt, alleen open aangeslagen.
Helpt dat bij het vinden van een oplossing/oorzaak?
Let wel, echt een klein beetje, hoor ik eigenlijk alleen doordat ik er nu op let

barno
9 februari 2012, 20:17
Zo zit er dus een deuk bij elke fret ten hoogte van de G-snaar, maar alleen op de 3e fret krijg ik fretbuzz.



dit lees ik in eerste post. een deuk in èlk van de frets tot fret 14, en enkel ter hoogte van G snaar: blijf erbij dat dit niet door spelen komt, zeker niet na half jaar. fretwear komt voor op de vaakst gefrette posities, lijkt me sterk dat je op een acoustische gitaar zo hoog zo vaak speelt, en dan enkel op de Gsnaar.

hoop dat je een oplossing gefixt krijgt. maar de oorzaak intrigeert me wel...

hier een voorbeeld van genuine fretwear van een van mijn gitaren die ik onlangs heb herfret

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret ES 135/DSC03544.jpg

dit viel niet meer te fixen met een vlakbeurt, maar wat minder diepe putten kunnen perfect gevlakt worden

Shaky
9 februari 2012, 20:24
dit lees ik in eerste post. een deuk in èlk van de frets tot fret 14, en enkel ter hoogte van G snaar: blijf erbij dat dit niet door spelen komt, zeker niet na half jaar. fretwear komt voor op de vaakst gefrette posities, lijkt me sterk dat je op een acoustische gitaar zo hoog zo vaak speelt, en dan enkel op de Gsnaar.

hoop dat je een oplossing gefixt krijgt. maar de oorzaak intrigeert me wel...

hier een voorbeeld van genuine fretwear van een van mijn gitaren die ik onlangs heb herfret

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret ES 135/DSC03544.jpg

dit viel niet meer te fixen met een vlakbeurt, maar wat minder diepe putten kunnen perfect gevlakt worden

Dit is precies wat ik bedoel! De gaatjes bij mij zijn alleen wel een stuk minder. Alleen de 3e fret komt erbij in de buurt. Mijn hele gitaar klinkt nu echt crack, dus ik hoop dat het snel opgelost kan worden.

Super bedankt voor je reacties. Als ik morgen de oorzaak weet morgen laat ik het weten!

Harald
9 februari 2012, 21:27
Die foto laat idd. normale fretwear zien.

Lijkt mij nog steeds, in geval van TS een combinatie van weersinvloed en fretwear. Zeker als je actie al relatief laag was zal de lage luchtvochtigheid op dit moment ook voor fretbuzz kunnen zorgen. Speelt je gitaar op het moment ook lichter dan eerst? Als het antwoord ja is, moet je dat dus ook meenemen. Als het nee is, dan heeft het daar niet mee te maken.

Bij mijn Maton is die invloed echt enorm, incl. barst... maar bij mijn Alhambra steelstring weer een stuk minder trouwens. Niet elke gitaar heeft er evenveel last van.

Shaky
9 februari 2012, 21:40
Die foto laat idd. normale fretwear zien.

Lijkt mij nog steeds, in geval van TS een combinatie van weersinvloed en fretwear. Zeker als je actie al relatief laag was zal de lage luchtvochtigheid op dit moment ook voor fretbuzz kunnen zorgen. Speelt je gitaar op het moment ook lichter dan eerst? Als het antwoord ja is, moet je dat dus ook meenemen. Als het nee is, dan heeft het daar niet mee te maken.

Bij mijn Maton is die invloed echt enorm, incl. barst... maar bij mijn Alhambra steelstring weer een stuk minder trouwens. Niet elke gitaar heeft er evenveel last van.

Mijn gitaar speelt op dit moment echt voor geen meter. Ik kocht hem door het mooie geluid en omdat hij zo fijn speelde, maar op dit moment klinkt hij nog slechter dan mijn Ibanez start pakket ding waar ik ooit mee begon.
Hij speelt op het moment niet lichter dan eerst, hij klinkt gewoon totaal niet. De fretbuzz is zo erg dat op de 3e fret van de G snaar er echt gewoon geen geluid uit de kast komt.

Ik denk dus niet dat dit koude weer er iets mee te maken heeft.

Ben een beetje gaan googlen en het is inderdaad fretwear. Of de frets vervangen moeten worden of dat een vlakbeurt voldoende is moet de gitaarboer morgen even bekijken. Ik hoop alleen ontzettend dat dat onder de garantie valt, aangezien de gitaar pas een half jaartje oud is en ik er niks 'opmerkelijks' mee heb gedaan.
Ik speel er ook niet meer op dan op mijn andere gitaren (waar totaal niks mee aan de hand is)

Harald
9 februari 2012, 21:43
Ging puur om bespeelbaarheid, niet sound, die wordt nl. inderdaad iets minder dan. Maar als hij niet lichter speelt is dat het dus niet. Fretwear die tot zulke problemen leidt is op een half jaar echt wel heel extreem. Dat zou niet mogen kunnen, als je met normale snaren speelt.

Shaky
9 februari 2012, 22:24
Ging puur om bespeelbaarheid, niet sound, die wordt nl. inderdaad iets minder dan. Maar als hij niet lichter speelt is dat het dus niet. Fretwear die tot zulke problemen leidt is op een half jaar echt wel heel extreem. Dat zou niet mogen kunnen, als je met normale snaren speelt.

Het is toch echt zo helaas :( Ik heb altijd met normale D'adarios gespeeld, sinds 2 maanden met gecoated snaren van Ernie Ball. Ik weet ook niet precies vanaf wanneer het ''slijten'' en buzzen begon omdat dit mijn enige goede akoestische gitaar is. Pas toen ik bij de gitaarwinkel op een andere Martin speelde merkte ik het maar sinds 2 weken is het echt heel extreem.

Ik vind het echt heel erg raar en voel me der niet goed bij. Ik ben maar een student en als ik zo lees dat het refretten ongeveer 200 euro kost....

En wat als ik het laat refretten en het over een half jaar weer precies hetzelfde verhaal is? Ik hoop dus echt dat mijn gitaarwinkel iets voor me kan doen.

e!
9 februari 2012, 22:57
Je hebtvolgens het consumentenrecht recht op minimaal 2 jaar consumentengarantie tegen ieder euvel dat je bij normaal gebruik niet hoeft te verwachten binnen de termijn waarin zich dat euvel voordoet. Het product is dan zogeheten "niet conform redelijke kopersverwachtingen" en het gebrek noemen we dan een non-conformiteit. Aangezien je dit probleem bij normaal gebruik mijns inziens niet hoeft te verwachten na een paar maanden is dit dus (mijns inziens) zo'n non-conformiteit die dus binnen garantie valt.

Nu is het voor de bewijslastverdeling in deze zaken zo dat er een verschil bestaat tussen producten die 6 maanden of korter geleden zijn gekocht en producten die langer dan 6 maanden geleden zijn gekocht:

- Korter dan 6 maanden geleden gekocht: non-conformiteit van een gebrek wordt juridisch aangenomen tenzij de verkoper bewijst dat er sprake is van oneigenlijk gebruik van het product (eigen schuld). Praktisch uitgangspunt is dus dat binnen het eerste half jaar bijna alle spontane defecten onder garantie vallen.

- Langer dan 6 maanden geleden gekocht: non-conformiteit dient door de koper aannemelijk te worden gemaakt. Je moet dan dus enigszins aannemelijk kunnen maken dat je er geen gekke dingen mee hebt gedaan. Als de gitaar er verder netjes uitziet, lijkt me dat echter ook niet zo'n probleem, maar argumenten die je van een moeilijke verkoper zou kunnen verwachten zullen liggen in de sfeer van "je gaat er te ruw mee om".

Bottom line: je zou naar mijn overtuiging garantie moeten krijgen. Dat wil echter niet zeggen dat de verkoper hierin toegeeft. In de praktijk stuit je soms op het pijnlijke verschil tussen een recht hebben en het ook krijgen. Weten hoe het juridisch in elkaar steekt maakt je in elk geval een stuk zelfverzekerder als je de winkel instapt. Het is een dure reparatie, dus de verkoper zal zich er wellicht onderuit proberen te wurmen. Dan is het zaak vasthoudend te zijn. Ik hoop dat dit je enigszins daarbij helpt. Zorg er verder voor dat je gitaar er uitziet om door een ringetje te halen, je zelf representatief, netjes en sterk overkomt, want je zult het moeten hebben van je geloofwaardigheid en overtuigingskracht, tenzij je een schappelijke, servicegerichte verkoper hebt. Ga daar op voorhand echter dus niet vanuit.

Shaky
9 februari 2012, 23:13
Je hebtvolgens het consumentenrecht recht op minimaal 2 jaar consumentengarantie tegen ieder euvel dat je bij normaal gebruik niet hoeft te verwachten binnen de termijn waarin zich dat euvel voordoet. Het product is dan zogeheten "niet conform redelijke kopersverwachtingen" en het gebrek noemen we dan een non-conformiteit. Aangezien je dit probleem bij normaal gebruik mijns inziens niet hoeft te verwachten na een paar maanden is dit dus (mijns inziens) zo'n non-conformiteit die dus binnen garantie valt.

Nu is het voor de bewijslastverdeling in deze zaken zo dat er een verschil bestaat tussen producten die 6 maanden of korter geleden zijn gekocht en producten die langer dan 6 maanden geleden zijn gekocht:

- Korter dan 6 maanden geleden gekocht: non-conformiteit van een gebrek wordt juridisch aangenomen tenzij de verkoper bewijst dat er sprake is van oneigenlijk gebruik van het product (eigen schuld). Praktisch uitgangspunt is dus dat binnen het eerste half jaar bijna alle spontane defecten onder garantie vallen.

- Langer dan 6 maanden geleden gekocht: non-conformiteit dient door de koper aannemelijk te worden gemaakt. Je moet dan dus enigszins aannemelijk kunnen maken dat je er geen gekke dingen mee hebt gedaan. Als de gitaar er verder netjes uitziet, lijkt me dat echter ook niet zo'n probleem, maar argumenten die je van een moeilijke verkoper zou kunnen verwachten zullen liggen in de sfeer van "je gaat er te ruw mee om".

Bottom line: je zou naar mijn overtuiging garantie moeten krijgen. Dat wil echter niet zeggen dat de verkoper hierin toegeeft. In de praktijk stuit je soms op het pijnlijke verschil tussen een recht hebben en het ook krijgen. Weten hoe het juridisch in elkaar steekt maakt je in elk geval een stuk zelfverzekerder als je de winkel instapt. Het is een dure reparatie, dus de verkoper zal zich er wellicht onderuit proberen te wurmen. Dan is het zaak vasthoudend te zijn. Ik hoop dat dit je enigszins daarbij helpt. Zorg er verder voor dat je gitaar er uitziet om door een ringetje te halen, je zelf representatief, netjes en sterk overkomt, want je zult het moeten hebben van je geloofwaardigheid en overtuigingskracht, tenzij je een schappelijke, servicegerichte verkoper hebt. Ga daar op voorhand echter dus niet vanuit.

Ontzettend bedankt voor deze reactie! Ik heb net mijn snaren vervangen en heel de gitaar goed schoon gemaakt, hij zou zo in de etalage kunnen. Ik heb hele goede ervaringen met mijn gitaarwinkel, maar moet zeggen dat ik niet weet hoe ze op mijn probleem reageren. De gitaarboer is namelijk onafhankelijk van de gitaarwinkel. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu weet hoe het juridisch in elkaar steekt.

Nogmaals, bedankt!

e!
9 februari 2012, 23:23
Graag gedaan hoor. Altijd vervelend als je terug moet naar een winkel vanwege een issue met je aankoop. Veel succes en we horen allemaal (neem ik aan) graag hoe het je vergaat. Hopen dat ze een beetje meewerken.

Shaky
9 februari 2012, 23:36
Graag gedaan hoor. Altijd vervelend als je terug moet naar een winkel vanwege een issue met je aankoop. Veel succes en we horen allemaal (neem ik aan) graag hoe het je vergaat. Hopen dat ze een beetje meewerken.

Morgenmiddag laat ik gelijk weten hoe het is gegaan! Nogmaals bedankt voor alle reacties

-Martijn-
10 februari 2012, 00:01
Ben benieuwd hoe de gitaarzaak het gaat oplossen, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Met een beetje geluk is alleen vlakken genoeg, en kunnen ze het gewoon een keertje als het even rustig is verhelpen.

Wat e! beschrijft klinkt overigens allemaal mooi, maar dat is helemaal niet van toepassing; er is niets dat wijst op een productiefout, dus ik zou me maar niet teveel vast proberen te houden aan die regeltjes van het consumentenrecht.

snaarplukker
10 februari 2012, 00:16
De enige verklaring wat ik kan bedenken is dat je bij het overstappen van dAddario naar Slinky niet na hebt gekeken of de hals rechter is getrokken. Dat de G-snaar net iets lager stond dan de rest van je snaren en dat deze door de fretbuzz je frets heeft uitgesleten.

e!
10 februari 2012, 00:27
Ben benieuwd hoe de gitaarzaak het gaat oplossen, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Met een beetje geluk is alleen vlakken genoeg, en kunnen ze het gewoon een keertje als het even rustig is verhelpen.

Wat e! beschrijft klinkt overigens allemaal mooi, maar dat is helemaal niet van toepassing; er is niets dat wijst op een productiefout, dus ik zou me maar niet teveel vast proberen te houden aan die regeltjes van het consumentenrecht.
Misschien is het handig om nu even te vermelden dat ik jurist ben met redelijke ervaring op gebied van consumentenrecht.
Het consumentenrecht is op elke consumentenkoop van toepassing. Een productiefout hoeft niet te worden aangetoond. Sterker nog, in de eerste 6 maanden hoeft enkel te worden aangetoond dat het product niet voldoet aan de verwachting die je daar als koper bij de aankoop redelijkerwijs bij mocht hebben, rekening houdende met alle feiten en omstandigheden rond de koop. Belangrijke feiten en omstandigheden daarbij zijn bv.:

- Koopsom (hoe duurder, hoe meer je mag verwachten)
- Bij aankoop kenbaar gemaakte vereisten van de koper ("ik wil een kwalitatief goeie gitaar, die tegen een stootje kan" -)
- Mededelingen van de verkoper al dan niet uit eigen beweging ("Nou, deze heeft u het eerste jaar geen onderhoud aan". Dan mag je daar bv. vanuit gaan)
- Algemeen in het verkeer geldende opvattingen t.a.v. het type product (wat mag je in het algemeen verwachten van een gitaar, in de desbetreffende prijsklasse, bij de wijze van gebruik die ervan is gemaakt)
- Etc.

Mijns inziens hoef je geen deukjes in je fretten of doodslaande snaren te verwachten bij een half jaar normaal gebruik, zeker niet als het een prijzige gitaar betreft.

Voor de rest is het een kwestie van waar de bewijslast ligt omtrent de vraag of de wijze van gebruik nou normaal was of zodanig abnormaal dat deze het gebrek veroorzaakte?. Daarvoor is het criterium dus of het ding meer of minder dan 6 maanden geleden is gekocht. Minder = de verkoper moet hard maken dat jij het kapot hebt gemaakt. Meer = jij moet aannemelijk maken dat je het niet kapot hebt gemaakt.

Als een productiefout kan worden aangetoond helpt dat natuurlijk wel, maar voor een beroep op consumentengarantie is dat geenszins een vereiste. Ieder gebrek dat juridisch onacceptabel is in het licht van in die situatie redelijke verwachtingen valt binnen consumentengarantie.

Shaky
10 februari 2012, 00:37
Ik heb de gitaar om precies te zijn 7 maanden geleden aangeschaft. Het is inderdaad niet de goedkoopste gitaar, bij aankoop is inderdaad vertelt dat ik hem ongeveer om de twee jaar moet laten nakijken/afstellen (dus niet 7 maanden!). De gitaar heeft een hpl-hals (als het zo heet, weet ik niet zeker), dit is een extra sterke hals waardoor alle snaren eraf zouden kunnen worden gehaald zonder dat de hals zou gaan buigen. Hij kan dus wel tegen een stootje werd verteld. Heb de gitaar vaak uitgeprobeerd in de winkel en uiteindelijk gekocht, maar het geluid lijkt nu niet eens meer op het geluid van 7 maanden geleden.

e!
10 februari 2012, 00:49
Ik heb de gitaar om precies te zijn 7 maanden geleden aangeschaft. Het is inderdaad niet de goedkoopste gitaar, bij aankoop is inderdaad vertelt dat ik hem ongeveer om de twee jaar moet laten nakijken/afstellen (dus niet 7 maanden!). De gitaar heeft een hpl-hals (als het zo heet, weet ik niet zeker), dit is een extra sterke hals waardoor alle snaren eraf zouden kunnen worden gehaald zonder dat de hals zou gaan buigen. Hij kan dus wel tegen een stootje werd verteld. Heb de gitaar vaak uitgeprobeerd in de winkel en uiteindelijk gekocht, maar het geluid lijkt nu niet eens meer op het geluid van 7 maanden geleden.

Dit sterkt mijn mening dat je dit defect bij normaal gebruik dus niet hoeft te verwachten. Het is een kwalitatief hoogwaardige gitaar, waarvan is gezegd dat hij dus pas na 2 jaar onderhoud nodig zou hebben (en dus niet na 7 maanden).
Omdat het eerste half jaar verstreken is is er dus sprake van een non-conformiteit, wanneer je aannemelijk kunt maken dat je de gitaar niet op oneigenlijke wijze hebt gebruikt. M.a.w. dat je het dus niet op de één of andere manier zelf kapot hebt gemaakt. Dat kan in een rechtzaak natuurlijk een lastige kwestie zijn, omdat de verkoper juist zou kunnen stellen dat het probleem juist aantoont dat je iets abnormaals moet hebben gedaan. Hoe kun je überhaupt aantonen dat je iets niet hebt gedaan? Goed, dat is dus het verschil tussen de juridische werkelijkheid en de bewijsbaarheid daarvan.

Dat is ook waarom ik zeg dat je ervoor moet zorgen dat je op geen enkele wijze de indruk wekt bij de verkoper dat je zelf iets verkeerd zou kunnen hebben gedaan en dat komt neer op sterke presentatie. Toen ik een keer in een gitaarwinkel in Rome binnenliep als toerist, op m'n slippers etc. wilde de verkoper mij niet op een gitaar laten spelen, totdat ik een tijdje met 'em had gepraat en hij begon te geloven dat ik het ding wel eens echt zou willen kopen (wat ik uiteindelijk ook deed). Was ik in mijn nette pak binnen komen lopen had hij me die gitaar zeker weten meteen laten bespelen. Helaas werkt het zo.

Mocht de verkoper uiteindelijk niet meewerken dan is dat precies waarvoor de rechtsbijstandsverzekering bestaat, om je recht te halen als je het niet krijgt. Misschien valt het echter mee.

barno
10 februari 2012, 03:31
dure gitaar, mwa, die DX1 is volgens mij een van de goedkoopste martins. Sides en fretboard zijn niet van hout maar van composiet materialen, dacht ik. correct me if I'm wrong. Maar dat neemt niet weg dat het fretwerk in orde moet zijn. Ik heb es een DM gehad. van dezelfde orde, iets duurder. maar die was prima qua constructie.

Shaky
10 februari 2012, 07:21
dure gitaar, mwa, die DX1 is volgens mij een van de goedkoopste martins. Sides en fretboard zijn niet van hout maar van composiet materialen, dacht ik. correct me if I'm wrong. Maar dat neemt niet weg dat het fretwerk in orde moet zijn. Ik heb es een DM gehad. van dezelfde orde, iets duurder. maar die was prima qua constructie.

Klopt, gitaar kost 600 euro. Die DM die jij bedoelt hangt er ook en dat is dan meteen de duurste akoestische van mijn gitaarwinkel (850) euro. De akoestische komen hier dus niet boven de 1000. Dit is mijn eerste A-merk akoestische gitaar. Heb hiervoor heel lang op Richwood en Ibanez gespeeld en nooit problemen mee gehad. Dan verwacht ik niet van een Martin, ook al is het niet de duurste, dat dit na een half jaar al gebeurd.

Shaky
10 februari 2012, 07:30
Klopt, gitaar kost 600 euro. Die DM die jij bedoelt hangt er ook en dat is dan meteen de duurste akoestische van mijn gitaarwinkel (850) euro. De akoestische komen hier dus niet boven de 1000. Dit is mijn eerste A-merk akoestische gitaar. Heb hiervoor heel lang op Richwood en Ibanez gespeeld en nooit problemen mee gehad. Dan verwacht ik niet van een Martin, ook al is het niet de duurste, dat dit na een half jaar al gebeurd.

Btw, 600 euro is voor mij een hoop geld. En een reparatie van 200 euro is een derde van wat die gitaar mij heeft gekost. Dan wordt het voor mij echt heel duur.

Muzieknono
10 februari 2012, 09:18
Al was het een gitaar van 200 euro, dit mag niet zijn na een half jaar, ben heel benieuwd wat de uitkomst gaat zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B

Pakie
10 februari 2012, 09:20
Shaky,

Even los van het garantie verhaal:
Je schreef ook ergens dat de B-snaar "los" aangeslagen ook al rammelt ?
Misschien is alles een combinatie van factoren ?
Heeft jouw gitaar niet te lijden aan de extreme droogte van dit momemt ? En is jouw topkam niet erg diep in gevijld ?
Meestal levert Martin zijn topkammen redelijk hoog afgesteld, maar als ie nou net al aan de lage kant was en dan ook nog met dit droge weer, zou het daar misschien mee te maken kunnen hebben.
Dit alles heeft natuurlijk niks te maken met die fretwear ter hoogte vd G-snaar, maar misschien kan de gitaarboer daarvoor iets met je regelen.
Anyway, veel succes en laat je ons weten hoe het afloopt ?

Shaky
10 februari 2012, 09:34
Shaky,

Even los van het garantie verhaal:
Je schreef ook ergens dat de B-snaar "los" aangeslagen ook al rammelt ?
Misschien is alles een combinatie van factoren ?
Heeft jouw gitaar niet te lijden aan de extreme droogte van dit momemt ? En is jouw topkam niet erg diep in gevijld ?
Meestal levert Martin zijn topkammen redelijk hoog afgesteld, maar als ie nou net al aan de lage kant was en dan ook nog met dit droge weer, zou het daar misschien mee te maken kunnen hebben.
Dit alles heeft natuurlijk niks te maken met die fretwear ter hoogte vd G-snaar, maar misschien kan de gitaarboer daarvoor iets met je regelen.
Anyway, veel succes en laat je ons weten hoe het afloopt ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit koude weer met extreme droogte er iets mee te maken heeft. Ik heb daar niet zoveel verstand van, maar ik denk het eerlijk gezegd niet als ik kijk naar de fretten. Een afstelbeurt heeft de gitaar waarschijnlijk sowieso nodig, aangezien hij best lang in de winkel heeft gehangen ook al werd mij verteld dat dit pas na een jaar of twee nodig zou zijn bij normaal gebruik.

Maar dat geeft alsnog geen verklaring voor de fretwear.. Ik heb om 12 uur een afspraak met de gitaarboer dus daarna laat ik het gelijk weten. Hoop dat mijn gitaarwinkel in ieder geval verzekerd of zijn best doet.

Ace 1.15.19
10 februari 2012, 09:47
Good luck! Ik ben ook benieuwd.

Shaky
10 februari 2012, 12:58
Nou ik ben met de gitaar naar de gitaarboer geweest.

De fretwear komt volgens hem puur door slijtage. Martin kiest ervoor om een ''zacht'' type frets te gebruiken. Dit is niet goedkoper in het productieproces, maar gewoon een keuze. Deze frets worden op veel gitaren gebruikt, waaronder bijna alle Gibson Les Paul modellen. Daarnaast stond de hals te recht. Hij heeft deze afgesteld en het buzzen is een stuk minder. Ook heeft het weer grote invloed op mijn gitaar volgens hem.

Hij heeft hem nu afgesteld en het verschil is goed te merken, MAAR het buzzen is nog niet helemaal weg. Hij durft de hals niet te ver af te stellen op dit moment, dus moet ik over een week weer even terugkomen. Ook de gitaarboer was van mening dat het slijten wel erg snel ging voor een Martin, hij was dit ook niet gewend maar het was niet heel uitzonderlijk. Refretten zou over ongeveer een jaar misschien aan de orde zijn, kosten 150 euro. Dit valt niet onder de garantie. Als ik daarvoor kies zet hij er wel frets op die minder snel slijten waardoor ik er weer ong. 5 jaar mee vooruit kan.

Kortom, het is voor een gedeelte opgelost, maar moet een week wachten en kijken wat de gitaar doet.


Veel dank voor jullie reacties!

bass blom
10 februari 2012, 13:26
klinkt vrij idioot.
ik heb een gibson les paul van 1975 en ik zit al jaren te denken aan herfretten maar het is nog niet echt nodig.
nou heb ik af en toe wel 1 2 of 3 jaar nauwelijks op die gitaar gespeeld, maar een half jaar en dan al aan nieuwe fretten toe zijn is echt te idioot.
dan hebben ze gewoon te zachte fretten gebruikt.

Pakie
10 februari 2012, 13:34
OK Shaky,

Nou mooi, dat er met het afstellen nog iets gewonnen kon worden. Inderdaad moet je een gitaarhals niet in een ruk willen veranderen, dus wel verstandig om even te wachten tot de volgende afstelbeurt.
Je zou ook eens zo'n humidifier in je klankgat kunnen plaatsen om te zien wat het bovenblad dan gaat doen.
Wel vreemd dat verhaal over die "zachtere" fretdraad, ik heb een Martin uit 2001 met vrijwel geen fretwear
en speel er toch vrijwel dagelijks op.
Als je overgaat op nieuwe fretten (150 euro is trouwens een mooie prijs), dan zou je ook RVS fretdraad kunnen overwegen. Is heel hard (harder dan jouw snaren) en slijt waarschijnlijk van je leven niet meer.
Nu zijn er vast mensen die dan de klank van je gitaar ter discussie gaan stellen (wordt iets helderder), maar ik heb gitaren gehoord met RVS-fretten die fantastisch mooi klinken.
Naar mijn idee een investering die het dubbel en dwars waard is.
Ik hoop dat het goed uitpakt voor je. Succes !

Ernest01
10 februari 2012, 14:01
"Kreatief" verhaal van die verkoper....
Heb in april vorig jaar een Martin D28 gekocht en tot op de dag van vandaag geen deukjes te bekennen.
En speel er regelmatig op.

Misschien Martin eens mailen om te horen of diverse modellen andere frets hebben.... zou mij verbazen.

Die humidifier - zoals Pakie voorstelt - kan ook het e.e.a. doen ten gunste.
(ik gebruik Oasis humidifiers - die je tussen de snaren hangt - en bevallen goed)

Succes in ieder geval.

muziekschuur
10 februari 2012, 17:37
Hij koopt tijd om te overleggen zo te horen. Aangezien de gitaar lang in de winkel heeft gehangen is de verkoper vast onzeker of Martin aan hem garantie gaat geven.

Maar in principe heb jij een gitaar bij hem gekocht. Tenzij hij belachelijk veel korting heeft gegeven (zou kunnen) dan moet hij nu garantie geven. Als dat het geval is zou je de kosten kunnen delen. Maar als je goed geld hebt betaald dan is een herfret gewoon iets wat de dealer voor zijn rekening moet nemen...

Shaky
10 februari 2012, 17:57
Hij koopt tijd om te overleggen zo te horen. Aangezien de gitaar lang in de winkel heeft gehangen is de verkoper vast onzeker of Martin aan hem garantie gaat geven.

Maar in principe heb jij een gitaar bij hem gekocht. Tenzij hij belachelijk veel korting heeft gegeven (zou kunnen) dan moet hij nu garantie geven. Als dat het geval is zou je de kosten kunnen delen. Maar als je goed geld hebt betaald dan is een herfret gewoon iets wat de dealer voor zijn rekening moet nemen...

Ik heb de gitaar niet met korting gekocht. Het is niet echt een muziekzaak die gespecialiseerd is in gitaren. Het afstellen enz. gebeurd door een externe gitaarspecialist. De gitaar heeft wel een paar maanden in de winkel gehangen voordat ik hem kocht, maar is wel af en toe goed afgesteld door de specialist.

Ik denk dat nu ik gecoated snaren gebruik het slijten een stuk sneller gaat als ik er zo over nadenk. De snaren lijken wel sterker dan de fretten dus dit zou misschien best kunnen, of zeg ik nu iets raars? Het kwam in ieder geval niet door het gebruik van een capo zei hij. Ook zei hij dat het misschien komt doordat ik veel open akkoorden speel op dezelfde plaats op de hals. Maar dat vind ik nogal vaag want een goede gitaar moet dat gewoon aankunnen toch? Nou is het niet de duurste gitaar maar toch..

Anyway, ik wacht het even af en ga vrijdag weer een keer terug. Dan zal hij de hals nog iets verder afstellen en hoop ik dat het weg is. Hoop ook dat het weer wat beter wordt (voor instrumenten dan).

bass blom
10 februari 2012, 17:59
die coating is echt niet harder dan staal hoor :D

Shaky
10 februari 2012, 18:18
die coating is echt niet harder dan staal hoor :D

Nee dat klopt maarja, het probleem begon sinds ik die snaren ben gaan gebruiken. Kan ook gewoon toeval zijn daar niet van...

Muzieknono
10 februari 2012, 18:37
Ik vind het persoonlijk een ... oplossing van de zaak, als dat normale slijtage is moet hij me dan toch maar eens vertellen waarom dat dan alleen bij de G snaar is, neem tenminste aan dat je niet alleen op je G snaar speelt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Shaky
10 februari 2012, 18:46
Ik vind het persoonlijk een ... oplossing van de zaak, als dat normale slijtage is moet hij me dan toch maar eens vertellen waarom dat dan alleen bij de G snaar is, neem tenminste aan dat je niet alleen op je G snaar speelt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Dat klopt maarja. Ik wacht het eerst even af, misschien is het volgende week verholpen. Zo niet dan zal ik er tegenin gaan, maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan..

Muzieknono
11 februari 2012, 09:06
Helaas wordt er vaak misbruik gemaakt van de onkunde, onwetendheid van klanten, ik kan daar echt pislink van worden, gewoon logisch nadenken en dezelfde vraag stellen als ik voorgaand stelde, als het normale fretslijtage is waarom dan alleen op de G snaar?
En zelf even onderzoek plegen bij Martin, desnoods even opbellen en een direkte vraag stellen, vertellen dat de verkoper je zo en zo heeft vertelt, ik denk dat martin er ook bij gebaat is dat e.e.a. juist wordt afgehandeld ook al heeft je gitaar geen goudgeld gekost.
Ik heb in Maastricht iets soortgelijks meegemaakt, er uiteindelijk op gestaan mijn geld terug te krijgen, als het moet leer ik namelijk erg snel en ik heb er een hekel aan belazerd te worden.
Succes ermee, ben heel benieuwd hoe de zaak dit gaat oplossen.
Mvgr. Dirk Jan

-Martijn-
11 februari 2012, 10:34
Helaas wordt er vaak misbruik gemaakt van de onkunde, onwetendheid van klanten, ik kan daar echt pislink van worden, gewoon logisch nadenken en dezelfde vraag stellen als ik voorgaand stelde, als het normale fretslijtage is waarom dan alleen op de G snaar?

- Snaren hebben allemaal verschillende diktes, met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk.
- Capo's die minder rond zijn dan de hals drukken veel te hard op de g snaar.
- Op de middelste twee snaren zijn je vingers het sterkst.
- Lucht is droog, dat vergroot de fretbuzz.
- TS is niet vies van een beetje afstelwerk op zijn strat, misschien heeft ie deze gitaar ook wel onder handen genomen.

Om maar eens wat te noemen. Het kan best een combinatie zijn. Alleen zeggen van "het is geen slijtage", zonder met een andere aannemelijke verklaring te komen slaat helemaal nergens op... Volgens TS is de schade bovendien een stuk minder dan zoals op de foto die een paar pagina's terug gepost is. Ik gok op een storm in een glas water.

e!
11 februari 2012, 13:51
Ik heb in Maastricht iets soortgelijks meegemaakt, er uiteindelijk op gestaan mijn geld terug te krijgen, als het moet leer ik namelijk erg snel en ik heb er een hekel aan belazerd te worden.
Succes ermee, ben heel benieuwd hoe de zaak dit gaat oplossen.
Mvgr. Dirk Jan
Daan Smit zeker? Daar heb ik ook al de nodige onzin verkondigd horen worden.

Watchmaker
11 februari 2012, 14:43
Had ooit een garantiegeval met mijn Taylor. Import was toen nog Casa Benelly, daar ook gekocht. Meneer en mevrouw vonden dat het toch vooral aan mij lag. Hadden helemaal geen zin om er erg hun best voor te doen. Met heeeel lange gezichten stuurden ze de gitaar uiteindelijk terug naar El Cajon.

Natuurlijk kreeg ik een nieuwe van Taylor. Nog nooit zo triomfantelijk hun pand verlaten, met het nieuwe instrument. Kreeg ook nog te horen dat ze "verbaasd" waren dat Taylor het zo afhandelde. :???:

Muzieknono
11 februari 2012, 16:06
Daan Smit zeker? Daar heb ik ook al de nodige onzin verkondigd horen worden.

Je zit inderdaad helemaal goed.

Shaky
13 februari 2012, 10:28
- Snaren hebben allemaal verschillende diktes, met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk.
- Capo's die minder rond zijn dan de hals drukken veel te hard op de g snaar.
- Op de middelste twee snaren zijn je vingers het sterkst.
- Lucht is droog, dat vergroot de fretbuzz.
- TS is niet vies van een beetje afstelwerk op zijn strat, misschien heeft ie deze gitaar ook wel onder handen genomen.

Om maar eens wat te noemen. Het kan best een combinatie zijn. Alleen zeggen van "het is geen slijtage", zonder met een andere aannemelijke verklaring te komen slaat helemaal nergens op... Volgens TS is de schade bovendien een stuk minder dan zoals op de foto die een paar pagina's terug gepost is. Ik gok op een storm in een glas water.

- Capo wordt zelden gebruikt, eigenlijk alleen met een optreden of tijdens het jammen
- Middelste twee snaren je vingers het sterkst? Klopt, maar dat maakt fretwear na een half jaar niet opeens logisch. Dan zou het op al mijn gitaren moeten zijn.
- Het zou best kunnen dat door de droge lucht fretbuzz ontstaat op mijn Martin, maar de buzz op de 3e fret komt gewoon echt door de fretwear. Dat weet ik zeker.
- Strat is ongeveer 8 jaar oud. Alleen de hals is afgesteld door de gitaarboer. Na 8 jaar heeft mijn strat echt minimale fretwear en totaal geen buzz.

Ik ga toch maar even verhaal halen bij Martin zelf. Ik heb nog geen goede verklaring gevonden voor de fretwear na 6 maanden. Alles wat u zegt in natuurlijk niet uit te sluiten, maar dan zou het op al mijn gitaren het geval moeten zijn.

Eens kijken wat Martin er zelf van zegt. Ik hou u op de hoogte.

Shaky
17 februari 2012, 12:41
Nou de gitaar is net weer afgesteld door de gitaarboer. De buzz op de 3e fret is niet te verhelpen met afstellen. Dat wordt dus toch herfretten, maar heb gezegd dat hij daar even mee moet wachten. Ik wacht eerst op een reactie van Martin, want vind het belachelijk dat dit nu al na een half jaar moet gebeuren.

wireman
17 februari 2012, 13:05
Dan kan je nu inderdaad aan een mooi strijdplan gaan werken.. Ik zou zeker nog even wachten op de reactie van Martin en kijk nog even goed naar de garantie. Als je nu aan de gitaar gaat verbouwen of sleutelen, ben je de garantie zowieso kwijt...

barno
17 februari 2012, 13:38
post nu gewoon es een foto van de schade. ik heb een sterk vermoeden dat je probleem is opgelost met een vlakbeurt, dat hoeft niet eens duur te zijn.

savale
18 februari 2012, 14:30
post nu gewoon es een foto van de schade. ik heb een sterk vermoeden dat je probleem is opgelost met een vlakbeurt, dat hoeft niet eens duur te zijn.

Precies... Volgens mij een kwestie van een goede afstelling. (kleine) deukjes in je fretten heb je al vrij snel hoor