PDA

View Full Version : Epiphone les paul is op zoek naar nieuwe elementen



X-X-X
8 februari 2012, 19:01
Hallo,

Na talloze topics via de zoekfunctie gelezen te hebben trek toch maar mijn stoute schoenen aan en vraag ik het gewoon aan jullie.

Ik ben in het bezit van een Epiphone Les Paul Standard (transamber plus top). Ik heb deze gitaar nu bijna twee jaar en vind hem nog steeds de max. Mijn niveau is sindsdien ook aardig toegenomen en ik speel eigenlijk nog steeds dagelijks. Nu vind ik het eigenlijk wel eens tijd om een upgrade te doen van mijn elementen. Op dat gebied beschouw ik mij nog steeds een "noob".

Wat zoek ik precies? Wel, ik ben een grote fan van Mark Knopfler en speel dan ook veel "les paul-geschikte nummers" uit zijn repertoire. Je kan dus zeggen dat ik op zoek ben naar vintage-achtige PAF pick-ups. Niet teveel scheur en vrij veel heldere cleane sounds dus gemixt met lekkere blues af en toe. Stel dat budget geen rol speelt (ik ga hier niet de discussie voeren dat PU's dan meer waard gaan zijn dan de gitaar), wat stellen jullie dan voor?

Na wat googlen dacht ik aan Seth Lovers of Gibson '57 classics. En verder als noob zijnde, kan ik mijn stock pickups "zomaar" vervangen of moet ik met bepaalde specificaties rekening houden?

Alvast bedankt!

orangerocker
8 februari 2012, 19:15
Ik zat een jaar geleden in dezelfde situatie als jij en ik zocht ook naar goede vervanging voor de hbs in m'n epiphone les paul ultra 2.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Bareknuckle Mules met coil splits, ik moet zeggen dat ik geen andere pickups heb geprobeerd en alleen op reviews en sound clips ben afgegaan :soinnocent:
Deze pickups hebben voor mij heel veel verschil gemaakt, de mules klinken mooi helder maar wel goed gebalanceerd (geen ice-pick) in tegenstelling tot de modderige pickups die er eerst in zaten (ik kan nu ook de neck pickup gebruiken zonder gelijk een woman tone te krijgen).

Coil splits zijn zeker aan te raden voor mooi clean, het wordt niet opeens een strat maar de single coils zorgen wel voor een ander soort clean geluid wat mij erg goed bevalt.

Misschien dat je ook nog kan kijken naar de Stormy Monday van Bareknuckle, deze zijn nog meer gericht op een clean, helder geluid, daar heb ik alleen geen ervaring mee.

Succes, Lars

Orpheo
8 februari 2012, 19:26
seths zijn grandioos. kan moeilijk beter.

Fiendish
8 februari 2012, 21:42
Ik sluit me aan bij orangerocker, setje Mules zou prima zijn voor een Knopfler sound.

X-X-X
9 februari 2012, 12:30
Kan ik mijn stock pick-ups (alnico humbuckers) gewoon 1 op 1 vervangen door die seth lovers of bare knuckle mules pu's?

orangerocker
9 februari 2012, 14:32
Ja, het is een kwestie van draadjes opnieuw solderen en als je voor de coil split gaat moet je pushpull-potmeters installeren en de bedrading (laten) veranderen. Let wel op, je hebt voor het coil splitten van hbs wel 4-conductor hbs nodig.

Er zijn nog vele andere opties waar je voor kan kiezen bij het bedraden van een gitaar: 50s wiring, in/out phase, series/parallel, treble bleed mod, etc. De precieze betekenis hiervan kan je hier wel op het forum lezen,
ikzelf heb gekozen voor 50s wiring en 2 aparte coilsplits en dit bevalt super.

lindstrom
9 februari 2012, 14:36
Dimarzio EJ custom. de 211 en 212

zijn heerlijk clean en low output. prima voor de knopfler sound!