PDA

View Full Version : harley benton zelfbouwgitaar



jordiboonie
8 februari 2012, 18:07
hallo,
mijn zoon wil zelf een gitaar bouwen met een bouwpakket.
ik zag op de site van thomann een harley benton zefbouw les paul. nu heb ik wat vragen
1 . is de elektronica goed pots/schakelaar
2. zijn de tuners goed
en heb je kans dat als je bestelt dat de gitaar met houtrot is

barno
8 februari 2012, 18:34
zo'n kit bestaat uit de allergoedkoopste onderdelen, dus verwacht geen kwaliteit (zeker niet op vlak van electronica en hardware). Geeft in het beste geval wat voldoening van iets zelf in mekaar te schroeven.

jordiboonie
8 februari 2012, 18:40
ik snap zelf dat het niet de hoogste kwaliteit is maar iz het dat de pots kraken of dat het ermee doorkan

ErikH
8 februari 2012, 19:56
De pots zullen niet kraken. Lijkt me dat dat zelfs met de goedkoopste zelden voorkomt. Ik denk dat je het meer moet zoeken in de kwaliteit van de pups, de stemmechanieken en de kwaliteit van de brug en zo.

Houtkwaliteit weet ik niet, maar kan ik me ook wat bij voorstellen dat dat niet het meest exclusieve is.

Aan de andere kant zal het vast beter zijn dan van die lowbudget kant en klare dingen die in de winkel liggen voor onder de 100€

jordiboonie
8 februari 2012, 20:06
ik heb gehoord van iemand dat de pups gewoon goed zijn maar de mechanieken ontstemmen wel heel snel

Rizz
8 februari 2012, 20:33
ik heb gehoord van iemand dat de pups gewoon goed zijn maar de mechanieken ontstemmen wel heel snel

Dat je een pakket koopt voor de bouwervaring, neemt niet weg datj e er niet andere onderdelen bij kan gebruiken.. Als jij niet tevreden bent, koop je toch andere? 4/5 tientjes extra en je hebt redelijke...

ErikH
8 februari 2012, 21:14
Ik heb wel gelezen op internet dat mensen er hele leuke resultaten mee hebben behaald, maar dan inderdaad met andere hardware. Is het dan niet interessanter om gewoon een body en hals te kopen en de hardware desnoods goed en goedkoop tweedehands?

barno
8 februari 2012, 21:18
yep. als opstap naar gitaarbouw vind ik die kitjes eigenlijk maar niks. dan koop je beter een tweedehands squiertje, uiteen draaien en terug in mekaar steken, eventueel upgraden, herlakken... leer je zeker zoveel van en heb je betere basiskwaliteit.

en nog leuker is zelf een body maken en hals (of eventueel een prefab halsje kopen voor de eerste keer)

jordiboonie
8 februari 2012, 21:42
mijn zoon (10jaar) heeft alleen maar zakgeld dus hij heeft een heel beperkt budget. zijn kluson tuners goed???

bass blom
8 februari 2012, 22:07
als het om budget gaat lukt zo een gitaar niet makkelijk goedkoper.
tuner problemen zijn vaker topkam en (geen) snaar rek problemen.
ik neem aan dat je het samen met je zoon gaat doen, lijkt me een gaaf avontuur :D

JazzBass
8 februari 2012, 22:13
Heb zelf ooit eens zo'n bouwpakketje voor een ex in elkaar gezet. Wel leuk spul, maar inderdaad allemaal lage kwaliteit. Ben benieuwd wat er met dat ding gebeurt is..

jordiboonie
8 februari 2012, 22:33
ja tuurlijk is het lage kwaliteit voor 90euro verwacht ik niet dingen die zelfde kwaliteit hebben als fender maar de gitaar is pas voor het begin dus ik weet ook niet of hij doorgaat daarom een goedkope zelfbouw om toch beetje te weten hoe de elektronica in elkaar zit en hoe je dat moed doen enz....

Jeroen_K
8 februari 2012, 23:15
Ik weet niet of er bij jou in de buurt een zaak zit die harley benton verkoopt, maar anders kan je er ook 1 testen, de kit is toch hetzelfde als de kant en klare versie.

Ik ben trouwens benieuwd wie die productfoto's heeft gemaakt, lijkt me niet makkelijk snaren opspannen met je tailpiece achterstevoren :seriousf:

http://www.thomann.de/pics/bdb/115992/4014970_800.jpg

bass blom
8 februari 2012, 23:22
hahaa, prachtig :D

jordiboonie
9 februari 2012, 07:26
ik hoop dat die tailpiece ook andersom kan....denk eg wel

bass blom
9 februari 2012, 07:29
ik hoop dat die tailpiece ook andersom kan....denk eg wel

dit klinkt alsof je ons in de maling neemt.
en anders zou ik haast denken, begin er alsjeblieft niet aan.

snaarplukker
9 februari 2012, 09:39
ik hoop dat die tailpiece ook andersom kan....denk eg wel
Als het niet gaat dan de studs eruit schroeven en de boel omdraaien.;)

Jeroen_K
9 februari 2012, 10:46
Als het niet gaat dan de studs eruit schroeven en de boel omdraaien.;)

Want volgens jou zijn de studs verschillend? :seriousf:

Brewskie
9 februari 2012, 11:24
Snaarplukker,
Niet iedereen heeft verstand van gitaren. Dat is 1 van de redenen dat ze op fora komen. En als er mensen zijn die om een andere reden komen, namelijk omdat ze er wel veel verstand van hebben, dan is het logischer dat deze dan ook hun hulp bieden, ipv mensen belachelijk te maken en met grappige adviezen komen, die een leek alleen maar het bos in sturen.

Want nee, het omdraaien van studs maakt niets uit, want die zijn identiek. Alleen de tailpiece moet andersom anders trekken de snaren ze van de studs af.

jordiboonie
9 februari 2012, 13:17
als de tailpiece niet past naar winkeltje en een schaller halen

showband
9 februari 2012, 13:58
ik begrijp dat het prijsverschil tussen een bouwdoos en een gelakte afgemonteerde versie 10 euro is....

jordiboonie
9 februari 2012, 14:00
maar showband wat wil je daarmee zeggen ?????:-)

bass blom
9 februari 2012, 14:06
ja zeg, dan zou ik die kopen, je hebt 30 dagen geen gezeur terugstuurgarantie.
als het brol is gaat ie terug.
is het geen brol, dan weet je wat je kunt verwachten en stuur je hem ook terug en bestel je de bouwkit :D
wat snaren erbij zodat je boven de 100 euro komt dan heb je geen verzendkosten :ok:

JazzBass
9 februari 2012, 14:06
Het grootste deel van de lol van zo'n ding zit hem juist in het in elkaar zetten. Ik denk dat de kwaliteit dan verder nog niet zo boeiend is. Voor mij was het ook gewoon leuk om te doen, ook al ligt ie nu waarschijnlijk in een kliko..

jordiboonie
9 februari 2012, 14:19
ik bestel gewoon een schaller tailpiece met fijnstemmers en een locking nut heb ik een goede brug en hoef il geen mechanieken te kopen

jordiboonie
9 februari 2012, 14:22
Ik heb wel gelezen op internet dat mensen er hele leuke resultaten mee hebben behaald, maar dan inderdaad met andere hardware. Is het dan niet interessanter om gewoon een body en hals te kopen en de hardware desnoods goed en goedkoop tweedehands?
ik heb ook op internet gezien mensen die de gitaarpakket zonder andere hardware ook een gowd g taar hebben gemaakt

snaarplukker
9 februari 2012, 17:01
Snaarplukker,
Niet iedereen heeft verstand van gitaren. Dat is 1 van de redenen dat ze op fora komen. En als er mensen zijn die om een andere reden komen, namelijk omdat ze er wel veel verstand van hebben, dan is het logischer dat deze dan ook hun hulp bieden, ipv mensen belachelijk te maken en met grappige adviezen komen, die een leek alleen maar het bos in sturen.

Want nee, het omdraaien van studs maakt niets uit, want die zijn identiek. Alleen de tailpiece moet andersom anders trekken de snaren ze van de studs af.
Mooi, dan weet ik dat nu ook weer. Scheelt me een hoop werk.;)

jordiboonie
9 februari 2012, 18:29
Wat raden jullie me aan
Een schaller brug en kluson mechanieken of
een schaller tailpiece met fijnstemmers en een locking nut

bass blom
9 februari 2012, 18:33
Wat raden jullie me aan
Een schaller brug en kluson mechanieken of
een schaller tailpiece met fijnstemmers en een locking nut

bij dat bouwpakket?
zou ik ff mee wachten, eerst in mekaar zetten en kijken wat het is.

jordiboonie
9 februari 2012, 18:58
Als het goed iz ga ik het heus niet veranderen

Rizz
9 februari 2012, 19:01
Wat raden jullie me aan
Een schaller brug en kluson mechanieken of
een schaller tailpiece met fijnstemmers en een locking nut

Zou "je zoontje" daarom geven? Zou 'm gewon eerst in elkaar zetten, lekker laten klooien en als hij dan wat meer zakgeld heeft, kan hij wat beters kopen..

jordiboonie
9 februari 2012, 22:16
Ja hij had eigenlijk weer iets in zn hoofd de onderdelen gebruiken en daarvan een thinline tele maken maar dan met andere brug mar die vraag van de mechanieken etc.. Is nu overbodig, sorry voor mensen die daar sirieus op hebben gereageerd