PDA

View Full Version : De amp van..........( jopie )



Mr.Jay
5 juni 2003, 11:27
N.a.v. PEEVEE's idee :

Ik heb de “buisjes” van PEEVEE doorgekregen ( alhoewel ik nog geen 6L6en heb gehad… ) en vind het idee wel leuk. Moet zeker vervolg krijgen vandaar mijn bijdrage.
Nou, mijn “Jay-Amp” dan, mijn troetelamp kun je zéker wel stellen inderdaad, veel tijd en aandacht in gestoken, helaas niet mijn meest gebruikte amp, LIVE heb ik toch zijn grotere broertjes nodig.

http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/jayamp.jpg

Om te beginnen….geen “ mysterie “ hoor PEEVEE.
Het is in feite gewoon een 78er Silverface DeluxeReverb die ik had en waarvan ik vond na een tijdje dat ie véél mooier zou kunnen klinken en wat meer pit kon gebruiken, vandaar de verbouwing.
Komt goed uit, anders had ie helemaal niet HIER thuisgehoord, het is tenslotte vintage waar het hier omgaat en géén nieuwe eigenbouwprojekten als ik het goed begrijp.

IK vond in die tijd het vermogen van de 2x6V6 buisjes wat weinig, ook hun karakter was me te rocky in vergelijk met 6L6’s die ik gewend was voor mijn blues. Heel andere vervorming en ik leun altijd zwaar op de eindbuizenvervorming.
Ook een min was het 78-er spaanplaten CAB , met verlijmde eveneens spaanplaten baffle met die 1 x12” , waarvan ik zelf vindt dat het niet de meest zaligmakende speakerconfig is.
Na wat overdenkingen heb ik besloten er een VibroluxReverb-achtige amp van te maken.
Het formaat CAB heb ik anagehouden van de DLX i.v.m. chassis-maten. > een héél compacte 40W , 2x10 is het dus geworden.
De ideeën die ik erin verwerkt heb, en zelf toegepast heb uiteraard, zal ik verder even opnoemen.:

CAB is opnieuw gebouwd > plywood met geschroefde floating plywood baffle met 2 x10” speakers. Die wil ik nog wel es wisselen van Weber, CTSalnico, Jensen, en heden 77er Oxfords 10L6, die me heel goed bevallen, wat stoffigs vintage hebben en dikke onderkant met soft treble, niks agressiefs. Gekozen voor rough white tolex omdat dit heel weinig maar gebruikt is met goldthread cloth, heb al altijd deze combi erg mooi gevonden. Net als de leren handgreep, die bij dit gewicht nog net kan ( behalve met webers , oei erg zwaar ! ).
Heb een 3 veren galm, middel delaytijd gemonteerd, die is veel voller, aaneengeslotener en warmer van klank dan de normale Fenders.
Heb de 5U4 vervangen door een GZ34 voor meer pit, en 2x6L6 eindbuizen geplaats. De 78 DLX heeft al een oversized PT gelukkig, die voor 6V6 TE hoge spanningen levert helaas, maar voor mij perfect uitkwam. De OT heb ik vervangen door een Bassman-OT uit 1965 > een juweeltje qua sound ! Erg goeie zet geweest > dit geeft de amp een héél stevige onderkant met veel strakkere bassen en past prima ook bij de 2x6L6. Ook de choke is van diezelfde 65Bassman, een maatje groter allemaal dan een stock Vibrolux. Hij levert nu met gemak dik 40W. Na nw. filtercaps, weerstanden ( CC’s uiteraard ), en goeie tonecaps en wat aanpassingen op div. plekken in circuit , is het mijn mooist klinkende amp geworden, heel gebalanceerde toon. Kan er thuis of op repetities echt van genieten.
De vibrato heb ik es voor de verandering laten zitten ( wel geheel afkoppelbaar via switch ), en bijgetuned voor slowere speeds en minder-tik.
De Reverb is behoorlijk veranderd , het NORMAL knl. Is verwijderd en op die plekken zit nu DWELL, TONE en MIX, net als bij Fenders outboardReverb. Op de vrijgekomen REVERBPOT plek zit nu een MIDregelaar , wat de sound heel gunstig beinvloed. Meerdere keuzes aan bright-waardes via switch en een FAT-potmeter die voor eerdere, vette crunch kan zorgen + achterop nog een switch voor andere mIDfrequentie ( TWEED / Blackface ) en een regelaar voor Neg.Feedback , zijn wat extra ideeën aan boord. Na afloop vond ik dat mijn naam er wel op mocht. Door de faceplate om te draaien ( heb gemerkt dat dit NIET bij elke Fende past daarna ), kon ik de achterkant overspuiten.
De white pointers zijn ook nooit gebruikt door Fender op een frontpanel, dat maakt het allemaal nét iets meer van jezelf, toch ?!
P.s. > inmiddels ben ik weer genezen van de not-as-nice-for-me-2x6V6 config > ik heb eindelijkmijn 5J3 TWEED DLX1955 afgebouwd, jaja…..mét 1x12” .

Nozzing but ze bloezz..

Jay

Dude
8 juni 2003, 10:50
was al ergens beschreven toch ??


anyway, geile amp, erg cool

Mr.Jay
8 juni 2003, 11:57
[quote="iamyou"]was al ergens beschreven toch ??

Hoe bedoel u.........?
Jay