PDA

View Full Version : matched zin/onzin



nak
8 februari 2012, 16:17
Ik vraag me af of het een must is om buizen te matchen.
Stel ik heb één defecte buis, moet ik dan die andere er ook bij vervangen?, of nog erger alle vier.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het geluid dan helemaal k*t is bij vervanging van één buis.

bass blom
8 februari 2012, 16:24
gaat voornamelijk om bias dacht ik, die stel je per twee of vier in op de meeste versterkers.
ga je er dan 1 andere inpriokken dan raakt de zak uit balans als die niet 'gematched' is.
als de gegevens op het doosje staan kun je vrij simpel vragen een buis met die gegevens te krijgen als je er 1 moet vervangen.

Kim Wilson
8 februari 2012, 16:26
Het heeft te maken met je bias. Elke buis heeft zijn eigen afstelling nodig, en omdat je de bias per paar afstelt, is het wel wenselijk dat beide buizen gelijk zijn.

Maar als je één buis stuk hebt, waarom zou je dan wachten totdat die andere er ook uit vlamt? Als er al één stuk gaat, ben je al te laat. Dus ik zou ze dan zeker allemaal vervangen.

cluseau
8 februari 2012, 16:28
Ik vraag me af of het een must is om buizen te matchen.
Stel ik heb één defecte buis, moet ik dan die andere er ook bij vervangen?, of nog erger alle vier.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het geluid dan helemaal k*t is bij vervanging van één buis.

Ligt er maar net aan hoe veeleisend je ben?

Wat is de reden van de kapotte buis, is dat een incident of is hij gewoon aan zijn eind gekomen. De andere buizen zullen al niet veel beter zijn en is het raadzaam alle vier te doen.

Als je een band kapot rijd vervang je er dan ook maar één? Kan me voorstellen als ze er net opzitten maar bij 50% slijtage pak je er toch minstens twee? Dit kun je bij je amp natuurlijk ook doen. Binnenste twee oud en alleen de buitenste vervangen. Moeten ze wel een beetje gelijke eigenschappen hebben.

master99
8 februari 2012, 17:27
Naast de biasinstelling, die tussen buizen verschillend kan zijn, speelt de stijlheid van een buis ook een rol bij eindversterkerbuizen. Dit is één van de verschillende parameters van een buis. De stijlheid kan je, simpel gezegd, vergelijken met de versterkingsfactor .. hoeveel (meer) stroom gooit de buis door de anode naar de kathode als de spanning op het stuurrooster verandert. In extreme situaties kan, ondanks een juiste biasafstelling van twee verschillende buizen, het resultaat toch onbevredigend zijn, omdat de stijlheid niet gelijk is. Als je bijvoorbeeld in een AC15 die twee versleten Chineese EL84s heeft, er één vervangt door een nieuwe JJ EL84, die een grote stijlheid heeft.

Zo zijn er nog andere parameters die van belang zijn (wel in mindere mate) die verschillend kunnen zijn tussen buizen waardoor het vervangen per twee gerechtvaardigd is. Nu is het wel zo dat dit veel minder opvalt in het gehoor dan een 'miss-matchte' bias, want dat uit zich al snel in een constante brom .