PDA

View Full Version : Installatie(tje) voor café optredens



Rafke Pafke
8 februari 2012, 15:37
Wij zijn er met ons bandje over aan het denken om wat materiaal aan te schaffen om optredens in cafés/kroegen te doen.

Dus niet voor grotere optredens, want daar wordt de PA normaal gezien voorzien door de organisatie.
Maar veel mensen die ons vragen om ergens in zo'n keetje te gaan spelen zijn niet in het bezit van een PA of zanginstallatie of weten zelfs niet eens waarover we het hebben.

Op repetities gebruiken we tegenwoordig voor de zangversterking dit pakketje:
http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/_SET_-Fame-Road-Pack-1-PMP-2000-PS-15B-Stative-Kabel/art-PAH302

Op repetitie is dit goed genoeg maar voor optredens mogen toch zeker de boxen een upgrade krijgen denk ik.

Wat we dus eigenlijk willen is degelijk materiaal om de zang te versterken (1 leadzanger en 1 of 2 backing vocals) en misschien een manier om de kick drum te versterken.

Zou zoiets kunnen met bv. 2 actieve speakers van Mackie? Kan je daar dan ook de kick drum mee versterken (mits microfoon uiteraard)?

Zouden we die fame boxen die we al hebben daar ook op aan kunnen koppelen om als monitors te dienen?

pimmetje
8 februari 2012, 16:35
Zou zoiets kunnen met bv. 2 actieve speakers van Mackie? Kan je daar dan ook de kick drum mee versterken (mits microfoon uiteraard)?Ja, dat zou kunnen.

Alleen zou ik me echt afvragen of 't nodig is.
Zou een (kleine) monitor voor de leadzanger al niet genoeg zijn om met dit setje in een kleine kroeg op te treden?

Maar ik ben van de school die 't liever met minder doet als 't kan. Hekel aan slepen, opbouwen, inregelen, alles weer netjes oprollen, wegslepen... :D.
Knal 'ns een gewone mic voor (of zelfs in) de kick en sluit 'm aan... draai wat aan de knoppen en kijk of 't zo al genoeg woempf geeft.

Ik weet niet hoe hard jullie spelen, maar bij veel kleine optredens vind ik 't zelfs al best om gewoon de speakers zodanig schuin achter me te hebben, dat ik geen zangmonitor nodig heb. Alleen kan je dat dus niet doen als er te flink wordt geknald :D.

Rafke Pafke
9 februari 2012, 09:25
Zijn er trouwens nog andere merken dan Mackie die produkten in ongeveer dezelfde prijs en kwaliteitscategorie aanbieden (ik bedoel hier dan iets als de Mackie srm450)?

peter_heijnen
9 februari 2012, 10:02
Zijn er trouwens nog andere merken
Doe je zelf een groot plezier en check deze (http://www.thomann.de/nl/rcf_art_312_a.htm).

Kim Wilson
9 februari 2012, 10:11
Dat zijn 12" speakers. Als ik het goed heb gezien, hebben hun huidige speakers 15" woofers. Dan lijken die RCF's niet echt een upgrade te zijn.

Als je mixer overigens voldoende vermogen heeft, zou je ook kunnen kijken naar zwaardere passieve speakers. Al denk ik dat je met je huidige set ook genoeg zou moeten hebben.

showband
9 februari 2012, 10:16
rcf is in deze prijsklasse momenteel superieur.
afmetingen zeggen niets over geluid.

ik doe 150 man met tien inch speakers, (andere prijsklasse dat wel)

Rafke Pafke
9 februari 2012, 10:26
Of misschien moeten we passieve speakers aanschaffen, nog een subwoofer, een microfoon voor de kickdrum en alles via de powermixer sturen?

peter_heijnen
9 februari 2012, 10:39
Kan.

In dat geval zou ik alleen de mic en een actieve sub nemen die stereo in en uit is. Kijk dan eens wat het voor je doet en ga dan op zoek naar speakers als je het nog nodig vindt. Die speakers moeten vooral niet groter zijn dan wat je nu hebt, want het laag komt toch al uit je sub. De speakers/toppen hoeven alleen nog maar dat te versterken wat de sub doorstuurt, met 10"ers zou je er dan al moeten zijn.

Kim Wilson
9 februari 2012, 10:43
Ik hou persoonlijk van ook wat laag uit de tops. Dat klinkt toch vaak net effe wat strakker dan dat gemompel uit een subkast. Ik zou niet kleiner willen dan 12".

peter_heijnen
9 februari 2012, 10:49
Ja, ware het niet dat wanneer je vanuit een sub doorlust, de toppen helemaal geen laag binnen krijgen.

Rafke Pafke
9 februari 2012, 10:51
Kan.

In dat geval zou ik alleen de mic en een actieve sub nemen die stereo in en uit is. Kijk dan eens wat het voor je doet en ga dan op zoek naar speakers als je het nog nodig vindt. Die speakers moeten vooral niet groter zijn dan wat je nu hebt, want het laag komt toch al uit je sub. De speakers/toppen hoeven alleen nog maar dat te versterken wat de sub doorstuurt, met 10"ers zou je er dan al moeten zijn.

Bedankt, dit lijkt me een goede tip!

Han S
9 februari 2012, 10:54
RCF is een heel oud en bekend merk in de geluidsversterking en maken al vele tientallen jaren uitstekende luidsprekers met een hoog rendement. Die box die Peter linkt heeft een vermogen van totaal 350 watt en haalt een SPL van 127dB. Dat betekent een rendement van 102 dB bij 1 watt op een meter en dat behoort tot de hoogste rendementen bij conusluidsprekers.

Neem je een speaker met een rendement van 96dB/w/m, dan heb je 1400 watt nodig om net zo hard te gaan. En 96 dB is al een vrij hoog rendement.

pimmetje
9 februari 2012, 10:59
Bedankt, dit lijkt me een goede tip!
Subje met kleinere tops lijkt me idd ook een goed alternatief.

Maarrrrrr.... hebben jullie al geprobeerd met het huidige setje in een kroeg te spelen?
En dan een actief monitortje er eenmalig bij te lenen...

Of trekt 't huidige PA'tje het met oefenen al niet helemaal?
Of klinkt de kick daar echt té ruk door? En komt dat door het gemis van een sublaag, of andere zaken?...

Rafke Pafke
9 februari 2012, 11:04
Ja, we hebben met dit setje inderdaad al in de kroeg gespeeld. En dat was wel doenbaar. Maja, fame luidsprekers, dat is nu niet bepaald kwaliteit :)

En onze zanger en misschien ook de drummer misten toch wel een monitor.

peter_heijnen
9 februari 2012, 11:12
Een monitor voor de zang is wel een must eigenlijk. Ikzelf zou in jullie situatie kiezen voor zeker een zangmonitor en ev een sub. Probeer anders eens een sub te lenen of te huren.

Edit: Aangezien je al aangeeft niet echt tevreden te zijn met jullie fame's: die 12" rcf's zijn echt goed. Die klinken hoe dan ook beter dan je huidige set -al dan niet met sub- en ze hebben ook wel genoeg laag voor 'wat' kick zodat je een sub niet echt nodig hebt. ;)

Ik heb zelf de art 310's met een sub, maar toen ik ooit in een kleine tent de sub niet mee had ging de basversterker eraan en moest de bassist ook over de toppen. Uiteindelijk had die rumte zo weinig laag dat we besloten toch ook maar de kick te versterken en dat ging allemaal dus prima met alleen de 10" topjes.

Kim Wilson
9 februari 2012, 11:24
Ja, ware het niet dat wanneer je vanuit een sub doorlust, de toppen helemaal geen laag binnen krijgen.

Klopt ook, maar kun je de crossover-frequentie niet regelen?


@Han:
Da's idd wel een erg hoog rendement. Maar hoe zit het met de laagweergave? Hoog rendement is mooi, maar als ze dat alleen maar boven de 500 Hz doen, heb je er nog niet veel aan.

Rafke Pafke
9 februari 2012, 11:25
We hebben vanavond repetitie en dan ga ik het er eens over hebben met de rest van de band.
We hebben met de verdiensten van de band al een klein spaarpotje opgebouwd, waar we eigenlijk
niet veel mee doen. Misschien geen slecht idee om deze al bij al nog vrij kleine investering te doen.

De komende maanden kunnen we 3 kroegoptredens doen (telkens zonder materiaal van de uitbater) dus kunnen we ook al weer een groot stuk terugverdienen.

peter_heijnen
9 februari 2012, 11:32
Klopt ook, maar kun je de crossover-frequentie niet regelen?
Niet altijd, als het wel kan moet je denken aan 80/100hz. Het zit hem grof genomen een beetje in 'wel of geen attack' in de kick.

Han S
9 februari 2012, 11:36
@ Hans.

Dat is een hoog rendement, maar voor RCF niet bizonder. Ik had in de jaren 80 bassbinns met RCF er in van 15 inch en die luidsprekers hadden een rendement van 102dB/w/m. Met vier van die binns en een HK Citation 16 met 2*180 watt had ik een superstrak laag dat voldoende was voor de grotere pleinen in de stad.

De Altec Lansing 418 8H was een 15 inch speaker die zelfs 103 dB haalde en tot 6 khz ging. Maar die had een dunne conus en kon eigenlijk alleen in een 4530 glijbaan.

De JBL speakers zitten onder de 100dB, 97 is normaal voor JBL, dus wil je daar 103 dB mee halen heb je vier keer het vermogen nodig van de Altec. Voor 3 dB harder heb je het dubbele vermogen nodig, dus voor 6 dB daar weer het dubbele van.

Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is niet meer dan 10 dB dus een hoog rendement is goedkoper dan veel vermogen.

peter_heijnen
9 februari 2012, 11:37
Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is niet meer dan 10 dB dus een hoog rendement is goedkoper dan veel vermogen.
En lichter... ;)

Harry
13 februari 2012, 10:40
Doe je zelf een groot plezier en check deze (http://www.thomann.de/nl/rcf_art_312_a.htm).



even voor mijn nieuwsgierigheid; zijn deze beter dan de MAckie 450 V2? Die heb ik namelijk, en ik ben daar erg tevreden over.

peter_heijnen
14 februari 2012, 09:30
Ik heb vroeger de srm450v1 gehad, de v2 ken ik niet. Momenteel heb ik een srm350v2 en twee rcf's art 310a en ze dus ook naast elkaar gehoord. Van de 10 inchers kan ik zeggen dat ik de rcf's beter VIND.

Harry
14 februari 2012, 10:19
okee, dank je. Het schijnt dat de V2 verbeterd zou moeten zijn, maar ja, wat daar van waar is....
Verder hebben wij een stel SRM 350 V2's als monitoren voor de zang, en die doen het prima. We hebben daarvoor geen vergelijkend warenonderzoek gedaan trouwens. Het spul moest er komen, en ik dacht 'met Mackie val je je geen buil', zonder ooit van dat andere merk gehoord te hebben :)

showband
14 februari 2012, 10:43
De mackie V2 zitten goedkope chinese drivers in.
De V1 zijn goede RCF componenten.

V2 is daarmee slechter dan V1. Gek genoeg even duur...

Rafke Pafke
14 februari 2012, 10:45
Ik heb vroeger de srm450v1 gehad, de v2 ken ik niet. Momenteel heb ik een srm350v2 en twee rcf's art 310a en ze dus ook naast elkaar gehoord. Van de 10 inchers kan ik zeggen dat ik de rcf's beter VIND.

Ken je de RCF ART 300 (passief)?
Bij mij in de buurt verkoopt iemand 2 stuks voor samen 400 euro. De moeite denk je?

peter_heijnen
14 februari 2012, 11:40
Ik ken die passieve niet, maar dat zullen vast de zelfde speakers zijn, echter zonder processor. Hoeveel dat zal schelen kan ik niet vertellen, maar voor die 400 euro heb je iig twee speakers met goede componenten die je zo op je powermixer aansluit. Kun je die dingen niet een avond lenen om ze op een repetitie te testen en te vergelijken met je fames?

Rafke Pafke
20 maart 2012, 11:48
Het café optreden waarvoor ik dit topic geopend heb is afgelopen zaterdag geweest.

Sommige bandleden waren op voorhand wat sceptisch om zonder PA te spelen. Maar dit viel uiteindelijk zeer goed mee. Omdat we lui zijn is het er zelfs niet van gekomen om betere boxen voor onze zanginstallatie te huren of een subwoofer voor de basdrum. Maar klonk zeker goed genoeg. Oordeel zelf maar:

http://www.youtube.com/watch?v=FzXMdNzTNjM

peter_heijnen
21 maart 2012, 09:31
Het is niet bepaald hi-end, maar als jullie zelf de zang hard genoeg vinden zou ik zeggen: niets meer aan doen! ;)

Harry
21 maart 2012, 10:06
je kunt in ieder geval alles horen, ook niet onbelangrijk!