PDA

View Full Version : Boss FV-500L vs Ernie Ball VP Jr



emiliano
8 februari 2012, 14:07
Ik ben op zoek naar een volumepedaal. Vanuit een bepaalde grote muziekwinkel in Vlaanderen hebben ze me de Boss FV-500L aangeraden, terwijl ik zelf naar een Ernie Ball VP Jr vroeg. Hij verkiest de Boss boven de Ernie Ball:

"Het ding is dat het kabelsysteem van de Ernie Ball vrij kwetsbaar is, verder een fantastsich pedaal hoor. Sinds ik echter de Boss FV-500 H Volume Pedal gebruik heb ik geen problemen meer. Ze zijn verkrijgbaar in stereo en mono versie en zijn goedkoper dan E.ball. En het mooie: deze werken met een metalen schijf welke de potmeter bedient (dus geen kabels of bandjes die kunnen breken bij intensief gebruik)."

Op dit forum raadt iedereen een ernie ball aan...

Ik weet het niet meer...

dml
8 februari 2012, 16:06
Uiteindelijk is het een hoop gelul binnen de marge, het gaat per slot van rekening om niets meer dan een extra potmeter die met een pedaal, al dan niet d.m.v. een touwtje, wordt aangestuurd. Iedereen kan wel wat te zeggen hebben over de gebruikte potmeter bla bla bla. Je moet gewoon beide proberen, wat voor jou doorslaggevend kan zijn is het verloop van beide pedalen. Gewoon bij Thomann beide bestellen, op je gemak thuis over je eigen spulletjes uitproberen en het pedaal dat je niet bevalt kosteloos terugsturen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Swaag
8 februari 2012, 16:14
Of je koopt er één van Dunlop of Morley.

Bernardduur
8 februari 2012, 17:37
Ik heb beide gehad en eigenlijk zit er qua gebruik niet veel verschik tussen........ het zijn gewoon beide simpele pedalen die gewoon werken......

Voordeel van de Boss is de massive behuizing en het gewicht waardoor hij op het podium lekker stabiel ligt....... Nadeel vond ik de 'wat' goedkoop ogende aansluitingen....

De Ernie Ball is gewoon degelijk........ heb er veel binnen gehad om de touwtjes te vervangen (geknapt) maar dit gebeurd niet zo snel dus dat vind ik geen afkeurpunt. Wel frustrerend van de Jr vind ik de replacement potmeters......... kom daar gewoon in Nederland slecht aan en van EB / winkels hoef je niet veel te verwachten. Ze hebben me iig al 2x de verkeerde gestuurd (en dat terwijl ik continu duidelijk maak wat ik wil)

titzenpitzer
8 februari 2012, 17:44
Ik kan enkel vergelijken met een boss fv300l en een ernie ball junior. Wat me opviel is dat de ernie ball heel "zwoel" bewoog, heel controleerbaar, voelde ook gewoon degelijker aan. Waarschijnlijk lag dat aan dat koordje. De boss had iets bricabrac.

JimiDylan
8 februari 2012, 18:05
Heb al maanden gas voor deze: http://www.thomann.de/nl/visual_sound_volume.htm

DemolitionColorScheme
8 februari 2012, 21:06
De Ernie Ball is gewoon degelijk........ heb er veel binnen gehad om de touwtjes te vervangen (geknapt) maar dit gebeurd niet zo snel dus dat vind ik geen afkeurpunt. Wel frustrerend van de Jr vind ik de replacement potmeters......... kom daar gewoon in Nederland slecht aan en van EB / winkels hoef je niet veel te verwachten. Ze hebben me iig al 2x de verkeerde gestuurd (en dat terwijl ik continu duidelijk maak wat ik wil)
Echt hè ... !
Ik wacht nogsteeds op mijn EB VP Jr. Laten we hopen dat 'ie snel gefixt is en je hem weer kan opsturen! :D

Anyways, betreffende de verschillen: voor mij is het voor de feel van de swell. De BOSS vind ik zelf een beetje te 'clunky' en de EB VP Jr als voorbeeld is voor mij perfect voor dingen zoals swells.

Tristan
9 februari 2012, 00:00
Persoonlijk vind ik de Boss beter van geluidskwaliteit, ook vond ik de sweep van de Ernie Ball juist niet zo lekker.
Ik heb zelf de Visual Sound Volume, ik vind het wel een goed ding, lekkerdere sweep dan de Ernie Ball, betere geluidskwaliteit en die ledjes zijn ook wel handig (ik gebruik mijn volumepedaal ook i.p.v. het volume op de gitaar).
De redelijk nieuwe Dunlop schijnt ook erg goed te zijn (mensen zijn er inmiddels enthousiaster over dan over de Ernie Ball).
Tja, de Ernie Ball is zo'n beetje de industriestandaard, maar voor mij echt duidelijk de minste die je kan kopen.

Comfortably Daniel
9 februari 2012, 00:15
Tjah.. ik gebruik al jaren een EB jr. Eén keer een dooie potmeter gehad...na een week of drie dat ik 'm kocht. EB gemaild en er één opgestuurd gekregen! :crazyhappy: Vond 't wel erg tof, maar 't schijnt geen gewoonte te zijn.

Verder vind ik inderdaad de sweep van de EB een stuk lekkerder/soepeler dan van bijvoorbeeld Boss. Ook vind ik 'm stabieler, waardoor ik 'm makkelijker in een "tussenstand" kan zetten.

But in the end, it all comes down taste ;)

apekop
9 februari 2012, 01:51
Ik heb zowel de FV-500L als de FV-50L. Alhoewel de 500 waarschijnlijk kwalitatief beter is qua materiaal speel ik liever met de 50. Qua geluid is er geen verschil volgens mij. Ik vind de 500 zo lomp groot en zwaar en ik vind de 50 makkelijker voor swells.
De 500 is dan weer handiger om in een vaste stand te zetten, maar dat doe ik bijna nooit.

peter_heijnen
9 februari 2012, 10:11
Gewoon bij Thomann beide bestellen, op je gemak thuis over je eigen spulletjes uitproberen en het pedaal dat je niet bevalt kosteloos terugsturen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik neem aan dat je dat zelf nog niet gedaan hebt? Terugsturen igv 'niet kopen' is alleen kosteloos binnen duitsland. Vanuit nederland betaal je zelf de porto.