PDA

View Full Version : Waarschuwing Temperatuurgevolgen



cluseau
8 februari 2012, 10:35
Beste amp gebruikers:

Ik heb al een aantal gevallen gezien waar twijfel bestaat hoe met de extreme temperaturen om te gaan. Moet je de versterker in een koude auto vervoeren dan zal deze sterker afkoelen naarmate de reis langer duurt, logisch. Vooral buizenamps met hun massieve trafo's hebben een flinke massa welke toch lang koud zullen blijven als ze na de reis in een warme ruimte worden geinstalleerd. Dit heeft als gevolg dat zich condens afgezet op alle onderdelen. Voor de lage spanningen zoals in transistor amp is dat niet zo erg maar de ampjes welke op 400+V werken worden daar niet vrolijk van. Zet je hem direct aan kan dat een doodsteek betekenen voor de door hoogspanning gevoede delen. Dat geldt ook voor de kostbare uitgangstrafo! Laat je amp dus minstens een half uurtje staan tot hij op temperatuur is gekomen. Je kan dat proces versnellen door de amp op standby te zetten waardoor alleen de gloeidraden worden gevoed maar beter is gewoon te wachten. Alvorens de hoogspanning in te schakelen kun je even aan het chassis voelen of dit nog koud of klam aanvoelt. Haal hem dan eerst wel even van de netspanning af voor je veiligheid.

Frans.

Pepe
8 februari 2012, 10:41
Ik file dit onder "tips waar je wat aan hebt". Tx Frans.

Comfortably Daniel
8 februari 2012, 12:47
Goeie tip :ok:

Wat ik meestal doe met dit soort temperaturen...Vervoer de versterker, in plaats van in de kofferbak, op de achterbank. Ik doe dit trouwens ook met m'n gitaren.

Little Jay
8 februari 2012, 13:25
De achterbank ipv de kofferbak doe ik inderdaad ook!

Riny
8 februari 2012, 13:53
Beste amp gebruikers:

Laat je amp dus minstens een half uurtje staan tot hij op temperatuur is gekomen. Je kan dat proces versnellen door de amp op standby te zetten waardoor alleen de gloeidraden worden gevoed maar beter is gewoon te wachten.

Frans,

Goed dat dit nog eens aangegeven word cq. onder de aandacht wordt gebracht.
In principe geldt deze waarschuwing voor alle elektronica die van buiten een warme ruimte worden binnen gebracht in een warme omgeving.
Ik krijg de laatste weken ook randapparatuur toegezonden en deze laat ik vervolgens ook een paar uur acclimatiseren zodat er geen condensvorming kan ontstaan die sluitingen kan veroorzaken bij het aanschakelen van de apparatuur.

Toppie Tip.

Rick trodat
8 februari 2012, 15:34
Mijn amps staan gewoon in 20-25 C. Daarna gaat ie 30 seconden de ( extreme ) kou in en dan in een koude auto. Waar het na 10 minuten ook gewoon lekker warm is. Hoe snel is zo'n amp dan compleet koud ?

cluseau
8 februari 2012, 16:36
Hoe snel is zo'n amp dan compleet koud ?

Hoe langer hij in de kou staat hoe langer het duurt voor hij is opgewarmt. Reken maar op een even zo lange opwarmtijd als hij in de kou heeft gestaan. Tis allemaal niet zo dramatisch hoor maar houd er een beetje rekening mee, vooral in dampige ruimtes zoals cafe's. Vanwege economisch belang ben ik natuurlijk een lul dat ik dit bekend maak maar zo zit ik gewoon niet in elkaar. Houd jullie ampjes maar heel als het kan. ;)

Comfortably Daniel
9 februari 2012, 00:02
Mijn amps staan gewoon in 20-25 C. Daarna gaat ie 30 seconden de ( extreme ) kou in en dan in een koude auto. Waar het na 10 minuten ook gewoon lekker warm is. Hoe snel is zo'n amp dan compleet koud ?

Vergeet alleen niet dat je auto van binnen kouder is dan je denkt. Als je je kachel uit zet merk je dat heel snel weer afkoeld, wat eigenlijk betekend dat je auto niet echt opwarmt. Je kachel verwarmt eigenlijk alleen maar de lucht in de auto maar niet echt de "vaste stoffen". Je versterker zal ook een stuk kouder zijn dan wat je voelt.
Maar goed...zo'n vaart zal het over het algemeen niet lopen. Wat je al zegt...je laat niet versterker een uur buiten staan.

Pepe
9 februari 2012, 01:14
tis wel een amp topic maar soit, daar zitten meestal gitaren aan vast... alle gitaren hier aan de muur zijn een halve toon gezakt sinds de verwarming staat te loeien. Droge lucht. Een solidbody zal er wat minder gevoelig voor zijn dan een hollow of akoestische maar kromtrekken en scheuren ligt om de hoek.

Ik heb een gietijzeren pan met wat op de kachel gezet, daar kan ik elke dag 2 liter water in bijvullen.

cluseau
9 februari 2012, 08:52
..... alle gitaren hier aan de muur zijn een halve toon gezakt sinds de verwarming staat te loeien. Droge lucht......

Je hebt daar zeker een punt, misschien een linkje in het gitarentopic?

zoon van Piet
9 februari 2012, 11:49
en het geldt zelfs voor andere gitaarelectronica..
Gisteren kwam tante Pos een mooie ouwe wah brengen..
Eenmaal uitgepakt meteen aangesloten, maar niks als storing en stilte..
( gelijk ruzie gemaakt met de verkoper..)
Vandaag, na een nachtje in de huiskamer, nog een licht kraakje in de pot
en verder hemelse wahsounds..
( en ik heb wat goed te maken met de verkoper, geloof ik..)

Overigens waren mijn gitaren al in Es gestemd, dus van die halve toon verzakking heb ik geen last! ;) :)

big dooley
10 februari 2012, 01:20
zeker vorige week was de luchtvochtigheid zo ontzettend laag, dat condensvorming niet echt een rol meer speelde.... (immers, hoe warmer de lucht hoe meer vocht deze kan bevatten, dus als je al dagenlang je voorruiten niet hoeft te krabben 's cohtend met strenge vorst, dan weet je al genoeg)
statische electriciteit echter wel... mijn jack russells durven niet eens meer bij me te komen als ik thuis kom... heb hun al een paar keer een ontzettende opdonder verkocht.... arme beessies... :)

heeft dit nog enig effect op een rig cluseau? kan me voorstellen, dat als ik mijn jackies een anderhalve meter omhoog laat springen door ze alleen maar aan te raken, dat zoiets ook gevolgen kan hebben inzake bijgeluiden tijdens een avondje herrie maken...?

cluseau
10 februari 2012, 07:27
zeker vorige week was de luchtvochtigheid zo ontzettend laag

Helemaal waar maar geldt dat dan ook voor ruimte's waar zo'n honderd man zit te hijgen ;)

Statische elektriciteit is niet gevaarlijk voor oud spul en het moderne spul moet er maar tegen kunnen zolang je het niet open maakt.

master99
10 februari 2012, 11:06
Goeie tip :ok:

Wat ik meestal doe met dit soort temperaturen...Vervoer de versterker, in plaats van in de kofferbak, op de achterbank. Ik doe dit trouwens ook met m'n gitaren.

Doe ik met deze kou ook met de kinderen.

cluseau
10 februari 2012, 11:10
Doe ik met deze kou ook met de kinderen.

Toch wel een hekje ertussen he!

big dooley
10 februari 2012, 12:35
Helemaal waar maar geldt dat dan ook voor ruimte's waar zo'n honderd man zit te hijgen ;)
.

tja... maar die honderd lichamen warmen ook die ruimte weer op, waardoor je boven het dauwpunt uitkomt...
zou je dan na afloop je spulletjes laten staan en het boeltje af laten koelen, dan krijg je inderdaad condens

Thunders1988
10 februari 2012, 14:55
Was net het cabinet van m'n ouwe Vibro Champ aan 't poetsen en wil 'm aanzetten, doet ie ut niet. :???:
Gisteren deed ie 't gewoon wel. Zou de kou er voor iets tussen zitten?
Hij staat gewoon in de achterbouw (geen verwarming, relatief koud ongeveer 10°C).
Zekering is niet gesprongen, pilotlight en lampjes gaan niet branden...

cluseau
10 februari 2012, 17:47
Was net het cabinet van m'n ouwe Vibro Champ aan 't poetsen en wil 'm aanzetten, doet ie ut niet.


Heeft niets met de kou te maken denk ik, 10 graden is een normale temperatuur en als je hem niet verplaatst moet hij het zeker gewoon doen al is het 0 graden. Soms gaan versterkers gewoon kapot he! ook al speelde je er gister nog op.

Bij nader inzien ben je aan het poetsen geweest, misschien de spanningskeuze schakelaar verdraaid?

bass blom
10 februari 2012, 17:48
poetsen met dit weer geeft natuurlijk wel een boel statische lading :D

Thunders1988
10 februari 2012, 18:20
Heeft niets met de kou te maken denk ik, 10 graden is een normale temperatuur en als je hem niet verplaatst moet hij het zeker gewoon doen al is het 0 graden. Soms gaan versterkers gewoon kapot he! ook al speelde je er gister nog op.

Bij nader inzien ben je aan het poetsen geweest, misschien de spanningskeuze schakelaar verdraaid?

Crap! Ja! Effe checken... :chicken:
Edit: Gecheckt en ja hoor. Effe op 220 gezet en hij doet ut. Sorry mensen, paniek voor niks.

En poetsen... Heb 'm volledig uit elkaar gehaald, dus echt enkel het cabinet. (Stofzuigen, sjponsje met wat dreft,... heel vrouwelijk)

cluseau
10 februari 2012, 20:25
Effe op 220 gezet en hij doet ut.

Realiseer je dat je vreselijk veel geluk hebt gehad. Hij had ook op 110 kunnen staan en dat had je met een beetje pech een gefrituurde trafo gehad. Mijn advies is om die rode pijlknop er af te halen en ver weg onder een stuk tape in de kast plakken. Vaak soldeer ik de bedrading ook vast op 230, je gig ligt toch niet in de US.

Althans voorlopig niet.

Toch?

Of.......:rockon: